Kde namontovať hmlovky a podľa akých pravidiel majú svietiť

Počasie v týchto mesiacoch so sebou prináša časté hmly. Vtedy je vhodné používať hmlovky. Niektorí ich na autách nemajú a tak uvažujú o tom, že si ich namontujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Počasie v týchto mesiacoch so sebou prináša časté hmly. Vodiči, v snahe vidieť na ceste viac a zároveň zvýšiť svoju viditeľnosť pre ostatných účastníkov premávky, používajú hmlové svetlá viac ako inokedy.

Ich montáž aj použitie striktne upravuje legislatíva. Svojím charakterom totiž môžu znepríjemňovať život ostatným vodičom.

Hneď dvaja naši čitatelia sa na dodatočnú montáž predných hmlových svetiel pýtali. Jeden chcel vedieť o ich umiestnení, ďalší o tom, kedy majú svietiť.

Michal: "Chcel by som sa opýtať, v akej výške a vzdialenosti od seba musia byť namontované predné hmlovky? Je to presne definované? Dosť dlho som po tom pátral na internete, ale nenašiel som. V starom zákone to bolo presne definované. Ako je to teraz po novom?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Predpisy Európskej únie definujú hmlové svetlá

Hoci v starom predpise (č. 116/1997 Z.z.) bolo presne zadefinované, ako ďaleko od seba musia byť hmlovky, v novom zákone č. 725/2004 Z.z. takúto informáciu nenájdete. Vstupom Slovenska do EÚ sa však krajina zaviazala preberať právne predpisy prijímané európskymi orgánmi a práve v nich sa dá dopátrať k odpovedi na Michalovu otázku.

V predpise 48 EHK z roku 2008 nájdeme presné určenie prípustných vlastností osvetlenia pre motorové vozidlá. Definícia umiestnenia hmlových svetiel je v nej prakticky zhodná so spomínaným zákonom č. 116/1997 Z.z.

Predpis upravuje aj detaily v zapojení predných hmlových svetiel v súvislosti s novými technológiami, zavedenými v automobilovom priemysle. Zahŕňa tak napríklad funkciu svetlometov AFK. V princípe ide o rozsvecovanie predných hmlových svetiel na tej strane vozidla, kam vodič hodlá odbočiť.

Kde majú byť umiestnené predné hmlovky

Podľa európskej smernice majú byť predné hmlové svetlá umiestnené na osobných motorových vozidlách a malých nákladných (M1 a N1) symetricky a v jednej rovine rovnobežnej s vozovkou. Výška umiestnenia nad vozovkou je minimálne 250 mm a maximálne 800 mm.

Predné hmlové svetlá nesmú byť umiestnené vyššie ako stretávacie svetlá. Od okraja vozidla (spätné zrkadlo sa nepočíta) môže byť hmlové svetlo vzdialené najviac 400 mm.

Ako a kedy majú hmlovky svietiť?

Čitateľa Vojtecha zaujímalo skôr elektrické zapojenie týchto svetiel.

Podľa európskej vyhlášky musia predné hmlové svetlá umožňovať zapnutie a vypnutie nezávisle na stretávacích a diaľkových svetlách alebo ich kombinácií. Zadná hmlovka musí byť zapínateľná nezávisle na predných. Kontrolka zapnutia týchto svetiel v zornom poli je povinná.

Na internete sa nachádza nespočetné množstvo diskusií, či je možné svietiť cez deň hmlovými svetlami namiesto denných prevádzkových.

Mnohí vodiči špekulujú nad softvérovou úpravou predných hmloviek. Boli by radi, ak by sa zapínali ako denné svetlá, to znamená po naštartovaní motora a vypli sa po zapnutí stretávačiek. Toto riešenie je možné iba v teoretickej rovine, keby mali hmlovky na skle označenie ako denné prevádzkové svetlá, to znamená písmená RL. Očakávať sa to dá skôr v prípade, ak sú denné prevádzkové a hmlové svetlá konštruované ako združené z výroby.

Hmlovky nie sú denné svetlá

Nezaškodí preto pripomenúť si notoricky známu, napriek tomu mnohými veľmi často porušovanú, citáciu zo zákona o cestnej premávke: "Predné svetlá do hmly smie vodič použiť iba za dažďa, hmly alebo sneženia."(8/2009, §32, ods. 3)

Predné hmlovky sú konštruované práve tak, aby dokázali doplniť stretávacie alebo diaľkové svetlá, ktoré sú v hmle alebo hustom daždi alebo snežení neefektívne. Hmlovky majú väčší rozptyl svetla a kratšiu svietivosť, a môžu byť umiestnené nižšie oproti stretávacím svetlometom (tie musia byť min. 500 mm a max. 1200 mm nad povrchom).

Práve tieto vlastnosti, ktoré by u stretávacieho svetla znemožňovali jeho funkciu, dovoľujú hmlovkám "podsvietiť" hmlu, ktorá zvyčajne býva redšia nižšie pri vozovke. Nie je potrebné, aby osvetľovali plochu ďalej ako 50 m pred autom. Je to zhruba aj viditeľnosť, pri ktorej sa tieto svetlá odporúča zapnúť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 233
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 951
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 096
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 498
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 720
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 480
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 188
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 699
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 353
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 671

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci vyšetrujú Štrougala. Na Slovensku sú zločiny premlčané

Poľsko rieši štyri prípady usmrtenia ľudí elektrinou na hranici s ČSSR. Na slovenskej časti hranice s Rakúskom ich zomrelo vyše štyridsať.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

PRVÁ JAZDA: Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.

Nový Hyundai i30 kombi sa ukázal na prvých obrázkoch

Základným objemom batožinového priestoru sa približuje ku konkurenčnej Octavii Combi.

Štatistiky ukazujú, koľko času trávime v kolónach v Bratislave a v Košiciach

Spoločnosť TomTom, ktorá je známa hlavne výrobou GPS zariadení, zverejnila mestá, v ktorých vodiči strávili najviac času v kolóne za minulý rok.

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop