Kde namontovať hmlovky a podľa akých pravidiel majú svietiť

Počasie v týchto mesiacoch so sebou prináša časté hmly. Vtedy je vhodné používať hmlovky. Niektorí ich na autách nemajú a tak uvažujú o tom, že si ich namontujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Počasie v týchto mesiacoch so sebou prináša časté hmly. Vodiči, v snahe vidieť na ceste viac a zároveň zvýšiť svoju viditeľnosť pre ostatných účastníkov premávky, používajú hmlové svetlá viac ako inokedy.

Ich montáž aj použitie striktne upravuje legislatíva. Svojím charakterom totiž môžu znepríjemňovať život ostatným vodičom.

Hneď dvaja naši čitatelia sa na dodatočnú montáž predných hmlových svetiel pýtali. Jeden chcel vedieť o ich umiestnení, ďalší o tom, kedy majú svietiť.

Michal: "Chcel by som sa opýtať, v akej výške a vzdialenosti od seba musia byť namontované predné hmlovky? Je to presne definované? Dosť dlho som po tom pátral na internete, ale nenašiel som. V starom zákone to bolo presne definované. Ako je to teraz po novom?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Predpisy Európskej únie definujú hmlové svetlá

Hoci v starom predpise (č. 116/1997 Z.z.) bolo presne zadefinované, ako ďaleko od seba musia byť hmlovky, v novom zákone č. 725/2004 Z.z. takúto informáciu nenájdete. Vstupom Slovenska do EÚ sa však krajina zaviazala preberať právne predpisy prijímané európskymi orgánmi a práve v nich sa dá dopátrať k odpovedi na Michalovu otázku.

V predpise 48 EHK z roku 2008 nájdeme presné určenie prípustných vlastností osvetlenia pre motorové vozidlá. Definícia umiestnenia hmlových svetiel je v nej prakticky zhodná so spomínaným zákonom č. 116/1997 Z.z.

Predpis upravuje aj detaily v zapojení predných hmlových svetiel v súvislosti s novými technológiami, zavedenými v automobilovom priemysle. Zahŕňa tak napríklad funkciu svetlometov AFK. V princípe ide o rozsvecovanie predných hmlových svetiel na tej strane vozidla, kam vodič hodlá odbočiť.

Kde majú byť umiestnené predné hmlovky

Podľa európskej smernice majú byť predné hmlové svetlá umiestnené na osobných motorových vozidlách a malých nákladných (M1 a N1) symetricky a v jednej rovine rovnobežnej s vozovkou. Výška umiestnenia nad vozovkou je minimálne 250 mm a maximálne 800 mm.

Predné hmlové svetlá nesmú byť umiestnené vyššie ako stretávacie svetlá. Od okraja vozidla (spätné zrkadlo sa nepočíta) môže byť hmlové svetlo vzdialené najviac 400 mm.

Ako a kedy majú hmlovky svietiť?

Čitateľa Vojtecha zaujímalo skôr elektrické zapojenie týchto svetiel.

Podľa európskej vyhlášky musia predné hmlové svetlá umožňovať zapnutie a vypnutie nezávisle na stretávacích a diaľkových svetlách alebo ich kombinácií. Zadná hmlovka musí byť zapínateľná nezávisle na predných. Kontrolka zapnutia týchto svetiel v zornom poli je povinná.

Na internete sa nachádza nespočetné množstvo diskusií, či je možné svietiť cez deň hmlovými svetlami namiesto denných prevádzkových.

Mnohí vodiči špekulujú nad softvérovou úpravou predných hmloviek. Boli by radi, ak by sa zapínali ako denné svetlá, to znamená po naštartovaní motora a vypli sa po zapnutí stretávačiek. Toto riešenie je možné iba v teoretickej rovine, keby mali hmlovky na skle označenie ako denné prevádzkové svetlá, to znamená písmená RL. Očakávať sa to dá skôr v prípade, ak sú denné prevádzkové a hmlové svetlá konštruované ako združené z výroby.

Hmlovky nie sú denné svetlá

Nezaškodí preto pripomenúť si notoricky známu, napriek tomu mnohými veľmi často porušovanú, citáciu zo zákona o cestnej premávke: "Predné svetlá do hmly smie vodič použiť iba za dažďa, hmly alebo sneženia."(8/2009, §32, ods. 3)

Predné hmlovky sú konštruované práve tak, aby dokázali doplniť stretávacie alebo diaľkové svetlá, ktoré sú v hmle alebo hustom daždi alebo snežení neefektívne. Hmlovky majú väčší rozptyl svetla a kratšiu svietivosť, a môžu byť umiestnené nižšie oproti stretávacím svetlometom (tie musia byť min. 500 mm a max. 1200 mm nad povrchom).

Práve tieto vlastnosti, ktoré by u stretávacieho svetla znemožňovali jeho funkciu, dovoľujú hmlovkám "podsvietiť" hmlu, ktorá zvyčajne býva redšia nižšie pri vozovke. Nie je potrebné, aby osvetľovali plochu ďalej ako 50 m pred autom. Je to zhruba aj viditeľnosť, pri ktorej sa tieto svetlá odporúča zapnúť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  2. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  3. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  4. Slováci rozhodli o najlepšom!
  5. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  6. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  7. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  8. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  9. Dobrodružstvo s vodou
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 7 466
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 6 428
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 448
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 065
  5. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 5 032
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 169
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 4 017
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 545
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 346
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 512

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Českí veriaci: Slováci, s Pavlúsom ste prišli o veľa

Evanjelický farár Jakub Pavlús, ktorého prepustili za názor na homosexuálne manželstvá, si našiel nový zbor na Morave.

KOMENTÁRE

Čo je prípad Pavlús oproti kotlebovským kňazom

Zdá sa, že cirkvi si nešťastne vybrali nepriateľa.

EKONOMIKA

Grilovačka či sprcha od hasičov. Štrajk vo VW pripomínal letný festival

Zamestnanci cez víkend štrajkujú doma.

Neprehliadnite tiež

Veteránistov pod Tatrami neodradilo počasie

Na Ružomberskej ruži sa zišlo 142 posádok.

Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli

Zákazníkov hnevá autorádio aj adaptívny tempomat.

Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.

Airbus vyvíja lietajúci taxík. Ukázal, ako si predstavuje prepravu budúcnosti

Projekt Vahana ukazuje spôsob, ako si Airbus predstavuje budúcnosť mestskej premávky.