SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Niektoré dopravné pravidlá jednoducho musíme porušiť

Často sa stáva, že vodič, ktorý spácha priestupok, sa snaží zľahčiť situáciu, prípadne vinu zvaliť na iného alebo na okolnosti. Len aby nedostal pokutu.

Sú situácie, kedy za porušenie dopravných predpisov nemôžeme. Napríklad, keď sme ho nezavinili. Občas ale nastane situácia, kedy pravidlá musíme úmyselne porušiť a napriek tomu nie je spravodlivé, ak by sme za to boli potrestaní.

Vlado z Trenčína sa nás spýtal práve na to úmyselné porušenie predpisov. Pripojil k tomu niekoľko prípadov, kedy si myslí, že sa stal priestupok, no vodič by zaň nemal dostať pokutu.

Kedy je porušenie dopravných predpisov beztrestné?

Vlado: "Je možné z hľadiska práva beztrestne porušiť dopravné predpisy v záujme zvýšenia bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Dopravné predpisy existujú preto, aby cestná premávka bola bezpečná a plynulá. Ak by malo dôjsť k situácii, kedy sa bezpečnosť cestnej premávky dala ochrániť porušením dopravných predpisov, potrestaný by ste nemali byť.

§ 2, zákon č. 372/1990 Zb.:

(2) Priestupkom nie je konanie, ktorým niekto odvracia
a) primeraným spôsobom priamo hroziaci útok na záujem chránený zákonom alebo
b) nebezpečenstvo priamo hroziace záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak.

V zákone o priestupkoch sa píše, že niekedy ani úmyselné porušenie dopravných predpisov nie je priestupkom. Platí to vtedy, ak niekto primeraným spôsobom odvracia hroziaci útok na záujem chránený zákonom alebo nebezpečenstvo priamo hroziace záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak.

Záujmom chráneným zákonom je napríklad bezpečnosť cestnej premávky alebo ochrana zdravia a života ľudí. Ak by to malo byť ohrozené a jedinou možnosťou, ako zabrániť ohrozeniu, je porušiť dopravný predpis, smiete tak spraviť. Ale to len v prípade, že zachraňovaním jedného človeka neohrozíte iného.

Keď ma vodič na hlavnej pustí, je to priestupok?

V každom prípade, nie je možné ospravedlňovať každé porušenie pravidiel napríklad tým, že ste iba ochraňovali bezpečnosť cestnej premávky. Najmä, ak bola bezpečnosť ohrozená práve vašim porušením dopravných predpisov.

Vlado: "Zrovna dnes som si na ceste všimol jednu situáciu. Vodič kamiónu potreboval odbočiť z hlavnej cesty na vedľajšiu do pomerne úzkej ulice. Na tej ulici ale stálo auto, ktoré dávalo prednosť vozidlám na hlavnej ceste. Vodič nákladného auta rukou ukázal vodičovi na vedľajšej ulici, že ho púšťa, aby mal viac miesta pri odbočovaní. Takže sa vlastne stalo, že vozidlo, ktoré malo dať podľa predpisov prednosť vozidlu na hlavnej ceste, prešlo križovatkou skôr ako vozidlo na hlavnej ceste."

Vladov prvý príklad nie je porušením dopravných predpisov.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

Dať prednosť v jazde je podľa zákona o cestnej premávke znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Ak má teda vodič vozidla na hlavnej na základe dopravných značiek alebo dopravných predpisov prednosť, neznamená to automaticky, že auto na vedľajšej musí čakať na križovatke, kým ju vozidlo na hlavnej neopustí.

Stačí, že vodič na hlavnej nebude musieť zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy pre počínanie vodiča na vedľajšej ceste a vozidlo z vedľajšej môže prejsť cez križovatku skôr ako vozidlo na hlavnej. Je to presne situácia, o ktorej napísal Vlado.

Ako prejsť z ľavého pruhu do pomalšieho pravého?

Vlado: "Pri jazde po ceste s viacerými jazdnými pruhmi, kde je pre každý jazdný pruh iná dovolená maximálna rýchlosť, sme medzi obcami povinní jazdiť v tom pravom. Znamená to, že som povinný ešte v ľavom jazdnom pruhu znížiť svoju rýchlosť na maximálnu dovolenú v pravom jazdnom pruhu a až potom sa preradiť do pravého jazdného pruhu? Je to dosť riskantné, najmä ak máte za sebou "blikača ľavopruhého" Alebo môžem krátkodobo prekročiť maximálnu povolenú rýchlosť v tom pravom pruhu a znižovať svoju rýchlosť na maximálne dovolenú až postupne?

Pre tento prípad platí, že ak neobchádzate prekážku cestnej premávky alebo nepredbiehate, jazda v inom ako pravom jazdnom pruhu na ceste mimo obce, nie je povolená. Už samotná jazda v ľavom pruhu napríklad na diaľnici bez spomínaných dôvodov, je priestupkom, na ktorý sa nevzťahuje "prepáčenie" z dôvodov ochrany bezpečnosti cestnej premávky.

01.jpgA ako je to so samotným preraďovaním sa do iného jazdného pruhu? Okamžitým preradením sa do jazdného pruhu vpravo porušíte predpisy o povolenej rýchlosti a je to zároveň priestupok. Vtedy totiž neobraňujete záujem chránený zákonom ale len záujem vodiča za vami, ktorý vás chce predbehnúť.

Preto ste podľa zákona povinní najskôr v ľavom pruhu postupne spomaliť na rýchlosť povolenú v pravom jazdnom pruhu a až potom prejsť do pruhu vpravo. Samozrejme, vašou povinnosťou je dať prednosť vozidlám idúcim v pruhu, do ktorého sa preraďujete.

Je prekročenie rýchlosti pri predbiehaní ochranou bezpečnosti premávky?

Vlado: "Ďalšia tradičná situácia môže byť aj predbiehanie. Myslím si, že je určite bezpečnejšie počas predbiehacieho manévru krátkodobo prekročiť maximálnu dovolenú rýchlosť, ako to aj všetci rozumní vodiči robia, ako naťahovať predbiehací manéver na nekonečne dlho, len aby sme neprekročili maximálne dovolenú rýchlosť, presne tak, ako to donedávna predvádzali pretekári na kamiónoch na diaľniciach, kedy sa predbiehali aj niekoľko kilometrov pekne bok po boku."

Ani v tomto prípade nejde o porušenie pravidiel, ktoré sa dá obhájiť ochranou bezpečnosti premávky. Ak vodiča nenútia žiadne okolnosti vodiča, s výnimkou vlastnej snahy byť skôr v cieli, predchádzanie je vždy vodičovou voľbou uspokojiť vlastnú potrebu.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič nesmie predchádzať,
a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,

V dopravných predpisoch je presne určené, kedy sa nesmie predchádzať. Pri dodržení ustanovení zákona sa bez cudzieho pričinenia vodič nedostane do situácie, ktorá by smerovala k ohrozeniu bezpečnosti cestnej premávky.

Počas manévru predchádzania je potom voľbou každého vodiča, akou rýchlosťou tak spraví. Ak prekročí najvyššiu povolenú rýchlosť, nezbaví sa ani viny za porušenie predpisov a ani prípadného trestu za priestupok.

Ak totiž vodič predbieha iné vozidlo s tým, že si je vedomý toho, že bez dodržania najvyššej dovolenej rýchlosti by sa mu to bezpečne nemuselo podariť, porušuje pravidlá o predchádzaní.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  3. Tento rok turizmu neprial
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  9. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 26 038
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 787
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 12 191
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 948
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 686
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 132
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 741
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 912
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 211
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 051
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


20 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


22 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Agáta Krupová: Juraj Ďurček: Dejiny železníc horného Zemplína (o autorovi i knihe)
  2. Jan Pražák: Já ti říkal, že to děláš blbě!
  3. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  4. Ctirad Klimčík: O študentoch
  5. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  6. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  7. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  8. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 090
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 754
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 968
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 061
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 990
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 628
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 586
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 468
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu