SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Predbiehajúci kamión takmer vytlačil osobné auto z cesty

Agresivita, nebezpečná a neopatrná jazda, nervózni ponáhľajúci sa vodiči. Čo nastane skôr? Vodiči sa týchto neduhov zbavia dobrovoľne alebo ich k tomu prinútia prísne sankcie?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Novotný)

Agresivita, nebezpečná a neopatrná jazda, nervózni ponáhľajúci sa vodiči. To ešte potrvá, kým z našich ciest zmiznú príčiny tragických nehôd. Čo nastane skôr? Vodiči začnú dobrovoľne používať defenzívnu jazdu alebo ich k tomu prinútia prísne sankcie?

Jeden z vás, Rado z Martina, nám napísal svoju skúsenosť, ktorú by málokto chcel zažiť. Predbiehajúci kamión takmer vytlačil auto, v ktorom sa viezol, z cesty.

Rado: "Dcéra často jazdí autom mimo mesta a aj keď je celkom dobrá vodička, občas za dažďa alebo za zníženej viditeľnosti jednoducho prispôsobí rýchlosť stavu vozovky, poveternostným podmienkam atď. Znamená to teda, že ide pomalšie, čo sa však nepáči niektorým vodičom áut jazdiacich za ňou a dávajú to najavo blikaním a tlačením sa na zadok jej auta.

Je niekedy naozaj problém neznervóznieť, keď to robí opacha ako je kamión. Minule som šiel s ňou a ten kamión pražák nás po takýchto peripetiách surovo začal prebiehať a v podstate nás vytlačil na kraj, lebo v protismere sa objavilo vozidlo. Existuje spôsob, ako tento problém vyriešiť?"

Áno, existuje: keď sa nebudeme všetci "bezhlavo" ponáhľať. Ale spoliehať sa len na uvedomenie si problémov na strane vodičov, sa nedá vždy.

Často sa stáva, že vodič neodhadne dostatok času potrebného k tomu, aby sa včas dostal do cieľa. Alebo sa zabáva tým, že prekonáva rýchlostné rekordy a rekordy v krátkosti času potrebného na dosiahnutie cieľa.

§ 3, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Účastník cestnej premávky je povinný dodržiavať pravidlá cestnej premávky ustanovené v tomto zákone.

Viacerí ste už určite počuli chválenie sa tým, že sa váš známy alebo príbuzný dostal z Košíc do Bratislavy alebo opačne napríklad za 3 a pol hodiny. Väčšina vodiča pochváli a tak je motivovaný svoje rekordy prekonávať znova a znova.

Neraz aj zamestnávateľ motivuje "trestami" svojich zamestnancov, aby splnili príkaz aj na úkor porušenia dopravných predpisov.

V lepšom prípade sa nič nestane a vodič radšej riskuje pokutu ako stratu zamestnenia, alebo stratu obdivu svojho okolia. Okrem toho, riziko, že dostanete pokutu za rýchlosť, je výrazne nižšia, ako pravdepodobnosť toho, že nestihnete dôjsť načas do cieľa.

V spoločnosti sa tak udomácnil pocit, že len jazdiť najvyššou povolenou rýchlosťou je správne, jazdenie rýchlejšie sa toleruje a v tichosti obdivuje. A ak jazdíte "nedajbože" pomalšie, ako maximálkou, ste vyvrheľom spoločnosti.

Málokto si pritom uvedomuje, že v horšom prípade sa ponáhľanie končí tragédiou. Vysoká rýchlosť v kombinácii s neohrozenosťou vodiča v kritických situáciách situácii nikdy neprospieva.

Jazda po krajnici môže byť riziková

Blikanie vodičov na pomalších nie je v rozpore s predpismi. Zákon o cestnej premávke to povoľuje. Na druhej strane, nijak to rýchlejšiemu vodičovi nepomôže na cestách s jedným jazdným pruhom v jednom smere jazdy.

Vodič pomalšieho vozidla, ak jazdí na kraji vozovky, sa už nemá kam uhnúť, ak nechce sám porušovať predpisy jazdou po prípadnej krajnici. Nehovoriac o tom, že jazdou autom po krajnici môžu spod kolies vylietavať kamienky, ktoré môžu poškodiť vozidlá za ním, alebo na nej môžete dostať aj defekt.

Ani tlačenie sa zozadu na pomalšie vozidlo z pohľadu zákona nie je problém, kým sa nestane nehoda. Je to ale mimoriadne nebezpečné, keďže nervozita vodičov oboch áut pritom stúpa a ich schopnosť správne sa rozhodovať sa znižuje.

Na nebezpečných vodičov volajte políciu

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Každý za volantom by si mal uvedomiť, že ísť najvyššou povolenou rýchlosťou je možnosť. Nedá sa vynucovať od druhých. Preto existuje možnosť predchádzania pomalších vozidiel. Ale aj tam platia pravidlá, ktoré majú zabrániť zrážke vozidiel.

Ak by sa vám stalo to, o čom písal Rado, volajte okamžite políciu. Popísané predchádzanie kamiónu, okrem toho, že bolo v rozpore s predpismi, bolo zároveň mimoriadne nebezpečné. Takéto niečo sa dá dokázať len kamerou inštalovanou do auta alebo svedectvom.

V každom prípade, bez toho, aby sami vodiči začali s týmto problémom "otravovať" políciu, sa na cestách budú stále objavovať vodiči, ktorí nebudú váhať ohroziť vás počas predchádzania. A to aj napriek tomu, že agresívna jazda sa dá pokutovať najviac vo výške 60 eur.

Príklady agresívnej jazdy

Nebezpečná jazda vyplývajúca zo snahy ísť čo najrýchlejšie, aj za hranou zákona, môže spôsobiť rôzne nepríjemnosti. Na pripomenutie si pozrite videá, ktoré dokazujú rizikovosť ponáhľania sa.

V tomto prípade to skončilo šťastne. Aj v tom nasledujúcom napriek tomu, že rýchlejší použil na vodiča "vytláčanie" z cesty.

V Česku sa to vodičovi pri rýchlosti nad 100 km/h podarilo. Vytlačil iného z diaľnice a súd ho poslal do väzenia.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  4. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  5. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  6. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  7. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  8. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  10. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 482
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 056
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 808
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 506
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 361
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 4 156
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 735
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 102
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 469
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Plánovaný puč podľa Zelenského podporuje Moskva.


22 h
Lieky proti covidu od spoločnosti Merck.

Porovnali sme ich v štyroch kategóriách.


28. nov

Tak nejak sme čakali, že najviac roboty s Ficom budú mať dnes úplne iní ľudia.


Peter Schut.

Všetky lieky majú aj nevýhody.


28. nov

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


4 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


24 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  2. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  3. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  4. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  5. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  6. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  7. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  8. Stanislav Martinčko: Kde boli 12 rokov Fico a Pelle so svojou tlačovkovou múdrosťou ??
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 175
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 797
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 072
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 941
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 853
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 293
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 014
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 777
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu