Predbiehajúci kamión takmer vytlačil osobné auto z cesty

Agresivita, nebezpečná a neopatrná jazda, nervózni ponáhľajúci sa vodiči. Čo nastane skôr? Vodiči sa týchto neduhov zbavia dobrovoľne alebo ich k tomu prinútia prísne sankcie?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Novotný)

Agresivita, nebezpečná a neopatrná jazda, nervózni ponáhľajúci sa vodiči. To ešte potrvá, kým z našich ciest zmiznú príčiny tragických nehôd. Čo nastane skôr? Vodiči začnú dobrovoľne používať defenzívnu jazdu alebo ich k tomu prinútia prísne sankcie?

Jeden z vás, Rado z Martina, nám napísal svoju skúsenosť, ktorú by málokto chcel zažiť. Predbiehajúci kamión takmer vytlačil auto, v ktorom sa viezol, z cesty.

Rado: "Dcéra často jazdí autom mimo mesta a aj keď je celkom dobrá vodička, občas za dažďa alebo za zníženej viditeľnosti jednoducho prispôsobí rýchlosť stavu vozovky, poveternostným podmienkam atď. Znamená to teda, že ide pomalšie, čo sa však nepáči niektorým vodičom áut jazdiacich za ňou a dávajú to najavo blikaním a tlačením sa na zadok jej auta.

Je niekedy naozaj problém neznervóznieť, keď to robí opacha ako je kamión. Minule som šiel s ňou a ten kamión pražák nás po takýchto peripetiách surovo začal prebiehať a v podstate nás vytlačil na kraj, lebo v protismere sa objavilo vozidlo. Existuje spôsob, ako tento problém vyriešiť?"

Áno, existuje: keď sa nebudeme všetci "bezhlavo" ponáhľať. Ale spoliehať sa len na uvedomenie si problémov na strane vodičov, sa nedá vždy.

Často sa stáva, že vodič neodhadne dostatok času potrebného k tomu, aby sa včas dostal do cieľa. Alebo sa zabáva tým, že prekonáva rýchlostné rekordy a rekordy v krátkosti času potrebného na dosiahnutie cieľa.

§ 3, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Účastník cestnej premávky je povinný dodržiavať pravidlá cestnej premávky ustanovené v tomto zákone.

Viacerí ste už určite počuli chválenie sa tým, že sa váš známy alebo príbuzný dostal z Košíc do Bratislavy alebo opačne napríklad za 3 a pol hodiny. Väčšina vodiča pochváli a tak je motivovaný svoje rekordy prekonávať znova a znova.

Neraz aj zamestnávateľ motivuje "trestami" svojich zamestnancov, aby splnili príkaz aj na úkor porušenia dopravných predpisov.

V lepšom prípade sa nič nestane a vodič radšej riskuje pokutu ako stratu zamestnenia, alebo stratu obdivu svojho okolia. Okrem toho, riziko, že dostanete pokutu za rýchlosť, je výrazne nižšia, ako pravdepodobnosť toho, že nestihnete dôjsť načas do cieľa.

V spoločnosti sa tak udomácnil pocit, že len jazdiť najvyššou povolenou rýchlosťou je správne, jazdenie rýchlejšie sa toleruje a v tichosti obdivuje. A ak jazdíte "nedajbože" pomalšie, ako maximálkou, ste vyvrheľom spoločnosti.

Málokto si pritom uvedomuje, že v horšom prípade sa ponáhľanie končí tragédiou. Vysoká rýchlosť v kombinácii s neohrozenosťou vodiča v kritických situáciách situácii nikdy neprospieva.

Jazda po krajnici môže byť riziková

Blikanie vodičov na pomalších nie je v rozpore s predpismi. Zákon o cestnej premávke to povoľuje. Na druhej strane, nijak to rýchlejšiemu vodičovi nepomôže na cestách s jedným jazdným pruhom v jednom smere jazdy.

Vodič pomalšieho vozidla, ak jazdí na kraji vozovky, sa už nemá kam uhnúť, ak nechce sám porušovať predpisy jazdou po prípadnej krajnici. Nehovoriac o tom, že jazdou autom po krajnici môžu spod kolies vylietavať kamienky, ktoré môžu poškodiť vozidlá za ním, alebo na nej môžete dostať aj defekt.

Ani tlačenie sa zozadu na pomalšie vozidlo z pohľadu zákona nie je problém, kým sa nestane nehoda. Je to ale mimoriadne nebezpečné, keďže nervozita vodičov oboch áut pritom stúpa a ich schopnosť správne sa rozhodovať sa znižuje.

Na nebezpečných vodičov volajte políciu

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Každý za volantom by si mal uvedomiť, že ísť najvyššou povolenou rýchlosťou je možnosť. Nedá sa vynucovať od druhých. Preto existuje možnosť predchádzania pomalších vozidiel. Ale aj tam platia pravidlá, ktoré majú zabrániť zrážke vozidiel.

Ak by sa vám stalo to, o čom písal Rado, volajte okamžite políciu. Popísané predchádzanie kamiónu, okrem toho, že bolo v rozpore s predpismi, bolo zároveň mimoriadne nebezpečné. Takéto niečo sa dá dokázať len kamerou inštalovanou do auta alebo svedectvom.

V každom prípade, bez toho, aby sami vodiči začali s týmto problémom "otravovať" políciu, sa na cestách budú stále objavovať vodiči, ktorí nebudú váhať ohroziť vás počas predchádzania. A to aj napriek tomu, že agresívna jazda sa dá pokutovať najviac vo výške 60 eur.

Príklady agresívnej jazdy

Nebezpečná jazda vyplývajúca zo snahy ísť čo najrýchlejšie, aj za hranou zákona, môže spôsobiť rôzne nepríjemnosti. Na pripomenutie si pozrite videá, ktoré dokazujú rizikovosť ponáhľania sa.

V tomto prípade to skončilo šťastne. Aj v tom nasledujúcom napriek tomu, že rýchlejší použil na vodiča "vytláčanie" z cesty.

V Česku sa to vodičovi pri rýchlosti nad 100 km/h podarilo. Vytlačil iného z diaľnice a súd ho poslal do väzenia.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 780
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 389
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 345
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 980
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 984
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 818
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 633
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 487
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 471
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Nový Ford Fiesta ST dostal trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop