BRATISLAVA. Volkswagen si predčasom dal záväzok, že v roku 2013 spustí hromadnú produkciu automobilu so spotrebou približne jeden liter paliva na sto kilometrov. V roku 2002 predstavil prototyp 1-Litre, v roku 2009 podstatne civilizovanejší model L1 a včera na Qatar Motor Show debutovala štúdia VW XL1, ktorá myšlienku „litrového“ auta posúva opäť bližšie k realite.
Pripomína „bežné“ auto
Dvojmiestne vozidlo je vonkajšími rozmermi podobné Polu - s výnimkou výšky dosahujúcej iba 1156 mm. Tvary karosérie vyrobenej z kompozitového plastu vystuženého uhlíkovými vláknami boli podriadené aerodynamike. Dokonca chýbajú aj vonkajšie spätné zrkadlá, ktoré nahradili malé kamery. Súčiniteľ odporu vzduchu má hodnotu iba 0,186.
V porovnaní s predchádzajúcimi prototypmi sa najväčšie zmeny udiali v interiéri. Dvaja cestujúci už nemusia sedieť za sebou, ale tradične vedľa seba. Jednoduchá palubná doska evokuje „normálne“ auto. Viacero ovládačov konštruktéri prebrali z rôznych sériových modelov Volkswagen. Nekonvenčný je prístup do kabíny, prostredníctvom dvojice vyklápajúcich sa dverí.
Plug-in hybrid
Celé poháňacie ústrojenstvo sa ukrýva za chrbtami cestujúcich. Tvorí ho dvojvalcový turbodiesel s objemom 0,8 litra. Tento agregát bol odvodený od sériovo montovaného motora 1,6 TDI. Dosahuje výkon 35 kW (48 k) a 120 Nm krútiaceho momentu.
Ďalších 20 kW (27 k) a 100 Nm pridáva elektromotor, umiestnený medzi vznetovou poháňacou jednotkou a sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Agregáty sú schopné krátkodobo vyprodukovať spoločný krútiaci moment 140 Nm. Ten sa prenáša na zadné kolesá.
Elektromotor je napájaný z lítiovo-iónových článkov. Dobíja ich spaľovací motor, funkcia rekuperácie energie alebo externý zdroj elektrickej energie, ku ktorému je auto možné pripojiť.
Za necelý liter na sto kilometrov
VW XL1 je schopný jazdiť aj v čisto elektrickom režime. Bez produkcie emisií prejde najviac 35 kilometrov. Výrobca hovorí o priemernej spotrebe nafty 0,9 l/100 km a emisiách CO2 24 g/km. Dojazd s plnou nádržou a nabitými batériami predstavuje 550 kilometrov.
Vozidlo s hmotnosťou 795 kilogramov zrýchli z pokoja na 100 km/h za 11,9 sekundy a vyvinie najvyššiu rýchlosť 160 km/h.
Autor: fg