Na diaľnici pribudne zelený most

Na diaľnici D2 pri obci Moravský Svätý Ján by mal vyrásť zelený most. Bude iba druhý na Slovensku.

Na Slovensku je zatiaľ iba jeden takýto most pre zvieratá.(Zdroj: SELMY.CZ)

MORAVSKÝ SVÄTÝ JÁN. Na diaľnici D2 medzi Bratislavou a Kútmi by mal vyrásť nový most. Nie cestný, ale pre zvieratá. Takzvaný ekodukt. Mal by vyrásť v blízkosti obce Moravský Svätý Ján.

„Je to mostný objekt, ktorý vhodnými technickými parametrami a vegetačnými úpravami predstavuje pre zver prirodzené prostredie a prispieva tým k plynulému prechodu živočíchov ponad diaľnicu,“ vysvetľuje význam ekoduktu hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Dodáva, že primárnou funkciu je práve ochrana zveri a jej prirodzenej migrácie. „Sekundárny význam ekoduktu je zníženie rizika dopravných nehôd pri stretoch so zverou,“ dodáva hovorca.

Množstvo dopravných nehôd

Podľa projektového zámeru od roku 2002 do roku 2006 zaznamenali na tomto úseku diaľnice celkovo 205 nehôd, pri ktorých bola hlavnou príčinou zver. Až v 79 prípadoch išlo o zrážku motorového vozidla so srnou a v 74 prípadoch s diviakom.

Na celej diaľnici D2 je najkritickejší úsek práve medzi obcami Moravský Svätý Ján a Závod, kde zaznamenali 32 nehôd. „Priemer na 5 kilometrov diaľnice D2 je 16,4 nehody. Úsek s najvyšším počtom nehôd medzi obcami Moravský svätý Ján a Závod má dvojnásobok nehôd ako priemer,“ píše sa v projektovom zámere.

O pozitíve v oblasti dopravy hovorí aj dopravný analytik Jozef Drahovský. „Čo sa týka mostov alebo podchodov pre zver, tak je to prínos k bezpečnosti, lebo zver migruje aj mimo vozovky diaľnice, kde stret so zvieraťom často končieva smrteľnou dopravnou nehodou,“ vysvetľuje.

Na Slovensku iba jeden

Aj napriek tomu, že na Slovensku je niekoľko stoviek kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, máme postavený iba jeden ekodukt. „Na Slovensku je doposiaľ jeden ekodukt, a to na úseku diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce, ktorý bol uvedený do prevádzky v roku 2008,“ objasňuje Jánošík.

Viac takýchto mostov pre zver by privítal poľovník Jaroslav Kríž. Podľa neho ide o veľký prínos. „Aj keď je diaľnica mnohokrát oplotená, zver toto pletivo dokáže pretrhnúť alebo ho podhrabať aby sa dostala za potravou,“ hovorí poľovník. Tento jav sa vyskytuje aj v období párenia. Podľa Kríža diaľnica D2 zamedzila prirodzenú migráciu. „Zver v určitom období migruje do Rakúska, pretože tam má lepšie podmienky. Dokonca je schopná kvôli lepšej potrave preplávať aj rieku,“ dodáva poľovník.

Zákaz lovu

Predpokladaný termín začiatku výstavbu ekoduktu je rok 2012. Dokončiť by ho mali o rok neskôr. V projekte sa počíta s dvoma variantmi zeleného mosta. Jeden variant hovorí o vybudovaní mosta z násypu, druhý vychádza z terajšieho prirodzeného terénu. Suma za výstavbu ekoduktu sa podľa projektového zámeru pri oboch variantoch pohybuje okolo čiastky 8 miliónov eur. Stavba mosta by sa mala uskutočniť za plnej prevádzky diaľnice. „Počas výstavby navrhovanej činnosti dôjde k dočasnému obmedzeniu cestnej premávky na diaľnici D2. V zámere sa taktiež počíta aj s tým, že v okolí mosta bude zákaz poľovať. A to do vzdialenosti jedného kilometra.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 12 014
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 791
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 222
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 719
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 514
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 873
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 812
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 663
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 607
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 027

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Komédia na súdoch: prečo nie sú prípady Majského a Čuňu uzavreté

Treba sa pýtať, kde sme – ako súdruhovia z NDR – urobili chybu.

ŠPORT

Slovenskí hokejisti prehrali s Rusmi po predĺžení na turnaji v Nórsku

Slovákom patrí priebežne druhé miesto.

KOMENTÁRE

Prečo sa v kostoloch nediskutuje

Chromík a Kuffa kázali proti Istanbulskému dohovoru. Vraj veď násilie na ženách nikto nechce.

Neprehliadnite tiež

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.