SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Nepreceňujte svoj motor, aby ste ho lepším olejom nezničili

Viete reklamovať motorový olej? Viete, ako dlho vydrží a čo sa robí pre to, aby sa k spotrebiteľom dostal len kvalitný motorový olej?

Pre staršie autá sú vhodné staršie generácie olejov.Pre staršie autá sú vhodné staršie generácie olejov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Bez oleja sa auto nepohne. Aby sa k motoru dostal len kvalitný olej, pred opustením výrobného závodu prechádza kontrolami kvality.

A aj keď v uzavretom originálnom balení vydrží motorový olej aj 5 rokov, po otvorení je ho lepšie čo najskôr spotrebovať. Je však zbytočné kŕmiť motor olejmi, ktorých kvalita je o niekoľko tried vyššia, než akú motor potrebuje. Niekedy to totiž môže starší motor poškodiť.

O kontrole kvality oleja a jeho vlastnostiach sme sa rozprávali s vedúcou laboratória spoločnosti MOL-LUB v Maďarsku, Judit Kármen Bereczki.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Kvalita motorového oleja sa testuje pred balením

Predtým, než sa olej dostane do predajní alebo k spotrebiteľom, testuje sa vo výrobnom závode v rámci výstupných testov.

"Test po vyrobení výrobku sa robí, keď sa výrobky napĺňajú do jednotlivých obalov. Napríklad dnes sa plnia litrové balenia, odoberie sa vzorka, otestuje sa, potom sa plní. A o tri dni sa budú plniť 4-litrové balenia, znovu sa otestuje, až potom sa naplnia, rovnako sudy, kontajnery a podobne. Čiže testuje sa priebežne," povedala vedúca laboratória.

Ak je olej plnený do sudov, tak sa vzorka odoberie hneď z prvého naplneného suda, urobia sa testy a potom z posledného naplneného suda. Výsledky týchto testov by mali byť rovnaké. Ak nie sú, prípadne nezodpovedajú kvalitatívnym normám, olej zo závodu nepustia.

Skryť Vypnúť reklamu

Jeden olej nemôže znečistiť iný

Dokonca sa ani nemôže stať, aby bol jeden výrobok znečistený iným.

"Výrobný systém je taký, aby nedošlo k znečisteniu výrobku druhým výrobkom. Každý má iné vedenie, nemôže sa stať, že pre znečistenú trubku jedným výrobkom sa znečistí iný výrobok. Rôzne druhy olejov majú samostatné potrubia. A tie prípojky sú robené tak, aby ich fyzicky nebolo možné spojiť a sú aj farebne odlíšené podľa produktov," vysvetlila Judit Kármen Bereczki

Za rok pritom vyrobia približne 450 druhov olejov a mazív. Nie je v tom zahrnutý počet typov produktov a typy obalov.

01.jpg
Vzorky vyrobených olejov pred kontrolou kvality.

Reklamovať otvorený motorový olej je problém

Olej sa následne dostáva k zákazníkovi. Ak je v uzavretom originálnom balení, napríklad v plastovej fľaši, jeho životnosť by sa mala pohybovať do 5 rokov. Otvorený olej však veľmi rýchlo mení svoje vlastnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

"Môže skondenzovať voda napríklad. Dochádza k oxidácii výrobku, čo znižuje životnosť výrobku," doplnila Bereczki.

Občas sa stane, že motorista zvalí vinu za pokazené auto na nekvalitný olej. Výrobca však dokáže relatívne jednoducho zistiť, či je to pravda. Problém nastane len pri oleji, ktorý ste už do auta vliali a až potom zistili, že s olejom nie je niečo v poriadku.

"Vieme zaručiť nezávadnosť výrobku, ktorý je v originálnom balení. Po otvorení už tam mohlo dôjsť k nejakej manipulácii, napríklad ste tam mohli naliať vodu," vysvetlila vedúca laboratória, v ktorom sa kontroluje kvalita olejov a mazív.

Ak chcete reklamovať motorový olej, je dobré poslať nielen konkrétny olej ale aj ten istý neotvorený v originálnom balení z tej istej šarže. Ak je problém aj v uzavretej fľaši, potom je jasné, že s olejom niečo nie je v poriadku. Ak ale ani po tom, čo ľudia z laboratória kúpia napríklad na čerpacej stanici taký istý výrobok vyrobený v tej istej várke, a v ňom sa problém nevyskytuje, pravdepodobnosť uznania reklamácie bude nízka.

Skryť Vypnúť reklamu

Výrobca motorov určuje, aký má byť olej a ako často sa má meniť

Viacerí vodiči sa sťažujú na časté výmeny oleja. Výmenné intervaly však neurčuje ani servis, ani olejári, ale výrobca motora. Vždy záleží na motore, jeho konštrukcii, filtračnom systéme.

"Výmenný interval je tiež len maximálna možnosť. Neznamená to, že olej v motore skutočne toľko vydrží bez zmien. Olej sa v motore zohrieva a môže dôjsť aj k vniknutiu vody do oleja, napríklad z ovzdušia a vznikajú tam oterové kovy, kyslé zložky sa pri spaľovaní dostávajú do oleja. To všetko spôsobuje, že olej treba vymieňať. Pri dieselových motoroch dochádza k riedeniu oleja palivom, a tiež vznikajú sadze, hoci olej zabraňuje ich zhlukovaniu a filter čiastočne ich dokáže zachytiť, ale nie všetky. Potom sa to upcháva a životnosť oleja sa skracuje," povedala Judit Kármen Bereczki.

Skryť Vypnúť reklamu

V zime sa to znásobuje, tvorí sa viac vody, voda vylučuje určité prísady z oleja, motor sa ťažšie premazáva, olej je hustejší, vzniká viac oterových kovov. Preto by sa nemal olej používať veľmi dlhé obdobie. "Mal by sa aj meniť, nie len dolievať," dodala Bereczki.

Taktiež záleží aj na spôsobe jazdy. Systém brzda-plyn viac opotrebováva olej.

Starý motor - staré generácie olejov

Jedným z mýtov, ktoré sú rozšírené medzi motoristami, je aj ten podľa ktorého by mal mať vodič v aute len ten najlepší olej nehľadiac na možnosti motora. Pre každý motor sú však určené iné oleje.

"Oleje sa neustále modernizujú. Ak je však dopyt po určitom druhu, tak sa predáva aj desiatky rokov. Vývoj olejov je úzko spätý s vývojom motorov. Vývojári motorov určujú vlastne aj to, že my musíme vyrobiť pre ten motor dostatočný olej. Ale predávajú sa aj oleje, ktoré boli vyvinuté pred 40 rokmi. Nedá sa však skákať o dve výkonostné triedy, ale dá sa použiť napríklad o jednu triedu lepší olej. Ak vysokoaditivovaný olej nalejete do starého motora, ktorý bol predtým plnený starým olejom, môže sa stať, že nový olej rozpustí všetky usadeniny, upchá kanáliky, prestane to mazať a upchá vám motor alebo filter," vysvetlila Bereczki.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem toho, staršie vozidlá spália viac oleja a bolo by neekonomické, aby starší typ vozidla používal drahší nový olej. Olejári sledujú, koľko starých vozidiel jazdí na cestách a podľa toho prispôsobujú ponuku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 785
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 168
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 18 649
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 955
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 606
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 749
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 984
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 852
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 707
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 038
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.
Boris Kollár.

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Celoplošné testovanie na Covid-19 na Slovensku.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.