SME

Staré diaľničné nálepky už neplatia

Nálepky z minulého roku už nie sú platné. Využívať ste ich mohli do konca januára, teda do pondelka. Pokiaľ sa chystáte využívať v tomto roku diaľnice a rýchlostný cesty na území Slovenska, budete potrebovať diaľničnú nálepku platnú pre rok 2011.

Každá tohtoročná diaľničná nálepka iný tvar aj farbu. Delia sa na ročné, mesačné a týždenné. Pre vozidlá do 3,5 tony sú určené tieto nálepky:

Ročná

Mesačná

Týždňová

Minulý rok boli zavedené diaľničné nálepky určené pre prípojné vozidlá. Ide o prípojné vozidlá kategórie O1 a O2 za motorovými vozidlami kategórie M1, N1, M1G a N1G. Novinkou je ročná takáto nálepka, keďže minulý rok vydaná nebola.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ročná

Mesačná

Týždňová

Diaľničné nálepky si môžete zakúpiť na hraničných priechodoch, vybraných čerpacích staniciach, vybraných prevádzkach pošty a ďalších predajných miestach. Predajné miesta sú označené zvyčajne nálepkou na vchodových dverách.

SkryťVypnúť reklamu

Diaľničné nálepky zdraželi

Ďalšou novinkou, ktorá bola koncom minulého roka dostatočne medializovaná, je zdraženie nálepiek v porovnaní s minulým rokom.

Ročná 2011/2010

Mesačná 2011/2010

Týždenná 2011/2010

do 3,5 tony

50€/36,50€

14€/9,90€

7€/4,90€

prípojné vozidlá

50€/nebola

14€/10€

7€/5€

Po kúpe diaľničnej nálepky ju nalepte zvnútra na pravú stranu čelného skla mimo zatemňovacieho pásu. V prípade nálepiek pre prívesné vozíky je potrebné nalepiť ich na predné čelné sklo prvého vozidla.

Nezabudnite na kontrolný kupón vpísať nezmazateľne evidenčné číslo vozidla, pre ktoré je nálepka určená. V opačnom prípade na vás pozerať ako keby ste diaľničnú vôbec nemali.

Ročná diaľničná nálepka je platná do 31. januára 2012. Mesačné nálepky sú platné mesiac a ak si ich kúpite 31. decembra, mesiac vám budú platiť aj v januári nasledujúceho roka. Taká istá logika platí aj pri týždňových diaľničných nálepiek.

SkryťVypnúť reklamu

Nálepku vám vymenia

V niektorých prípadoch môžete požiadať o vymenenie nálepky. Treba tak urobiť na oddelení nálepiek Národnej diaľničnej spoločnosti. Nálepku vám vymenia v týchto prípadoch:

  • poškodenie čelného skla motorového vozidla, pričom nálepka má rozpoznateľný holografický ochranný prvok a sériové číslo,

  • poškodenie čelného skla motorového vozidla, pričom nálepka je znehodnotená (napr. pri požiari), odcudzení čelného skla motorového vozidla,

  • odcudzenie čelného skla motorového vozidla.

K žiadosti o výmenu musíte doložiť časť nálepky a originálny vyplnený kontrolný kupón. Samozrejme ak je nálepka zničená stačí vám kontrolný kupón a doklad o vyšetrovaní veci (pri požiari či odcudzení skla).

Nálepka vám však nebude vymenená v prípade, že vám odcudzia celé vozidlo alebo len nálepku. Tiež s výmenou neuspejete, ak zmeníte evidenčné číslo vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

vozidlo kategórie O1 - prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 750 kg

vozidlo kategórie O2 - prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 750 kg, ale neprevyšujúcou 3 500 kg

vozidlo kategórie M1 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča

vozidlo kategórie N1 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg

Označenie G za M1 a N1 znamená, že ide o terénne vozidlá. Pritom vozidlá kategórie N1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 2 000 kg a vozidlá kategórie M1 sa považujú za terénne vozidlá, ak je najmenej jedna predná náprava a najmenej jedna zadná náprava konštruovaná tak, že môžu byť poháňané súčasne, vrátane vozidiel, pri ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný, sú vybavené najmenej jedným uzáverom diferenciálu alebo najmenej jedným zariadením, ktorým sa dosiahne podobný účinok, a ak vypočítaná stúpavosť sólo vozidla je najmenej 30 %.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem toho musí byť splnených aspoň päť z nasledujúcich šiestich požiadaviek:

  • predný nájazdový uhol je najmenej 25°,

  • zadný nájazdový uhol je najmenej 20°,

  • prechodový uhol je najmenej 20°,

  • svetlá výška pod prednou nápravou je najmenej 180 mm,

  • svetlá výška pod zadnou nápravou je najmenej 180 mm,

  • svetlá výška medzi nápravami je najmenej 200 mm.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 827
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 626
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 520
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 174
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 835
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 755
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 735
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Tušš: Dobro vs. zlo
  2. Rado Surovka: Zrátali to korupčníkom
  3. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  4. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Eva Bachletová: Naše svetlo
  7. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  8. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 126
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 474
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 881
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 594
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 18 473
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 209
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 697
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 749
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu