Za nehody môže korupcia a priveľa dopravných značiek

Kľukaté cesty okolo hôr zvládneme, na prehľadných cestách búrame. Prečo je to tak sa snažil zistiť americký novinár, ktorý o tom napísal knihu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kľukaté cesty okolo hôr zvládneme, na prehľadných cestách búrame. Dopravné zápchy sprevádzajú ľudstvo už od staroveku a celé dlhé desaťročia sa snažíme stráviť hodinu denne prechádzaním z miesta na miesto.

Portál idnes.cz sa pozrel na knihu Premávka: prečo šoférujeme tak ako šoférujeme, ktorú napísal americký novinár Tom Vanderbilt. Zhrnul v nej zistenia zo svojho skúmania paradoxov dopravy.

Ak vodič dostane všetko ako na tácke, spohodlnie

Ako pôjdete po úzkej a rozbitej ceste v španielskom vnútrozemí, kľukatiacich sa nad zrázom? Krokom. A pred každou zákrutou pre istotu zatrúbite.

Akí ale budete šoféri na štvorprúdovej ceste s únikovými zónami, vedúci bez zákrut cez Spojené štáty? Príliš sebavedomí. Pôjdete ako majstri sveta a čoskoro možno budete vypĺňať papiere pre poisťovňu.

Vanderbilt je zarytým nepriateľom "ciest, ktoré sa tvária, že mnohé odpúšťajú". Opiera sa o desiatky štúdií dokazujúcich, že príliš široké jazdné pruhy a krajnice, veľkorysé oddelenie automobilov, cyklistov a chodcov a priveľa značiek nerobí dobrotu.

Všetky tieto pomôcky odvádzajú pozornosť vodiča od ostatných účastníkov premávky a vedú ho k tomu, že si všíma hlavne tieto vodítka. Ľudská pozornosť je pritom obmedzená a každú polsekundu, keď sa pozeráte hore na semafor, prichádzate o polsekundu, kedy by ste sa mali pozerať pred seba.

A zrazu bum a prásk a pýtate sa, kde sa v tej križovatke vzala tá dodávka.

Na cestách je priveľa dopravných značiek

"Problém so značkami je, že ich účinok klesá s ich počtom. Čím viac cedulí STOP, tým pravdepodobnejšie ich budú vodiči porušovať. Štúdie ukázali, že práve tieto značky nerobia pre zníženie rýchlosti prakticky nič, vodiči skrátka jazdia o to rýchlejšie medzi nimi, aby nahnali čas. "

Vanderbilt však nie je jediný, kto nepreceňuje význam dopravného značenia. Niektoré mestá v Európe začali práve s ohľadom na bezpečnosť prevádzky dávať preč z ciest niektoré dopravné značky.

Dopravné zápchy a dochádzanie sú tu s nami odjakživa

Štyristo stranová kniha ale aj upokojuje. Prezrádza napríklad, že dopravné zápchy poznal už aj antický Rím. Uspokojivo vyriešiť situáciu sa zatiaľ nepodarilo nikde. V Ríme napríklad kedysi obmedzili prechod povozov cez deň. Nikto sa tam ale potom nevyspal, pretože sa tovar prevážal po hrboľatej dlažbe v noci.

Aj dochádzanie do práce nás sprevádza históriou. Autor cituje izraelského ekonóma pracujúceho pre Svetovú banku Yacova Zahaviho, ktorý v 70. rokoch vypracoval teóriu nazvanú Rozpočet dochádzania. Tvrdil, že ľudia chceli venovať každý deň určitý čas tomu, aby sa prepravovali. Nie vo význame museli, skutočne chceli.

"Zaujímavé je, že podľa Zahaviho bol tento časový úsek rovnako dlhý na všetkých miestach. Anglické mestečko Kingston sa rozkladá na štyroch percentách plochy Londýna, ľudia v oboch mestách ale denne strávili prechádzaním priemerne tých istých štyridsaťpäť minút. Jediný rozdiel bol v tom, že Londýnčania jazdili menej často, ale po dlhších trasách, zato ľudia z Kingstonu jazdili častejšie, ale na kratšie vzdialenosti, "píše Vanderbilt.

Autom či pešo, presun z miesta na miesto potrebujeme

Toto zistenie však neberte ako svoju osobnú "emisnú povolenku". Chôdza na kratšiu vzdialenosť by nás totiž mala uspokojiť rovnako dobre.

Taliansky prírodovedec Cesare Marchetti rozpracoval túto myšlienku a všimol si, že ešte dávno predtým, ako existovali autá, sa ľudia snažili denne prepravovať zhruba jednu hodinu. Nazval to jaskynným inštinktom, ktorý vraj vyjadruje rovnováhu medzi našou túžbou pohybovať sa a túžbou mať domov. Hodinka na ceste denne je jednoducho kompromis.

Väzeň, ktorý počas šesťdesiat minútovej vychádzky prejde na dvore dookola svojich päť kilometrov, tak vlastne kopíruje vzdialenosť, ktorú podľa archeologických nálezov absolvovali na trh poľnohospodári v gréckych dedinách v období antiky.

S nehodovosťou môže súvisieť aj miera korupcie

Na prvý pohľad sa to zdá byť jasné: najviac ľudí, v prepočte na počet obyvateľov, áut, či dokonca najazdených kilometrov, umiera v chudobných krajinách, kde po rozbitých uliciach jazdia v autách so zlyhávajúcimi brzdami.

Ako je ale potom možné, že krajiny ako Holandsko a Belgicko, ktoré majú rovnako kvalitné cesty a autá a aj vysoký hrubý domáci produkt na hlavu, vykazujú úplne odlišné čierne štatistiky? Podľa Vanderbilt za to môže korupcia. Tej je v Holandsku podľa Transparency International výrazne menej ako v Belgicku. A aj preto sa vraj na holandských cestách ročne zabije o polovicu menej ľudí než v susednej krajine.

"Korupciu možno najčastejšie chápať ako zneužívanie právomocí pre osobný prospech," píše Vanderbilt. "Môžeme ju teda považovať za znamenie všeobecného nedostatku rešpektu k zákonom." Tým vysvetľuje, prečo majú najbezpečnejšie cesty práve štáty, ktoré sú najmenej skorumpované, ako je Fínsko, Nórsko, Nový Zéland, Švédsko či Singapur, napísal na záver portál idnes.cz.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 874
  2. Od septembra opäť po starom 6 164
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 789
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 434
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 728
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 695
  7. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 215
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 194
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 092
  10. Leto nekončí! 1 080

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ukázal svoje najmenšie SUV, volá sa T-Roc

Už v základe ponúkne bohatú výbavu a možnosti individualizácie.

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.