Ako by ste upravili pravidlá cestnej premávky

To, že sa pripravuje úprava dopravných pravidiel už viete. Napísali ste nám, čo by ste v predpisoch cestnej premávky zmenili.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Tento týždeň sme vás vyzvali, aby ste posielali svoje pripomienky k predpisom cestnej premávky. Poslali ste nám množstvo e-mailov. Z nich sme vybrali zaujímavé nápady na vylepšenie dopravných pravidiel, o ktorých sa zatiaľ pri príprave novely zákona neuvažovalo.

Nie je vylúčené, že sa niektorý z nápadov v zákone o cestnej premávke alebo v súvisiacich predpisoch objaví. Niektoré sú však priveľmi "neortodoxné" na to, aby sa dostali do praxe. Stojí za to si ich však prečítať.

Prečítajte si, aké zmeny sa plánujú v dopravných pravidlách

Návrhy k vzdelávaniu

Ervin nám napísal, že by chcel zvýšiť kvalitu vzdelávania v autoškolách tak, že by sprísnil hodnotenie autoškôl. "Navrhujem hodnotiť kvalitu autoškôl podľa úspešnosti ich nových absolventov (xy nehodových, pokutovaných na 100 absolventov autoškoly)." Za kvalitu dodržiavania predpisov mladými vodičmi by podľa Ervina mali niesť zodpovednosť aj skúšobní komisári a navrhuje ich hodnotiť rovnakým spôsobom ako autoškoly.

Marián nám v e-maili poslal návrh, ktorý by mal sprísniť pravidlá šoférovania čerstvých držiteľov vodičákov. "Čerství držitelia vodičských oprávnení a mladiství, dajme tomu, do 21 rokov života, by smeli viesť vozidlá, ktoré majú nižší výkon a nie hneď si sadnúť do výkonných áut. Po 3 rokoch praxe bez nehôd by mohli absolvovať skúšobnú jazdu a na základe jej výsledkov by mohli potom sadnúť aj do výkonnejších vozidiel."

Alkohol za volantom? Hneď do väzenia

Marek by uvítal povinnosť, ktorú majú policajti v susednej Českej republike: pri každom zastavení vozidla alebo kontrole povinná skúška na alkohol. "Ono, myslím, že ohľadom alkoholu sa veľa vraví, ale v praxi tí policajti robia dosť málo na to, aby títo vodiči z ciest zmizli."

Igor by chcel, aby "alkoholikov" za volantom nevyšetrovali na slobode.

Ľubomír by na zlepšenie dopravnej situácie zaviedol bodový systém, podobne ako to majú v Česku.

"Tí, ktorí sústavne porušujú dopravné predpisy, pre nich finančné sankcie nehrajú úlohu. Systém bodového ohodnotenia priestupkov a jeho okamžité zaznačenie do systému zabráni rôznym špekuláciám a nenapraviteľných vodičov donúti k účasti na preskúšaní z dopravných predpisov."

Ľubomír by tak vyriešil problém s tým, čo kritizuje: plánované školenia z dopravných predpisov, ktoré podľa neho budú zaťažovať bežných ľudí nielen časovo a "stresovo", ale aj finančne.

Pirátov ciest chcete monitorovať

Viacerí z vás nám poslali návrhy, ktoré by určovali výšku pokuty podľa rôznych faktorov. Jeden by ju naviazal na výšku zavinenej škody, iný by určil niekoľko príjmových skupín podľa logiky: čím vyšší príjem, tým vyššia pokuta.

Marek by pritvrdil ešte viac. Zaviedol by, ako napísal, extrémne vysoké pokuty za závažné priestupky. "Napríklad za prekročenie o 20 km/h pokuta 500 eur, nejakých 25 km/h a viac 1000 eur a potom si stopercentne každý vodič rozmyslí, či mu stojí za to ísť čo i len o 10 km/h rýchlejšie.

Ladislav považuje za najväčšie nebezpečenstvo agresívnych vodičov. Preto by zaviedol do auta vodičovi, ktorý opakovane hrubo porušuje predpisy, "na jeho náklady GPS jednotku, ktorá by vyhodnocovala jeho jazdu a priamo odoslala pri porušení správu polícii. Takýto vodič by iné vozidlo nesmel riadiť. Myslím, že týmto opatrením by najnebezpečnejší piráti boli spacifikovaní," dodal Ladislav.

Kamery a odmeny pre ohlasovačov priestupkov

Ďalší z vás chcete nastaviť predpisy tak, aby sa z cestných kontrol vytratila korupcia. Niektorí ste navrhli platbu výhradne kartami a nie hotovosťou. Iní by ste nainštalovali všade kamery, najmä do policajných áut. Objavil sa však aj návrh, aby aj policajti mali na sebe namontovanú minikameru s mikrofónom.

Peter by v tejto súvislosti chcel využiť digitalizáciu občanov.

"Polícia by zverejnila internetovú adresu, na ktorú by občania mohli posielať fotografie zo svojich kamier a mobilných telefónov. Iste, väčšina záberov by súvisela s nesprávnym parkovaním a nedodržiavaním dopravných značiek. Pokiaľ by bol priestupok z fotografie jasný, polícia by 30 % z vybratej pokuty poslala autorovi snímku. Ak by pokutu nedala, autorovi snímky by poslala zdôvodnenie," vysvetlil Peter.

Úpravy výnimiek z dopravných predpisov

Keď už sme pri policajtoch, jeden z vás (ktorý sa nepodpísal), navrhuje, aby boli presnejšie špecifikované výnimky pre policajtov. "Napríklad, kedy a ako môžu nerešpektovať dopravné značenie respektíve predpisy: žiadne parkovanie v zákaze, či na chodníku. Policajti by sa potom nemohli detinsky vyhovárať, že zasahovali a pritom boli na obede a parkovali na zebre."

Boris by zas chcel, aby bolo zákonom určené, že vozidlom s právom prednostnej jazdy by bolo každé, ktoré má zapnutý maják, siréna by pritom zapnutá nemusela byť.

"Používanie typického zvukového znamenia predstavuje značné ohrozenie životného prostredia hlukom, pritom však nie je vždy nevyhnutné. Okrem toho, stály ťahavý kolísavý tón sirény sa v mestskej zástavbe odráža od budov, takže nie je vždy ľahké lokalizovať, z ktorého smeru prichádza, keďže sa ozýva odvšadiaľ a stále, vysvetlil Boris.

Zvýšenie bezpečnosti prechodu cez priechod pre chodcov

Ďalších trápi bezpečnosť chodcov. Peter a Viktor navrhujú, aby mali chodci automaticky prednosť pred prichádzajúcimi vozidlami. Viktor to spresnil tým, že aj priblíženie sa k priechodu by malo pre vozidlá znamenať, aby pred priechodom zastavili, a pritom by malo byť jedno, či je tam chodec sám alebo v skupine.

Anonym k tomu navrhuje, aby "chodec prv, ako vstúpi na priechod pre chodcov, dal vodičom rukou znamenie "stop" a tým jasne deklaroval svoj záujem prejsť cez cestu." Podľa neho by tak bolo jasné, či chodec má v úmysle prejsť cez priechod alebo nie.

Daniel by chcel, aby 10 metrov pred a 10 metrov za priechodom pre chodcov bola rýchlosť obmedzená na 40-ku, všade inde v obci na maximálnych 60 km/h.

Ďalšie nápady

Ľuboš by chcel jednoznačne v zákone definovať pojem znížená viditeľnosť.

Tomáš pritom navrhuje, aby kedy mať a kedy nemať zapnuté hmlovky tak, aby neboli zbytočne "ožiarení" iní vodiči. Chce, aby sa hmlovky smeli použiť len vtedy, ak je viditeľnosť nižšia ako 50 m. Zároveň by pritom znížil najvyššiu povolenú rýchlosť na 50 km/h. Okrem toho vo svojom návrhu počíta so zákazom použitia hmloviek vtedy, ak sa do 50 metrov pred alebo za autom nachádza iné vozidlo.

Marek by privítal, aby sa povolilo otáčanie sa do protismeru v križovatke so semaformi tam, kde to nikoho neohrozuje. A tam, kde je nebezpečné otáčať sa v riadenej križovatke, by to zakázal dopravnou značkou.

Alexander by zakomponoval do cestného zákona pravidlo dodržiavať na diaľniciach a cestách 1. triedy vzdialenosť medzi vozidlami, ktorá sa rovná polovici rýchlosti vozidla.

Martin prišiel s neštandardným návrhom: "pri odbočovaní vpravo na križovatke, ak dá vodič prednosť ostatným vozidlám, môže ísť aj na červenú. Uvedené riešenie funguje aspoň podľa mojich poznatkov v Kalifornii".

Peter by chcel zrušiť lekárničku v aute ako súčasť povinnej výbavy. "Jazdím už roky rokúce, a našťastie som nikdy lekárničku nepoužil. A rovnako myslím aj 98 percent vodičov."

Jaroslav navrhuje povinnosť mať v aute na protislnečnej clone nalepenú nálepku prvej pomoci, ktorej je autorom. "Podľa lekárov, s ktorými som sa rozprával, až 30 percent zranených umiera preto, že im buď nebola poskytnutá prvá pomoc, alebo im bola poskytnutá nesprávne. Nálepka obsahuje 5 obrázkov s textom a jedno okno je len textové," dodal Jaroslav.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 302
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 197
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 243
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 179
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 959
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 214
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 026
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 590
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 855
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 573

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop