SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Pripravujú sa zmeny v dopravných pravidlách

Včera sa na Prezídiu policajného zboru konalo pracovné stretnutie, na ktorom sa diskutovalo o pripravovanej novele zákona o cestnej premávke.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Zmeny v dopravných predpisoch by mali pomôcť znížiť počet dopravných nehôd.

Predstavitelia polície sa pripravujú na 3 vlny zmien v zákone o cestnej premávke. Väčšina by mala byť uvedená do praxe v najbližších dvoch rokoch.

Tri vlny zmien zákona o cestnej premávke

V prvej, ktorá by mala byť schválená ešte v tomto polroku, by sa zmeny mali týkať aj takých úprav, ktoré zosúladia naše predpisy s medzinárodným právom a zároveň odstránia nedostatky a upravia pravidlá, ktoré nie sú jednoznačné vo výklade.

Druhá vlna zmien by mala priniesť novinky v oblasti takzvanej objektívnej zodpovednosti za porušenie dopravného predpisu. Do konca tohto roka by sa tak mohla zaviesť do praxe zodpovednosť majiteľa vozidla za porušenie dopravného predpisu.

To by policajtom umožnilo napríklad zisťovať a sankcionovať priestupky automatizovaným spôsobom alebo podchytiť priestupky, ktoré sú zjavné, no vodičovi sa dajú len ťažko dokázať.

Máte dobrý nápad na vylepšenie dopravných predpisov?
Napíšte nám o ňom

Po týchto zmenách sa uvažuje o rozdelení zákona o cestnej premávke do viacerých zákonov. V súčasnosti má zákon, ktorý musia vodiči ovládať, desiatky strán.

V budúcnosti by sa od dopravných pravidiel odčlenili predpisy, ktoré majú administratívny charakter a neriešia to, čo sa deje na cestách. Vodiči by tak mohli mať lepší prehľad v tom, čo potrebujú vedieť pri šoférovaní.

Najnovšia úprava zákona o cestnej premávke v sebe zahŕňa 4 okruhy tém:

  • úprava pravidiel cestnej premávky tak, aby zodpovedali medzinárodným predpisom
  • doplnenia a vylepšenia zákona tak, aby sa minimalizovala možnosť vykladať pravidlá rôznymi spôsobmi
  • nové predpisy pre vodičov s vodičským preukazom do piatich rokov
  • prísnejšie sankcie pre vodičov, ktorí sedeli za volantom a boli pod vplyvom alkoholu

Dopravné pravidlá budú jednoznačnejšie

Medzi nápadmi spadajúcimi do prvých dvoch okruhov tém sa nachádzajú úpravy existujúcich definícií alebo zavedenie nových.

Napríklad, križovatkou by bolo nielen kríženie ciest a ich spájanie, ale aj rozpájanie tak, ako to uvádzajú medzinárodné predpisy. Nejednoznačnosť výkladu dnes umožňuje vodičom v istých situáciách porušovať napríklad predpisy o povolenej rýchlosti.

Novela by mala priniesť jasno aj v tom, čo je to miesto mimo cesty (napríklad miesto, ktoré nie je pozemnou komunikáciou, ani jej súčasťou), predchádzanie, rozhľad alebo okolnosť, ktorú možno predvídať.

Taktiež sa pravdepodobne spresní význam bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami tak, aby zohľadňoval rýchlosť vozidiel a ich schopnosť brzdiť (nákladné autá potrebujú dlhšiu brzdnú dráhu ako osobné).

Povinné zipsovanie a problémy s chodníkom

Povinné zipsovanie v miestach, kde sa zbiehajú jazdné pruhy, je ďalší z návrhov, ktorý by mal pomôcť znížiť riziko zrážky a aj nervozity vodičov. Zároveň by to mohlo pomôcť plynulosti cestnej premávky.

Uvažuje sa aj o presnejšom určení toho, kde a za akých okolností môžu vozidlá používať chodník. Dnes platí, že na dedinách vodiči áut v podstate nemôžu zaparkovať auto vo svojej garáži alebo vedľa domu vo dvore, ak pred ich domom vedie chodník. Porušili by dopravný predpis, ktorý zakazuje vozidlám používať chodník, ak to nepovoľuje dopravná značka alebo ak nejde o povolené parkovanie na chodníku.

Medzi návrhmi je aj rozšírenie povinnosti pre chodcov mať na oblečení reflexné prvky v obciach, ak sa chodec pohybuje na vozovke. Mala by sa tak zvýšiť bezpečnosť chodcov, keďže nie všetky úseky ciest v obciach sú osvetlené.

Čerství vodiči pod dohľadom

Návrh novely zákona o cestnej premávke predpokladá, že čerství vodiči budú musieť absolvovať školu bezpečnej jazdy rok po získaní vodičáku. Zároveň, prvý rok by čerství vodiči mohli šoférovať len pod dohľadom človeka, ktorý má vodičák danej skupiny dlhšie ako 5 rokov a za posledných 12 mesiacov nespáchala viac ako 1 dopravný priestupok. Toto sa ale nebude týkať motorkárov.

Okrem toho, pre všetkých vodičov by mohla pribudnúť povinnosť každých 10 rokov absolvovať oficiálne školenia z aktuálnych dopravných predpisov.

Zákon bude prísnejší na alkohol za volantom

Ten, kto by nesmel šoférovať pre to, že ho prichytili s alkoholom za volantom, by okrem iného musel absolvovať prednášku o "patogénnych vplyvoch požitia alkoholu alebo inej návykovej látky pred jazdou alebo počas jazdy na bezpečnosť cestnej premávky". Kým by o tom nepriniesol doklad, vodičák by nemal dostať do rúk.

Najväčším trestom, ktorý je naplánovaný, by malo byť zobratie vodičského preukazu "nadobro". Podľa plánu, ak by vodiča za posledných 5 rokov 3-krát prichytili s alkoholom v krvi, vodičák by už späť nedostal.

Prvé zmeny by mali platiť v druhej polovici tohto roka

Do novely môžu byť ešte zapracované aj ďalšie návrhy, ktoré sme nespomenuli. Do konca tohto mesiaca by mali byť všetky akceptované pripomienky naformulované tak, aby mohla byť novela uvedená do legislatívneho konania v rámci ministerstva vnútra, vlády a parlamentu.

Ak pôjde všetko podľa plánu, 1. septembra by sa väčšina nových predpisov mohla stať účinnou.

Autor bol prizvaný pripomienkovať novelu zákona o cestnej premávke.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 786
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 055
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 236
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 589
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 862
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 849
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 997
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 784
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 309
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.