BRATISLAVA. Éra expresívnych kriviek končí a do dôchodku spolu s ňou odchádzajú aj modely Peugeot 407 a 607. Ich spoločný nástupca nesie označenie 508 a namiesto výstrednosti uprednostňuje kvalitné spracovanie. K dispozícii je ako sedan alebo kombi.
„Nielen Porsche sa štartuje ľavou rukou,“ poznamenal jeden z mojich kolegov, keď nás pri prvom kontakte s francúzskou novinkou zaskočilo hľadanie štartovacieho tlačidla. Výrobca ho spolu s ovládačom elektronickej parkovacej brzdy umiestnil vľavo od volantu. To bol azda jediný extravagantný prvok, ktorý som objavil na novej 508-čke.
Už necerí zuby Peugeot to podľa slov svojich predstaviteľov s úmyslom konkurovať autám, ako Ford Mondeo, Toyota Avensis alebo VW Passat myslí vážne. Tomu podriadil aj dizajn karosérie novinky, navrhnutý v súlade s novým štylistickým rukopisom Motion&Emotion. Konzervatívnejšie tvary zbytočne neprovokujú a majú lepšie odolávať plynúcemu času.
Štartovacie tlačidlo je vľavo od volantu. Spínacia skrinka v lacnejších variantoch sa nachádza štandardne, vpravo na stĺpiku riadenia.
Línia strechy sedanu smerom dozadu klesá, čo pocítia cestujúci na zadných sedadlách v podobe obmedzeného priestoru na hlavu. Musia však merať cez 185 cm, aby tento hendikep zaznamenali. Pre kombi to neplatí. V ňom si na hlavách pokojne môžu nechať aj klobúky.
Miesta na nohy a do šírky je všade primerane, hoci nie prebytok. Peugeot 508 sedan dĺžkou 4792 mm i rázvorom 2817 mm prekonáva nielen svojich dvoch francúzskych súperov - Citroën C5 a Renault Laguna, ale aj už spomenutú Toyotu Avensis a VW Passat. Len Ford Mondeo hrá v tomto ohľade vlastnú ligu.
Na materiáloch sa nešetrilo Po prvých kilometroch s novinkou považujem za jej najvydarenejšiu časť interiér. Palubná doska má jednoduché základné členenie, je prehľadná, pekná a kvalitná. S mäkčeným plastom Francúzi nešetrili, takže ho nájdeme aj na hranách stredovej konzoly, ktoré občas môžu prísť do kontaktu s vodičovou alebo spolujazdcovou nohou. Ukazovatele majú peknú grafiku a bielo-oranžové podsvietenie.
Prístrojový panel dokonca zobrazuje aj teplotu chladiacej kvapaliny a oleja.
Z niektorých detailov zasa cítiť, že sa konštruktéri nebáli inšpirovať konkurenciou. Ovládací panel klimatizácie náramne pripomína Mercedes-Benz a trojramenný volant zasa Škodu. K dokonalosti mu chýba menší priemer.
Na zadných sedadlách sedanu je limitujúcim faktorom klesajúca línia strechy.
Výbavu menovať nebudem, ak nemáte hlboko do vrecka, môže byť naozaj rozsiahla. Spomeniem len špeciality, ako štvorzónovú klimatizáciu, head-up displej, ktorý premieta základné informácie na priehľadný plast pred čelným sklom a sedadlo vodiča s masážnou funkciou.
Za predné sedadlá si Peugeot zaslúži pochvalu. Vyskúšal som oba ich varianty - lacnejší i drahší a oba charakterizujú veľkorysé rozmery, dobrý tvar a primeraná tuhosť. Čo mi naopak chýbalo, bol väčší počet odkladacích priestorov.
Upravený podvozok, známe motory Peugeot 508 spočíva na už existujúcej platforme s označením 3. Pre novinku však bola dôkladne prepracovaná, zväčšil sa rázvor i rozchod kolies. Motorová paleta má päť položiek, ja som krátko vyskúšal tri z nich.
Dvojité lichobežníkové zavesenie predných kolies s oddelenými tehlicami je vyhradené pre najvýkonnejší model 508 GT.
Ako optimálna poháňacia jednotka sa javí zážihový turbomotor 1.6 THP (115 kW/156 k), skombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Podľa výrobcu však väčšina zákazníkov siahne po vznetovom agregáte. Už základný 1.6 HDi 82 kW/112 k) má dostatok energie na rozhýbanie 1410 kg vážiaceho auta - pravda, ak nie je plne naložené.
Jazdil som s ekologicky ladenou verziou e-HDi, vybavenou systémom štart/stop a robotizovanou šesťstupňovou prevodovkou. Tá radí naozaj veľmi pomaly a s častým cukaním. Škoda, že alternatíva v podobe manuálneho prevodového ústrojenstva má len päť stupňov.
Špičkový variant pýta dvojspojkový automat Vlajkovú loď reprezentuje model 508 GT, vybavený novým vznetovým štvorvalcom 2.2 HDi (150 kW/204 k), skombinovaným výhradne so šesťstupňovým automatom. Tento variant má aj modifikovanú prednú nápravu s dvojitými trojuholníkovými ramenami.
Praktický multifunkčný ovládač medzi prednými sedadlami poznáme aj z rôznych modelov iných značiek.
Úpravy okrem iného zabezpečili, aby turbodiesel s krútiacim momentom 450 Nm „neťahal“ za volant. Skvelému motoru by pristala dvojspojková prevodovka. Súčasný automat AM6 radí hladko, ale pri dynamickejšej jazde na kľukatej ceste je zbytočne pomalý.
Tuhším naladením podvozka Peugeot 508 pripomína nemeckú konkurenciu. Dokonca aj riadenie kladie primeraný odpor a vodičovi ponúka akú-takú spätnú väzbu. Definitívny verdikt však vzíde až z testu na Slovensku. Kvalitné španielske asfaltky len podporili úsilie konštruktérov izolovať posádku od hluku z podvozka a aerodynamického šumu.
Technické parametre Motor 1.6 VTi 1.6 THP 1.6 HDi 1.6 e-HDi 2.0 HDi 2.0 HDi 2.2 HDi
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1560 1560 1997 1997 2179
Výkon [kW/k] 88/120 115/156 82/112 82/112 103/140 120/163 150/204
pri otáčkach [1/min] 6000 5800 3600 3600 4000 3750 3500
Krútiaci moment [Nm] 160 240 240-254 270-285 320-340 340 450
pri otáčkach [1/min] 4250 1400-4000 1750 1750 2000 2000-3000 2000-2750
Prevodovka 5M 6M/6A 5M 6A 6M 6A 6A
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1390 1400/1410 1405 1410 1430 1520 1540
Palivová spotreba [l/100 km] 8,2 6,4/7,1 4,8 4,4 4,8 5,7 5,7
Emisie CO2 [g/km] 144 149 124 115 125 149 154
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,5 8,6/9,2 12,4 13,4 9,8 9,2 8,2
Maximálna rýchlosť [km/h] 203 222/220 190 197 210 225 234
Rozmery sedan/kombi: dĺžka 4792/4813 mm
šírka 1853 mm
výška 1456/1476 mm
rázvor náprav 2871 mm
objem batožinového priestoru 515-1581/560-1865 l
objem palivovej nádrže 72 l