SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

O pokute na prázdnej ceste rozhodla policajná siréna

Predstavte si, že idete autom dodržiavajúc všetky dopravné predpisy. Zrazu začujete policajnú sirénu. Hneď uhnete a zastavíte na krajnici, napriek tomu vás chcú pokutovať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predstavte si, že idete v obci autom, dodržiavate všetky predpisy a zrazu začujete policajnú sirénu. A tak s autom zastavíte na krajnici mysliac si, že vám idú policajti skontrolovať doklady.

Lenže oni vás idú pokutovať za to, že ste prekážali vozidlu s právom prednostnej jazdy. Čo by ste robili? Ako by ste sa bránili?

Jedna z vás sa v poradni Natankuj.sk posťažovala na policajtov, ktorí ju zastavili na Račianskej ulici v Bratislave v sobotu 19. januára. Obvinili ju z toho, že znemožnila jazdu autu s právom prednostnej jazdy.

Gussy: "V ten deň som vychádzala na Račiansku ulicu z vedľajšej Kraskovej ulice spolu s vozidlom, ktoré sa so mnou súbežne zaradilo v pravom pruhu a ja do ľavého. Pokiaľ viem, v meste sú pruhy rovnocenné, takže som pokračovala v ceste v tomto pruhu, keďže na následnej križovatke som potrebovala ísť v tomto pruhu. Žiadne policajné auto smerom od Račianskeho mýta nešlo."

Akonáhle zbadala policajné auto, zastavila na krajnici

"V okamihu, keď som počula výstražný zvuk policajného auta, som skontrolovala v spätnom zrkadle auto, ktoré malo mimochodom vpredu zariadenie na meranie rýchlosti, takže neviete, čo vlastne chce. Či vás zastaviť alebo len prejsť.

Skontrolovala som pravý pruh, či sa môžem bezpečne do neho zaradiť a odstavila som auto na krajnici. Následne ma policajt informoval o priestupku.)"

Kde urobila chybu? Bol postup polície správny?

"Pýtam sa, akým spôsobom som znemožnila cestu, keď som išla predpísanou rýchlosťou a policajné auto sa rútilo rýchlosťou 100 km/h (povedal to sám príslušník) a ktoré je za vami v priebehu pár sekúnd.

Kde v zákone je formulované, aký je ten správny čas reakcie a uhnutie mu z cesty a akým spôsobom som sa mohla brániť, keď sám tvrdil, že pravý pruh bol úplne prázdny?

Kde je správnosť postupu, že ak doznáte niečo, čo ste nespáchali a zaplatíte pokutu, môžete pokračovať ďalej v jazde a ste spôsobilí? A ak sa cítite nevinne a odmietnete obvinenie policajta a žiadate preukázanie spáchania takéhoto priestupku, ste ďalej nespôsobilí ďalšej jazdy?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ak sa situácia stala tak, ako ju popisuje Gussy, potom to vyzerá tak, že jej pokutu udelili neprávom. Nie z dôvodov, ktoré Gussy opísala, ale preto, že policajné auto, ktoré sa blížilo ku Gussy, nemalo právo prednostnej jazdy, kým nemalo zapnutú sirénu.

Kedy má policajné auto absulútnu prednosť?

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou (ďalej len "zvláštne výstražné znamenie"), nie je povinný dodržiavať povinnosti a zákazy ustanovené týmto zákonom okrem povinností podľa § 3 ods. 2 písm. c) a § 4 ods. 2 písm. a) až e). Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa zvláštne výstražné znamenia (ďalej len "vozidlo s právom prednostnej jazdy"), je povinný dbať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

Vozidlo, či policajné alebo sanitka, má právo prednostnej jazdy len v prípade, keď má zapnutý maják (modrý prípadne červený) a znie siréna. Stačí, aby niečo z toho policajné auto nemalo zapnuté a právo prednostnej jazdy si podľa zákona o cestnej premávke vynucovať nesmie.

Dôvod je ten, že len siréna dokáže vodičov iných áut upozorniť na to, že vozidlo so zvláštnymi výstražnými znameniami sa blíži. Pravdepodobnosť, že si niekto skôr všimne maják ako typické zvukové znamenie, je veľmi malá.

Umožnila bezpečný a plynulý prejazd?

Ako Gussy správne spomenula, vodič má v obci právo jazdiť v ktoromkoľvek jazdnom pruhu. Ak jazdí v ľavom, musí ho uvoľniť len vtedy, ak by vozidlá idúce súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu.

Pravý jazdný pruh bol podľa Gussy voľný, rýchlejšie vozidlá mohli prejsť vpravo od nej. Dokonca ani pri vozidlách s právom prednostnej jazdy neplatí automaticky, že by musela uhnúť do voľného pravého pruhu len preto, že sa policajné auto "valí" 100-kou so zapnutým majákom v ľavom pruhu.

V zákone o cestnej premávke sa totiž píše, že vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd. A ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.

V prípade Gussy sa nedá jednoznačne povedať, že by policajnému autu prekážala v bezpečnom a plynulom prejazde, ak policajti viedli vozidlo s právom prednostnej jazdy. Keďže bol voľný pravý jazdný pruh, policajti neboli zdržiavaní a ani obmedzení inými účastníkmi cestnej premávky. Ich plynulosť teda nebola obmedzená.

Policajti mohli plynule prejsť do voľného pravého pruhu. A po tom, čo by sa dostali pred úroveň vozidla Gussy, mohli použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh.

Vyzerá to tak, že ju policajti chceli zastaviť a nie prejsť okolo nej

§ 13, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(2) ... Z idúceho vozidla možno pokyn na zastavenie vozidla zdôrazniť zvláštnym výstražným svetlom, prípadne aj zvláštnym zvukovým znamením podľa § 40 zákona. ... Pri zastavovaní vozidla idúceho pred vozidlom, z ktorého policajt dáva pokyn na zastavenie vozidla, sa zvláštne výstražné svetlo a zvláštne výstražné zvukové znamenie použije vždy.

Gussy napísala, že keď začula policajnú sirénu, v spätnom zrkadle zistila, že sa za ňou nachádza policajné auto a zastavila vozidlo pri krajnici. Z napísaného skutočne vyplýva, že policajti zastavovali jej vozidlo. Z tohto pohľadu urobila všetko, čo prikazuje zákon o cestnej premávke a vykonávacia vyhláška.

Ak by mali policajti pustenú sirénu dlhšie, Gussy sa im mohla aj uhnúť do iného jazdného pruhu a to skôr, než by sa k nej priblížili.

Prax ale ukazuje a aj my sme sa s tým neraz stretli, že policajné autá alebo sanitky zapínajú sirény tesne za vozidlom a očakávajú okamžitú reakciu vodiča. Nedajú mu možnosť sa zorientovať. Pritom by stačilo, ak by vodič auta vybaveného zvláštnymi výstražnými znameniami vedel odhadnúť dobu potrebnú na zapnutie sirény tak, aby sa mu mohli iné vozidlá vyhnúť včas.

Mimochodom, aj keď sa policajti smú ponáhľať rýchlosťami vyššími ako sú najvyššie povolené, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh. Otázkou tak ostáva, akú osobitnú úlohu to plnili, keď nemali problém zdržiavať sa riešením toho, či Gussy zablokovala vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Policajt nie je povinný dokazovať vám vinu na mieste priestupku

Keď policajti zastavili Gussy, policajtom tvrdila nasledovné:

Gussy: "... že som si nie vedomá takéhoto priestupku, mi môj skutok na mieste ani nebol dokázaný a zdokladovaný, a príslušník mi neukázal ani kamerový záznam, aj keď tvrdil, že existuje a nebolo mi ani umožnené písomné vyjadrenie sa k danej veci."

Policajtovi skutočne nič neprikazuje ukázať vám dôkaz svojho tvrdenia na mieste priestupku. Ak by bol slušný, problém by to nebol, ak by taký dôkaz mal k dispozícii.

Pravdou je, že v blokovom konaní o priestupku musí byť priestupok spoľahlivo zistený a vodič je ochotný zaplatiť pokutu. To však neznamená, že vám musí policajt na mieste predkladať dôkazy. To je nevyhnutné až na konaní na dopravnom inšpektoráte.

Zadržanie vodičáku je na rozhodnutí policajta

Ak vás ale obvinia z priestupku, za ktorý možno zakázať šoférovať, policajt vám môže zadržať vodičský preukaz. S tým sa nedá nič spraviť.

Niekedy sa skutočne môže zdať nespravodlivé, ak ste presvedčení o svojej nevine, no napriek tomu vám hrozí zadržanie vodičského preukazu. Policajt môže byť rovnako presvedčený o vašej vine a on rozhoduje, či je potrebné vodičák zadržať. V každom prípade, vodičovi zostáva len sa spoľahnúť na to, že možnosť zadržania vodičského preukazu policajt nepoužije, ak si nebude stopercentne istý priestupkom vodiča.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 156
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 905
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 448
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 059
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 919
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 549
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 222
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 100
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Americká lyžiarka Mikaela Shiffrinová v Špindlerovom Mlyne.

Slovenka stratila na rivalku viac ako jeden a pol sekundy.


Sportnet 2 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Japonský premiér Fumio Kišida.

Japonsko patrí medzi krajiny s najstarším obyvateľstvom.


26. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Kobrí efekt
  2. Ján Šeďo: Ak chce volič, aj "famózny výsledok" môže byť potupnou prehrou.
  3. Ctirad Klimčík: O svojráznej poézii priamej voľby prezidenta
  4. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  5. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  6. Helena Michlíková: Dúha
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  8. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 493
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 058
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 149
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 021
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 786
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 518
  8. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 386
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu