TEST: Volvo V60 AWD miluje sneh

Švédske kombi zaujme výborne naladeným pohonom všetkých kolies, ktorý pracuje v prospech bezpečnosti a pritom neoberá o zábavu. Pekne strihnuté manažérske kombi sa pohodlím a tiež cenou radí medzi lídrov strednej triedy. Prevodovkou zaostáva.

Toto je Haldex, diesel a automat? Neuveriteľné ako dokáže Volvo V60 potešiť v zasneženej zákrute. Snahu elektronicky riadeného pohonu zatočiť do zákruty cítiť aj pri bežnej civilnej jazde.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA, BREZNO. Prvé návaly snehu tohtoročnej zimy prišli presne v čase testu rodinného kombi Volvo V60 D5 s pohonom všetkých kolies AWD. Ideálne počasie pre súčasný ideál manažérskeho kombi. Čoraz viac motoristov vyhľadáva práve v strednej triede kombi a pohon oboch náprav.

Možno je za tým móda, ale v nemalej miere tiež túžba neostať „visieť“ niekde na zasnežených cestách. Pohon AWD nie je v podmienkach udržiavaných horských ciest nevyhnutnosť, je to bonus a možno pocit istoty. Každý si priplatí za pohon všetkých kolies z iného dôvodu. Niekto chce mať istotu, že sa na zasneženom kopci dostane ďalej a neostane visieť tam, kde majú autá s jednou poháňanou náprvou problém. Niekto si myslí, že so 4x4 môže jazdiť po snehu rýchlejšie a niekto sa chce s autom na šmykľavom povrchu hrať. Testované Volvo by malo tvoriť kompromis.

Obstál v snehu

Volvo V60 s automatickou prevodovkou a medzináprvavovou spojkou typu Haldex príjemne prekvapilo vo všetkých smeroch. Akékoľvek predsudky o pripojiteľnom pohone 4x4, ktorý je akurát dobrý v strmom zasneženom kopci museli ostať bokom. Volvo V60 AWD sa hrabalo v hlbokom snehu rovnako statočne, ako to vedia pohony s medzinápravovým diferenciálom. Elektronika ubrala pri preklze iba toľko výkonu aby motor ešte vládal ťahať.
Spojka Haldex sa neprehriala ani po intenzívnom prehrabávaní naviateho snehu. Netreba sa báť ani prudkého pripojenia zadných kolies do záberu, pretože v tejto verzii pohonu AWD už zaberajú všetky kolesá súčasne, hoci najskôr je vpredu dominancia výkonu.

Pomáha v zákrute

Pohon AWD pomáha auto natočiť do zasneženej zákruty v správnom smere a prekvapujúco redukuje nedotáčavé správanie. A čo by u Volva málo kto čakal, neoberie šoféra o radosť ani vtedy, keď sa rozhodne na prázdnom parkovisku pošmýkať. Na jednej strane je to pohon, ktorý má v prvom rade bezpečnostný význam, ale tiež dopraje radosť. Potom je to už iba na vodičovi aby sa nedal zlákať príkladnou trakciou a uvedomil si, že kombi s hmotnosťou vyše 1,7 tony treba na snehu aj zabrzdiť.

Pre prvé pohony so spojkou Haldex bolo typické nevyrovnané rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi nápravy a vyslovene chaotické správanie v zátačke. Najnovšia generácia nám v praxi na zasnežených cestách ukázala veľmi kultivované správanie. Ak šofér pridá viac ako treba, zadná časť auta vybočí iba minimálne a stabilizačný systém zasiahne civilizovane. Všetko, čo by sme pred tým takémuto autu na snehu vytkli Volvo V60 AWD už nepozná. Dokonca s naftovým motorom a trochu lenivou prevodovkou Geartronic je auto čiperné a zábavné. V prvom rade je to rýchlik na dlhé cesty a nie do mesta.

Motor stíchol

Oproti predchádzajúcej kombinácii automatu a motora D5 došlo k zlepšeniu. Výkon päťvalca sa vyšplhal až na 151 kW a jeho silnou stránkou je aj krútiaci momnet 420 Nm, teda hlavne jeho dostupnosť pri 1500 otáčkach. Z temperamentu mu uberá jedine automatická prevodovka Geartronic.

VOLVO_KOKPIT.jpg
Z každého detailu jasná príbuznosť k značke Volvo. Do filozofie jednoduchého ovládania a prehľadnosti by podľa nás dobre zapadol multifunkčný ovládač palubného sytsému vedľa radiacej páky. Predné sedadlá sú tradične najlepšie , čo v strednej triede existuje.

Konkurenti v tejto cenovej hladine radia podstatne lepšie a o kvalite prevodovky svedčí veľký, skoro štvorlitrový rozdiel vo výrobcom udávanej spotrebe paliva mimo mesta a v meste. Na zasnežených cestách spotreba pod 8 litrov nafty neklesla.

Dizajn kradne priestor

Kombíkom začal vládnuť dizajn. Na rozdiel od minulosti, kedy bývali zadné pratie kombi hranaté, aby vznikol čo najväčší vnútorný priestor, dnes im dizajn kradne niekdajšie prednosti. Volvu V60 nemožno uprieť obrovskú dávku príťažlivosti a modernosti, avšak so základným objemom 430 litrov ostáva na chvoste strednej triedy. Štýlové kombi však definitívne vyprostilo automobilku zo zaškatuľkovanej predstavy o dizajne pre deduškov.

VOLVO_VZADU.jpg
Autá značky Volvo sú koncipované pre rodinu. Napríklad V60 bude vyhovovať rodičom a dvom deťom. Miesto vzadu je koncipované na dve autosedačky a tomu adekvátne pohodlie.


Kombík vyzerá štýlovejšie než sedan a ponúka podstatne praktickejšie využitie ako sedan S60. Ak hľadáte v strednej triede najmä obrovský kufor musíte zaloviť u iných značiek alebo si kúpiť väčšie Volvo. Kým objemom kufra Volvo zaostáva za konkurentmi, cenou sa vyšplhalo medzi elitu.
Za základnú cenu Volva V60 D5 AWD Summum (47 170 eur) si môžete kúpiť výkonnejšie BMW 330d Touring xDrive alebo Audi A4 3,0 TDI quattro S tronic.

Chrbát zvládne aj hodiny

Interiér v tradične švédskom strihu poteší milovníkov konzervatívnych tvarov. Posádku nič zbytočne nerozptyľuje a pasažieri na predných sedadlách ani po pár hodinách jazdy nepoznajú, že dlho cestujú. Sedadlá predčia mnohých konkurentov a predstavujú absolútny vrchol, hoci nie sú nastavovateľné vo všetkých parametroch. Namiesto množstva ovládacích prvkov stačí dobre navrhnúť sedadlo.

VOLVO_KUFOR.jpg
Tradičné „Volvo“ riešenie na pohybujúcu sa batožinu pri brzdení. Ak nie je plný kufor, nemusíte sa za taškou naťahovať až k zadným sedadlám.

Ovládanie prvkov má svoju vlastnú a veľmi nápaditú logiku. Centrálny displej by mal byť väčší a v porovnaní s BMW a Audi chýba napríklad ovládač palubného systému po boku vodiča vedľa radiacej páky. Zvažujúca sa strecha a pohodlie vpredu ubrali z miesta na zadných sedadlách. Interiér vyhovuje zostave dvoch dospelých a dvoch detí. Tri veci má Volvo V60 úžasné: Pohon všetkých kolies, predné sedadlá a komfort na dlhej ceste.

Kupujem-nekupujem
Dôvodom prečo nekupujem je automatická prevodovka a cena. Konkurencia ponúka o niečo lepšie automaty, pokiaľ ide o odozvu na štýl jazdy. Poznám tiež tichšie naftové motory. Nepoznám však lepší pohon všetkých kolies medzi „nepevnými“ štvorkolkami. Tento sytsém Haldex sa svojím nastavením a správaním v snehu vyrovná špičkovým štvorkolkám.
Rasťo Chvála


Volvo V60 D5 AWD Summum

Cena modelu od(eur) 30 100
Cena testovanej verzie od (eur) 47 170
Motor D5
Typ diesel, päťvalec
Zdvihový objem (cm3) 2400
Výkon (kW(k)) 151(205)
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 420
Pri otáčkach (ot./min) 1500-3250
Emisie CO2 (g/km) 183
Emisná norma euro 5
Prevodovka automat Geartronic
Počet stupňov 6
Rázvor náprav (mm) 2776
Dĺžka (mm) 4628
Šírka (mm) 1865
Výška (mm) 1484
Pohotovostná hmot (kg) 1715
Objem palivovej nádrže (l) 67,5
Objem batož. priestoru (l) 430/692
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 8,2
Spotreba mesto (l/100 km) 9,5
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,4
Kombinovaná spotreba(l/100 km) 6,9
Spotreba v teste (l/100 km) 8,2


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  6. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  10. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  1. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  5. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  6. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  7. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  8. Tréningové moduly HACCP online
  9. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  10. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 373
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 830
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 755
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 322
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 9 039
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 808
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 283
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 3 858
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine 3 264
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 252

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obľúbený hotel Bödöra a Smeru prišiel o eurofondy

Firmy z babindolskej skupiny odstúpili od zmluvy na opravu hotela Zlatý kľúčik z eurofondov. Dôvod nepovedali.

KOMENTÁRE

Špačince sú Slavkov II

Vlastnú verziu by vedeli prerozprávať tisícky seniorov, od ktorých skúpili pozemky.

PLUS

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.