SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Auto so spotrebou 1 l/100 km je bližšie k sériovej výrobe

Dvojmiestne vozidlo z dielne Volkswagenu je vonkajšími rozmermi podobné Polu. Dosiahne rýchlosť 160 kilometrov za hodinu a spotrebuje menej ako liter nafty na sto kilometrov.

(Zdroj: Volkswagen)

BRATISLAVA. Volkswagen si predčasom dal záväzok, že v roku 2013 spustí hromadnú produkciu automobilu so spotrebou približne jeden liter paliva na sto kilometrov. V roku 2002 predstavil prototyp 1-Litre, v roku 2009 podstatne civilizovanejší model L1 a včera na Qatar Motor Show debutovala štúdia VW XL1, ktorá myšlienku „litrového“ auta posúva opäť bližšie k realite.

Pripomína „bežné“ auto

Dvojmiestne vozidlo je vonkajšími rozmermi podobné Polu - s výnimkou výšky dosahujúcej iba 1156 mm. Tvary karosérie vyrobenej z kompozitového plastu vystuženého uhlíkovými vláknami boli podriadené aerodynamike. Dokonca chýbajú aj vonkajšie spätné zrkadlá, ktoré nahradili malé kamery. Súčiniteľ odporu vzduchu má hodnotu iba 0,186.

V porovnaní s predchádzajúcimi prototypmi sa najväčšie zmeny udiali v interiéri. Dvaja cestujúci už nemusia sedieť za sebou, ale tradične vedľa seba. Jednoduchá palubná doska evokuje „normálne“ auto. Viacero ovládačov konštruktéri prebrali z rôznych sériových modelov Volkswagen. Nekonvenčný je prístup do kabíny, prostredníctvom dvojice vyklápajúcich sa dverí.

Plug-in hybrid

Celé poháňacie ústrojenstvo sa ukrýva za chrbtami cestujúcich. Tvorí ho dvojvalcový turbodiesel s objemom 0,8 litra. Tento agregát bol odvodený od sériovo montovaného motora 1,6 TDI. Dosahuje výkon 35 kW (48 k) a 120 Nm krútiaceho momentu.

Ďalších 20 kW (27 k) a 100 Nm pridáva elektromotor, umiestnený medzi vznetovou poháňacou jednotkou a sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Agregáty sú schopné krátkodobo vyprodukovať spoločný krútiaci moment 140 Nm. Ten sa prenáša na zadné kolesá.

Elektromotor je napájaný z lítiovo-iónových článkov. Dobíja ich spaľovací motor, funkcia rekuperácie energie alebo externý zdroj elektrickej energie, ku ktorému je auto možné pripojiť.

Za necelý liter na sto kilometrov

VW XL1 je schopný jazdiť aj v čisto elektrickom režime. Bez produkcie emisií prejde najviac 35 kilometrov. Výrobca hovorí o priemernej spotrebe nafty 0,9 l/100 km a emisiách CO2 24 g/km. Dojazd s plnou nádržou a nabitými batériami predstavuje 550 kilometrov.

Vozidlo s hmotnosťou 795 kilogramov zrýchli z pokoja na 100 km/h za 11,9 sekundy a vyvinie najvyššiu rýchlosť 160 km/h.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  2. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  3. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  6. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  8. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  9. Získaj náskok pred štartom
  10. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  1. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  5. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  6. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  9. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 388
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 639
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 344
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 030
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 134
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 672
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 409
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 319
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 808
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


11 h
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov

Blogy SME

  1. Martin Greguš: V akom stave sú dopravné komunikácie v Bratislave? Aký je Váš názor?
  2. Ladislav Boršoš: Spejbl a Hurvínek…
  3. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #26 - Pol roka a prvý kilometer
  4. Jiří Ščobák: Trading: Když už chcete rychle a spekulativně obchodovat, věnujte se oblasti, které rozumíte
  5. Ján Marton: Progresívna vízia ministerstva pôdohospodárstva je skôr halucináciou diletantov.
  6. Jaroslav Polaček: Pamätáte si ešte na modré tabuľky? Ja už ani nie!
  7. Adam Sedláček: Bravčové ucho pod stromčekom a sukňa nad kolenami
  8. Tomáš Sedliačik: Obeťami konšpirácií sme všetci
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 413
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 322
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 524
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 467
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 058
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 157
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 651
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 028
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu