Ako si poradiť s pomalým vodičom v ľavom pruhu?

Ako sa dostať pred auto, ktoré jazdí pomaly v ľavom jazdnom pruhu? A smie sa obchádzať autobus stojaci na zastávke?

Ako na pomalých v ľavom pruhu?

Maťo: "Ako mám postupovať v prípade, keď na diaľnici (2 prúdovej) ide predo mnou vodič idúci cca 110km/h v ľavom pruhu a chcem ho obehnúť. Môžem mu blikať a ak nereaguje aj trúbiť, alebo ho mám obehnúť z pravej strany?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 31, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie dávať zvukové výstražné znamenie len vtedy, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva, a mimo obce aj na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla.

(2) Vodič smie namiesto zvukového výstražného znamenia dávať svetelné výstražné znamenie prerušovaným zapínaním stretávacích svetlometov alebo diaľkových svetlometov; na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla ho smie dávať aj v obci.

V prvom rade treba povedať, že vodič smie mimo obce jazdiť na viacpruhových cestách len v pravom jazdnom pruhu. V ľavom smie ísť len vtedy, ak je to potrebné napríklad na predchádzanie alebo obchádzanie.

To platí nielen pre pomalých vodičov ale aj pre rýchlych.

Zákon vám nezakazuje použiť blikanie diaľkovými svetlami alebo trúbenie (mimo obce) na upozornenie predchádzaného vozidla. Nie vždy to však pomôže dostať sa pred pomalšie vozidlo.

Podľa zákona o cestnej premávke sa predchádza len vľavo. Vpravo sa predchádza len vozidlo odbočujúce vľavo.

Ak teda idete za vozidlom jazdiacim pomaly v ľavom jazdnom pruhu, pritom prejdete popri ňom v pravom pruhu a následne sa zaradíte pred pomalé vozidlo, môžete dostať pokutu. Ak by ste sa ale nezaradili do ľavého jazdného pruhu, ale pokračovali ďalej v pravom, už by nešlo o predchádzanie.

Taktiež by pomohlo, ak by sa priestupok jazdenia v ľavom jazdnom pruhu mimo obce bez dôvodu začal intenzívnejšie sankcionovať.

Smie sa obchádzať autobus na zastávke?

Miroslav: "V súvislosti s nešťastím v Dubovanoch mi kamarát povedal, že je zakázané obchádzať autobus stojaci na zastávke, na ktorej autobus stojí v normálnom jazdnom pruhu. Teda zastávka nemá osobitnú plochu alebo ďalší jazdný pruh na státie autobusu. Je to tak?"

Obchádzať autobus stojaci na zastávke nie je zakázané, ak to umožňuje dopravná situácia. Pri tomto manévri by ste však mali zvýšiť opatrnosť, pretože sa neraz stalo, že spoza autobusu niekto vybehol a obchádzajúce auto to neubrzdilo.

Vodiči vozidiel, ktoré chcú obísť autobus, tak musia podľa zákona o cestnej premávke prihliadnuť na možnosť vbehnutia osôb na vozovku a jazdu prispôsobiť tak, aby nikto nebol ohrozený. Platí aj pre vodiča vozidla jazdiaceho v protismere.

Ak pritom ide o autobus, ktorý preváža deti, treba byť mimoriadne opatrný.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 939
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 796
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 044
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 11 912
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 276
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 10 178
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 7 846
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 108
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 318
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 246

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska prijal Sakovú v paláci, Bugár k nej výhrady nemá

V Moste-Híd dúfali, že Smer vyberie za ministra vnútra človeka, ktorý nebude polarizovať spoločnosť. Kaliňákova spolupracovníčka im neprekáža.

KOMENTÁRE

Tento Danko nás vyjde draho

Kde sa ešte v Dankovi berie sebavedomie na otáčanie témy opozičnej nespôsobilosti?

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.