SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Pripravujú sa zmeny v dopravných pravidlách

Včera sa na Prezídiu policajného zboru konalo pracovné stretnutie, na ktorom sa diskutovalo o pripravovanej novele zákona o cestnej premávke.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Zmeny v dopravných predpisoch by mali pomôcť znížiť počet dopravných nehôd.

Predstavitelia polície sa pripravujú na 3 vlny zmien v zákone o cestnej premávke. Väčšina by mala byť uvedená do praxe v najbližších dvoch rokoch.

Tri vlny zmien zákona o cestnej premávke

V prvej, ktorá by mala byť schválená ešte v tomto polroku, by sa zmeny mali týkať aj takých úprav, ktoré zosúladia naše predpisy s medzinárodným právom a zároveň odstránia nedostatky a upravia pravidlá, ktoré nie sú jednoznačné vo výklade.

Druhá vlna zmien by mala priniesť novinky v oblasti takzvanej objektívnej zodpovednosti za porušenie dopravného predpisu. Do konca tohto roka by sa tak mohla zaviesť do praxe zodpovednosť majiteľa vozidla za porušenie dopravného predpisu.

To by policajtom umožnilo napríklad zisťovať a sankcionovať priestupky automatizovaným spôsobom alebo podchytiť priestupky, ktoré sú zjavné, no vodičovi sa dajú len ťažko dokázať.

Máte dobrý nápad na vylepšenie dopravných predpisov?
Napíšte nám o ňom

Po týchto zmenách sa uvažuje o rozdelení zákona o cestnej premávke do viacerých zákonov. V súčasnosti má zákon, ktorý musia vodiči ovládať, desiatky strán.

V budúcnosti by sa od dopravných pravidiel odčlenili predpisy, ktoré majú administratívny charakter a neriešia to, čo sa deje na cestách. Vodiči by tak mohli mať lepší prehľad v tom, čo potrebujú vedieť pri šoférovaní.

Najnovšia úprava zákona o cestnej premávke v sebe zahŕňa 4 okruhy tém:

  • úprava pravidiel cestnej premávky tak, aby zodpovedali medzinárodným predpisom
  • doplnenia a vylepšenia zákona tak, aby sa minimalizovala možnosť vykladať pravidlá rôznymi spôsobmi
  • nové predpisy pre vodičov s vodičským preukazom do piatich rokov
  • prísnejšie sankcie pre vodičov, ktorí sedeli za volantom a boli pod vplyvom alkoholu

Dopravné pravidlá budú jednoznačnejšie

Medzi nápadmi spadajúcimi do prvých dvoch okruhov tém sa nachádzajú úpravy existujúcich definícií alebo zavedenie nových.

Napríklad, križovatkou by bolo nielen kríženie ciest a ich spájanie, ale aj rozpájanie tak, ako to uvádzajú medzinárodné predpisy. Nejednoznačnosť výkladu dnes umožňuje vodičom v istých situáciách porušovať napríklad predpisy o povolenej rýchlosti.

Novela by mala priniesť jasno aj v tom, čo je to miesto mimo cesty (napríklad miesto, ktoré nie je pozemnou komunikáciou, ani jej súčasťou), predchádzanie, rozhľad alebo okolnosť, ktorú možno predvídať.

Taktiež sa pravdepodobne spresní význam bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami tak, aby zohľadňoval rýchlosť vozidiel a ich schopnosť brzdiť (nákladné autá potrebujú dlhšiu brzdnú dráhu ako osobné).

Povinné zipsovanie a problémy s chodníkom

Povinné zipsovanie v miestach, kde sa zbiehajú jazdné pruhy, je ďalší z návrhov, ktorý by mal pomôcť znížiť riziko zrážky a aj nervozity vodičov. Zároveň by to mohlo pomôcť plynulosti cestnej premávky.

Uvažuje sa aj o presnejšom určení toho, kde a za akých okolností môžu vozidlá používať chodník. Dnes platí, že na dedinách vodiči áut v podstate nemôžu zaparkovať auto vo svojej garáži alebo vedľa domu vo dvore, ak pred ich domom vedie chodník. Porušili by dopravný predpis, ktorý zakazuje vozidlám používať chodník, ak to nepovoľuje dopravná značka alebo ak nejde o povolené parkovanie na chodníku.

Medzi návrhmi je aj rozšírenie povinnosti pre chodcov mať na oblečení reflexné prvky v obciach, ak sa chodec pohybuje na vozovke. Mala by sa tak zvýšiť bezpečnosť chodcov, keďže nie všetky úseky ciest v obciach sú osvetlené.

Čerství vodiči pod dohľadom

Návrh novely zákona o cestnej premávke predpokladá, že čerství vodiči budú musieť absolvovať školu bezpečnej jazdy rok po získaní vodičáku. Zároveň, prvý rok by čerství vodiči mohli šoférovať len pod dohľadom človeka, ktorý má vodičák danej skupiny dlhšie ako 5 rokov a za posledných 12 mesiacov nespáchala viac ako 1 dopravný priestupok. Toto sa ale nebude týkať motorkárov.

Okrem toho, pre všetkých vodičov by mohla pribudnúť povinnosť každých 10 rokov absolvovať oficiálne školenia z aktuálnych dopravných predpisov.

Zákon bude prísnejší na alkohol za volantom

Ten, kto by nesmel šoférovať pre to, že ho prichytili s alkoholom za volantom, by okrem iného musel absolvovať prednášku o "patogénnych vplyvoch požitia alkoholu alebo inej návykovej látky pred jazdou alebo počas jazdy na bezpečnosť cestnej premávky". Kým by o tom nepriniesol doklad, vodičák by nemal dostať do rúk.

Najväčším trestom, ktorý je naplánovaný, by malo byť zobratie vodičského preukazu "nadobro". Podľa plánu, ak by vodiča za posledných 5 rokov 3-krát prichytili s alkoholom v krvi, vodičák by už späť nedostal.

Prvé zmeny by mali platiť v druhej polovici tohto roka

Do novely môžu byť ešte zapracované aj ďalšie návrhy, ktoré sme nespomenuli. Do konca tohto mesiaca by mali byť všetky akceptované pripomienky naformulované tak, aby mohla byť novela uvedená do legislatívneho konania v rámci ministerstva vnútra, vlády a parlamentu.

Ak pôjde všetko podľa plánu, 1. septembra by sa väčšina nových predpisov mohla stať účinnou.

Autor bol prizvaný pripomienkovať novelu zákona o cestnej premávke.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 317
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 783
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 924
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 194
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 884
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 544
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 307
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 244
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


11 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 7 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 5 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  7. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 484
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 171
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 113
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 007
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 256
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 484
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu