Niektoré dopravné pravidlá jednoducho musíme porušiť

Často sa stáva, že vodič, ktorý spácha priestupok, sa snaží zľahčiť situáciu, prípadne vinu zvaliť na iného alebo na okolnosti. Len aby nedostal pokutu.

Sú situácie, kedy za porušenie dopravných predpisov nemôžeme. Napríklad, keď sme ho nezavinili. Občas ale nastane situácia, kedy pravidlá musíme úmyselne porušiť a napriek tomu nie je spravodlivé, ak by sme za to boli potrestaní.

Vlado z Trenčína sa nás spýtal práve na to úmyselné porušenie predpisov. Pripojil k tomu niekoľko prípadov, kedy si myslí, že sa stal priestupok, no vodič by zaň nemal dostať pokutu.

Kedy je porušenie dopravných predpisov beztrestné?

Vlado: "Je možné z hľadiska práva beztrestne porušiť dopravné predpisy v záujme zvýšenia bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Dopravné predpisy existujú preto, aby cestná premávka bola bezpečná a plynulá. Ak by malo dôjsť k situácii, kedy sa bezpečnosť cestnej premávky dala ochrániť porušením dopravných predpisov, potrestaný by ste nemali byť.

§ 2, zákon č. 372/1990 Zb.:

(2) Priestupkom nie je konanie, ktorým niekto odvracia
a) primeraným spôsobom priamo hroziaci útok na záujem chránený zákonom alebo
b) nebezpečenstvo priamo hroziace záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak.

V zákone o priestupkoch sa píše, že niekedy ani úmyselné porušenie dopravných predpisov nie je priestupkom. Platí to vtedy, ak niekto primeraným spôsobom odvracia hroziaci útok na záujem chránený zákonom alebo nebezpečenstvo priamo hroziace záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak.

Záujmom chráneným zákonom je napríklad bezpečnosť cestnej premávky alebo ochrana zdravia a života ľudí. Ak by to malo byť ohrozené a jedinou možnosťou, ako zabrániť ohrozeniu, je porušiť dopravný predpis, smiete tak spraviť. Ale to len v prípade, že zachraňovaním jedného človeka neohrozíte iného.

Keď ma vodič na hlavnej pustí, je to priestupok?

V každom prípade, nie je možné ospravedlňovať každé porušenie pravidiel napríklad tým, že ste iba ochraňovali bezpečnosť cestnej premávky. Najmä, ak bola bezpečnosť ohrozená práve vašim porušením dopravných predpisov.

Vlado: "Zrovna dnes som si na ceste všimol jednu situáciu. Vodič kamiónu potreboval odbočiť z hlavnej cesty na vedľajšiu do pomerne úzkej ulice. Na tej ulici ale stálo auto, ktoré dávalo prednosť vozidlám na hlavnej ceste. Vodič nákladného auta rukou ukázal vodičovi na vedľajšej ulici, že ho púšťa, aby mal viac miesta pri odbočovaní. Takže sa vlastne stalo, že vozidlo, ktoré malo dať podľa predpisov prednosť vozidlu na hlavnej ceste, prešlo križovatkou skôr ako vozidlo na hlavnej ceste."

Vladov prvý príklad nie je porušením dopravných predpisov.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

Dať prednosť v jazde je podľa zákona o cestnej premávke znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Ak má teda vodič vozidla na hlavnej na základe dopravných značiek alebo dopravných predpisov prednosť, neznamená to automaticky, že auto na vedľajšej musí čakať na križovatke, kým ju vozidlo na hlavnej neopustí.

Stačí, že vodič na hlavnej nebude musieť zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy pre počínanie vodiča na vedľajšej ceste a vozidlo z vedľajšej môže prejsť cez križovatku skôr ako vozidlo na hlavnej. Je to presne situácia, o ktorej napísal Vlado.

Ako prejsť z ľavého pruhu do pomalšieho pravého?

Vlado: "Pri jazde po ceste s viacerými jazdnými pruhmi, kde je pre každý jazdný pruh iná dovolená maximálna rýchlosť, sme medzi obcami povinní jazdiť v tom pravom. Znamená to, že som povinný ešte v ľavom jazdnom pruhu znížiť svoju rýchlosť na maximálnu dovolenú v pravom jazdnom pruhu a až potom sa preradiť do pravého jazdného pruhu? Je to dosť riskantné, najmä ak máte za sebou "blikača ľavopruhého" Alebo môžem krátkodobo prekročiť maximálnu povolenú rýchlosť v tom pravom pruhu a znižovať svoju rýchlosť na maximálne dovolenú až postupne?

Pre tento prípad platí, že ak neobchádzate prekážku cestnej premávky alebo nepredbiehate, jazda v inom ako pravom jazdnom pruhu na ceste mimo obce, nie je povolená. Už samotná jazda v ľavom pruhu napríklad na diaľnici bez spomínaných dôvodov, je priestupkom, na ktorý sa nevzťahuje "prepáčenie" z dôvodov ochrany bezpečnosti cestnej premávky.

01.jpgA ako je to so samotným preraďovaním sa do iného jazdného pruhu? Okamžitým preradením sa do jazdného pruhu vpravo porušíte predpisy o povolenej rýchlosti a je to zároveň priestupok. Vtedy totiž neobraňujete záujem chránený zákonom ale len záujem vodiča za vami, ktorý vás chce predbehnúť.

Preto ste podľa zákona povinní najskôr v ľavom pruhu postupne spomaliť na rýchlosť povolenú v pravom jazdnom pruhu a až potom prejsť do pruhu vpravo. Samozrejme, vašou povinnosťou je dať prednosť vozidlám idúcim v pruhu, do ktorého sa preraďujete.

Je prekročenie rýchlosti pri predbiehaní ochranou bezpečnosti premávky?

Vlado: "Ďalšia tradičná situácia môže byť aj predbiehanie. Myslím si, že je určite bezpečnejšie počas predbiehacieho manévru krátkodobo prekročiť maximálnu dovolenú rýchlosť, ako to aj všetci rozumní vodiči robia, ako naťahovať predbiehací manéver na nekonečne dlho, len aby sme neprekročili maximálne dovolenú rýchlosť, presne tak, ako to donedávna predvádzali pretekári na kamiónoch na diaľniciach, kedy sa predbiehali aj niekoľko kilometrov pekne bok po boku."

Ani v tomto prípade nejde o porušenie pravidiel, ktoré sa dá obhájiť ochranou bezpečnosti premávky. Ak vodiča nenútia žiadne okolnosti vodiča, s výnimkou vlastnej snahy byť skôr v cieli, predchádzanie je vždy vodičovou voľbou uspokojiť vlastnú potrebu.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič nesmie predchádzať,
a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,

V dopravných predpisoch je presne určené, kedy sa nesmie predchádzať. Pri dodržení ustanovení zákona sa bez cudzieho pričinenia vodič nedostane do situácie, ktorá by smerovala k ohrozeniu bezpečnosti cestnej premávky.

Počas manévru predchádzania je potom voľbou každého vodiča, akou rýchlosťou tak spraví. Ak prekročí najvyššiu povolenú rýchlosť, nezbaví sa ani viny za porušenie predpisov a ani prípadného trestu za priestupok.

Ak totiž vodič predbieha iné vozidlo s tým, že si je vedomý toho, že bez dodržania najvyššej dovolenej rýchlosti by sa mu to bezpečne nemuselo podariť, porušuje pravidlá o predchádzaní.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 428
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 920
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 264
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 724
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 607
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 561
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 457
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 846
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 231
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 180

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

Neprehliadnite tiež

Auto, v ktorom smrteľne postrelili Tupaca Shakura, je na predaj

Čierne BMW 750iL, v ktorom v roku 1996 smrteľne postrelili amerického rappera a herca Tupaca Shakura, je na predaj za 1,5 milióna dolárov.

Volkswagen bol minulý rok ziskový, zarobil viac než 5 miliárd eur

Napriek emisnému škandálu sa nemeckej automobilke Volkswagen podarilo vrátiť v minulom roku do čiernych čísiel.

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop