SME

Nepreceňujte svoj motor, aby ste ho lepším olejom nezničili

Viete reklamovať motorový olej? Viete, ako dlho vydrží a čo sa robí pre to, aby sa k spotrebiteľom dostal len kvalitný motorový olej?

Pre staršie autá sú vhodné staršie generácie olejov.Pre staršie autá sú vhodné staršie generácie olejov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Bez oleja sa auto nepohne. Aby sa k motoru dostal len kvalitný olej, pred opustením výrobného závodu prechádza kontrolami kvality.

A aj keď v uzavretom originálnom balení vydrží motorový olej aj 5 rokov, po otvorení je ho lepšie čo najskôr spotrebovať. Je však zbytočné kŕmiť motor olejmi, ktorých kvalita je o niekoľko tried vyššia, než akú motor potrebuje. Niekedy to totiž môže starší motor poškodiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O kontrole kvality oleja a jeho vlastnostiach sme sa rozprávali s vedúcou laboratória spoločnosti MOL-LUB v Maďarsku, Judit Kármen Bereczki.

SkryťVypnúť reklamu

Kvalita motorového oleja sa testuje pred balením

Predtým, než sa olej dostane do predajní alebo k spotrebiteľom, testuje sa vo výrobnom závode v rámci výstupných testov.

"Test po vyrobení výrobku sa robí, keď sa výrobky napĺňajú do jednotlivých obalov. Napríklad dnes sa plnia litrové balenia, odoberie sa vzorka, otestuje sa, potom sa plní. A o tri dni sa budú plniť 4-litrové balenia, znovu sa otestuje, až potom sa naplnia, rovnako sudy, kontajnery a podobne. Čiže testuje sa priebežne," povedala vedúca laboratória.

Ak je olej plnený do sudov, tak sa vzorka odoberie hneď z prvého naplneného suda, urobia sa testy a potom z posledného naplneného suda. Výsledky týchto testov by mali byť rovnaké. Ak nie sú, prípadne nezodpovedajú kvalitatívnym normám, olej zo závodu nepustia.

SkryťVypnúť reklamu

Jeden olej nemôže znečistiť iný

Dokonca sa ani nemôže stať, aby bol jeden výrobok znečistený iným.

"Výrobný systém je taký, aby nedošlo k znečisteniu výrobku druhým výrobkom. Každý má iné vedenie, nemôže sa stať, že pre znečistenú trubku jedným výrobkom sa znečistí iný výrobok. Rôzne druhy olejov majú samostatné potrubia. A tie prípojky sú robené tak, aby ich fyzicky nebolo možné spojiť a sú aj farebne odlíšené podľa produktov," vysvetlila Judit Kármen Bereczki

Za rok pritom vyrobia približne 450 druhov olejov a mazív. Nie je v tom zahrnutý počet typov produktov a typy obalov.

01.jpg
Vzorky vyrobených olejov pred kontrolou kvality.

Reklamovať otvorený motorový olej je problém

Olej sa následne dostáva k zákazníkovi. Ak je v uzavretom originálnom balení, napríklad v plastovej fľaši, jeho životnosť by sa mala pohybovať do 5 rokov. Otvorený olej však veľmi rýchlo mení svoje vlastnosti.

SkryťVypnúť reklamu

"Môže skondenzovať voda napríklad. Dochádza k oxidácii výrobku, čo znižuje životnosť výrobku," doplnila Bereczki.

Občas sa stane, že motorista zvalí vinu za pokazené auto na nekvalitný olej. Výrobca však dokáže relatívne jednoducho zistiť, či je to pravda. Problém nastane len pri oleji, ktorý ste už do auta vliali a až potom zistili, že s olejom nie je niečo v poriadku.

"Vieme zaručiť nezávadnosť výrobku, ktorý je v originálnom balení. Po otvorení už tam mohlo dôjsť k nejakej manipulácii, napríklad ste tam mohli naliať vodu," vysvetlila vedúca laboratória, v ktorom sa kontroluje kvalita olejov a mazív.

Ak chcete reklamovať motorový olej, je dobré poslať nielen konkrétny olej ale aj ten istý neotvorený v originálnom balení z tej istej šarže. Ak je problém aj v uzavretej fľaši, potom je jasné, že s olejom niečo nie je v poriadku. Ak ale ani po tom, čo ľudia z laboratória kúpia napríklad na čerpacej stanici taký istý výrobok vyrobený v tej istej várke, a v ňom sa problém nevyskytuje, pravdepodobnosť uznania reklamácie bude nízka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výrobca motorov určuje, aký má byť olej a ako často sa má meniť

Viacerí vodiči sa sťažujú na časté výmeny oleja. Výmenné intervaly však neurčuje ani servis, ani olejári, ale výrobca motora. Vždy záleží na motore, jeho konštrukcii, filtračnom systéme.

"Výmenný interval je tiež len maximálna možnosť. Neznamená to, že olej v motore skutočne toľko vydrží bez zmien. Olej sa v motore zohrieva a môže dôjsť aj k vniknutiu vody do oleja, napríklad z ovzdušia a vznikajú tam oterové kovy, kyslé zložky sa pri spaľovaní dostávajú do oleja. To všetko spôsobuje, že olej treba vymieňať. Pri dieselových motoroch dochádza k riedeniu oleja palivom, a tiež vznikajú sadze, hoci olej zabraňuje ich zhlukovaniu a filter čiastočne ich dokáže zachytiť, ale nie všetky. Potom sa to upcháva a životnosť oleja sa skracuje," povedala Judit Kármen Bereczki.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V zime sa to znásobuje, tvorí sa viac vody, voda vylučuje určité prísady z oleja, motor sa ťažšie premazáva, olej je hustejší, vzniká viac oterových kovov. Preto by sa nemal olej používať veľmi dlhé obdobie. "Mal by sa aj meniť, nie len dolievať," dodala Bereczki.

Taktiež záleží aj na spôsobe jazdy. Systém brzda-plyn viac opotrebováva olej.

Starý motor - staré generácie olejov

Jedným z mýtov, ktoré sú rozšírené medzi motoristami, je aj ten podľa ktorého by mal mať vodič v aute len ten najlepší olej nehľadiac na možnosti motora. Pre každý motor sú však určené iné oleje.

"Oleje sa neustále modernizujú. Ak je však dopyt po určitom druhu, tak sa predáva aj desiatky rokov. Vývoj olejov je úzko spätý s vývojom motorov. Vývojári motorov určujú vlastne aj to, že my musíme vyrobiť pre ten motor dostatočný olej. Ale predávajú sa aj oleje, ktoré boli vyvinuté pred 40 rokmi. Nedá sa však skákať o dve výkonostné triedy, ale dá sa použiť napríklad o jednu triedu lepší olej. Ak vysokoaditivovaný olej nalejete do starého motora, ktorý bol predtým plnený starým olejom, môže sa stať, že nový olej rozpustí všetky usadeniny, upchá kanáliky, prestane to mazať a upchá vám motor alebo filter," vysvetlila Bereczki.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem toho, staršie vozidlá spália viac oleja a bolo by neekonomické, aby starší typ vozidla používal drahší nový olej. Olejári sledujú, koľko starých vozidiel jazdí na cestách a podľa toho prispôsobujú ponuku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 588
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 504
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 264
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 835
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 759
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 712
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 884
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 896
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 29 987
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 425
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 844
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 444
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 131
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 111
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 001
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu