Renault Scénic 1,6 16V GPL – priestor, variabilita a úspornosť

Scénic postavený na báze Mégana bol priekopníkom v kategórii jednopriestorových automobilov nižšej strednej triedy a svojim debutom v septembri 1996 doslova šokoval konkurenciu. Bol prvým v novej kategórii minivanov. Na jar 1998 dostal Scénic nové 16-vent


ilové motory a prvý facelift na jar 1999. Koncom minulého roku predstavil Renault aj na Slovensku verziu Scénic s alternatívnym pohonom benzín – LPG, teda plyn propan-butan. A práve Scénic s motorom 1,6 16V LPG (79 kW/110 k) s duálnym pohonom sme mali možnosť vyskúšať v redakčnom teste.

Renault svoje modely na duálny pohon nevyrába v kooperácii so zmluvným úpravcom, ale priamo vo výrobnom závode, takže zariadenie potrebné k pohonu na LPG sa nemontuje dodatočne, ale priamo na linke výrobcu. Montáž priamo na linke zvýšila kvalitu integrácie zariadenia, takže ani pozorný pohľad pod kapotu motora nenapovie nič o tom, že motor okrem benzínu využíva na svoj pohon aj plyn. Nevidieť špeciálnu kabeláž, plniaci otvor je integrovaný v priestore s plniacim hrdlom na benzín, palivomer je spoločný a prepínateľný s benzínovým a plynová nádrž je v batožinovom priestore na mieste rezervného kolesa. Ani my po usadnutí za volant sme v prvom momente po spustení motora netušili, či pracuje na benzín alebo plyn. Rozhodne sa to nedá spoznať podľa zvuku motora. Ak motor beží na plynový pohon, svietia na prístrojovom paneli zelené písmenká GPL (francúzske značenie LPG). Motor sa vždy spúšťa na benzín, ale po ubehnutí niekoľko sto metrov, ak je prepnutý na LPG, sa samočinne prepne na plyn, čo signalizuje svietiaca kontrolka GPL. Prepnutie na plyn nesprevádza žiadne „cuknutie“ či zníženie otáčok. Ručné prepínanie pohonu z benzínového na plynový je jednoduché pomocou tlačidla na prístrojovom paneli. Proste, komfort. Motor pri jazde na plyn nie je hlučnejší ako pri pohone na benzín a nemá ani badateľne zhoršené zrýchľovanie. Má však oproti benzínovému pohonu rad výhod. Najhlavnejšie: do vzduchu ide nepomerne menej exhalátov a pohon na plyn je oveľa lacnejší. Možno povedať, že konkuruje v ekonomike prevádzky vznetovým motorom. Pokiaľ by si vodič udržal nohu na „uzde“, jazda by mohla byť ešte viac úsporná, plyn však zvádza tlačiť plynový pedál viac k podlahe a jazdiť dynamicky. Motor Scénica a jeho 110 konských síl k tomu vodiča priam nabáda. Potom aj spotreba stúpa k priemeru okolo 9,5 l/100 km. Liter skvapalneného LPG sme kupovali za 18,10 Sk za liter, takže kilometer jazdy vychádzal približne na 1,70 Sk, čo pri vznetovom motore sa rovná spotrebe 5,7 l/100 km. Priemerná spotreba LPG počas týždenného testu, pri ktorom sme najazdili takmer tisíc kilometrov, bola 9,8 l/100 km (priemerná spotreba benzínu pri približne tretinovom priebehu km činila 7,6 l/100 km), čo dosť výrečne hovorí o ekonomickej prevádzke pohonu na LPG. Pohon na plyn sa najmä z tohto dôvodu stáva vážnym argumentom pri rozhodovaní o kúpe automobilu s duálnym pohonom benzín-plyn alebo so vznetovým motorom.

Renault Scénic zaujme aj iným než iba ekonomikou prevádzky. Napríklad priestranným a veľmi variabilným interiérom, ale aj bohatou základnou výbavou. Má štyri airbagy, ABS, klimatizáciu, zabudovaná autorádio s CD prehrávačom a ovládaním na volante, elektrické ovládanie predných okien a vonkajších zrkadiel, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním okien a iné. Scénic má dostatok priestoru vpredu i vzadu, pohodlné predné anatomicky tvarované sedadlá, tri samostatné, prakticky identické zadné sedadlá. Ich posúvaním možno zväčšovať priestor pre nohy cestujúcich, ale aj zväčšovať alebo zmenšovať veľkosť batožinového priestoru. Jednoduchým sklopením operadla, zložením alebo vybraním jedného alebo všetkých troch sedadiel možno zväčšiť úložný priestor na požadovanú veľkosť. K nemu je po vyklopení piatych dverí cez nízku nakladaciu hranu a rovné dno aj veľmi dobrý prístup. Nevýhodou môže byť, že Scénic LPG má na mieste rezervného kolesa plynovú nádrž a v pohotovosti pre prípad defektu pneumatiky súpravu na rýchlu opravu. V prípade vážneho poškodenia pneumatiky alebo celého kolesa však hrozí, že do cieľa cesty bez cudzej pomoci nedôjdeme. Takže verme, že mimoriadne situácie nás budú obchádzať.

Texty k obr.:
Vyváženosť línií – to je Renault Scénic
Aj zadnú časť karosérie charakterizujú oblé tvary
Predné sedadlá poskytujú komfort pre vodiča i spolujazdca
Motor okrem benzínu využíva na svoj pohon aj plyn
Plynová nádrž je na mieste rezervného kolesa

Namerané hodnoty
Zrýchlenie: 0-100 km/h – 13,8 s
60 – 100 km/h (IV.) – 11,6 s
80 – 120 km/h (V.) –17,3 s
Spotreba LPG – 9,8 l/100 km

Renault Scénic 1,6 16V GPL
Technické údaje

Motor
Radový, vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč, s ventilovým rozvodom DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci so samočinným vymedzovaním vôle. Blok motora (?) a hlava valcov z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1598 cm3, vŕtanie a zdvih 79,5/80,5 mm. Kompresný pomer 10,0 : 1. Najväčší výkon 79 kW (107 k) pri otáčkach 57 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 148 Nm pri otáčkach 47 min.-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie benzínu, alternatívne LPG (propán-bután).

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne 3,36 – 1,86 – 1,32 - 1,03 - 0,82, R – 3,55. Stály prevod hnanej nápravy 4,21.

Podvozok
Bezrámová konštrukcia, vpredu s pomocným rámom. Predné a zadné kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Odpruženie vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi. Vzadu vlečené ramená odpružené torznými tyčami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/65 R 15.

Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverová päťmiestna typu van.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4170/1700/1680 mm, rázvor náprav 2580 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1430/1484 mm. Priemer otáčania 11,4 m. Pohotovostná hmotnosť 1310 kg, celková hmotnosť 1800 (?) kg. Objem batožinového priestoru 410/1800 l. Objem palivovej nádrže 60 l.

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 182 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,2 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,6/6,0/7,3 l/100 km.

Cena: 738 200 Sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 641
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 6 285
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 911
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 264
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 791
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 713
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 120
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 966
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 866
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 715

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojim výsledkom spokojné.

KOMENTÁRE

Balada o zrade, alebo bez Babiša to nepôjde

Andrej Babiš vyhral v premiérskom referende.

SVET

Politológ: České voľby? Fenomenálny úspech populizmu

Babiš vyhral, lebo kauzy prezentoval ako snahu o zničenie, tvrdí Miloš Gregor.

KOMENTÁRE

Česko púšťa k moci populistu s autokratickými tendenciami

Krajina, ktorá už raz autokraciu porazila, jej znovu otvára cestu.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.