navonok informovať o type alarmu, napríklad nálepkou na skle.
Montáž nechajte skutočnému odborníkovi aj v prípade GPS lokátora. Ten zariadenie umiestni do auta tak, aby nebolo viditeľné a aby bolo v dobrom dosahu družicového signálu. Dôležité je nastavenie a zapojenie, aby sa nepoškodilo auto a jeho elektronika.
Spoľahlivosť je vecou dobrej inštalácie, preto nestačí pripojiť kabeláž a hodiť to do skrinky spolujazdca. „Detekcia namontovaného GPS je pohľadom na parkovisku nemožná, pokiaľ nemáte anténu nalepenú na čelnom skle,“ hovorí odborník na alarmy a GPS lokátory Peter Gregorčok.
Treba zobrať do úvahy aj to, že inštalácia autoalarmu podlieha licencii, ktorú vydáva Krajské riaditeľstvo Policajného zboru. Subjekt musí tiež spĺňať podmienky licencie súkromnej bezpečnostnej služby.
Podľa Gregorčoka, majitelia licencie na inštaláciu alarmu do vozidla musia byť v rámci podmienok licencie garantom spoľahlivosti a lojálnosti montáže. Keď teda montovať alarm, tak určite cez firmu s licenciou a v spolupráci s odborným servisom.
Čo to bude stáť
Alarmy
Jednocestné - pri narušení húkajú a blikajú. Upozorňuje iba okolie, že je majiteľ vzdialený od vozidla a nevie, čo sa s autom deje.
Cena: od 35 do 72 eur
Dvojcestné – vedia komunikovať s autom. Majiteľ vysiela do auta signál a auto odpovedá, čo je narušené a prečo systém spustil sirénu. Sem patrí aj GSM alarm, ktorý môže byť spojený aj s GPS.
Funkcie sú obmedzené službami operátora alebo možnosťami SIM karty. V závislosti od typu vozidla a alarmu možno vozidlo na diaľku naštartovať.
Cena: od 100 do 400 eur
GPS lokátory
Offline – informujú o polohe a momentálnej situácii vozidla na vyžiadanie. Majiteľ cez SMS alebo prezvonením z mobilu zistí momentálny stav auta. Lokátor v prípade odcudzenia zadáva súradnice, kde sa vozidlo nachádza. Nie je potrebné online spojenie so serverom.
Je to výrazná pomoc najmä pri hľadaní ukradnutého vozidla. V spojení s autoalarmom a inicializovaným poplachom systém kontaktuje majiteľa cez mobilný telefón.
Cena: od 280 eur
Online - auto je neustále pripojené na server, ktorý zapisuje jeho polohu v závislosti od požiadaviek zákazníka a možností auta. Umožňuje sledovať množstvo parametrov, vrátane elektronickej knihy jázd až 12 mesiacov dozadu. Za službu sa mesačne platí, možné je pripojiť auto na pult centrálnej ochrany.
Cena: od 300 eur
Pravidelné mesačné poplatky: od 8,90 eura
Imobilizéry
Z výroby – výrobca vozidla inštaluje imobilizér implantovaný do kľúča, ktorý znemožňuje neoprávnený štart. Pre zlodejov býva pomerne ľahko prekonateľný napríklad napichnutím novej univerzálnej riadiacej jednotky motora alebo pripojením sa na diagnostickú zásuvku auta.
Cena: v cene vozidla
Externý - domontovaný skrytý a bezkontaktný imobilizér je veľmi vhodným doplnkom a pomerne zložitou prekážkou pre zlodejov. Vyberajte tie, ktoré dokážu nezávisle blokovať dva okruhy. Obyčajne sú vybavené senzorom náklonu pri násilnej manipulácii s autom. Neochránia však auto pred vykradnutím.
Cena: od 55 do 240 eur
Mechanické zámky
Zeder systém – zabudovaný prídavný zámok riadenia znemožňuje pohyb riadením vozidla. V súčasnosti asi najúčinnejšie forma mechanického zabezpečenia vozidla. Neochráni pred odťahom, avšak na prekonanie zámku treba demontáž volantu a riadiacej tyče.
Cena: od 290 eur
Zámok prevodovky – zaisťuje pohyb páky prevodovky, obyčajne v polohe zaradenej spiatočky. V závislosti od ceny môžu byť zámky kombinované s elektronickým zabezpečením vozidla. Výrobcovia sa orientujú na dodatočné zámky kapoty. Mechanický zámok radenia neochráni pred vykradnutím a odtiahnutím vozidla.
Cena: od 190 eur
Páky na volant - mechanický zámok pripevní páku o volant, ktorá znemožňuje väčší pohyb volantu. Pomerne slabá ochrana vozidla pred odcudzením. Náročná manipulácia pri opúšťaní vozidla a jeho opätovnom štartovaní.
Cena: od 60 eur
Autor: rch