SME

Renault Scénic 1,6 16V GPL – priestor, variabilita a úspornosť

Scénic postavený na báze Mégana bol priekopníkom v kategórii jednopriestorových automobilov nižšej strednej triedy a svojim debutom v septembri 1996 doslova šokoval konkurenciu. Bol prvým v novej kategórii minivanov. Na jar 1998 dostal Scénic nové 16-vent


ilové motory a prvý facelift na jar 1999. Koncom minulého roku predstavil Renault aj na Slovensku verziu Scénic s alternatívnym pohonom benzín – LPG, teda plyn propan-butan. A práve Scénic s motorom 1,6 16V LPG (79 kW/110 k) s duálnym pohonom sme mali možnosť vyskúšať v redakčnom teste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Renault svoje modely na duálny pohon nevyrába v kooperácii so zmluvným úpravcom, ale priamo vo výrobnom závode, takže zariadenie potrebné k pohonu na LPG sa nemontuje dodatočne, ale priamo na linke výrobcu. Montáž priamo na linke zvýšila kvalitu integrácie zariadenia, takže ani pozorný pohľad pod kapotu motora nenapovie nič o tom, že motor okrem benzínu využíva na svoj pohon aj plyn. Nevidieť špeciálnu kabeláž, plniaci otvor je integrovaný v priestore s plniacim hrdlom na benzín, palivomer je spoločný a prepínateľný s benzínovým a plynová nádrž je v batožinovom priestore na mieste rezervného kolesa. Ani my po usadnutí za volant sme v prvom momente po spustení motora netušili, či pracuje na benzín alebo plyn. Rozhodne sa to nedá spoznať podľa zvuku motora. Ak motor beží na plynový pohon, svietia na prístrojovom paneli zelené písmenká GPL (francúzske značenie LPG). Motor sa vždy spúšťa na benzín, ale po ubehnutí niekoľko sto metrov, ak je prepnutý na LPG, sa samočinne prepne na plyn, čo signalizuje svietiaca kontrolka GPL. Prepnutie na plyn nesprevádza žiadne „cuknutie“ či zníženie otáčok. Ručné prepínanie pohonu z benzínového na plynový je jednoduché pomocou tlačidla na prístrojovom paneli. Proste, komfort. Motor pri jazde na plyn nie je hlučnejší ako pri pohone na benzín a nemá ani badateľne zhoršené zrýchľovanie. Má však oproti benzínovému pohonu rad výhod. Najhlavnejšie: do vzduchu ide nepomerne menej exhalátov a pohon na plyn je oveľa lacnejší. Možno povedať, že konkuruje v ekonomike prevádzky vznetovým motorom. Pokiaľ by si vodič udržal nohu na „uzde“, jazda by mohla byť ešte viac úsporná, plyn však zvádza tlačiť plynový pedál viac k podlahe a jazdiť dynamicky. Motor Scénica a jeho 110 konských síl k tomu vodiča priam nabáda. Potom aj spotreba stúpa k priemeru okolo 9,5 l/100 km. Liter skvapalneného LPG sme kupovali za 18,10 Sk za liter, takže kilometer jazdy vychádzal približne na 1,70 Sk, čo pri vznetovom motore sa rovná spotrebe 5,7 l/100 km. Priemerná spotreba LPG počas týždenného testu, pri ktorom sme najazdili takmer tisíc kilometrov, bola 9,8 l/100 km (priemerná spotreba benzínu pri približne tretinovom priebehu km činila 7,6 l/100 km), čo dosť výrečne hovorí o ekonomickej prevádzke pohonu na LPG. Pohon na plyn sa najmä z tohto dôvodu stáva vážnym argumentom pri rozhodovaní o kúpe automobilu s duálnym pohonom benzín-plyn alebo so vznetovým motorom.

SkryťVypnúť reklamu

Renault Scénic zaujme aj iným než iba ekonomikou prevádzky. Napríklad priestranným a veľmi variabilným interiérom, ale aj bohatou základnou výbavou. Má štyri airbagy, ABS, klimatizáciu, zabudovaná autorádio s CD prehrávačom a ovládaním na volante, elektrické ovládanie predných okien a vonkajších zrkadiel, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním okien a iné. Scénic má dostatok priestoru vpredu i vzadu, pohodlné predné anatomicky tvarované sedadlá, tri samostatné, prakticky identické zadné sedadlá. Ich posúvaním možno zväčšovať priestor pre nohy cestujúcich, ale aj zväčšovať alebo zmenšovať veľkosť batožinového priestoru. Jednoduchým sklopením operadla, zložením alebo vybraním jedného alebo všetkých troch sedadiel možno zväčšiť úložný priestor na požadovanú veľkosť. K nemu je po vyklopení piatych dverí cez nízku nakladaciu hranu a rovné dno aj veľmi dobrý prístup. Nevýhodou môže byť, že Scénic LPG má na mieste rezervného kolesa plynovú nádrž a v pohotovosti pre prípad defektu pneumatiky súpravu na rýchlu opravu. V prípade vážneho poškodenia pneumatiky alebo celého kolesa však hrozí, že do cieľa cesty bez cudzej pomoci nedôjdeme. Takže verme, že mimoriadne situácie nás budú obchádzať.

Texty k obr.:
Vyváženosť línií – to je Renault Scénic
Aj zadnú časť karosérie charakterizujú oblé tvary
Predné sedadlá poskytujú komfort pre vodiča i spolujazdca
Motor okrem benzínu využíva na svoj pohon aj plyn
Plynová nádrž je na mieste rezervného kolesa

SkryťVypnúť reklamu

Namerané hodnoty
Zrýchlenie: 0-100 km/h – 13,8 s
60 – 100 km/h (IV.) – 11,6 s
80 – 120 km/h (V.) –17,3 s
Spotreba LPG – 9,8 l/100 km

Renault Scénic 1,6 16V GPL
Technické údaje

Motor
Radový, vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč, s ventilovým rozvodom DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci so samočinným vymedzovaním vôle. Blok motora (?) a hlava valcov z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1598 cm3, vŕtanie a zdvih 79,5/80,5 mm. Kompresný pomer 10,0 : 1. Najväčší výkon 79 kW (107 k) pri otáčkach 57 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 148 Nm pri otáčkach 47 min.-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie benzínu, alternatívne LPG (propán-bután).

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne 3,36 – 1,86 – 1,32 - 1,03 - 0,82, R – 3,55. Stály prevod hnanej nápravy 4,21.

SkryťVypnúť reklamu

Podvozok
Bezrámová konštrukcia, vpredu s pomocným rámom. Predné a zadné kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Odpruženie vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi. Vzadu vlečené ramená odpružené torznými tyčami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/65 R 15.

Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverová päťmiestna typu van.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4170/1700/1680 mm, rázvor náprav 2580 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1430/1484 mm. Priemer otáčania 11,4 m. Pohotovostná hmotnosť 1310 kg, celková hmotnosť 1800 (?) kg. Objem batožinového priestoru 410/1800 l. Objem palivovej nádrže 60 l.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 182 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,2 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,6/6,0/7,3 l/100 km.

Cena: 738 200 Sk

Autor: gold

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 728
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 242
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 285
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 080
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 009
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 541
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 483
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 2 306
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Pivarník: Minister Fantozzi... Pardon, Kamenický Opäť Čaruje: Poďme Ošklbať Tie Firemné Káry!
  2. Adam Austera: Cena žltého kovu dosahuje bezprecedentné úrovne. Posledné tri mesiace priniesli najvýraznejší rast za niekoľko dekád
  3. Vladimír Bojničan: Dnes je to už jasné: konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu.
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Peter Kisel: Burning Man: Ako sa bežný smrteľník dostane k odohraniu DJ setu?
  6. Juraj Tušš: O láske - trochu inak.
  7. Dávid Polák: Počítanie mŕtvych
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 103 189
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 789
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 35 697
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 393
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 734
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 21 320
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 18 553
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 935
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
reklama
SkryťZatvoriť reklamu