Navštívili sme v Maďarsku, neďaleko Komáromu, laboratórium spoločnosti MOL-LUB. Nachádza sa v závode na výrobu olejov a Jednou z jeho úloh je zisťovať z použitých prevádzkových kvapalín, čo robí autu problém. Test sa dá prirovnať k lekárskej kontrole krvného rozboru.
Ako funguje kontrola auta cez olej
Predstavte si, že v servise nevedia zistiť, aký problém má motor vášho auta. Opravári odoberú z auta napríklad použitý olej špeciálnou sadou na odber vzoriek a pošlú ho do laboratória. To im povie, kde majú hľadať chybu a ako ju napraviť.
"Pre naše mazivá to robíme bezplatne. Pre ostatné olejárske firmy to nerobíme, robíme to pre ich odberateľov. Treba k tomu aj originálnu neznečistenú vzorku. Žiadame zákazníkov aj o nepoužitý výrobok. Hoci ho aj máme v systéme, môže sa stať, že išlo o starší výrobok, ktorý už nemá rovnaké zloženie ako v súčasnosti predávaný," povedala vedúca laboratória Judit Kármen Bereczki.
Denne im príde približne 40 vzoriek, z toho 90% dostanú poštou.
![]() |
Vzorky oleja, ktoré čakajú na kontrolu. |
Väčšinou zistia príčinu problému do 48 hodín
"Ide o rôzne oleje. Motorové nám niečo povedia o motore, priemyselné o priemyselnom zariadení. Nejde o to, v akom stave je olej, ale v akom stave je zariadenie, ktoré je mazané. Zákazníka zaujíma to, v akom stave má stroje a či mu vydržia, kým dokončí zákazku. Napríklad autobus, ktorý ide do Paríža, by mal byť schopný sa aj vrátiť," doplnila Bereczki.
Vzorky následne testujú a podľa vedúcej laboratória vedia výsledky pri motorových olejoch spracovať aj do 48 hodín. "Robili sme už aj takú službu, že vrámci jednodenného meetingu sa ráno vzali vzorky a večer sme prezentovali výsledky na konkrétne vozidlá. Ale závisí to od toho, aké konkrétne testy treba spraviť na odhalenie závady," dodala Judit Kármen Bereczki.
Nestačí len testovať, treba problém pomenovať
Výsledky testov sú následne interpretované špecialistami – tribotechnológmi, ktorí pomocou špeciálneho softvéru a skúseností dokážu zistiť, kde je problém.
"Do nášho softvéru sa ukladajú konkrétne stroje a analýzy a vieme tak povedať, aké problémy mal napríklad konkrétny autobus, kedy sa v ňom čo menilo, taký chorobopis. Máme takto 60.000 vzoriek. Náš špecialista tiež spolupracuje s originálnymi výrobcami motorov, a keď niečo zistíme, vzájomne si poskytujeme informácie," povedala vedúca laboratória.
![]() |
Časť záverečnej správy, ktorá upozorňuje na vnikanie prachu cez filter. |
Nielen olej dáva odpovede
Okrem olejov sa testujú aj chladiace kvapaliny. Mnohí vodiči vraj stále podceňujú chladenie. "Voda obyčajná nemá vlastnosti chladiacej kvapaliny, inak bude chladený motor čistou vodou a inak chladiacou zmesou, zmes chráni aj proti korózii, usadeninám a toto veľa ľudí nevie, uviedla Bereczki a pripojila k tomu príklad jedného vlastníka drahého vozidla. Zatiaľ čo z pohľadu olejov a mazív auto rozmaznával, do chladiča lial čistú vodu. "A potom sa čudoval, že mal s autom problém."
Prevádzkové kvapaliny si dal testovať aj jeden z autobusových dopravcov na Slovensku. Zistilo sa, že problém bol vo filtroch. Prevádzkovateľ autobusov chcel na nich ušetriť a kupoval lacnejšie no menej účinné.
Tak sa do celej sústavy motora dostávalo veľa prachu a hrozilo, že zničia motory. Vďaka tomuto odhaleniu autobusová spoločnosť neprišla o autobusy a stačilo jej investovať neporovnateľne menšie peniaze do kvalitných filtrov.
![]() |
Vpravo je čistá vzorka chladiacej kvapaliny, vľavo je znečistená plná kalu. |
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.