Predbiehajúci kamión takmer vytlačil osobné auto z cesty

Agresivita, nebezpečná a neopatrná jazda, nervózni ponáhľajúci sa vodiči. Čo nastane skôr? Vodiči sa týchto neduhov zbavia dobrovoľne alebo ich k tomu prinútia prísne sankcie?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Novotný)

Agresivita, nebezpečná a neopatrná jazda, nervózni ponáhľajúci sa vodiči. To ešte potrvá, kým z našich ciest zmiznú príčiny tragických nehôd. Čo nastane skôr? Vodiči začnú dobrovoľne používať defenzívnu jazdu alebo ich k tomu prinútia prísne sankcie?

Jeden z vás, Rado z Martina, nám napísal svoju skúsenosť, ktorú by málokto chcel zažiť. Predbiehajúci kamión takmer vytlačil auto, v ktorom sa viezol, z cesty.

Rado: "Dcéra často jazdí autom mimo mesta a aj keď je celkom dobrá vodička, občas za dažďa alebo za zníženej viditeľnosti jednoducho prispôsobí rýchlosť stavu vozovky, poveternostným podmienkam atď. Znamená to teda, že ide pomalšie, čo sa však nepáči niektorým vodičom áut jazdiacich za ňou a dávajú to najavo blikaním a tlačením sa na zadok jej auta.

Je niekedy naozaj problém neznervóznieť, keď to robí opacha ako je kamión. Minule som šiel s ňou a ten kamión pražák nás po takýchto peripetiách surovo začal prebiehať a v podstate nás vytlačil na kraj, lebo v protismere sa objavilo vozidlo. Existuje spôsob, ako tento problém vyriešiť?"

Áno, existuje: keď sa nebudeme všetci "bezhlavo" ponáhľať. Ale spoliehať sa len na uvedomenie si problémov na strane vodičov, sa nedá vždy.

Často sa stáva, že vodič neodhadne dostatok času potrebného k tomu, aby sa včas dostal do cieľa. Alebo sa zabáva tým, že prekonáva rýchlostné rekordy a rekordy v krátkosti času potrebného na dosiahnutie cieľa.

§ 3, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Účastník cestnej premávky je povinný dodržiavať pravidlá cestnej premávky ustanovené v tomto zákone.

Viacerí ste už určite počuli chválenie sa tým, že sa váš známy alebo príbuzný dostal z Košíc do Bratislavy alebo opačne napríklad za 3 a pol hodiny. Väčšina vodiča pochváli a tak je motivovaný svoje rekordy prekonávať znova a znova.

Neraz aj zamestnávateľ motivuje "trestami" svojich zamestnancov, aby splnili príkaz aj na úkor porušenia dopravných predpisov.

V lepšom prípade sa nič nestane a vodič radšej riskuje pokutu ako stratu zamestnenia, alebo stratu obdivu svojho okolia. Okrem toho, riziko, že dostanete pokutu za rýchlosť, je výrazne nižšia, ako pravdepodobnosť toho, že nestihnete dôjsť načas do cieľa.

V spoločnosti sa tak udomácnil pocit, že len jazdiť najvyššou povolenou rýchlosťou je správne, jazdenie rýchlejšie sa toleruje a v tichosti obdivuje. A ak jazdíte "nedajbože" pomalšie, ako maximálkou, ste vyvrheľom spoločnosti.

Málokto si pritom uvedomuje, že v horšom prípade sa ponáhľanie končí tragédiou. Vysoká rýchlosť v kombinácii s neohrozenosťou vodiča v kritických situáciách situácii nikdy neprospieva.

Jazda po krajnici môže byť riziková

Blikanie vodičov na pomalších nie je v rozpore s predpismi. Zákon o cestnej premávke to povoľuje. Na druhej strane, nijak to rýchlejšiemu vodičovi nepomôže na cestách s jedným jazdným pruhom v jednom smere jazdy.

Vodič pomalšieho vozidla, ak jazdí na kraji vozovky, sa už nemá kam uhnúť, ak nechce sám porušovať predpisy jazdou po prípadnej krajnici. Nehovoriac o tom, že jazdou autom po krajnici môžu spod kolies vylietavať kamienky, ktoré môžu poškodiť vozidlá za ním, alebo na nej môžete dostať aj defekt.

Ani tlačenie sa zozadu na pomalšie vozidlo z pohľadu zákona nie je problém, kým sa nestane nehoda. Je to ale mimoriadne nebezpečné, keďže nervozita vodičov oboch áut pritom stúpa a ich schopnosť správne sa rozhodovať sa znižuje.

Na nebezpečných vodičov volajte políciu

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Každý za volantom by si mal uvedomiť, že ísť najvyššou povolenou rýchlosťou je možnosť. Nedá sa vynucovať od druhých. Preto existuje možnosť predchádzania pomalších vozidiel. Ale aj tam platia pravidlá, ktoré majú zabrániť zrážke vozidiel.

Ak by sa vám stalo to, o čom písal Rado, volajte okamžite políciu. Popísané predchádzanie kamiónu, okrem toho, že bolo v rozpore s predpismi, bolo zároveň mimoriadne nebezpečné. Takéto niečo sa dá dokázať len kamerou inštalovanou do auta alebo svedectvom.

V každom prípade, bez toho, aby sami vodiči začali s týmto problémom "otravovať" políciu, sa na cestách budú stále objavovať vodiči, ktorí nebudú váhať ohroziť vás počas predchádzania. A to aj napriek tomu, že agresívna jazda sa dá pokutovať najviac vo výške 60 eur.

Príklady agresívnej jazdy

Nebezpečná jazda vyplývajúca zo snahy ísť čo najrýchlejšie, aj za hranou zákona, môže spôsobiť rôzne nepríjemnosti. Na pripomenutie si pozrite videá, ktoré dokazujú rizikovosť ponáhľania sa.

V tomto prípade to skončilo šťastne. Aj v tom nasledujúcom napriek tomu, že rýchlejší použil na vodiča "vytláčanie" z cesty.

V Česku sa to vodičovi pri rýchlosti nad 100 km/h podarilo. Vytlačil iného z diaľnice a súd ho poslal do väzenia.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 7 704
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 424
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 417
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 995
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 262
  6. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 041
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 852
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 788
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 580
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 1 554

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska vymenuje za ústavných sudcov Laššákovú aj Mamojku

Spor o ústavných sudcov sa ťahá už viac ako tri roky. Prezident po rozhodnutí súdu vybral z kandidátov, ktorých zvolil Smer.

KOMENTÁRE

Stretne sa notár s poslankyňou a je z nich Ústavný súd

Kiska si po rozhodnutí Brňáka a spol. povedal, že si doň aspoň utrie topánky.

Neprehliadnite tiež

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stáli v dlhých kolónach

Pri ceste do práce bolo zdržanie na vyše 40 minút.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.