Zmeny v dopravných predpisoch by mali pomôcť znížiť počet dopravných nehôd.
Predstavitelia polície sa pripravujú na 3 vlny zmien v zákone o cestnej premávke. Väčšina by mala byť uvedená do praxe v najbližších dvoch rokoch.
Tri vlny zmien zákona o cestnej premávke
V prvej, ktorá by mala byť schválená ešte v tomto polroku, by sa zmeny mali týkať aj takých úprav, ktoré zosúladia naše predpisy s medzinárodným právom a zároveň odstránia nedostatky a upravia pravidlá, ktoré nie sú jednoznačné vo výklade.
Druhá vlna zmien by mala priniesť novinky v oblasti takzvanej objektívnej zodpovednosti za porušenie dopravného predpisu. Do konca tohto roka by sa tak mohla zaviesť do praxe zodpovednosť majiteľa vozidla za porušenie dopravného predpisu.
To by policajtom umožnilo napríklad zisťovať a sankcionovať priestupky automatizovaným spôsobom alebo podchytiť priestupky, ktoré sú zjavné, no vodičovi sa dajú len ťažko dokázať.
Máte dobrý nápad na vylepšenie dopravných predpisov?
Napíšte nám o ňom
Po týchto zmenách sa uvažuje o rozdelení zákona o cestnej premávke do viacerých zákonov. V súčasnosti má zákon, ktorý musia vodiči ovládať, desiatky strán.
V budúcnosti by sa od dopravných pravidiel odčlenili predpisy, ktoré majú administratívny charakter a neriešia to, čo sa deje na cestách. Vodiči by tak mohli mať lepší prehľad v tom, čo potrebujú vedieť pri šoférovaní.
Najnovšia úprava zákona o cestnej premávke v sebe zahŕňa 4 okruhy tém:
- úprava pravidiel cestnej premávky tak, aby zodpovedali medzinárodným predpisom
- doplnenia a vylepšenia zákona tak, aby sa minimalizovala možnosť vykladať pravidlá rôznymi spôsobmi
- nové predpisy pre vodičov s vodičským preukazom do piatich rokov
- prísnejšie sankcie pre vodičov, ktorí sedeli za volantom a boli pod vplyvom alkoholu
Dopravné pravidlá budú jednoznačnejšie
Medzi nápadmi spadajúcimi do prvých dvoch okruhov tém sa nachádzajú úpravy existujúcich definícií alebo zavedenie nových.
Napríklad, križovatkou by bolo nielen kríženie ciest a ich spájanie, ale aj rozpájanie tak, ako to uvádzajú medzinárodné predpisy. Nejednoznačnosť výkladu dnes umožňuje vodičom v istých situáciách porušovať napríklad predpisy o povolenej rýchlosti.
Novela by mala priniesť jasno aj v tom, čo je to miesto mimo cesty (napríklad miesto, ktoré nie je pozemnou komunikáciou, ani jej súčasťou), predchádzanie, rozhľad alebo okolnosť, ktorú možno predvídať.
Taktiež sa pravdepodobne spresní význam bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami tak, aby zohľadňoval rýchlosť vozidiel a ich schopnosť brzdiť (nákladné autá potrebujú dlhšiu brzdnú dráhu ako osobné).
Povinné zipsovanie a problémy s chodníkom
Povinné zipsovanie v miestach, kde sa zbiehajú jazdné pruhy, je ďalší z návrhov, ktorý by mal pomôcť znížiť riziko zrážky a aj nervozity vodičov. Zároveň by to mohlo pomôcť plynulosti cestnej premávky.
Uvažuje sa aj o presnejšom určení toho, kde a za akých okolností môžu vozidlá používať chodník. Dnes platí, že na dedinách vodiči áut v podstate nemôžu zaparkovať auto vo svojej garáži alebo vedľa domu vo dvore, ak pred ich domom vedie chodník. Porušili by dopravný predpis, ktorý zakazuje vozidlám používať chodník, ak to nepovoľuje dopravná značka alebo ak nejde o povolené parkovanie na chodníku.
Medzi návrhmi je aj rozšírenie povinnosti pre chodcov mať na oblečení reflexné prvky v obciach, ak sa chodec pohybuje na vozovke. Mala by sa tak zvýšiť bezpečnosť chodcov, keďže nie všetky úseky ciest v obciach sú osvetlené.
Čerství vodiči pod dohľadom
Návrh novely zákona o cestnej premávke predpokladá, že čerství vodiči budú musieť absolvovať školu bezpečnej jazdy rok po získaní vodičáku. Zároveň, prvý rok by čerství vodiči mohli šoférovať len pod dohľadom človeka, ktorý má vodičák danej skupiny dlhšie ako 5 rokov a za posledných 12 mesiacov nespáchala viac ako 1 dopravný priestupok. Toto sa ale nebude týkať motorkárov.
Okrem toho, pre všetkých vodičov by mohla pribudnúť povinnosť každých 10 rokov absolvovať oficiálne školenia z aktuálnych dopravných predpisov.
Zákon bude prísnejší na alkohol za volantom
Ten, kto by nesmel šoférovať pre to, že ho prichytili s alkoholom za volantom, by okrem iného musel absolvovať prednášku o "patogénnych vplyvoch požitia alkoholu alebo inej návykovej látky pred jazdou alebo počas jazdy na bezpečnosť cestnej premávky". Kým by o tom nepriniesol doklad, vodičák by nemal dostať do rúk.
Najväčším trestom, ktorý je naplánovaný, by malo byť zobratie vodičského preukazu "nadobro". Podľa plánu, ak by vodiča za posledných 5 rokov 3-krát prichytili s alkoholom v krvi, vodičák by už späť nedostal.
Prvé zmeny by mali platiť v druhej polovici tohto roka
Do novely môžu byť ešte zapracované aj ďalšie návrhy, ktoré sme nespomenuli. Do konca tohto mesiaca by mali byť všetky akceptované pripomienky naformulované tak, aby mohla byť novela uvedená do legislatívneho konania v rámci ministerstva vnútra, vlády a parlamentu.
Ak pôjde všetko podľa plánu, 1. septembra by sa väčšina nových predpisov mohla stať účinnou.
Autor bol prizvaný pripomienkovať novelu zákona o cestnej premávke.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.