Na diaľnici pribudne zelený most

Na diaľnici D2 pri obci Moravský Svätý Ján by mal vyrásť zelený most. Bude iba druhý na Slovensku.

Na Slovensku je zatiaľ iba jeden takýto most pre zvieratá.(Zdroj: SELMY.CZ)

MORAVSKÝ SVÄTÝ JÁN. Na diaľnici D2 medzi Bratislavou a Kútmi by mal vyrásť nový most. Nie cestný, ale pre zvieratá. Takzvaný ekodukt. Mal by vyrásť v blízkosti obce Moravský Svätý Ján.

„Je to mostný objekt, ktorý vhodnými technickými parametrami a vegetačnými úpravami predstavuje pre zver prirodzené prostredie a prispieva tým k plynulému prechodu živočíchov ponad diaľnicu,“ vysvetľuje význam ekoduktu hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Dodáva, že primárnou funkciu je práve ochrana zveri a jej prirodzenej migrácie. „Sekundárny význam ekoduktu je zníženie rizika dopravných nehôd pri stretoch so zverou,“ dodáva hovorca.

Článok pokračuje pod video reklamou

Množstvo dopravných nehôd

Podľa projektového zámeru od roku 2002 do roku 2006 zaznamenali na tomto úseku diaľnice celkovo 205 nehôd, pri ktorých bola hlavnou príčinou zver. Až v 79 prípadoch išlo o zrážku motorového vozidla so srnou a v 74 prípadoch s diviakom.

Na celej diaľnici D2 je najkritickejší úsek práve medzi obcami Moravský Svätý Ján a Závod, kde zaznamenali 32 nehôd. „Priemer na 5 kilometrov diaľnice D2 je 16,4 nehody. Úsek s najvyšším počtom nehôd medzi obcami Moravský svätý Ján a Závod má dvojnásobok nehôd ako priemer,“ píše sa v projektovom zámere.

O pozitíve v oblasti dopravy hovorí aj dopravný analytik Jozef Drahovský. „Čo sa týka mostov alebo podchodov pre zver, tak je to prínos k bezpečnosti, lebo zver migruje aj mimo vozovky diaľnice, kde stret so zvieraťom často končieva smrteľnou dopravnou nehodou,“ vysvetľuje.

Na Slovensku iba jeden

Aj napriek tomu, že na Slovensku je niekoľko stoviek kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, máme postavený iba jeden ekodukt. „Na Slovensku je doposiaľ jeden ekodukt, a to na úseku diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce, ktorý bol uvedený do prevádzky v roku 2008,“ objasňuje Jánošík.

Viac takýchto mostov pre zver by privítal poľovník Jaroslav Kríž. Podľa neho ide o veľký prínos. „Aj keď je diaľnica mnohokrát oplotená, zver toto pletivo dokáže pretrhnúť alebo ho podhrabať aby sa dostala za potravou,“ hovorí poľovník. Tento jav sa vyskytuje aj v období párenia. Podľa Kríža diaľnica D2 zamedzila prirodzenú migráciu. „Zver v určitom období migruje do Rakúska, pretože tam má lepšie podmienky. Dokonca je schopná kvôli lepšej potrave preplávať aj rieku,“ dodáva poľovník.

Zákaz lovu

Predpokladaný termín začiatku výstavbu ekoduktu je rok 2012. Dokončiť by ho mali o rok neskôr. V projekte sa počíta s dvoma variantmi zeleného mosta. Jeden variant hovorí o vybudovaní mosta z násypu, druhý vychádza z terajšieho prirodzeného terénu. Suma za výstavbu ekoduktu sa podľa projektového zámeru pri oboch variantoch pohybuje okolo čiastky 8 miliónov eur. Stavba mosta by sa mala uskutočniť za plnej prevádzky diaľnice. „Počas výstavby navrhovanej činnosti dôjde k dočasnému obmedzeniu cestnej premávky na diaľnici D2. V zámere sa taktiež počíta aj s tým, že v okolí mosta bude zákaz poľovať. A to do vzdialenosti jedného kilometra.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 190
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 773
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 977
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 742
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 165
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 011
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 632
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 607
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 356
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 756

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.