V roku 2010 sa na Slovensku predalo najviac pohonných látok v histórii

Minulý rok sa predalo na Slovensku najviac pohonných látok v histórii, približne 1,59 miliardy litrov. Zásluhu má na tom najmä rast predaja nafty. Ten medziročne vzrástol o 22,5 %.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vyplýva to z údajov Slovenskej asociácie pretrolejárskeho priemyslu a obchodu.

Ešte nikdy sa nafta nepredávala tak, ako od zníženia spotrebnej dane vo februári minulého roka. Od apríla do novembra 2010 sa jej denne predalo viac ako v rekordnom mesiaci október 2008. Vtedy sa jej denne predalo v priemere takmer 2,5 milióna litrov. Ani minuloročné marcové a decembrové údaje nie sú výrazne horšie.

graf01_big.jpg

Rekordy prekonávala nielen "obyčaná" nafta ale aj tá prémiová. Tu si však treba uvedomiť rozdiel v objeme, pretože prémiová nafta sa predáva na úrovni približne 5 % zo všetkých náft.

Benzíny sa nepredávajú tak, ako nafta

Predaj benzínov už druhý rok po sebe klesal. Zatiaľ čo v roku 2010 sa predalo 648 miliónov litrov, v roku 2009 to bolo o 5 miliónov viac a v roku 2008 o ďalších 57 miliónov litrov.

Predajnosť pohonných látok ukázala aj opodstatnenie zrušenia predaja benzínov s náhradou olova, takzvané 95 Uni. Od roku 2007 ich predaj kontinuálne klesá. V tom roku ich čerpacie predali denne v priemere 102 tisíc litrov, o rok neskôr 71 tisíc, v roku 2009 to bolo 44 tisíc litrov denne v priemere a minulý rok len 32 tisíc. Pritom posledné dva mesiace roku 2010 sa benzínu 95 Uni predalo v priemere za deň menej ako 30 tisíc litrov.

Pumpári môžu mať miernu radosť z dodatočne aditivovaných 95-oktánových benzínov (v tabuľke 95X). Ich predaj sa zvyšuje, no stále nedosahuje hodnoty z roku 2007, kedy sa ich predalo o 84 percent viac ako v roku 2010. V minulom roku tvorili dodatočne aditivované 95-oktánové benzíny približne 5 % všetkých predaných benzínov.

Rekordný je aj predaj LPG. V minulom roku ich pumpári predali v priemere 69 tisíc litrov denne, v roku 2009 to bolo 62 tisíc litrov denne a rok predtým 63 tisíc litrov.

Obdobie Benzíny za deň (tis. litrov) Nafta za deň (tis. litrov) (tis. litrov) Motorové palivá spolu:
95 Natural 95 UNI 95X 98 Natural (+99 NAT) Nafta Nafta prémiová LPG
2006 19148 576 544 538 21402 435 735 44690
2007 17497 1227 2049 480 22122 1379 701 45718
2008 20698 850 1092 439 25475 1157 756 50663
2009 19376 531 1057 456 23090 1445 752 46739
2010 19354 385 1114 425 28443 1596 829 52146

Aj keď sa pohonné látky v minulom roku predávali ako nikdy predtým, z pohľadu príjmov nebol rok 2010 rekordným. Tým ostáva naďalej rok 2008.

V každom prípade, minulý rok získali z pohonných látok viac nielen predajcovia ale aj štát na daniach. A to aj napriek výraznému poklesu spotrebnej dane z nafty. Výpadok na strane spotrebnej dane vykompenzovalo DPH vďaka zvýšenému predaju nafty.

Obdobie Predajcovia bez daní (mil. €) Spotrebná daň (mil. €) DPH (mil. €)
95 Natural
Nafta LPG 95 Natural Nafta LPG 95 Natural Nafta LPG
2006 273 329 7 243 254 3 98 111 2
2007 254 340 8 244 289 3 95 119 2
2008 340 507 11 314 361 1 124 165 2
2009 248 311 9 303 338 0 105 123 2
2010 316 489 11 303 324 0 118 155 2
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 660
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 688
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 390
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 407
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 778
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 412
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 727
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 659
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 793
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 247

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.