. Oproti päťdverovému hatchbacku o takmer 40 cm dlhší štvordverový sedan Thalia ponúkal dve pohonné jednotky s objemom 1,4 l, ktoré sa líšia počtom ventilov. Osemventilová má výkon 55 kW/75 k a 16-ventilová 72 kW/100 k. Thalia poskytuje dvanásťročnú záruku proti prehrdzaveniu karosérie, má bohatú bezpečnostnú výbavu a až 510 litrový batožinový priestor, najväčší v segmente malých automobilov. Aj vďaka tomu a veľmi priaznivej cene „malý veľký“ Renault úspešne konkuruje v triede najpredávanejšej Fabii.
Približne pred rokom sme vyskúšali Thaliu 1,4 16V, výkonnejšiu 100-koňovú verziu. Teraz značne modernizovaný model s menším 75-koňovým motorom. Modernizovaný model nesie označenie Thalia II a okrem dvoch spomínaných pohonných jednotiek má aj nový vznetový motor 1,5 dCi s priamym vstrekovaním systémom Common Rail. Omladzovacia kúra sa najviac dotkla prednej časti. Je teraz dynamickejšia a nesie charakteristické črty veľkého Vel Satisa. Nová je predná maska i svetlomety s dvojitou optikou vo vertikálnom usporiadaní. Tvar zadnej časti sa nezmenil, pribudla len ochranná lišta na nárazníkoch. Znamená to, že batožinový priestor si zachoval svoj objem 510 l, vďaka čomu je vhodným automobilom pre tých, čo potrebujú veľký batožinový priestor. Aj vďaka nemu si trojpriestorová Thalia nachádza svojich zákazníkov. V interiéri sú nové príjemnejšie materiály, má dvojfarebné usporiadanie, nový volant z inovovaného Clia a prístrojovú dosku s prehľadnejším usporiadaním. Z bezpečnostnej výbavy nechýba Thalii ABS, čelné a bočné airbagy či bezpečnostné pásy s predpínaním.
Interiér vrátane sedadiel poskytuje dosť priestoru i primeraného pohodlia pre vodiča i spolujazdca. Primeraný priestor je aj pre cestujúcich na zadných sedadlách. Nevýhodou môže byť nedelené zadné sedadlo a rovnako nedelené sklápateľné operadlo pri obsadení len tromi cestujúcimi a prevážaní dlhších predmetov. Nezmenené zostalo umiestnenie ovládania predných bočných okien na stredovom tuneli, praktické je však ovládanie autorádia na paneli v dosahu prstov z venca volantu i dobre čitateľné kontrolné prístroje v prístrojovom štíte. Motor testovaného auta s objemom 1,4 l, osvedčený osemventilový s výkonom 55 kW/75 k, je dostatočne pružný, má kultivovaný chod a dobrý záťah už od nižších otáčok. Aj odstupňovanie prevodovky dobre ladí s charakteristikou motora. Auto má až prekvapivú dynamiku aj zásluhou nízkej hmotnosti a solídnemu výkonu motora. Akceleruje z nuly na 100 km/h za 12,3 s a veľmi dobre sa prejavuje najmä pri predbiehaní. Pri prechádzaní zákrut je Thalia mierne nedotáčavá.
Pri príliš dynamickej jazde si benzínový motor vypýta viac, ak však na plynový pedál netlačíme príliš silno, zachováva si priaznivú spotrebu pod 7 l/100 km. Okrem priaznivej ceny poteší aj výbava, okrem už spomínanej napríklad posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľný volant, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie okien predných dverí a vonkajších zrkadiel, samočinné zamykanie dverí po rozjazde, svetlomety do hmly a iné. Renault Thalia je vhodným spestrením ponuky v segmente malých automobilov, osobitne v kategórii trojpriestorových karosérií. Nie len svojou značne priaznivou cenou, ale najmä tým, čo ponúka.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Renault Thalia 1,4 Expression
Motor
Vpredu naprieč uložený kvapalinou chladený zážihový štvorvalec. Zdvihový objem 1390 cm3, vŕtanie a zdvih 75,8/77,0 mm. Kompresný pomer 9,5:1. Najväčší výkon 55 kW/75 k pri otáčkach 5500 min-1. Najvyšší krútiaci moment 114 Nm pri otáčkach 4250 min-1. Dva ventily na valec, ventilový rozvod SOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Hlava valcov z hliníkovej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom. Elektronicky riadené vstrekovanie paliva.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,37 – 1,86 – 1,32 - 1,03 – 0,79, R – 3,55. Stály prevod hnanej nápravy 4,07.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia, vpredu s pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené. Vpredu na spodných priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson, vzadu polopružná náprava v tvare H odpružená vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové, vzadu bubnové. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 175/65 R 14.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4171/1639/1437 mm, rázvor náprav 2472 mm. Pohotovostná hmotnosť 940 kg. Objem batožinového priestoru 510 dm³. Objem palivovej nádrže 50 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 170 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,5 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 8,8/5,6/6,8 l/100 km.
Karoséria
Samonosná oceľová. Štvordverová päťmiestna typu sedan.
Cena
Renault Thalia Expression 372 700 Sk
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 12,3 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 7,7/11,2 s
80 – 120 km/h (IV/V) – 11,9/15,1 s
Max. rýchlosť 170 km/h
Spotreba počas testu 7,8 l/100 km
Porovnanie s automobilmi rovnakej triedy:
Daewoo Lanos II 1,5 SE
Zdvih. objem 1498 cm³
Výkon 63 kW/86 k
Krút. mom. 130/3400 Nm.min-1
0 – 100 km/h 12,5 s
Max. rých. 172 km/h
Spotreba mesto 10,6 l/100 km
mimo mesta 5,7 l/100 km
kombinovaná 7,5 l/100 km
Cena 369 000 Sk
Hyundai Accent 1,3i Elegance
Zdvih. objem 1341 cm³
Výkon 63 kW/86 k
Krút. mom. 114/3000 Nm.min-1
0 – 100 km/h 12,4 s
Max. rých. 169 km/h
Spotreba mesto 8,4 l/100 km
mimo mesta 5,3 l/100 km
kombinovaná 6,4 l/100 km
Cena 389 900 Sk
Škoda Fabia Sedan 1,4 16V Comfort
Zdvih. objem 1390 cm³
Výkon 55 kW/75 k
Krút. mom. 126/3800 Nm.min-1
0 – 100 km/h 14,1 s
Max. rých. 168 km/h
Spotreba mesto 9,2 l/100 km
mimo mesta 5,2 l/100 km
kombinovaná 6,6 l/100 km
Cena 456 900 Sk
Autor: gold