SME

Tak, ako vám urobia rozbor krvi, autám robia rozbor tekutín

To, že človek chodí na lekárske prehliadky, aby mu zistili, čo je príčinou zdravotného stavu, nie je nič nezvyčajné. Viete, že aj autám robia "rozbor krvi"?

Vzorky oleja určené na testovanie. Nakoniec sa z ich testov určí pravdepodobná príčina problému motora vozidla.Vzorky oleja určené na testovanie. Nakoniec sa z ich testov určí pravdepodobná príčina problému motora vozidla. (Zdroj: Tomáš Novotný)

Navštívili sme v Maďarsku, neďaleko Komáromu, laboratórium spoločnosti MOL-LUB. Nachádza sa v závode na výrobu olejov a Jednou z jeho úloh je zisťovať z použitých prevádzkových kvapalín, čo robí autu problém. Test sa dá prirovnať k lekárskej kontrole krvného rozboru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako funguje kontrola auta cez olej

Predstavte si, že v servise nevedia zistiť, aký problém má motor vášho auta. Opravári odoberú z auta napríklad použitý olej špeciálnou sadou na odber vzoriek a pošlú ho do laboratória. To im povie, kde majú hľadať chybu a ako ju napraviť.

SkryťVypnúť reklamu

"Pre naše mazivá to robíme bezplatne. Pre ostatné olejárske firmy to nerobíme, robíme to pre ich odberateľov. Treba k tomu aj originálnu neznečistenú vzorku. Žiadame zákazníkov aj o nepoužitý výrobok. Hoci ho aj máme v systéme, môže sa stať, že išlo o starší výrobok, ktorý už nemá rovnaké zloženie ako v súčasnosti predávaný," povedala vedúca laboratória Judit Kármen Bereczki.

Denne im príde približne 40 vzoriek, z toho 90% dostanú poštou.

01.jpg
Vzorky oleja, ktoré čakajú na kontrolu.

Väčšinou zistia príčinu problému do 48 hodín

"Ide o rôzne oleje. Motorové nám niečo povedia o motore, priemyselné o priemyselnom zariadení. Nejde o to, v akom stave je olej, ale v akom stave je zariadenie, ktoré je mazané. Zákazníka zaujíma to, v akom stave má stroje a či mu vydržia, kým dokončí zákazku. Napríklad autobus, ktorý ide do Paríža, by mal byť schopný sa aj vrátiť," doplnila Bereczki.

SkryťVypnúť reklamu

Vzorky následne testujú a podľa vedúcej laboratória vedia výsledky pri motorových olejoch spracovať aj do 48 hodín. "Robili sme už aj takú službu, že vrámci jednodenného meetingu sa ráno vzali vzorky a večer sme prezentovali výsledky na konkrétne vozidlá. Ale závisí to od toho, aké konkrétne testy treba spraviť na odhalenie závady," dodala Judit Kármen Bereczki.

Nestačí len testovať, treba problém pomenovať

Výsledky testov sú následne interpretované špecialistami – tribotechnológmi, ktorí pomocou špeciálneho softvéru a skúseností dokážu zistiť, kde je problém.

"Do nášho softvéru sa ukladajú konkrétne stroje a analýzy a vieme tak povedať, aké problémy mal napríklad konkrétny autobus, kedy sa v ňom čo menilo, taký chorobopis. Máme takto 60.000 vzoriek. Náš špecialista tiež spolupracuje s originálnymi výrobcami motorov, a keď niečo zistíme, vzájomne si poskytujeme informácie," povedala vedúca laboratória.

SkryťVypnúť reklamu
04_big.jpg
Časť záverečnej správy, ktorá upozorňuje na vnikanie prachu cez filter.

Nielen olej dáva odpovede

Okrem olejov sa testujú aj chladiace kvapaliny. Mnohí vodiči vraj stále podceňujú chladenie. "Voda obyčajná nemá vlastnosti chladiacej kvapaliny, inak bude chladený motor čistou vodou a inak chladiacou zmesou, zmes chráni aj proti korózii, usadeninám a toto veľa ľudí nevie, uviedla Bereczki a pripojila k tomu príklad jedného vlastníka drahého vozidla. Zatiaľ čo z pohľadu olejov a mazív auto rozmaznával, do chladiča lial čistú vodu. "A potom sa čudoval, že mal s autom problém."

Prevádzkové kvapaliny si dal testovať aj jeden z autobusových dopravcov na Slovensku. Zistilo sa, že problém bol vo filtroch. Prevádzkovateľ autobusov chcel na nich ušetriť a kupoval lacnejšie no menej účinné.

Tak sa do celej sústavy motora dostávalo veľa prachu a hrozilo, že zničia motory. Vďaka tomuto odhaleniu autobusová spoločnosť neprišla o autobusy a stačilo jej investovať neporovnateľne menšie peniaze do kvalitných filtrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
02_big.jpg
Vpravo je čistá vzorka chladiacej kvapaliny, vľavo je znečistená plná kalu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 156
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 454
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 171
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 760
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 698
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 676
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 955
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 34 579
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 807
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 405
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 823
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 392
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 110
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 342
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 338
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu