Kde namontovať hmlovky a podľa akých pravidiel majú svietiť

Počasie v týchto mesiacoch so sebou prináša časté hmly. Vtedy je vhodné používať hmlovky. Niektorí ich na autách nemajú a tak uvažujú o tom, že si ich namontujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Počasie v týchto mesiacoch so sebou prináša časté hmly. Vodiči, v snahe vidieť na ceste viac a zároveň zvýšiť svoju viditeľnosť pre ostatných účastníkov premávky, používajú hmlové svetlá viac ako inokedy.

Ich montáž aj použitie striktne upravuje legislatíva. Svojím charakterom totiž môžu znepríjemňovať život ostatným vodičom.

Hneď dvaja naši čitatelia sa na dodatočnú montáž predných hmlových svetiel pýtali. Jeden chcel vedieť o ich umiestnení, ďalší o tom, kedy majú svietiť.

Michal: "Chcel by som sa opýtať, v akej výške a vzdialenosti od seba musia byť namontované predné hmlovky? Je to presne definované? Dosť dlho som po tom pátral na internete, ale nenašiel som. V starom zákone to bolo presne definované. Ako je to teraz po novom?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Predpisy Európskej únie definujú hmlové svetlá

Hoci v starom predpise (č. 116/1997 Z.z.) bolo presne zadefinované, ako ďaleko od seba musia byť hmlovky, v novom zákone č. 725/2004 Z.z. takúto informáciu nenájdete. Vstupom Slovenska do EÚ sa však krajina zaviazala preberať právne predpisy prijímané európskymi orgánmi a práve v nich sa dá dopátrať k odpovedi na Michalovu otázku.

V predpise 48 EHK z roku 2008 nájdeme presné určenie prípustných vlastností osvetlenia pre motorové vozidlá. Definícia umiestnenia hmlových svetiel je v nej prakticky zhodná so spomínaným zákonom č. 116/1997 Z.z.

Predpis upravuje aj detaily v zapojení predných hmlových svetiel v súvislosti s novými technológiami, zavedenými v automobilovom priemysle. Zahŕňa tak napríklad funkciu svetlometov AFK. V princípe ide o rozsvecovanie predných hmlových svetiel na tej strane vozidla, kam vodič hodlá odbočiť.

Kde majú byť umiestnené predné hmlovky

Podľa európskej smernice majú byť predné hmlové svetlá umiestnené na osobných motorových vozidlách a malých nákladných (M1 a N1) symetricky a v jednej rovine rovnobežnej s vozovkou. Výška umiestnenia nad vozovkou je minimálne 250 mm a maximálne 800 mm.

Predné hmlové svetlá nesmú byť umiestnené vyššie ako stretávacie svetlá. Od okraja vozidla (spätné zrkadlo sa nepočíta) môže byť hmlové svetlo vzdialené najviac 400 mm.

Ako a kedy majú hmlovky svietiť?

Čitateľa Vojtecha zaujímalo skôr elektrické zapojenie týchto svetiel.

Podľa európskej vyhlášky musia predné hmlové svetlá umožňovať zapnutie a vypnutie nezávisle na stretávacích a diaľkových svetlách alebo ich kombinácií. Zadná hmlovka musí byť zapínateľná nezávisle na predných. Kontrolka zapnutia týchto svetiel v zornom poli je povinná.

Na internete sa nachádza nespočetné množstvo diskusií, či je možné svietiť cez deň hmlovými svetlami namiesto denných prevádzkových.

Mnohí vodiči špekulujú nad softvérovou úpravou predných hmloviek. Boli by radi, ak by sa zapínali ako denné svetlá, to znamená po naštartovaní motora a vypli sa po zapnutí stretávačiek. Toto riešenie je možné iba v teoretickej rovine, keby mali hmlovky na skle označenie ako denné prevádzkové svetlá, to znamená písmená RL. Očakávať sa to dá skôr v prípade, ak sú denné prevádzkové a hmlové svetlá konštruované ako združené z výroby.

Hmlovky nie sú denné svetlá

Nezaškodí preto pripomenúť si notoricky známu, napriek tomu mnohými veľmi často porušovanú, citáciu zo zákona o cestnej premávke: "Predné svetlá do hmly smie vodič použiť iba za dažďa, hmly alebo sneženia."(8/2009, §32, ods. 3)

Predné hmlovky sú konštruované práve tak, aby dokázali doplniť stretávacie alebo diaľkové svetlá, ktoré sú v hmle alebo hustom daždi alebo snežení neefektívne. Hmlovky majú väčší rozptyl svetla a kratšiu svietivosť, a môžu byť umiestnené nižšie oproti stretávacím svetlometom (tie musia byť min. 500 mm a max. 1200 mm nad povrchom).

Práve tieto vlastnosti, ktoré by u stretávacieho svetla znemožňovali jeho funkciu, dovoľujú hmlovkám "podsvietiť" hmlu, ktorá zvyčajne býva redšia nižšie pri vozovke. Nie je potrebné, aby osvetľovali plochu ďalej ako 50 m pred autom. Je to zhruba aj viditeľnosť, pri ktorej sa tieto svetlá odporúča zapnúť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 064
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 308
  3. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 137
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 946
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 094
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 152
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 122
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 108
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 129
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 061

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Nevstupovať. Iba ak zháňate hašiš (reportáž)

Boli sme sa pozrieť na miesto, ktoré funguje ako európsky veľkosklad pre drogy.

BRATISLAVA

Podnájom v Bratislave stojí približne toľko ako hypotéka

Najlacnejšie podnájmy sú v Dúbravke a Karlovej Vsi.

ŠPORT

Mladý americký cyklista zomrel následkom pádu

Dvadsaťjedenročný pretekár spadol v záverečnej etape Tour of de Gila.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop