SME

Čo robiť, keď auto rozbije deravá cesta

Správcovia ciest už od januára riešia sťažnosti vodičov na výtlky. Pribúdajú s premenlivým počasím a nik ich nestíha plátať.

Premenlivé počasie počas tejto zimy je zodpovedné za početné výtlky.Premenlivé počasie počas tejto zimy je zodpovedné za početné výtlky. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

Zima tento rok neprospieva cestám. Na vozovkách pribúdajú stále novšie výtlky. Prispieva k tomu premenlivé počasie, keď mráz striedajú teploty nad nulou. Len pred časom sa v niektorých krajoch Slovenska vyšplhali až nad desať stupňov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Výtlky na cestách vznikajú v zimnom období priebežne, hlavne pri striedaní teplôt," hovorí námestník pre správu a prevádzku ciest Správy a údržby ciest Trnavského samosprávneho kraja Boris Valašek.

Správcovia ciest nestíhajú všetky diery riešiť dostatočne rýchlo. „Výtlky na cestách mapujeme denne, no denne ich aj opravujeme postupne podľa dôležitosti ciest a podľa možnosti počasia," vysvetľuje riaditeľka Regionálnej správy a údržby ciest Nitrianskeho samosprávneho kraja Helena Viršíková.

SkryťVypnúť reklamu

Pomôžte vytvoriť mapu výtlkov

Ich počet sa dennodenne mení, ubúdajú tie opravené, vznikajú však nové, dodáva Viršíková. Okrem toho plátanie dier na cestách v zimnom období nie je také kvalitné ako na jar.

„Výtlky opravované v zimnom období studenou asfaltovou zmesou nemôžu kvalitatívne, hlavne pre nerovnosti vysprávky a väčšie riziká obnovy výtlku nahradiť jarnú či jesennú údržbu," tvrdí hovorkyňa Regionálnych ciest Bratislava Mária Rajtová.

Vlastník známy-neznámy Napriek tomu, že cestári vozovky upravujú aj v zime, museli už aj tento rok začať riešiť sťažnosti spojené so škodami na autách z dôvodu nabehnutia na výtlk. V Bratislavskom kraji žiadajú o odškodnenie dvaja vodiči, ktorí si na cestách druhej a tretej triedy poškodili auto.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa najviac ničí výtlkmi tlmiče – zvyčajne sa to zistí až pri skúške v autoservise pneumatiky ráfiky kolies stabilizátor olejová vaňa náprava – pri väčšom výtlku

Podobne je to aj v Žilinskom kraji. „V Trenčianskom sme mali ku koncu januára nahlásené štyri prípady pre prípadné poistné plnenie," hovorí riaditeľ Správy ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja Stanislav Lališ. V Nitrianskom vraj zatiaľ nikto nežiada o odškodnenie.

O odškodnenie sa musia vodiči prihlásiť tam, kde sa nehoda stala. Nie vždy je však ľahké vyznať sa v spleti vlastníctva k cestám. Diaľnice a rýchlostné cesty spravuje Národná diaľničná spoločnosť, cesty prvej triedy Slovenská správa ciest.

Cesty druhej a tretej triedy sú pod patronátom krajov. Tie si zriadili spoločnosti pre správu ciest pod rôznym názvom, ktoré sa o cesty starajú. Nahlásiť škodu a žiadať o jej náhradu preto musia vodiči tieto spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

„Cesty vo vlastníctve obce a mesta, miestne komunikácie a účelové komunikácie, ktoré vlastní obec, spravuje príslušná obec a mesto," hovorí právnik Vladimír Kordoš z právnej kancelárie BNT.

Rovnako aj obce si môžu zriadiť právnické osoby, ktoré budú vykonávať správu ciest za ne.

Prepotrebná polícia Pri škodách z výtlkov ide zvyčajne o škodu do tisíca eur. Podľa cestného zákona teda nemusíte volať k nehode políciu.

„Ak vodičovi na vozidle nevznikne škoda vyššia ako 3990 eur, ide o škodovú udalosť. Vodič nie je povinný zavolať políciu," vraví hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Baloghová.

A hoci polícia tvrdí, že stačí, ak si nehodu zdokumentujete sami, prípadne si zabezpečíte svedkov, nemusí vám to stačiť. Niektorí správcovia ciest vyžadujú, aby ste si nehodu nechali zdokumentovať policajtmi. Alebo aspoň pracovníkom danej správy ciest.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Náhradu vodičovej škody totiž správy riešia vlastnou poistkou a takýto postup im diktujú poisťovne.

Riaditeľ Správy ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja Stanislav Lališ to vysvetľuje tým, že „poisťovňa pri vybavovaní nahlásených poistných udalostí akceptuje len tie, ktorých súčasťou je správa polície alebo fotokópia zápisu dispečera". Správcovia ciest si totiž následne zaplatenú škodu uplatňujú vo svojej poisťovni.

Volajte políciu, urobte si fotky, zožeňte svedkov

Čo požadujú:

diaľnice a rýchlostné cesty žiadosť o náhradu škody policajný záznam fotodokumentáciu doklady preukazujúce výšku škody Vlani dostala Národná diaľničná spoločnosť 10 žiadostí o náhradu škody. Cesty I. triedy písomnú žiadosť podrobnosti neupresňujú V minulom roku bolo do 100 žiadostí o náhradu škody, nie všetkým vyhoveli. Cesty II. a III. triedy Nitriansky kraj

SkryťVypnúť reklamu
reklama

oznam správcovi cesty volať políciu, ktorá zdokumentuje škodu, urobí podrobný popis predložiť uznesenie polície napísať žiadosť o náhradu, v ktorej vodič uvedie číslo účtu a presnú adresu V minulom roku dostali päť žiadostí o preplatenie škody, odškodnili štyroch. Trnavský kraj

zaslať písomnú žiadosť s presným opisom miesta – číslom cesty, miesta, kde k udalosti prišlo vhodná je aj fotodokumentácia miesta dátum a čas, keď sa udalosť stala fotodokumentáciu poškodeného vozidla prípadne doložiť stanovisko svedkov V roku 2010 riešili 15 udalostí, odškodnili 10 prípadov. Bratislavský kraj

priložiť doklady, z ktorých je zrejmé, kde a za akých okolností k škode došlo môže nimi byť fotodokumentácia, policajné hlásenie, výpovede svedkov V roku 2010 mali evidovaných sedem prípadov, v dvoch škodu preplatili. Žilinský kraj

SkryťVypnúť reklamu
reklama

fotodokumentáciu policajný záznam o škodovej udalosti miesto polície môžu vodiči privolať niekoho zo správy ciest, ktorá spíše záznam alebo si zabezpečiť svedka, najlepšie viacerých Nevedie štatistiku náhrad. Trenčiansky kraj

nahlásenie poistnej udalosti polícii bezprostredne po vzniku škody alebo v ojedinelých prípadoch privolanie zamestnanca správy ciest, aby vyhotovil dokumentáciu Vlani riešili 22 prípadov, ktoré sa týkali výtlkov a podobne. Ku koncu januára odškodnili v 10 prípadoch. Pozn.: treba dodať aj faktúru zo servisu

Prešovský, Košický a Banskobystrický kraj neposkytli údaje

Kam sa treba obrátiť

Diaľnice a rýchlostné cesty Národná diaľničná spoločnosť, a. s.

Mlynské nivy 45

821 09 Bratislava

Telefón: 02/583 11 111

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cesty I. triedy Slovenská správa ciest

Miletičova 19, P. O. BOX 19

826 19 Bratislava

tel.: 02/50 255 111

e-mail: info@ssc.sk

Cesty II. a III. triedy Regionálne správy a údržby ciest Nitrianskeho kraja

Štúrova 147, 949 65 Nitra

telefón: 0903/251 609

e-mail: emanuel.belica@rsucnr.sk

Správa a údržba ciest Trnavského kraja

Bulharská 39, 918 53 Trnava

Telefón: 033/553 1287

E-mail: vo@spravaciest.sk

Regionálne cesty Bratislava

Čučoriedková 6,

827 12 Bratislava

Telefón: centrálny dispečing: 02/43424108

Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja

M. Rázusa 104, 010 01 Žilina

Krajská dispečersko-spravodajská služba v období zimnej údržby

Telefón: 041/5643772

E-mail: riaditel.sczsk@vuczilina.sk

Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja

Telefón:

Dispečing pre okresy Trenčín, Nové Mesto nad Váhom a Myjava 0902/978 732

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dispečing pre okresy Považská Bystrica, Púchov a Ilava 0903/808 539

Dispečing pre okresy Prievidza, Partizánske, Bánovce nad Bebravou 0902/978 618

E-mail: sctsk@sctsk.sk

Banskobystrická regionálna správa ciest

Majerská cesta 94, 974 96 Banská Bystrica,

Telefón: 048/4142761

Správa ciest Košického samosprávneho kraja

Námestie Maratónu mieru 1,

042 66 Košice,

Telefón: 055/789 49 31 - 32

E-mail: zoltan.bartos@scksk.sk

Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja

Jesenná 14, Prešov

Telefón: 051/7721 476

E-mail:dispecing@sucpsk.sk

Mestské komunikácie Mesto Bratislava

Odd. cestného hospodárstva

Primaciálne nám. 1 ,

81499 Bratislava

02/59 356 704

e-mail och@bratislava.sk

Možnosťou je aj havarijné poistenie

Mnohí sa so škodou obracajú priamo na svoju poisťovňu. Tá však malú škodu nemusí preplatiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

BRATISLAVA. Škodu na výtlkoch môžu riešiť aj poisťovne z havarijného poistenia bez toho, že by vodič kontaktoval správcu cesty. K tomuto spôsobu odškodnenia pristupuje podľa dostupných štatistík väčšina vodičov.

Kým totiž správcov ciest žiadali o odškodnenie v Bratislavskom kraji na cestách druhej a tretej triedy len v siedmich prípadoch, či v Nitrianskom to bolo päť vodičov, poisťovne hovoria o iných číslach.

„V rámci havarijného poistenia si klienti Allianz – SP v roku 2010 uplatnili v 897 prípadoch nárok na náhradu škody z príčiny nárazu poisteného vozidla na nerovnosť komunikácie," hovorí Lucia Muthová z Allianz – SP. Len v januári tohto roka sa Allianz - SP nahlásilo 84 vodičov, ktorí nabehli na výtlk.

Povinná spoluúčasť Cez poisťovňu to však môžu vyriešiť len tí, ktorí majú uzatvorené havarijné poistenie a nevýhodou tohto spôsobu preplatenia škody je povinná spoluúčasť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Ak je škoda nižšia ako minimálna čiastka 165 eur zvyčajne pri päťpercentnej spoluúčasti alebo 330 eur pri desaťpercentnej spoluúčasti, musí si celú škodu uhradiť vodič sám," vysvetľuje produktový manažér Peter Világi.

Tak to môže byť najmä pri škodách menšieho rozsahu, ako je poškodenie olejovej vane, stabilizátora či nápravnice.

„Výška škody sa však môže vyšplhať až na tisíc eur," tvrdí riaditeľ odboru riadenia poistných produktov ČSOB Poisťovne Martin Fučík. Škodu nad hranicu spoluúčasti už z väčšej časti zaplatí poisťovňa.

Zvyšok od správcu Ak chcete mať preplatenú celú škodu, spoluúčasť musíte opäť vymáhať u správcu cesty. Na toho sa napokon obracia aj samotná poisťovňa, ktorá si od neho vymáha preplatenie škody.

Dávajte si pozor na značku

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Škodu na aute nemusí správca cesty zaplatiť, ak výtlk dostatočne označil. Vodič má jazdu prispôsobiť stavu cesty.

BRATISLAVA. Správcovia ciest majú povinnosť udržiavať vozovky v dobrom stave. Napriek tomu ich v niektorých prípadoch cestný zákon zbavuje viny za škodu na vašom aute.

„Cestný zákon a vyhláška rozlišujú medzi ojedinelými výtlkmi, výmoľmi a hrboľmi v inak bezchybnom povrchu vozovky a hojnými výtlkmi, ktoré sa bežnou údržbou nedajú odstrániť," vysvetľuje právnik Vladimír Kordoš z právnej kancelárie BNT.

Iba v prvom prípade má vodič právo na náhradu škody a to tiež len vtedy, ak na takýto ojedinelý výtlk nebol upozornený dopravnou značkou.

Výtlk na udržiavanej ceste Značka „Nerovnosť vozovky" musí byť umiestnená v dostatočnej vzdialenosti od výtlku, aby sa vodič vedel novej situácii prispôsobiť. Vodič sa tiež zo zákona musí prispôsobiť stavu vozovky a jazdiť primerane k nemu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„V praxi to znamená, že nárok na náhradu škody máte len vtedy, ak sa výtlk nachádza na inak dobre udržiavanej ceste, nie je už z diaľky jasne viditeľný, žiadne dopravné označenie naň neupozorňuje a pri prispôsobení svojej jazdy stavu cesty ho nemôžete predvídať," dodáva Kordoš.

Bratislavskí cestári označujú výtlky aj prenosnou značkou „Smerovacia doska" umiestnenou pri výtlkoch. Tie im však často odcudzia.

Hrozí aj pokuta Pamätajte tiež na to, že ak je výtlk riadne označený a vy si privoláte na zdokumentovanie nehody políciu, nielenže si škodu budete musieť preplatiť z vlastného. Peňaženku odľahčíte ešte aj o pokutu.

„V prípade, že sa vodič obráti na políciu, policajt prípad zdokumentuje pre ďalšie objasňovanie. Ak bola nerovnosť vozovky riadne označená dopravným značením a počas objasňovania sa preukáže vina vodiča, správny orgán udelí vodičovi pokutu," upozorňuje hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Baloghová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tlačivá neexistujú

Čo vodičom odporúčajú právnici, polícia a poisťovne, aby robili, keď nabehli na výtlk a poškodili si auto.

1. Ak sa vám stala na aute škoda z dôvodu, že ste nabehli na neoznačený výtlk, musíte si nehodu poriadne zdokumentovať. Inak vám ani poisťovňa, ani správca cesty nič nepreplatí.

2. Skúste nehodu zdokumentovať. Pre tieto účely môžete použiť svedecké výpovede spolujazdcov. Ak sa dá aj nezávislých účastníkov cestnej premávky.

3. K žiadosti o náhradu škody je dobré priložiť aj fotografiu alebo video

z miesta nehody, ktorá zachytí výtlk, ale aj okolie cesty, aby sa dalo jednoznačne identifikovať.

„Fotodokumentácia mobilným telefónom je postačujúca. Ak súbory s fotografiami či videom stiahnete do počítača, budú sa vám ľahšie rozmnožovať ako dôkazový materiál pre poisťovňu, správcu cesty alebo súd," hovorí právnik Vladimír Kordoš.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4. Právnici odporúčajú volať políciu aj k menšej škodovej udalosti, aby ju zdokumentovala. Poisťovne a správcovia ciest berú ich zdokumentovanie vážnejšie. Vhodné je kontaktovať policajtov najmä v prípade, ak nemáte možnosť nehodu nafotiť alebo natočiť video. Niektorí správcovia ciest vyslovene požadujú, aby škodu zdokumentovala polícia.

5. Ak máte uzatvorené havarijné poistenie, môžete si náhradu škody uplatniť aj v poisťovni. V takom prípade je vhodné volať dispečing poisťovne. Škodu nahláste vašej poisťovni do 15 dní od škodovej udalosti.

6. Ak máte len zákonné poistenie motorového vozidla alebo chcete vymáhať spoluúčasť pri havarijnom poistení, preplatenie škody si môžete nárokovať

u správcu cesty.

7. „Ak sa vám nepodarí získať náhradu škody, prípadne ak je poskytnutá príliš nízka náhrada, môžete sa obrátiť na súd. Žalujte priamo príslušného správcu cesty," radí právnik.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 105
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 551
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 360
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 002
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 758
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 751
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 832
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 002
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 25 501
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 441
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 852
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 503
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 155
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 905
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 700
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu