SME
Piatok, 27. január, 2023 | Meniny má Bohuš

Polícia chce učiť vodičov predvídať

Po prísnejších skúškach a povinnom spolujazdcovi navrhuje polícia mladým vodičom nariadiť aj kurzy predvídania.

Šoférske lekcie sa dajú kúpiť už dnes.Šoférske lekcie sa dajú kúpiť už dnes. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Obete havárií by už nemali byť len čísla. Polícia na internete zverejnila analýzu nehodovosti za rok 2010, ktorá sa prvýkrát snaží dopravné štatistiky interpretovať a ponúknuť aj riešenia zlých ukazovateľov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vedenie polície v nej priznáva, že vlaňajší sprvu priaznivý vývoj úmrtnosti na cestách sa v druhom pol roku zvrátil.

„Najnepriaznivejší mesiac bol predovšetkým november, keď zahynulo 42 osôb, čo je oproti novembru roka 2009 nárast o 75 percent.“

Obete má aj ústup krízy

Policajti sa pokúsili ponúknuť aj vysvetlenie. Za nárastom vážnych nehôd vidia najmä zotavovanie sa podnikov z následkov krízy, čo spôsobilo „výrazne vyššiu intenzitu dopravy“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Kamióny podľa polície navyše jazdili po nebezpečnejších vedľajších cestách, aby sa vyhli plateniu mýta.
Tragický november pripisujú najmä námraze a poľadovici, ktoré mali „podobný vplyv na nehodovosť aj v susedných štátoch“.

Podstatnejšia je však snaha navrhnúť, ako bezpečnosť zvýšiť. Krajské riaditeľstvá by napríklad mali štvrťročne vyhodnocovať najnebezpečnejšie úseky a hliadkovať na nich. Tieto hliadky by vodičom vopred oznamovali.

Štatistiky chcú policajti využiť aj na osádzanie nových dopravných značiek na nehodových úsekoch.

Povinná predvídavosť

Okrem medializovaného nápadu posadiť k čerstvým vodičom skúsenejšieho spolujazdca navrhujú aj povinný kurz „defenzívneho spôsobu jazdy“. Ten by mal do roka absolvovať každý nový vodič.

„Ide o výcvik, keď sa vodič učí predvídať aj nebezpečné správanie ostatných,“ vysvetľuje Martin Lukášik zo spoločnosti Rate, ktorá kurzy ponúka.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku je výcvik defenzívnej jazdy iba v začiatkoch. „Naši klienti sú najmä z firiem so zahraničnou účasťou, ktoré sú ochotné investovať do bezpečnosti zamestnancov,“ hovorí. Kurzy trvajú štyri hodiny a stoja od 50 eur.

„Absolvovanie výcviku bezpečnej jazdy je plusom pre každého vodiča,“ súhlasí aj Miroslav Fiala z komory autoškôl. Upozorňuje však, že ročne získa vodičský preukaz až 100-tisíc ľudí a dodatočné kurzy tak nemá kto poskytovať.

„Hodiny navyše na to netreba, predvídavosti vás môže učiť aj inštruktor pri jazdách v autoškole,“ myslí si.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok
  8. Zavedenie novej dane ohrozuje energetickú bezpečnosť Slovenska
  1. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 7 318
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 3 066
  3. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 410
  4. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 2 020
  5. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 757
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 440
  7. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur 1 343
  8. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur 1 293
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan
Volkswagen Polo GTI

Automat je príjemný na každý deň, no pri ostrej jazde manuál chýba.


24. jan
Hyundai i30

Rastú aj predaje nových elektromobilov.


20. jan

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: "Za Komunizmu bolo lepšie"
  2. Víťazoslav Würschner: Demokrati vytvorili mafiu.
  3. Jozef Stasík: Sú právnici tiež ludisti?
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Koromľa
  5. Peto Jurco: BIG BROTHER v mestách a obciach nás sleduje.
  6. Andrej Šverha: Londýn za 3 dni alebo borovička vs. whisky
  7. Marián Šumšala: Argumenty proti odmeňovaniu a chváleniu v škole
  8. Erich Mistrík: Pápež znova o homosexualite
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 831
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 843
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 847
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 854
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 990
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 490
  7. Věra Tepličková: Doktor Bukovský vyhral prvostupňový súd s blogerom 3 267
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 059
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu