SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Taxikár zdržiaval, aby mohol zákazníkovi započítať viac eur

Zákazník by mal pri nasadaní do taxíka presne vedieť, za čo bude platiť. Mnohí sa však o takéto detaily dopredu nezaujímajú. Aj preto zostanú niekedy nemilo prekvapení.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Taxíky - bežná súčasť nášho života, najmä vo väčších mestách. Zákazník by mal pri nasadaní do auta presne vedieť, za čo bude platiť. Mnohí sa však o takéto detaily dopredu nezaujímajú. Aj preto zostanú niekedy nemilo prekvapení.

Napísali ste nám o probléme s taxíkom, ktorý šiel podľa neho úmyselne pomaly a cenu za jazdu si nezaúčtoval podľa prejdených kilometrov, ale podľa času.

Peter: V Bratislave jazdím taxíkom dosť často, no po minulej jazde som ostal naozaj prekvapený. Potreboval som sa rýchlo presunúť, tak som nasadol do najbližšieho taxíka. Celú cestu som mal pocit, že ide akosi pomaly, aj keď nemusí.

Keď sme konečne prišli do cieľa, pocit prestal byť pocitom. Taxikár začal veľmi, veľmi pomaly vypisovať papiere (keďže som ich potreboval na preplatenie). Kým mi ich vypísal, stihol si ešte upraviť všetky zrkadlá, nastaviť sedadlo a podobne. Namiesto 15 minút, ktoré cesta trvala, sa naraz na taxametri ukázalo 20. Až potom taxikár zastavil taxameter a dopísal sumu na papiere.

Čiže, aby som to zhrnul, platil som sumu za cestu podľa času a nie klasicky za cestu podľa kilometrov. Je toto konanie vôbec v súlade zo zákonom? Má na to taxikár právo?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Taxameter má naprogramované sadzby. Tá klasická, ktorú pozná väčšina z nás, sa skladá zo základnej sadzby, potom z prejdených kilometrov a nakoniec je to sadzba, ktorá na taxametri naskakuje aj vtedy, keď zákazník sedí v taxíku, ktorý stojí na mieste. To však nie je jediný spôsob.

Taxikári majú voľnú tvorbu cien

Ceny taxislužby patria podľa zákona medzi neregulované, čiže dohodnuté. To znamená, že nie sú presne stanovené. "Taxikári majú voľnú tvorbu cien. To znamená, že taxikár si sám stanovuje ceny za služby," informoval Milan Velčický, predseda Cechu Taxi Bratislava.

Taxameter je podľa Velčického slov registračná pokladnica, ktorá dokáže všetko. To znamená, že sa dá nastaviť aj podľa času. Od zapnutia až po vypnutie dokáže cenu vyrátať podľa času. Podmienkou je, aby bol zákazník oboznámený s cenníkom.

Čo je v cenníku, musí byť aj na taxametri

"Taxikár musí mať v cenníku to, čo na taxametri," hovorí Velčický. Cenník, podobne ako taxameter, musí byť na dobre viditeľnom mieste, aby bol zákazník dobre informovaný, za čo bude platiť. Cestujúci má právo aj počas cesty poznať a kontrolovať údaje o čase a sume.

Peter si síce všimol cenník, bol na palubovke v priestore spolusediaceho, no nevšimol si, akým spôsobom sú na ňom vyrátané ceny.

Keďže taxikár mal cenník na dobre viditeľnom mieste, neporušil svojim konaním žiaden zákon. Aj napriek tomu možno tvrdiť, že platba za čas je dosť neobvyklý systém. O niečom podobnom nepočul ani Milan Velčický: "Zo skúsenosti som sa s tým nestretol. Môže sa stať, že sa taxikár a zákazník dohodnú na takomto postupe, napríklad pri svadbách zaplatia za päť hodín služby."

Pred jazdou si zistite, ako vám bude taxikár účtovať

Takáto tvorba cien môže byť veľmi nevýhodná, nielen pre zákazníka, ale aj pre samotného taxikára. Za ten istý čas tak môže auto prejsť desať, ale i sto kilometrov.

"Je to nelogické, ak je cena stanová podľa času," myslí si Velčický. V prípade, ktorý nám popisuje čitateľ, bola situácia nevýhodná skôr pre Petra, keďže taxikár sa, podľa jeho slov, snažil o predĺženie času. Taxikár má však na takéto účtovanie právo, preto je dobré, ak sa pred nasadnutím do auta informujete, akým spôsobom sa jazda účtuje.

Ak by ste mali pocit, že taxikár zle účtoval, máte právo obrátiť sa so sťažnosťou na Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja dokonca pred nedávnom ohlásilo prípravu nového zákona o taxislužbe.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 388
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 789
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 875
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 173
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 887
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 546
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 291
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 221
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


14 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 10 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 7 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 486
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 130
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 117
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 007
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 134
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 492
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu