Potvrdením zaplatenia zákonnej poistky je šek alebo biela kartička?

S dokladmi a potvrdeniami môže byť nemálo starostí. Napríklad, keď vám policajti počas kontroly neuznajú potvrdenie o zákonnom poistení, alebo vám zabudnú prepísať niektoré údaje zo starého techničáku do nového.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Čo je to potvrdenie o povinnom zmluvnom poistení?

Michal: "Je potrebné mať pri sebe doklad o zaplatení zákonneho poistenia, čiže šek, pri kontrole políciou? Udajne niektorí policajti vyžadujú šek a aj pokutujú, ak nemáte šek u seba. Podľa mňa stačí mať pri sebe bielu kartu u nás a zelenú v zahraničí. Čo ak som to platil cez internet banking a pod.?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Podľa zákona o povinnom zmluvnom poistení je vodič vozidla evidovaného na Slovensku povinný mať v našej krajine pri sebe potvrdenie o poistení zodpovednosti. Poisťovne posielajú prevádzkovateľovi každého poisteného vozidla potvrdenie v podobe bielej kartičky.

§ 18, zákon č. 381/2001 Z.z.:

(1) Pri prevádzke tuzemského motorového vozidla je vodič povinný mať pri sebe potvrdenie o poistení zodpovednosti, ktoré je povinný na výzvu príslušníka Policajného zboru predložiť; ...

Je pravdou, že biela kartička v podstate často vyzerá ako jednoducho sfalšovateľný kúsok popísaného papiera. To aj napriek tomu, že by podľa zákona mal obsahovať ochranný prvok.

Vyhláška k zákonu však o ochrannom prvku nič nepíše. A tak sa policajti často snažia od vodičov získať doklad o zaplatení - potvrdenie z banky, šek a podobne. A keď ho nedostanú, hrozia pokutami.

Polícia nesmie nútiť vodiča predkladať jej počas kontroly iné potvrdenie, než to, ktoré dostal od poisťovne. Nehovoriac o tom, že policajná hliadka si vie cez vysielačku ľahko overiť, či je vozidlo zákonne poistené alebo nie.

Ak sa teda policajtom preukážete bielou kartičkou a napriek tomu budú od vás vyžadovať šek, nedajte sa. Vašou úlohou je ukázať im potvrdenie. A ním je biela kartička, šek mať pri sebe nemusíte. Pritom je jedno, akým spôsobom ste poistenie zaplatili.

Na nasledujúcich obrázkoch uvidíte vzory prednej a zadnej strany potvrdenia povinného zmluvného poistenia (po kliknutí sa zväčšia).

Do techničáku mu zabudli zapísať niektoré pneumatiky

Vladimír: "Pri prepise po kúpe vozidla mi zodpovedná pracovníčka na dopravnom inšpektoráte nevpísala do nového technického preukazu všetky údaje z kolónky "ďalšie záznamy" v pôvodnom TP, konkrétne šlo o rozličné rozmery pneumatík a diskov, ktoré môžu byť namontované na vozidlo.

Pri reklamácii mi prv bolo povedané, že musím doniesť aj malý (čipový) TP a nakoniec mi bolo oznámené, že mi to prepísať nemôžu. Musím to mať prv schválené obvodným úradom pre cestnú dopravu. Nerozumiem prečo, keď to bývalý majiteľ dal schváliť a vpísať do TP a figurovalo to tam.

Zaujímavosťou je to, že všetky rozmery pneu a diskov z kolónky "ďalšie záznamy" na prednej strane TP boli prepísané do nového, ale tie z druhej strany už nie. Myslím že pracovníčka na to len zabudla a teraz sa snaží z toho nejako vykrútiť. Prosím poraďte mi, či je to naozaj také komplikované opraviť, resp. doplniť údaje v TP, ktoré tam chýbajú vinou pracovníčky."

Podľa toho, čo napísal Vladimír, ide o chybu pracovníčky na dopravnom inšpektoráte. Ak bol starý techničák zničený skôr, ako sa na chybu prišlo a v záznamoch polície nefigurujú údaje, ktoré na novom techničáku chýbajú, problém sa prenáša na Vladimíra.

§ 111, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) V evidencii vozidiel sa vedú
g) údaje o osvedčeniach o evidencii časť I a časť II, technických preukazoch vozidiel, osvedčeniach o evidencii časť I a časť II vozidla a o osvedčeniach o pridelení zvláštnych evidenčných čísel,
i) údaje o vykonaných evidenčných úkonoch,

Polícia má k dispozícii evidenciu vozidiel. V nej sa nachádzajú aj všetky údaje zapísané v osvedčení o evidencii. Teda mali by sa. O dôvodoch, ktoré spôsobili, že sa Vladimírovi na nový techničák nepreniesli všetky údaje zo starého, sa môžme iba dohadovať.

Teoreticky by sa dali informácie o tom, čo bolo uvedené v starom osvedčení o evidencii, získať z evidencie vozidiel. Zákon však určil, že o "ďalších záznamoch" sa môžu dozvedieť len policajti prípadne zákonom určené inštitúcie.

Vladimír sa spýtal, či je to také komplikované dopísať do osvedčenia o evidencii chýbajúce údaje. S dopísaním problém nie je. Ak ale záznamy chýbajú v evidencii vozidiel, potom si pracovníci dopravného inšpektorátu nemajú ako overiť, ktoré rozmery pneumatík smú byť obuté na vozidle.

Treba povedať, že každý robí chyby. Aj pracovníci dopravného inšpektorátu. Preto je vždy lepšie skontrolovať si na novom osvedčení o evidencii ešte na dopravnom inšpektoráte, či sú v ňom uvedené všetky skutočnosti, ktoré boli aj na starom techničáku.

Dnes má Vladimír jedinú "jednoduchú" možnosť, ako si dať znovu zapísať chýbajúce rozmery pneumatík do technického preukazu. Musí získať potvrdenie od výrobcu alebo zástupcu výrobcu o tom, aké rozmery pneumatík sú pre vozidlo povolené.

Kedy bude potrebovať doklad profesionálneho vodiča nákladiakov?

Ďalší problém sa týka najmä profesionálnych vodičov jazdiacich na nákladných vozidlách.

Tibor: "Som držiteľom vodičského oprávnenia skupiny C,E vydaným pred 10.9.2009. V autoškole mi tvrdia, že Kvalifikačnú kartu vodiča musím mať už teraz a mal by som absolvovať kurz v rozsahu 35 hodín.

Zákon však hovorí o termíne do 10.9.2014 pričom pri kontrole by mi malo stačiť, ak sa preukážem osvedčením o základnej kvalifikácii. Budúci zamestnávateľ potvrdil moju teóriu a tvrdí, že Kvalifikačnú kartu vodiča zatiaľ nepotrebujem. Mám pracovať ako vodič medzinárodnej kamiónovej dopravy v rámci EU. Viete mi poradiť, ako postupovať ďalej?"

Zákon o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov vyžaduje, aby každý, kto dostal vodičák na nákladné auto po 10. septembri 2009 prešiel špeciálnym školením, ktoré sa volá Základná kvalifikácia.

Ak vodič úspešne prejde skúškou Základnej kvalifikácie, nakoniec dostane Kvalifikačnú kartu vodiča, ktorá je povinným dokladom napríklad pre profesionálneho vodiča nákladných áut.

Okrem základnej kvalifikácie musia profesionáli šoférujúci nákladiaky a autobusy absolvovať tzv. Pravidelný výcvik, ktorého sa musia zúčastňovať raz za 5 rokov.

Pre Tibora platí, že Základnej kvalifikácie sa zúčastniť nemusí. Do 10. septembra 2014 však bude musieť absolvovať Pravidelný výcvik a po jeho úspešnom zavŕšení získa Kvalifikačnú kartu vodiča. Dovtedy ju ale nepotrebuje.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 487
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 818
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 059
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 634
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 119
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 003
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 650
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 556
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 341
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 767

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.