Tak, ako vám urobia rozbor krvi, autám robia rozbor tekutín

To, že človek chodí na lekárske prehliadky, aby mu zistili, čo je príčinou zdravotného stavu, nie je nič nezvyčajné. Viete, že aj autám robia "rozbor krvi"?

Vzorky oleja určené na testovanie. Nakoniec sa z ich testov určí pravdepodobná príčina problému motora vozidla.(Zdroj: Tomáš Novotný)

Navštívili sme v Maďarsku, neďaleko Komáromu, laboratórium spoločnosti MOL-LUB. Nachádza sa v závode na výrobu olejov a Jednou z jeho úloh je zisťovať z použitých prevádzkových kvapalín, čo robí autu problém. Test sa dá prirovnať k lekárskej kontrole krvného rozboru.

Ako funguje kontrola auta cez olej

Predstavte si, že v servise nevedia zistiť, aký problém má motor vášho auta. Opravári odoberú z auta napríklad použitý olej špeciálnou sadou na odber vzoriek a pošlú ho do laboratória. To im povie, kde majú hľadať chybu a ako ju napraviť.

"Pre naše mazivá to robíme bezplatne. Pre ostatné olejárske firmy to nerobíme, robíme to pre ich odberateľov. Treba k tomu aj originálnu neznečistenú vzorku. Žiadame zákazníkov aj o nepoužitý výrobok. Hoci ho aj máme v systéme, môže sa stať, že išlo o starší výrobok, ktorý už nemá rovnaké zloženie ako v súčasnosti predávaný," povedala vedúca laboratória Judit Kármen Bereczki.

Denne im príde približne 40 vzoriek, z toho 90% dostanú poštou.

01.jpg
Vzorky oleja, ktoré čakajú na kontrolu.

Väčšinou zistia príčinu problému do 48 hodín

"Ide o rôzne oleje. Motorové nám niečo povedia o motore, priemyselné o priemyselnom zariadení. Nejde o to, v akom stave je olej, ale v akom stave je zariadenie, ktoré je mazané. Zákazníka zaujíma to, v akom stave má stroje a či mu vydržia, kým dokončí zákazku. Napríklad autobus, ktorý ide do Paríža, by mal byť schopný sa aj vrátiť," doplnila Bereczki.

Vzorky následne testujú a podľa vedúcej laboratória vedia výsledky pri motorových olejoch spracovať aj do 48 hodín. "Robili sme už aj takú službu, že vrámci jednodenného meetingu sa ráno vzali vzorky a večer sme prezentovali výsledky na konkrétne vozidlá. Ale závisí to od toho, aké konkrétne testy treba spraviť na odhalenie závady," dodala Judit Kármen Bereczki.

Nestačí len testovať, treba problém pomenovať

Výsledky testov sú následne interpretované špecialistami – tribotechnológmi, ktorí pomocou špeciálneho softvéru a skúseností dokážu zistiť, kde je problém.

"Do nášho softvéru sa ukladajú konkrétne stroje a analýzy a vieme tak povedať, aké problémy mal napríklad konkrétny autobus, kedy sa v ňom čo menilo, taký chorobopis. Máme takto 60.000 vzoriek. Náš špecialista tiež spolupracuje s originálnymi výrobcami motorov, a keď niečo zistíme, vzájomne si poskytujeme informácie," povedala vedúca laboratória.

04_big.jpg
Časť záverečnej správy, ktorá upozorňuje na vnikanie prachu cez filter.

Nielen olej dáva odpovede

Okrem olejov sa testujú aj chladiace kvapaliny. Mnohí vodiči vraj stále podceňujú chladenie. "Voda obyčajná nemá vlastnosti chladiacej kvapaliny, inak bude chladený motor čistou vodou a inak chladiacou zmesou, zmes chráni aj proti korózii, usadeninám a toto veľa ľudí nevie, uviedla Bereczki a pripojila k tomu príklad jedného vlastníka drahého vozidla. Zatiaľ čo z pohľadu olejov a mazív auto rozmaznával, do chladiča lial čistú vodu. "A potom sa čudoval, že mal s autom problém."

Prevádzkové kvapaliny si dal testovať aj jeden z autobusových dopravcov na Slovensku. Zistilo sa, že problém bol vo filtroch. Prevádzkovateľ autobusov chcel na nich ušetriť a kupoval lacnejšie no menej účinné.

Tak sa do celej sústavy motora dostávalo veľa prachu a hrozilo, že zničia motory. Vďaka tomuto odhaleniu autobusová spoločnosť neprišla o autobusy a stačilo jej investovať neporovnateľne menšie peniaze do kvalitných filtrov.

02_big.jpg
Vpravo je čistá vzorka chladiacej kvapaliny, vľavo je znečistená plná kalu.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Slováci triedia lepšie
  1. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  2. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  3. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  4. Accessible Urban Living
  5. RPSP – A good intention ruined by execution
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Riešenia pre hnedú planétu
  9. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  10. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 13 162
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 425
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 4 689
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 119
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 360
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 852
  7. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 585
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 444
  9. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 120
  10. Slováci triedia lepšie 1 052

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

O čo naozaj ide Georgeovi Sorosovi

Mýty, fikcia a fakty. Čo sa všetko spája so známym finančníkom.

SVET

V New Yorku došlo k pokusu o teroristický útok

Výbuch bomby nikoho nezabil, zranil len dvoch ľudí.

DOMOV

Fico útočil na opozíciu a médiá. Kisku vyzval, aby vymenoval sudcov

Nech urobíme hocičo, všetko je zlé, tvrdí.

Neprehliadnite tiež

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.

Silný vietor a sneh komplikujú dopravu

Uzatvorené sú viaceré horské priechody.

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.