SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Nepreceňujte svoj motor, aby ste ho lepším olejom nezničili

Viete reklamovať motorový olej? Viete, ako dlho vydrží a čo sa robí pre to, aby sa k spotrebiteľom dostal len kvalitný motorový olej?

Pre staršie autá sú vhodné staršie generácie olejov.Pre staršie autá sú vhodné staršie generácie olejov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Bez oleja sa auto nepohne. Aby sa k motoru dostal len kvalitný olej, pred opustením výrobného závodu prechádza kontrolami kvality.

A aj keď v uzavretom originálnom balení vydrží motorový olej aj 5 rokov, po otvorení je ho lepšie čo najskôr spotrebovať. Je však zbytočné kŕmiť motor olejmi, ktorých kvalita je o niekoľko tried vyššia, než akú motor potrebuje. Niekedy to totiž môže starší motor poškodiť.

O kontrole kvality oleja a jeho vlastnostiach sme sa rozprávali s vedúcou laboratória spoločnosti MOL-LUB v Maďarsku, Judit Kármen Bereczki.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Kvalita motorového oleja sa testuje pred balením

Predtým, než sa olej dostane do predajní alebo k spotrebiteľom, testuje sa vo výrobnom závode v rámci výstupných testov.

"Test po vyrobení výrobku sa robí, keď sa výrobky napĺňajú do jednotlivých obalov. Napríklad dnes sa plnia litrové balenia, odoberie sa vzorka, otestuje sa, potom sa plní. A o tri dni sa budú plniť 4-litrové balenia, znovu sa otestuje, až potom sa naplnia, rovnako sudy, kontajnery a podobne. Čiže testuje sa priebežne," povedala vedúca laboratória.

Ak je olej plnený do sudov, tak sa vzorka odoberie hneď z prvého naplneného suda, urobia sa testy a potom z posledného naplneného suda. Výsledky týchto testov by mali byť rovnaké. Ak nie sú, prípadne nezodpovedajú kvalitatívnym normám, olej zo závodu nepustia.

Skryť Vypnúť reklamu

Jeden olej nemôže znečistiť iný

Dokonca sa ani nemôže stať, aby bol jeden výrobok znečistený iným.

"Výrobný systém je taký, aby nedošlo k znečisteniu výrobku druhým výrobkom. Každý má iné vedenie, nemôže sa stať, že pre znečistenú trubku jedným výrobkom sa znečistí iný výrobok. Rôzne druhy olejov majú samostatné potrubia. A tie prípojky sú robené tak, aby ich fyzicky nebolo možné spojiť a sú aj farebne odlíšené podľa produktov," vysvetlila Judit Kármen Bereczki

Za rok pritom vyrobia približne 450 druhov olejov a mazív. Nie je v tom zahrnutý počet typov produktov a typy obalov.

01.jpg
Vzorky vyrobených olejov pred kontrolou kvality.

Reklamovať otvorený motorový olej je problém

Olej sa následne dostáva k zákazníkovi. Ak je v uzavretom originálnom balení, napríklad v plastovej fľaši, jeho životnosť by sa mala pohybovať do 5 rokov. Otvorený olej však veľmi rýchlo mení svoje vlastnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

"Môže skondenzovať voda napríklad. Dochádza k oxidácii výrobku, čo znižuje životnosť výrobku," doplnila Bereczki.

Občas sa stane, že motorista zvalí vinu za pokazené auto na nekvalitný olej. Výrobca však dokáže relatívne jednoducho zistiť, či je to pravda. Problém nastane len pri oleji, ktorý ste už do auta vliali a až potom zistili, že s olejom nie je niečo v poriadku.

"Vieme zaručiť nezávadnosť výrobku, ktorý je v originálnom balení. Po otvorení už tam mohlo dôjsť k nejakej manipulácii, napríklad ste tam mohli naliať vodu," vysvetlila vedúca laboratória, v ktorom sa kontroluje kvalita olejov a mazív.

Ak chcete reklamovať motorový olej, je dobré poslať nielen konkrétny olej ale aj ten istý neotvorený v originálnom balení z tej istej šarže. Ak je problém aj v uzavretej fľaši, potom je jasné, že s olejom niečo nie je v poriadku. Ak ale ani po tom, čo ľudia z laboratória kúpia napríklad na čerpacej stanici taký istý výrobok vyrobený v tej istej várke, a v ňom sa problém nevyskytuje, pravdepodobnosť uznania reklamácie bude nízka.

Skryť Vypnúť reklamu

Výrobca motorov určuje, aký má byť olej a ako často sa má meniť

Viacerí vodiči sa sťažujú na časté výmeny oleja. Výmenné intervaly však neurčuje ani servis, ani olejári, ale výrobca motora. Vždy záleží na motore, jeho konštrukcii, filtračnom systéme.

"Výmenný interval je tiež len maximálna možnosť. Neznamená to, že olej v motore skutočne toľko vydrží bez zmien. Olej sa v motore zohrieva a môže dôjsť aj k vniknutiu vody do oleja, napríklad z ovzdušia a vznikajú tam oterové kovy, kyslé zložky sa pri spaľovaní dostávajú do oleja. To všetko spôsobuje, že olej treba vymieňať. Pri dieselových motoroch dochádza k riedeniu oleja palivom, a tiež vznikajú sadze, hoci olej zabraňuje ich zhlukovaniu a filter čiastočne ich dokáže zachytiť, ale nie všetky. Potom sa to upcháva a životnosť oleja sa skracuje," povedala Judit Kármen Bereczki.

Skryť Vypnúť reklamu

V zime sa to znásobuje, tvorí sa viac vody, voda vylučuje určité prísady z oleja, motor sa ťažšie premazáva, olej je hustejší, vzniká viac oterových kovov. Preto by sa nemal olej používať veľmi dlhé obdobie. "Mal by sa aj meniť, nie len dolievať," dodala Bereczki.

Taktiež záleží aj na spôsobe jazdy. Systém brzda-plyn viac opotrebováva olej.

Starý motor - staré generácie olejov

Jedným z mýtov, ktoré sú rozšírené medzi motoristami, je aj ten podľa ktorého by mal mať vodič v aute len ten najlepší olej nehľadiac na možnosti motora. Pre každý motor sú však určené iné oleje.

"Oleje sa neustále modernizujú. Ak je však dopyt po určitom druhu, tak sa predáva aj desiatky rokov. Vývoj olejov je úzko spätý s vývojom motorov. Vývojári motorov určujú vlastne aj to, že my musíme vyrobiť pre ten motor dostatočný olej. Ale predávajú sa aj oleje, ktoré boli vyvinuté pred 40 rokmi. Nedá sa však skákať o dve výkonostné triedy, ale dá sa použiť napríklad o jednu triedu lepší olej. Ak vysokoaditivovaný olej nalejete do starého motora, ktorý bol predtým plnený starým olejom, môže sa stať, že nový olej rozpustí všetky usadeniny, upchá kanáliky, prestane to mazať a upchá vám motor alebo filter," vysvetlila Bereczki.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem toho, staršie vozidlá spália viac oleja a bolo by neekonomické, aby starší typ vozidla používal drahší nový olej. Olejári sledujú, koľko starých vozidiel jazdí na cestách a podľa toho prispôsobujú ponuku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  2. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  3. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  4. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  5. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  6. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  7. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  8. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  9. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 491
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 073
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 813
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 591
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 372
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 5 458
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 4 660
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 115
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 310
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kateřina Trávničková vystupuje verejne na instagrame @kate.travnicek, kde sa venuje najmä informovaniu o výchove detí. Má vyštudovanú lingvistiku a andragogiku. Momentálne je v psychoterapeutickom výcviku. Fascinujú ju neurovedy.

Kate Trávničková chápe strach antivaxerov.


24. nov
Peter Schut.

Český prezident zaviedol rituál, na ktorý nemá oporu v ústave.


5 h
Ruské vojenské cvičenie v Nižnom Novgorode zo septembra.

Za pučom vidí Zelenskyj aj Moskvu.


29. nov
Skriňa s liekmi na jednotke intenzívnej starostlivosti v COVID červenej zóne na Klinike pneumológie a ftizeológie I. Slovenskej zdravotníckej univerzity (SZU) a Univerzitnej nemocnice Bratislava (UNB) v Ružinove.

Porovnali sme ich v štyroch kategóriách.


28. nov

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


6 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Na čo frflú rodičia na materskej dovolenke?
  2. Jozef Rybár: Dôchodca kontra politici
  3. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  4. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  5. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  6. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  7. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  8. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 195
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 813
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 6 441
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 946
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 886
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 316
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 028
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 850
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu