SME
Pondelok, 6. február, 2023 | Meniny má Dorota

Medzi vodičmi sa šíri fáma, že si na auto môžu dať akékoľvek pneumatiky

Medzi vodičmi sa rozšírila fáma, že si na auto smú obuť akékoľvek pneumatiky, aj keď ich nemajú schválené. Údajne len treba, aby neprečnievali cez karosériu. Nedajte sa ale pomýliť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Medzi vodičmi sa rozšírila fáma, že si na auto smú obuť akékoľvek pneumatiky, aj keď ich nemajú schválené. Údajne len treba, aby neprečnievali cez karosériu. Nedajte sa ale pomýliť.

Fáma vznikla ako nedorozumenie v čase, keď sa objavila plastová kartička ako "dvojča" dokladu osvedčenia o evidencii vozidla k papierovej verzii.

Štefan: "U nás v meste začala kolovať taká fáma, že zavedením nového OEV si každý bude môcť dať na auto akékoľvek rozmery pneumatík, nielen tie, čo má zapísané v OEV. Jedinou podmienkou bude to, aby pneumatiky nevytŕčali spod blatníkov.

Zdá sa mi to ako absolútna hlúposť, lenže všetci, koho poznám, si zrazu začali kupovať väčšie pneumatiky ako majú v OEV, alebo si nasadili tie, čo mali schované v garáži, lebo predtým za to platili pokuty. Takže chystá sa niečo podobné alebo je to len fáma a "autíčkari" na to naleteli. Ďakujem vopred za odpoveď."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

V papierovom osvedčení o evidencii sú zapísané informácie o predpísaných rozmeroch pneumatík. Píšu sa doň aj alternatívne rozmery obutia. Podľa predpisov sa však informácia o rozmeroch pneumatík do čipovej karty nezapisuje.

Techničák v podobe čipovej karty nosí vodič pri sebe. Ak si "špekulanti" dajú tieto informácie dohromady, obujú si akékoľvek pneumatiky, lebo pri klasickej cestnej kontrole policajt nemá ako zistiť, aké pneumatiky má mať auto obuté.

Policajti majú možnosti, ako zistiť správne rozmery pneumatík

To ale neznamená, že je povolené obuť na auto akékoľvek pneumatiky. Stále platí, že len povolené rozmery pneumatík je možné mať na aute obuté. Ak by policajti začali používať vysielačky na kontrolu toho, čo je uvedené v evidencii vozidiel, vodiči s neschválenými pneumatikami na aute by mohli mať problém.

V evidencii vozidiel by sa totiž mali nachádzať aj informácie o rozmeroch pneumatík, ktoré môžu byť na aute obuté. A aj keď na čipovej karte o nich nie je zmienka, aktívny policajt by po zistení nezrovnalosti medzi skutočnosťou a záznamom v evidencii vozidiel mohol udeliť nielen pokutu, ale aj zadržať osvedčenie o evidencii alebo tabuľky s evidenčným číslom.

Nehovoriac o tom, že cez technickú kontrolu by ste neprešli s autom s obutými pneumatikami, ktorých rozmery nie sú uvedené v papierovej verzii techničáku.

Ako sa dostať na technickú kontrolu bez osvedčenia o evidencii?

Peter: "Vlastním VW Passat, ktorý má 4,5 roka. Som prvý majiteľ a je v perfektnom stave. Keďže som si myslel, že STK a Emisnú treba robiť po 5-tich rokoch, tak som ich nemal. Samozrejme, že keď ma zastavila hliadka, tak pri kontrole zistili, že tieto veci nemám a že mi berú techničák.

V poriadku, priznávam, že som porušil zákon, lebo neznalosť ma neospravedlňuje. No a spolu s technickým preukazom mi zobrali aj značky.

Keď som išiel na políciu pre kópiu technického preukazu, aby som mohol ísť na STK, tak mi policajt arogantne povedal, že je zvedavý, ako pôjdem na STK, keď nemám ani techničák a ani značky, že autom nemôžem hýbať. Ma pravdu? Naozaj nemôžem ísť s autom na STK? Ako to mám potom vybaviť?

Je to fér, že na cestách jazdia očividne autá, ktoré na nich nemajú čo robiť, sú v dezolátnom stave. A keď ja mám iba 5 mesiacov po povinnej STK a mne znemožnia jazdu? To mám teraz zaplatiť pokutu plus STK plus emisné a plus ešte odťahovku? Alebo môžem ísť autom na STK?"

Každý vodič by mal od policajtov dostať potvrdenie o zadržaní osvedčenia o evidencii a taktiež potvrdenie o zadržaní tabuľky s evidenčným číslom. Je možné, že na potvrdení vám policajt povolí jazdu vozidlom najviac na 15 dní.

§ 72, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Ak dôvody zadržania osvedčenia o evidencii časť I alebo časť II pominú, orgán Policajného zboru ho na základe žiadosti prevádzkovateľa vozidla vráti spolu s tabuľkou s evidenčným číslom, ak bola zadržaná; ...

Ak vodič takéto potvrdenia obdrží, môže dočasne auto šoférovať, a teda si aj dorobiť chýbajúce STK, prípadne emisnú kontrolu. "Ak ďalšou jazdou nebude ohrozená bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, policajt v potvrdení o zadržaní tabuľky s evidenčným číslom povolí ďalšiu jazdu. Najviac však na 15 dní," uviedla Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru.

Najímať si odťahovku teda vodiči nemusia, stačí si v stanovenom limite vybaviť všetky potrebné potvrdenia a papiere. Pätnásť dní je pomerne dlhý čas nato, aby to vodič stihol.

Ak by ale policajti nepovolili pri zadržaní tabuliek a techničáku ďalšiu jazdu vozidla, na technickú kontrolu alebo emisnú sa je možné podľa predpisov ísť len prostredníctvom odťahovky.

Bez kópie techničáku kontroly ani nezačnú

Peter však v snahe spraviť si emisnú a technickú kontrolu môže naraziť ešte na jeden problém. Ak nemá kópiu technického preukazu (prípade, že vlastnil len papierovú verziu), na technickú a ani na emisnú ho nepripustia. Jednoducho, zákon vyžaduje, aby mal vodič aspoň kópiu techničáku s potvrdením o jeho zadržaní.

Získať kópiu osvedčenia o evidencii, ak ju nemáte, sa dá len na polícii. Bez dobrej vôle pracovníka dopravného inšpektorátu, ktorý by vám spravil kópiu osvedčenia o evidencii, to nepôjde. Vodič sa dostane do "začarovaného kruhu" - bez techničáku nespravia kontroly, bez kontroly nebude techičák.

Tento problém však majú len tí, ktorí nemajú techničák vo forme plastovej kartičky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Nadácia COOP Jednota podporila Nemocnicu s poliklinikou Brezno
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  4. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  5. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  6. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 14 278
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 210
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 2 634
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 743
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 1 224
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 141
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 854
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 788
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zemetrasenie zničilo aj mešity, záchranné práce komplikuje sneh.

Dve silné zemetrasenia zabili najmenej 1200 ľudí.


1 h
Peter Tkačenko

Hnutie postupuje podobne ako v minulosti, a čaká iný výsledok.


7m
Štrbské Pleso.

Vplyv finančníkov v tatranskej osade vidieť na každom kroku.


3. feb
Pátranie po preživších v troskách zničených budov po zemetrasení v Turecku a Sýrii.

Ranné zemetrasenie si v Turecku a Sýrii vyžiadalo už viac ako 1200 obetí.


TASR a 1 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


4. feb
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: O hodinách zatváracích a otváracích.
  2. Věra Tepličková: Vážení občania, teraz zbytočne neotravujme
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Abrahám
  4. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  5. Marián Viskupič: Zákaz nedeľného predaja po x-té, alebo ako chcú konzervatívci "pomáhať" zákazmi
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Sociálne služby pre zdravotne znevýhodnených podľa medzinárodných štandardov nie sú dostupné
  7. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart
  8. Dada Vozáriková: Dodávkou do Dánska (beh cez prekážky)
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 25 561
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 13 120
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 781
  4. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 238
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 820
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 165
  7. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 2 969
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 390
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu