Tak, ako vám urobia rozbor krvi, autám robia rozbor tekutín

To, že človek chodí na lekárske prehliadky, aby mu zistili, čo je príčinou zdravotného stavu, nie je nič nezvyčajné. Viete, že aj autám robia "rozbor krvi"?

Vzorky oleja určené na testovanie. Nakoniec sa z ich testov určí pravdepodobná príčina problému motora vozidla.(Zdroj: Tomáš Novotný)

Navštívili sme v Maďarsku, neďaleko Komáromu, laboratórium spoločnosti MOL-LUB. Nachádza sa v závode na výrobu olejov a Jednou z jeho úloh je zisťovať z použitých prevádzkových kvapalín, čo robí autu problém. Test sa dá prirovnať k lekárskej kontrole krvného rozboru.

Ako funguje kontrola auta cez olej

Predstavte si, že v servise nevedia zistiť, aký problém má motor vášho auta. Opravári odoberú z auta napríklad použitý olej špeciálnou sadou na odber vzoriek a pošlú ho do laboratória. To im povie, kde majú hľadať chybu a ako ju napraviť.

"Pre naše mazivá to robíme bezplatne. Pre ostatné olejárske firmy to nerobíme, robíme to pre ich odberateľov. Treba k tomu aj originálnu neznečistenú vzorku. Žiadame zákazníkov aj o nepoužitý výrobok. Hoci ho aj máme v systéme, môže sa stať, že išlo o starší výrobok, ktorý už nemá rovnaké zloženie ako v súčasnosti predávaný," povedala vedúca laboratória Judit Kármen Bereczki.

Denne im príde približne 40 vzoriek, z toho 90% dostanú poštou.

01.jpg
Vzorky oleja, ktoré čakajú na kontrolu.

Väčšinou zistia príčinu problému do 48 hodín

"Ide o rôzne oleje. Motorové nám niečo povedia o motore, priemyselné o priemyselnom zariadení. Nejde o to, v akom stave je olej, ale v akom stave je zariadenie, ktoré je mazané. Zákazníka zaujíma to, v akom stave má stroje a či mu vydržia, kým dokončí zákazku. Napríklad autobus, ktorý ide do Paríža, by mal byť schopný sa aj vrátiť," doplnila Bereczki.

Vzorky následne testujú a podľa vedúcej laboratória vedia výsledky pri motorových olejoch spracovať aj do 48 hodín. "Robili sme už aj takú službu, že vrámci jednodenného meetingu sa ráno vzali vzorky a večer sme prezentovali výsledky na konkrétne vozidlá. Ale závisí to od toho, aké konkrétne testy treba spraviť na odhalenie závady," dodala Judit Kármen Bereczki.

Nestačí len testovať, treba problém pomenovať

Výsledky testov sú následne interpretované špecialistami – tribotechnológmi, ktorí pomocou špeciálneho softvéru a skúseností dokážu zistiť, kde je problém.

"Do nášho softvéru sa ukladajú konkrétne stroje a analýzy a vieme tak povedať, aké problémy mal napríklad konkrétny autobus, kedy sa v ňom čo menilo, taký chorobopis. Máme takto 60.000 vzoriek. Náš špecialista tiež spolupracuje s originálnymi výrobcami motorov, a keď niečo zistíme, vzájomne si poskytujeme informácie," povedala vedúca laboratória.

04_big.jpg
Časť záverečnej správy, ktorá upozorňuje na vnikanie prachu cez filter.

Nielen olej dáva odpovede

Okrem olejov sa testujú aj chladiace kvapaliny. Mnohí vodiči vraj stále podceňujú chladenie. "Voda obyčajná nemá vlastnosti chladiacej kvapaliny, inak bude chladený motor čistou vodou a inak chladiacou zmesou, zmes chráni aj proti korózii, usadeninám a toto veľa ľudí nevie, uviedla Bereczki a pripojila k tomu príklad jedného vlastníka drahého vozidla. Zatiaľ čo z pohľadu olejov a mazív auto rozmaznával, do chladiča lial čistú vodu. "A potom sa čudoval, že mal s autom problém."

Prevádzkové kvapaliny si dal testovať aj jeden z autobusových dopravcov na Slovensku. Zistilo sa, že problém bol vo filtroch. Prevádzkovateľ autobusov chcel na nich ušetriť a kupoval lacnejšie no menej účinné.

Tak sa do celej sústavy motora dostávalo veľa prachu a hrozilo, že zničia motory. Vďaka tomuto odhaleniu autobusová spoločnosť neprišla o autobusy a stačilo jej investovať neporovnateľne menšie peniaze do kvalitných filtrov.

02_big.jpg
Vpravo je čistá vzorka chladiacej kvapaliny, vľavo je znečistená plná kalu.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 858
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 787
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 554
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 395
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 223
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 031
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 822
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 000
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 027
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 881

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Spolupracuje aj s firmou Apple. Peniaze na výskum ale nedostal

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 301 je lacný sedan, za ktorý sa nemusíte hanbiť (test)

Facelift mu dodal eleganciu a trochu luxusu.

Prečo rôzne značky predávajú to isté auto?

Niektoré autá sa predávajú pod rôznymi značkami v rôznych krajinách, niektoré môžeme vidieť s rozdielnym logom výrobcu aj u nás.

Mercedes spúšťa systém, s ktorým vystúpite z auta a ono sa odparkuje

Hľadanie parkovacieho miesta sa stane minulosťou.

Šéf Dacie prezradil, aká bude budúcnosť automobilky

S väčšími ani menšími Daciami sa už nepočíta.