SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Kde namontovať hmlovky a podľa akých pravidiel majú svietiť

Počasie v týchto mesiacoch so sebou prináša časté hmly. Vtedy je vhodné používať hmlovky. Niektorí ich na autách nemajú a tak uvažujú o tom, že si ich namontujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Počasie v týchto mesiacoch so sebou prináša časté hmly. Vodiči, v snahe vidieť na ceste viac a zároveň zvýšiť svoju viditeľnosť pre ostatných účastníkov premávky, používajú hmlové svetlá viac ako inokedy.

Ich montáž aj použitie striktne upravuje legislatíva. Svojím charakterom totiž môžu znepríjemňovať život ostatným vodičom.

Hneď dvaja naši čitatelia sa na dodatočnú montáž predných hmlových svetiel pýtali. Jeden chcel vedieť o ich umiestnení, ďalší o tom, kedy majú svietiť.

Michal: "Chcel by som sa opýtať, v akej výške a vzdialenosti od seba musia byť namontované predné hmlovky? Je to presne definované? Dosť dlho som po tom pátral na internete, ale nenašiel som. V starom zákone to bolo presne definované. Ako je to teraz po novom?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Predpisy Európskej únie definujú hmlové svetlá

Hoci v starom predpise (č. 116/1997 Z.z.) bolo presne zadefinované, ako ďaleko od seba musia byť hmlovky, v novom zákone č. 725/2004 Z.z. takúto informáciu nenájdete. Vstupom Slovenska do EÚ sa však krajina zaviazala preberať právne predpisy prijímané európskymi orgánmi a práve v nich sa dá dopátrať k odpovedi na Michalovu otázku.

V predpise 48 EHK z roku 2008 nájdeme presné určenie prípustných vlastností osvetlenia pre motorové vozidlá. Definícia umiestnenia hmlových svetiel je v nej prakticky zhodná so spomínaným zákonom č. 116/1997 Z.z.

Predpis upravuje aj detaily v zapojení predných hmlových svetiel v súvislosti s novými technológiami, zavedenými v automobilovom priemysle. Zahŕňa tak napríklad funkciu svetlometov AFK. V princípe ide o rozsvecovanie predných hmlových svetiel na tej strane vozidla, kam vodič hodlá odbočiť.

Kde majú byť umiestnené predné hmlovky

Podľa európskej smernice majú byť predné hmlové svetlá umiestnené na osobných motorových vozidlách a malých nákladných (M1 a N1) symetricky a v jednej rovine rovnobežnej s vozovkou. Výška umiestnenia nad vozovkou je minimálne 250 mm a maximálne 800 mm.

Predné hmlové svetlá nesmú byť umiestnené vyššie ako stretávacie svetlá. Od okraja vozidla (spätné zrkadlo sa nepočíta) môže byť hmlové svetlo vzdialené najviac 400 mm.

Ako a kedy majú hmlovky svietiť?

Čitateľa Vojtecha zaujímalo skôr elektrické zapojenie týchto svetiel.

Podľa európskej vyhlášky musia predné hmlové svetlá umožňovať zapnutie a vypnutie nezávisle na stretávacích a diaľkových svetlách alebo ich kombinácií. Zadná hmlovka musí byť zapínateľná nezávisle na predných. Kontrolka zapnutia týchto svetiel v zornom poli je povinná.

Na internete sa nachádza nespočetné množstvo diskusií, či je možné svietiť cez deň hmlovými svetlami namiesto denných prevádzkových.

Mnohí vodiči špekulujú nad softvérovou úpravou predných hmloviek. Boli by radi, ak by sa zapínali ako denné svetlá, to znamená po naštartovaní motora a vypli sa po zapnutí stretávačiek. Toto riešenie je možné iba v teoretickej rovine, keby mali hmlovky na skle označenie ako denné prevádzkové svetlá, to znamená písmená RL. Očakávať sa to dá skôr v prípade, ak sú denné prevádzkové a hmlové svetlá konštruované ako združené z výroby.

Hmlovky nie sú denné svetlá

Nezaškodí preto pripomenúť si notoricky známu, napriek tomu mnohými veľmi často porušovanú, citáciu zo zákona o cestnej premávke: "Predné svetlá do hmly smie vodič použiť iba za dažďa, hmly alebo sneženia."(8/2009, §32, ods. 3)

Predné hmlovky sú konštruované práve tak, aby dokázali doplniť stretávacie alebo diaľkové svetlá, ktoré sú v hmle alebo hustom daždi alebo snežení neefektívne. Hmlovky majú väčší rozptyl svetla a kratšiu svietivosť, a môžu byť umiestnené nižšie oproti stretávacím svetlometom (tie musia byť min. 500 mm a max. 1200 mm nad povrchom).

Práve tieto vlastnosti, ktoré by u stretávacieho svetla znemožňovali jeho funkciu, dovoľujú hmlovkám "podsvietiť" hmlu, ktorá zvyčajne býva redšia nižšie pri vozovke. Nie je potrebné, aby osvetľovali plochu ďalej ako 50 m pred autom. Je to zhruba aj viditeľnosť, pri ktorej sa tieto svetlá odporúča zapnúť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Zelená Bratislava
  1. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  2. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  6. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  7. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  8. Bezbariérové vozidlo
  9. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 739
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 720
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 172
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 440
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 12 005
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 628
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 570
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 488
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 343
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 116
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Slovensko má nové denné maximum nakazených (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič.
Ilustračné foto.
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

V bubline pritakávačov

Začína byť celkom jasné, koho presne Matovič myslí, keď hovorí o múdrosráčoch.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric