SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Renault Scénic 1,6 16V GPL – priestor, variabilita a úspornosť

Scénic postavený na báze Mégana bol priekopníkom v kategórii jednopriestorových automobilov nižšej strednej triedy a svojim debutom v septembri 1996 doslova šokoval konkurenciu. Bol prvým v novej kategórii minivanov. Na jar 1998 dostal Scénic nové 16-vent


ilové motory a prvý facelift na jar 1999. Koncom minulého roku predstavil Renault aj na Slovensku verziu Scénic s alternatívnym pohonom benzín – LPG, teda plyn propan-butan. A práve Scénic s motorom 1,6 16V LPG (79 kW/110 k) s duálnym pohonom sme mali možnosť vyskúšať v redakčnom teste.

Renault svoje modely na duálny pohon nevyrába v kooperácii so zmluvným úpravcom, ale priamo vo výrobnom závode, takže zariadenie potrebné k pohonu na LPG sa nemontuje dodatočne, ale priamo na linke výrobcu. Montáž priamo na linke zvýšila kvalitu integrácie zariadenia, takže ani pozorný pohľad pod kapotu motora nenapovie nič o tom, že motor okrem benzínu využíva na svoj pohon aj plyn. Nevidieť špeciálnu kabeláž, plniaci otvor je integrovaný v priestore s plniacim hrdlom na benzín, palivomer je spoločný a prepínateľný s benzínovým a plynová nádrž je v batožinovom priestore na mieste rezervného kolesa. Ani my po usadnutí za volant sme v prvom momente po spustení motora netušili, či pracuje na benzín alebo plyn. Rozhodne sa to nedá spoznať podľa zvuku motora. Ak motor beží na plynový pohon, svietia na prístrojovom paneli zelené písmenká GPL (francúzske značenie LPG). Motor sa vždy spúšťa na benzín, ale po ubehnutí niekoľko sto metrov, ak je prepnutý na LPG, sa samočinne prepne na plyn, čo signalizuje svietiaca kontrolka GPL. Prepnutie na plyn nesprevádza žiadne „cuknutie“ či zníženie otáčok. Ručné prepínanie pohonu z benzínového na plynový je jednoduché pomocou tlačidla na prístrojovom paneli. Proste, komfort. Motor pri jazde na plyn nie je hlučnejší ako pri pohone na benzín a nemá ani badateľne zhoršené zrýchľovanie. Má však oproti benzínovému pohonu rad výhod. Najhlavnejšie: do vzduchu ide nepomerne menej exhalátov a pohon na plyn je oveľa lacnejší. Možno povedať, že konkuruje v ekonomike prevádzky vznetovým motorom. Pokiaľ by si vodič udržal nohu na „uzde“, jazda by mohla byť ešte viac úsporná, plyn však zvádza tlačiť plynový pedál viac k podlahe a jazdiť dynamicky. Motor Scénica a jeho 110 konských síl k tomu vodiča priam nabáda. Potom aj spotreba stúpa k priemeru okolo 9,5 l/100 km. Liter skvapalneného LPG sme kupovali za 18,10 Sk za liter, takže kilometer jazdy vychádzal približne na 1,70 Sk, čo pri vznetovom motore sa rovná spotrebe 5,7 l/100 km. Priemerná spotreba LPG počas týždenného testu, pri ktorom sme najazdili takmer tisíc kilometrov, bola 9,8 l/100 km (priemerná spotreba benzínu pri približne tretinovom priebehu km činila 7,6 l/100 km), čo dosť výrečne hovorí o ekonomickej prevádzke pohonu na LPG. Pohon na plyn sa najmä z tohto dôvodu stáva vážnym argumentom pri rozhodovaní o kúpe automobilu s duálnym pohonom benzín-plyn alebo so vznetovým motorom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Renault Scénic zaujme aj iným než iba ekonomikou prevádzky. Napríklad priestranným a veľmi variabilným interiérom, ale aj bohatou základnou výbavou. Má štyri airbagy, ABS, klimatizáciu, zabudovaná autorádio s CD prehrávačom a ovládaním na volante, elektrické ovládanie predných okien a vonkajších zrkadiel, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním okien a iné. Scénic má dostatok priestoru vpredu i vzadu, pohodlné predné anatomicky tvarované sedadlá, tri samostatné, prakticky identické zadné sedadlá. Ich posúvaním možno zväčšovať priestor pre nohy cestujúcich, ale aj zväčšovať alebo zmenšovať veľkosť batožinového priestoru. Jednoduchým sklopením operadla, zložením alebo vybraním jedného alebo všetkých troch sedadiel možno zväčšiť úložný priestor na požadovanú veľkosť. K nemu je po vyklopení piatych dverí cez nízku nakladaciu hranu a rovné dno aj veľmi dobrý prístup. Nevýhodou môže byť, že Scénic LPG má na mieste rezervného kolesa plynovú nádrž a v pohotovosti pre prípad defektu pneumatiky súpravu na rýchlu opravu. V prípade vážneho poškodenia pneumatiky alebo celého kolesa však hrozí, že do cieľa cesty bez cudzej pomoci nedôjdeme. Takže verme, že mimoriadne situácie nás budú obchádzať.

Texty k obr.:
Vyváženosť línií – to je Renault Scénic
Aj zadnú časť karosérie charakterizujú oblé tvary
Predné sedadlá poskytujú komfort pre vodiča i spolujazdca
Motor okrem benzínu využíva na svoj pohon aj plyn
Plynová nádrž je na mieste rezervného kolesa

SkryťVypnúť reklamu

Namerané hodnoty
Zrýchlenie: 0-100 km/h – 13,8 s
60 – 100 km/h (IV.) – 11,6 s
80 – 120 km/h (V.) –17,3 s
Spotreba LPG – 9,8 l/100 km

Renault Scénic 1,6 16V GPL
Technické údaje

Motor
Radový, vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč, s ventilovým rozvodom DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci so samočinným vymedzovaním vôle. Blok motora (?) a hlava valcov z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1598 cm3, vŕtanie a zdvih 79,5/80,5 mm. Kompresný pomer 10,0 : 1. Najväčší výkon 79 kW (107 k) pri otáčkach 57 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 148 Nm pri otáčkach 47 min.-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie benzínu, alternatívne LPG (propán-bután).

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne 3,36 – 1,86 – 1,32 - 1,03 - 0,82, R – 3,55. Stály prevod hnanej nápravy 4,21.

SkryťVypnúť reklamu

Podvozok
Bezrámová konštrukcia, vpredu s pomocným rámom. Predné a zadné kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Odpruženie vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi. Vzadu vlečené ramená odpružené torznými tyčami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/65 R 15.

Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverová päťmiestna typu van.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4170/1700/1680 mm, rázvor náprav 2580 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1430/1484 mm. Priemer otáčania 11,4 m. Pohotovostná hmotnosť 1310 kg, celková hmotnosť 1800 (?) kg. Objem batožinového priestoru 410/1800 l. Objem palivovej nádrže 60 l.

SkryťVypnúť reklamu

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 182 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,2 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,6/6,0/7,3 l/100 km.

Cena: 738 200 Sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  4. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  5. Vytvor si svoju budúcnosť
  6. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  7. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 255
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 904
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 240
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 186
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 040
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 508
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 125
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 408

Jediným väčším problémom bude cena.


4 h
Porsche 911 Dakar

Celkovo vznikne len 2 500 kusov.


21 h
Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  2. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  3. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  4. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  5. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  6. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  7. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  8. Tomáš Vodvářka: O ženském opylování - Manželské toccaty a fugy
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 203 678
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 813
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 136
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 846
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 935
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 447
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 005
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu