Niektoré dopravné pravidlá jednoducho musíme porušiť

Často sa stáva, že vodič, ktorý spácha priestupok, sa snaží zľahčiť situáciu, prípadne vinu zvaliť na iného alebo na okolnosti. Len aby nedostal pokutu.

Sú situácie, kedy za porušenie dopravných predpisov nemôžeme. Napríklad, keď sme ho nezavinili. Občas ale nastane situácia, kedy pravidlá musíme úmyselne porušiť a napriek tomu nie je spravodlivé, ak by sme za to boli potrestaní.

Vlado z Trenčína sa nás spýtal práve na to úmyselné porušenie predpisov. Pripojil k tomu niekoľko prípadov, kedy si myslí, že sa stal priestupok, no vodič by zaň nemal dostať pokutu.

Kedy je porušenie dopravných predpisov beztrestné?

Vlado: "Je možné z hľadiska práva beztrestne porušiť dopravné predpisy v záujme zvýšenia bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Dopravné predpisy existujú preto, aby cestná premávka bola bezpečná a plynulá. Ak by malo dôjsť k situácii, kedy sa bezpečnosť cestnej premávky dala ochrániť porušením dopravných predpisov, potrestaný by ste nemali byť.

§ 2, zákon č. 372/1990 Zb.:

(2) Priestupkom nie je konanie, ktorým niekto odvracia
a) primeraným spôsobom priamo hroziaci útok na záujem chránený zákonom alebo
b) nebezpečenstvo priamo hroziace záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak.

V zákone o priestupkoch sa píše, že niekedy ani úmyselné porušenie dopravných predpisov nie je priestupkom. Platí to vtedy, ak niekto primeraným spôsobom odvracia hroziaci útok na záujem chránený zákonom alebo nebezpečenstvo priamo hroziace záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak.

Záujmom chráneným zákonom je napríklad bezpečnosť cestnej premávky alebo ochrana zdravia a života ľudí. Ak by to malo byť ohrozené a jedinou možnosťou, ako zabrániť ohrozeniu, je porušiť dopravný predpis, smiete tak spraviť. Ale to len v prípade, že zachraňovaním jedného človeka neohrozíte iného.

Keď ma vodič na hlavnej pustí, je to priestupok?

V každom prípade, nie je možné ospravedlňovať každé porušenie pravidiel napríklad tým, že ste iba ochraňovali bezpečnosť cestnej premávky. Najmä, ak bola bezpečnosť ohrozená práve vašim porušením dopravných predpisov.

Vlado: "Zrovna dnes som si na ceste všimol jednu situáciu. Vodič kamiónu potreboval odbočiť z hlavnej cesty na vedľajšiu do pomerne úzkej ulice. Na tej ulici ale stálo auto, ktoré dávalo prednosť vozidlám na hlavnej ceste. Vodič nákladného auta rukou ukázal vodičovi na vedľajšej ulici, že ho púšťa, aby mal viac miesta pri odbočovaní. Takže sa vlastne stalo, že vozidlo, ktoré malo dať podľa predpisov prednosť vozidlu na hlavnej ceste, prešlo križovatkou skôr ako vozidlo na hlavnej ceste."

Vladov prvý príklad nie je porušením dopravných predpisov.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

Dať prednosť v jazde je podľa zákona o cestnej premávke znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Ak má teda vodič vozidla na hlavnej na základe dopravných značiek alebo dopravných predpisov prednosť, neznamená to automaticky, že auto na vedľajšej musí čakať na križovatke, kým ju vozidlo na hlavnej neopustí.

Stačí, že vodič na hlavnej nebude musieť zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy pre počínanie vodiča na vedľajšej ceste a vozidlo z vedľajšej môže prejsť cez križovatku skôr ako vozidlo na hlavnej. Je to presne situácia, o ktorej napísal Vlado.

Ako prejsť z ľavého pruhu do pomalšieho pravého?

Vlado: "Pri jazde po ceste s viacerými jazdnými pruhmi, kde je pre každý jazdný pruh iná dovolená maximálna rýchlosť, sme medzi obcami povinní jazdiť v tom pravom. Znamená to, že som povinný ešte v ľavom jazdnom pruhu znížiť svoju rýchlosť na maximálnu dovolenú v pravom jazdnom pruhu a až potom sa preradiť do pravého jazdného pruhu? Je to dosť riskantné, najmä ak máte za sebou "blikača ľavopruhého" Alebo môžem krátkodobo prekročiť maximálnu povolenú rýchlosť v tom pravom pruhu a znižovať svoju rýchlosť na maximálne dovolenú až postupne?

Pre tento prípad platí, že ak neobchádzate prekážku cestnej premávky alebo nepredbiehate, jazda v inom ako pravom jazdnom pruhu na ceste mimo obce, nie je povolená. Už samotná jazda v ľavom pruhu napríklad na diaľnici bez spomínaných dôvodov, je priestupkom, na ktorý sa nevzťahuje "prepáčenie" z dôvodov ochrany bezpečnosti cestnej premávky.

01.jpgA ako je to so samotným preraďovaním sa do iného jazdného pruhu? Okamžitým preradením sa do jazdného pruhu vpravo porušíte predpisy o povolenej rýchlosti a je to zároveň priestupok. Vtedy totiž neobraňujete záujem chránený zákonom ale len záujem vodiča za vami, ktorý vás chce predbehnúť.

Preto ste podľa zákona povinní najskôr v ľavom pruhu postupne spomaliť na rýchlosť povolenú v pravom jazdnom pruhu a až potom prejsť do pruhu vpravo. Samozrejme, vašou povinnosťou je dať prednosť vozidlám idúcim v pruhu, do ktorého sa preraďujete.

Je prekročenie rýchlosti pri predbiehaní ochranou bezpečnosti premávky?

Vlado: "Ďalšia tradičná situácia môže byť aj predbiehanie. Myslím si, že je určite bezpečnejšie počas predbiehacieho manévru krátkodobo prekročiť maximálnu dovolenú rýchlosť, ako to aj všetci rozumní vodiči robia, ako naťahovať predbiehací manéver na nekonečne dlho, len aby sme neprekročili maximálne dovolenú rýchlosť, presne tak, ako to donedávna predvádzali pretekári na kamiónoch na diaľniciach, kedy sa predbiehali aj niekoľko kilometrov pekne bok po boku."

Ani v tomto prípade nejde o porušenie pravidiel, ktoré sa dá obhájiť ochranou bezpečnosti premávky. Ak vodiča nenútia žiadne okolnosti vodiča, s výnimkou vlastnej snahy byť skôr v cieli, predchádzanie je vždy vodičovou voľbou uspokojiť vlastnú potrebu.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič nesmie predchádzať,
a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,

V dopravných predpisoch je presne určené, kedy sa nesmie predchádzať. Pri dodržení ustanovení zákona sa bez cudzieho pričinenia vodič nedostane do situácie, ktorá by smerovala k ohrozeniu bezpečnosti cestnej premávky.

Počas manévru predchádzania je potom voľbou každého vodiča, akou rýchlosťou tak spraví. Ak prekročí najvyššiu povolenú rýchlosť, nezbaví sa ani viny za porušenie predpisov a ani prípadného trestu za priestupok.

Ak totiž vodič predbieha iné vozidlo s tým, že si je vedomý toho, že bez dodržania najvyššej dovolenej rýchlosti by sa mu to bezpečne nemuselo podariť, porušuje pravidlá o predchádzaní.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 281
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 5 222
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 454
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 124
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 030
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 921
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 746
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 627
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 445
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 893

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.