SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky
NOVINKY

Auto so spotrebou 1 l/100 km je bližšie k sériovej výrobe

Dvojmiestne vozidlo z dielne Volkswagenu je vonkajšími rozmermi podobné Polu. Dosiahne rýchlosť 160 kilometrov za hodinu a spotrebuje menej ako liter nafty na sto kilometrov.

(Zdroj: Volkswagen)

BRATISLAVA. Volkswagen si predčasom dal záväzok, že v roku 2013 spustí hromadnú produkciu automobilu so spotrebou približne jeden liter paliva na sto kilometrov. V roku 2002 predstavil prototyp 1-Litre, v roku 2009 podstatne civilizovanejší model L1 a včera na Qatar Motor Show debutovala štúdia VW XL1, ktorá myšlienku „litrového“ auta posúva opäť bližšie k realite.

Pripomína „bežné“ auto

Dvojmiestne vozidlo je vonkajšími rozmermi podobné Polu - s výnimkou výšky dosahujúcej iba 1156 mm. Tvary karosérie vyrobenej z kompozitového plastu vystuženého uhlíkovými vláknami boli podriadené aerodynamike. Dokonca chýbajú aj vonkajšie spätné zrkadlá, ktoré nahradili malé kamery. Súčiniteľ odporu vzduchu má hodnotu iba 0,186.

V porovnaní s predchádzajúcimi prototypmi sa najväčšie zmeny udiali v interiéri. Dvaja cestujúci už nemusia sedieť za sebou, ale tradične vedľa seba. Jednoduchá palubná doska evokuje „normálne“ auto. Viacero ovládačov konštruktéri prebrali z rôznych sériových modelov Volkswagen. Nekonvenčný je prístup do kabíny, prostredníctvom dvojice vyklápajúcich sa dverí.

Plug-in hybrid

Celé poháňacie ústrojenstvo sa ukrýva za chrbtami cestujúcich. Tvorí ho dvojvalcový turbodiesel s objemom 0,8 litra. Tento agregát bol odvodený od sériovo montovaného motora 1,6 TDI. Dosahuje výkon 35 kW (48 k) a 120 Nm krútiaceho momentu.

Ďalších 20 kW (27 k) a 100 Nm pridáva elektromotor, umiestnený medzi vznetovou poháňacou jednotkou a sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Agregáty sú schopné krátkodobo vyprodukovať spoločný krútiaci moment 140 Nm. Ten sa prenáša na zadné kolesá.

Elektromotor je napájaný z lítiovo-iónových článkov. Dobíja ich spaľovací motor, funkcia rekuperácie energie alebo externý zdroj elektrickej energie, ku ktorému je auto možné pripojiť.

Za necelý liter na sto kilometrov

VW XL1 je schopný jazdiť aj v čisto elektrickom režime. Bez produkcie emisií prejde najviac 35 kilometrov. Výrobca hovorí o priemernej spotrebe nafty 0,9 l/100 km a emisiách CO2 24 g/km. Dojazd s plnou nádržou a nabitými batériami predstavuje 550 kilometrov.

Vozidlo s hmotnosťou 795 kilogramov zrýchli z pokoja na 100 km/h za 11,9 sekundy a vyvinie najvyššiu rýchlosť 160 km/h.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  2. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  3. Študuj perspektívne programy!
  4. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  10. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  1. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  2. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Nové číslo Historickej revue
  5. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  6. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  7. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  8. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 17 684
  2. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 17 317
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 733
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 747
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 479
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 761
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 293
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 140
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 418
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 5 950
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér a minister zdravotníctva vítali príchod ruskej vakcíny na košickom letisku.

Dôležité bude aj to, na čiu stranu sa postaví Sme rodina.

9 h

Covid má na Slovensku vyše 7500 obetí.

6 h
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Žijeme to, čoho sme sa najviac báli

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Dnes nikto nechce od nás recept, len tragické poučenie, aby nezopakovali naše chyby.

9 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Koniec nových áut so spaľovacím motorom hrozí už v roku 2025.

14 h
Volvo C40 Recharge

V ponuke bude len v plne elektrickej verzii.

3. mar
Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

2. mar
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

2. mar