Bez oleja sa auto nepohne. Aby sa k motoru dostal len kvalitný olej, pred opustením výrobného závodu prechádza kontrolami kvality.
A aj keď v uzavretom originálnom balení vydrží motorový olej aj 5 rokov, po otvorení je ho lepšie čo najskôr spotrebovať. Je však zbytočné kŕmiť motor olejmi, ktorých kvalita je o niekoľko tried vyššia, než akú motor potrebuje. Niekedy to totiž môže starší motor poškodiť.
O kontrole kvality oleja a jeho vlastnostiach sme sa rozprávali s vedúcou laboratória spoločnosti MOL-LUB v Maďarsku, Judit Kármen Bereczki.
Kvalita motorového oleja sa testuje pred balením
Predtým, než sa olej dostane do predajní alebo k spotrebiteľom, testuje sa vo výrobnom závode v rámci výstupných testov.
"Test po vyrobení výrobku sa robí, keď sa výrobky napĺňajú do jednotlivých obalov. Napríklad dnes sa plnia litrové balenia, odoberie sa vzorka, otestuje sa, potom sa plní. A o tri dni sa budú plniť 4-litrové balenia, znovu sa otestuje, až potom sa naplnia, rovnako sudy, kontajnery a podobne. Čiže testuje sa priebežne," povedala vedúca laboratória.
Ak je olej plnený do sudov, tak sa vzorka odoberie hneď z prvého naplneného suda, urobia sa testy a potom z posledného naplneného suda. Výsledky týchto testov by mali byť rovnaké. Ak nie sú, prípadne nezodpovedajú kvalitatívnym normám, olej zo závodu nepustia.
Jeden olej nemôže znečistiť iný
Dokonca sa ani nemôže stať, aby bol jeden výrobok znečistený iným.
"Výrobný systém je taký, aby nedošlo k znečisteniu výrobku druhým výrobkom. Každý má iné vedenie, nemôže sa stať, že pre znečistenú trubku jedným výrobkom sa znečistí iný výrobok. Rôzne druhy olejov majú samostatné potrubia. A tie prípojky sú robené tak, aby ich fyzicky nebolo možné spojiť a sú aj farebne odlíšené podľa produktov," vysvetlila Judit Kármen Bereczki
Za rok pritom vyrobia približne 450 druhov olejov a mazív. Nie je v tom zahrnutý počet typov produktov a typy obalov.
![]() |
Vzorky vyrobených olejov pred kontrolou kvality. |
Reklamovať otvorený motorový olej je problém
Olej sa následne dostáva k zákazníkovi. Ak je v uzavretom originálnom balení, napríklad v plastovej fľaši, jeho životnosť by sa mala pohybovať do 5 rokov. Otvorený olej však veľmi rýchlo mení svoje vlastnosti.
"Môže skondenzovať voda napríklad. Dochádza k oxidácii výrobku, čo znižuje životnosť výrobku," doplnila Bereczki.
Občas sa stane, že motorista zvalí vinu za pokazené auto na nekvalitný olej. Výrobca však dokáže relatívne jednoducho zistiť, či je to pravda. Problém nastane len pri oleji, ktorý ste už do auta vliali a až potom zistili, že s olejom nie je niečo v poriadku.
"Vieme zaručiť nezávadnosť výrobku, ktorý je v originálnom balení. Po otvorení už tam mohlo dôjsť k nejakej manipulácii, napríklad ste tam mohli naliať vodu," vysvetlila vedúca laboratória, v ktorom sa kontroluje kvalita olejov a mazív.
Ak chcete reklamovať motorový olej, je dobré poslať nielen konkrétny olej ale aj ten istý neotvorený v originálnom balení z tej istej šarže. Ak je problém aj v uzavretej fľaši, potom je jasné, že s olejom niečo nie je v poriadku. Ak ale ani po tom, čo ľudia z laboratória kúpia napríklad na čerpacej stanici taký istý výrobok vyrobený v tej istej várke, a v ňom sa problém nevyskytuje, pravdepodobnosť uznania reklamácie bude nízka.
Výrobca motorov určuje, aký má byť olej a ako často sa má meniť
Viacerí vodiči sa sťažujú na časté výmeny oleja. Výmenné intervaly však neurčuje ani servis, ani olejári, ale výrobca motora. Vždy záleží na motore, jeho konštrukcii, filtračnom systéme.
"Výmenný interval je tiež len maximálna možnosť. Neznamená to, že olej v motore skutočne toľko vydrží bez zmien. Olej sa v motore zohrieva a môže dôjsť aj k vniknutiu vody do oleja, napríklad z ovzdušia a vznikajú tam oterové kovy, kyslé zložky sa pri spaľovaní dostávajú do oleja. To všetko spôsobuje, že olej treba vymieňať. Pri dieselových motoroch dochádza k riedeniu oleja palivom, a tiež vznikajú sadze, hoci olej zabraňuje ich zhlukovaniu a filter čiastočne ich dokáže zachytiť, ale nie všetky. Potom sa to upcháva a životnosť oleja sa skracuje," povedala Judit Kármen Bereczki.
V zime sa to znásobuje, tvorí sa viac vody, voda vylučuje určité prísady z oleja, motor sa ťažšie premazáva, olej je hustejší, vzniká viac oterových kovov. Preto by sa nemal olej používať veľmi dlhé obdobie. "Mal by sa aj meniť, nie len dolievať," dodala Bereczki.
Taktiež záleží aj na spôsobe jazdy. Systém brzda-plyn viac opotrebováva olej.
Starý motor - staré generácie olejov
Jedným z mýtov, ktoré sú rozšírené medzi motoristami, je aj ten podľa ktorého by mal mať vodič v aute len ten najlepší olej nehľadiac na možnosti motora. Pre každý motor sú však určené iné oleje.
"Oleje sa neustále modernizujú. Ak je však dopyt po určitom druhu, tak sa predáva aj desiatky rokov. Vývoj olejov je úzko spätý s vývojom motorov. Vývojári motorov určujú vlastne aj to, že my musíme vyrobiť pre ten motor dostatočný olej. Ale predávajú sa aj oleje, ktoré boli vyvinuté pred 40 rokmi. Nedá sa však skákať o dve výkonostné triedy, ale dá sa použiť napríklad o jednu triedu lepší olej. Ak vysokoaditivovaný olej nalejete do starého motora, ktorý bol predtým plnený starým olejom, môže sa stať, že nový olej rozpustí všetky usadeniny, upchá kanáliky, prestane to mazať a upchá vám motor alebo filter," vysvetlila Bereczki.
Okrem toho, staršie vozidlá spália viac oleja a bolo by neekonomické, aby starší typ vozidla používal drahší nový olej. Olejári sledujú, koľko starých vozidiel jazdí na cestách a podľa toho prispôsobujú ponuku.