SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Kde namontovať hmlovky a podľa akých pravidiel majú svietiť

Počasie v týchto mesiacoch so sebou prináša časté hmly. Vtedy je vhodné používať hmlovky. Niektorí ich na autách nemajú a tak uvažujú o tom, že si ich namontujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Počasie v týchto mesiacoch so sebou prináša časté hmly. Vodiči, v snahe vidieť na ceste viac a zároveň zvýšiť svoju viditeľnosť pre ostatných účastníkov premávky, používajú hmlové svetlá viac ako inokedy.

Ich montáž aj použitie striktne upravuje legislatíva. Svojím charakterom totiž môžu znepríjemňovať život ostatným vodičom.

Hneď dvaja naši čitatelia sa na dodatočnú montáž predných hmlových svetiel pýtali. Jeden chcel vedieť o ich umiestnení, ďalší o tom, kedy majú svietiť.

Michal: "Chcel by som sa opýtať, v akej výške a vzdialenosti od seba musia byť namontované predné hmlovky? Je to presne definované? Dosť dlho som po tom pátral na internete, ale nenašiel som. V starom zákone to bolo presne definované. Ako je to teraz po novom?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Predpisy Európskej únie definujú hmlové svetlá

Hoci v starom predpise (č. 116/1997 Z.z.) bolo presne zadefinované, ako ďaleko od seba musia byť hmlovky, v novom zákone č. 725/2004 Z.z. takúto informáciu nenájdete. Vstupom Slovenska do EÚ sa však krajina zaviazala preberať právne predpisy prijímané európskymi orgánmi a práve v nich sa dá dopátrať k odpovedi na Michalovu otázku.

V predpise 48 EHK z roku 2008 nájdeme presné určenie prípustných vlastností osvetlenia pre motorové vozidlá. Definícia umiestnenia hmlových svetiel je v nej prakticky zhodná so spomínaným zákonom č. 116/1997 Z.z.

Predpis upravuje aj detaily v zapojení predných hmlových svetiel v súvislosti s novými technológiami, zavedenými v automobilovom priemysle. Zahŕňa tak napríklad funkciu svetlometov AFK. V princípe ide o rozsvecovanie predných hmlových svetiel na tej strane vozidla, kam vodič hodlá odbočiť.

Kde majú byť umiestnené predné hmlovky

Podľa európskej smernice majú byť predné hmlové svetlá umiestnené na osobných motorových vozidlách a malých nákladných (M1 a N1) symetricky a v jednej rovine rovnobežnej s vozovkou. Výška umiestnenia nad vozovkou je minimálne 250 mm a maximálne 800 mm.

Predné hmlové svetlá nesmú byť umiestnené vyššie ako stretávacie svetlá. Od okraja vozidla (spätné zrkadlo sa nepočíta) môže byť hmlové svetlo vzdialené najviac 400 mm.

Ako a kedy majú hmlovky svietiť?

Čitateľa Vojtecha zaujímalo skôr elektrické zapojenie týchto svetiel.

Podľa európskej vyhlášky musia predné hmlové svetlá umožňovať zapnutie a vypnutie nezávisle na stretávacích a diaľkových svetlách alebo ich kombinácií. Zadná hmlovka musí byť zapínateľná nezávisle na predných. Kontrolka zapnutia týchto svetiel v zornom poli je povinná.

Na internete sa nachádza nespočetné množstvo diskusií, či je možné svietiť cez deň hmlovými svetlami namiesto denných prevádzkových.

Mnohí vodiči špekulujú nad softvérovou úpravou predných hmloviek. Boli by radi, ak by sa zapínali ako denné svetlá, to znamená po naštartovaní motora a vypli sa po zapnutí stretávačiek. Toto riešenie je možné iba v teoretickej rovine, keby mali hmlovky na skle označenie ako denné prevádzkové svetlá, to znamená písmená RL. Očakávať sa to dá skôr v prípade, ak sú denné prevádzkové a hmlové svetlá konštruované ako združené z výroby.

Hmlovky nie sú denné svetlá

Nezaškodí preto pripomenúť si notoricky známu, napriek tomu mnohými veľmi často porušovanú, citáciu zo zákona o cestnej premávke: "Predné svetlá do hmly smie vodič použiť iba za dažďa, hmly alebo sneženia."(8/2009, §32, ods. 3)

Predné hmlovky sú konštruované práve tak, aby dokázali doplniť stretávacie alebo diaľkové svetlá, ktoré sú v hmle alebo hustom daždi alebo snežení neefektívne. Hmlovky majú väčší rozptyl svetla a kratšiu svietivosť, a môžu byť umiestnené nižšie oproti stretávacím svetlometom (tie musia byť min. 500 mm a max. 1200 mm nad povrchom).

Práve tieto vlastnosti, ktoré by u stretávacieho svetla znemožňovali jeho funkciu, dovoľujú hmlovkám "podsvietiť" hmlu, ktorá zvyčajne býva redšia nižšie pri vozovke. Nie je potrebné, aby osvetľovali plochu ďalej ako 50 m pred autom. Je to zhruba aj viditeľnosť, pri ktorej sa tieto svetlá odporúča zapnúť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 470
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 801
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 820
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 159
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 889
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 546
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 286
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 207
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


15 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 11 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 8 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  5. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 486
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 094
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 121
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 008
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 022
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 494
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu