SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Ako by ste upravili pravidlá cestnej premávky

To, že sa pripravuje úprava dopravných pravidiel už viete. Napísali ste nám, čo by ste v predpisoch cestnej premávky zmenili.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Tento týždeň sme vás vyzvali, aby ste posielali svoje pripomienky k predpisom cestnej premávky. Poslali ste nám množstvo e-mailov. Z nich sme vybrali zaujímavé nápady na vylepšenie dopravných pravidiel, o ktorých sa zatiaľ pri príprave novely zákona neuvažovalo.

Nie je vylúčené, že sa niektorý z nápadov v zákone o cestnej premávke alebo v súvisiacich predpisoch objaví. Niektoré sú však priveľmi "neortodoxné" na to, aby sa dostali do praxe. Stojí za to si ich však prečítať.

Prečítajte si, aké zmeny sa plánujú v dopravných pravidlách

Návrhy k vzdelávaniu

Ervin nám napísal, že by chcel zvýšiť kvalitu vzdelávania v autoškolách tak, že by sprísnil hodnotenie autoškôl. "Navrhujem hodnotiť kvalitu autoškôl podľa úspešnosti ich nových absolventov (xy nehodových, pokutovaných na 100 absolventov autoškoly)." Za kvalitu dodržiavania predpisov mladými vodičmi by podľa Ervina mali niesť zodpovednosť aj skúšobní komisári a navrhuje ich hodnotiť rovnakým spôsobom ako autoškoly.

Marián nám v e-maili poslal návrh, ktorý by mal sprísniť pravidlá šoférovania čerstvých držiteľov vodičákov. "Čerství držitelia vodičských oprávnení a mladiství, dajme tomu, do 21 rokov života, by smeli viesť vozidlá, ktoré majú nižší výkon a nie hneď si sadnúť do výkonných áut. Po 3 rokoch praxe bez nehôd by mohli absolvovať skúšobnú jazdu a na základe jej výsledkov by mohli potom sadnúť aj do výkonnejších vozidiel."

Alkohol za volantom? Hneď do väzenia

Marek by uvítal povinnosť, ktorú majú policajti v susednej Českej republike: pri každom zastavení vozidla alebo kontrole povinná skúška na alkohol. "Ono, myslím, že ohľadom alkoholu sa veľa vraví, ale v praxi tí policajti robia dosť málo na to, aby títo vodiči z ciest zmizli."

Igor by chcel, aby "alkoholikov" za volantom nevyšetrovali na slobode.

Ľubomír by na zlepšenie dopravnej situácie zaviedol bodový systém, podobne ako to majú v Česku.

"Tí, ktorí sústavne porušujú dopravné predpisy, pre nich finančné sankcie nehrajú úlohu. Systém bodového ohodnotenia priestupkov a jeho okamžité zaznačenie do systému zabráni rôznym špekuláciám a nenapraviteľných vodičov donúti k účasti na preskúšaní z dopravných predpisov."

Ľubomír by tak vyriešil problém s tým, čo kritizuje: plánované školenia z dopravných predpisov, ktoré podľa neho budú zaťažovať bežných ľudí nielen časovo a "stresovo", ale aj finančne.

Pirátov ciest chcete monitorovať

Viacerí z vás nám poslali návrhy, ktoré by určovali výšku pokuty podľa rôznych faktorov. Jeden by ju naviazal na výšku zavinenej škody, iný by určil niekoľko príjmových skupín podľa logiky: čím vyšší príjem, tým vyššia pokuta.

Marek by pritvrdil ešte viac. Zaviedol by, ako napísal, extrémne vysoké pokuty za závažné priestupky. "Napríklad za prekročenie o 20 km/h pokuta 500 eur, nejakých 25 km/h a viac 1000 eur a potom si stopercentne každý vodič rozmyslí, či mu stojí za to ísť čo i len o 10 km/h rýchlejšie.

Ladislav považuje za najväčšie nebezpečenstvo agresívnych vodičov. Preto by zaviedol do auta vodičovi, ktorý opakovane hrubo porušuje predpisy, "na jeho náklady GPS jednotku, ktorá by vyhodnocovala jeho jazdu a priamo odoslala pri porušení správu polícii. Takýto vodič by iné vozidlo nesmel riadiť. Myslím, že týmto opatrením by najnebezpečnejší piráti boli spacifikovaní," dodal Ladislav.

Kamery a odmeny pre ohlasovačov priestupkov

Ďalší z vás chcete nastaviť predpisy tak, aby sa z cestných kontrol vytratila korupcia. Niektorí ste navrhli platbu výhradne kartami a nie hotovosťou. Iní by ste nainštalovali všade kamery, najmä do policajných áut. Objavil sa však aj návrh, aby aj policajti mali na sebe namontovanú minikameru s mikrofónom.

Peter by v tejto súvislosti chcel využiť digitalizáciu občanov.

"Polícia by zverejnila internetovú adresu, na ktorú by občania mohli posielať fotografie zo svojich kamier a mobilných telefónov. Iste, väčšina záberov by súvisela s nesprávnym parkovaním a nedodržiavaním dopravných značiek. Pokiaľ by bol priestupok z fotografie jasný, polícia by 30 % z vybratej pokuty poslala autorovi snímku. Ak by pokutu nedala, autorovi snímky by poslala zdôvodnenie," vysvetlil Peter.

Úpravy výnimiek z dopravných predpisov

Keď už sme pri policajtoch, jeden z vás (ktorý sa nepodpísal), navrhuje, aby boli presnejšie špecifikované výnimky pre policajtov. "Napríklad, kedy a ako môžu nerešpektovať dopravné značenie respektíve predpisy: žiadne parkovanie v zákaze, či na chodníku. Policajti by sa potom nemohli detinsky vyhovárať, že zasahovali a pritom boli na obede a parkovali na zebre."

Boris by zas chcel, aby bolo zákonom určené, že vozidlom s právom prednostnej jazdy by bolo každé, ktoré má zapnutý maják, siréna by pritom zapnutá nemusela byť.

"Používanie typického zvukového znamenia predstavuje značné ohrozenie životného prostredia hlukom, pritom však nie je vždy nevyhnutné. Okrem toho, stály ťahavý kolísavý tón sirény sa v mestskej zástavbe odráža od budov, takže nie je vždy ľahké lokalizovať, z ktorého smeru prichádza, keďže sa ozýva odvšadiaľ a stále, vysvetlil Boris.

Zvýšenie bezpečnosti prechodu cez priechod pre chodcov

Ďalších trápi bezpečnosť chodcov. Peter a Viktor navrhujú, aby mali chodci automaticky prednosť pred prichádzajúcimi vozidlami. Viktor to spresnil tým, že aj priblíženie sa k priechodu by malo pre vozidlá znamenať, aby pred priechodom zastavili, a pritom by malo byť jedno, či je tam chodec sám alebo v skupine.

Anonym k tomu navrhuje, aby "chodec prv, ako vstúpi na priechod pre chodcov, dal vodičom rukou znamenie "stop" a tým jasne deklaroval svoj záujem prejsť cez cestu." Podľa neho by tak bolo jasné, či chodec má v úmysle prejsť cez priechod alebo nie.

Daniel by chcel, aby 10 metrov pred a 10 metrov za priechodom pre chodcov bola rýchlosť obmedzená na 40-ku, všade inde v obci na maximálnych 60 km/h.

Ďalšie nápady

Ľuboš by chcel jednoznačne v zákone definovať pojem znížená viditeľnosť.

Tomáš pritom navrhuje, aby kedy mať a kedy nemať zapnuté hmlovky tak, aby neboli zbytočne "ožiarení" iní vodiči. Chce, aby sa hmlovky smeli použiť len vtedy, ak je viditeľnosť nižšia ako 50 m. Zároveň by pritom znížil najvyššiu povolenú rýchlosť na 50 km/h. Okrem toho vo svojom návrhu počíta so zákazom použitia hmloviek vtedy, ak sa do 50 metrov pred alebo za autom nachádza iné vozidlo.

Marek by privítal, aby sa povolilo otáčanie sa do protismeru v križovatke so semaformi tam, kde to nikoho neohrozuje. A tam, kde je nebezpečné otáčať sa v riadenej križovatke, by to zakázal dopravnou značkou.

Alexander by zakomponoval do cestného zákona pravidlo dodržiavať na diaľniciach a cestách 1. triedy vzdialenosť medzi vozidlami, ktorá sa rovná polovici rýchlosti vozidla.

Martin prišiel s neštandardným návrhom: "pri odbočovaní vpravo na križovatke, ak dá vodič prednosť ostatným vozidlám, môže ísť aj na červenú. Uvedené riešenie funguje aspoň podľa mojich poznatkov v Kalifornii".

Peter by chcel zrušiť lekárničku v aute ako súčasť povinnej výbavy. "Jazdím už roky rokúce, a našťastie som nikdy lekárničku nepoužil. A rovnako myslím aj 98 percent vodičov."

Jaroslav navrhuje povinnosť mať v aute na protislnečnej clone nalepenú nálepku prvej pomoci, ktorej je autorom. "Podľa lekárov, s ktorými som sa rozprával, až 30 percent zranených umiera preto, že im buď nebola poskytnutá prvá pomoc, alebo im bola poskytnutá nesprávne. Nálepka obsahuje 5 obrázkov s textom a jedno okno je len textové," dodal Jaroslav.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  3. Tento rok turizmu neprial
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  9. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 26 038
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 787
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 12 191
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 948
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 686
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 132
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 741
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 912
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 211
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 051
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


19 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


22 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Jan Pražák: Já ti říkal, že to děláš blbě!
  2. Agáta Krupová: Juraj Ďurček: Dejiny železníc horného Zemplína (o autorovi i knihe)
  3. Ctirad Klimčík: O študentoch
  4. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  5. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  6. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  7. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  8. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 089
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 754
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 968
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 061
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 989
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 627
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 585
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 468
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu