Taxikár zdržiaval, aby mohol zákazníkovi započítať viac eur

Zákazník by mal pri nasadaní do taxíka presne vedieť, za čo bude platiť. Mnohí sa však o takéto detaily dopredu nezaujímajú. Aj preto zostanú niekedy nemilo prekvapení.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Taxíky - bežná súčasť nášho života, najmä vo väčších mestách. Zákazník by mal pri nasadaní do auta presne vedieť, za čo bude platiť. Mnohí sa však o takéto detaily dopredu nezaujímajú. Aj preto zostanú niekedy nemilo prekvapení.

Napísali ste nám o probléme s taxíkom, ktorý šiel podľa neho úmyselne pomaly a cenu za jazdu si nezaúčtoval podľa prejdených kilometrov, ale podľa času.

Peter: V Bratislave jazdím taxíkom dosť často, no po minulej jazde som ostal naozaj prekvapený. Potreboval som sa rýchlo presunúť, tak som nasadol do najbližšieho taxíka. Celú cestu som mal pocit, že ide akosi pomaly, aj keď nemusí.

Keď sme konečne prišli do cieľa, pocit prestal byť pocitom. Taxikár začal veľmi, veľmi pomaly vypisovať papiere (keďže som ich potreboval na preplatenie). Kým mi ich vypísal, stihol si ešte upraviť všetky zrkadlá, nastaviť sedadlo a podobne. Namiesto 15 minút, ktoré cesta trvala, sa naraz na taxametri ukázalo 20. Až potom taxikár zastavil taxameter a dopísal sumu na papiere.

Čiže, aby som to zhrnul, platil som sumu za cestu podľa času a nie klasicky za cestu podľa kilometrov. Je toto konanie vôbec v súlade zo zákonom? Má na to taxikár právo?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Taxameter má naprogramované sadzby. Tá klasická, ktorú pozná väčšina z nás, sa skladá zo základnej sadzby, potom z prejdených kilometrov a nakoniec je to sadzba, ktorá na taxametri naskakuje aj vtedy, keď zákazník sedí v taxíku, ktorý stojí na mieste. To však nie je jediný spôsob.

Taxikári majú voľnú tvorbu cien

Ceny taxislužby patria podľa zákona medzi neregulované, čiže dohodnuté. To znamená, že nie sú presne stanovené. "Taxikári majú voľnú tvorbu cien. To znamená, že taxikár si sám stanovuje ceny za služby," informoval Milan Velčický, predseda Cechu Taxi Bratislava.

Taxameter je podľa Velčického slov registračná pokladnica, ktorá dokáže všetko. To znamená, že sa dá nastaviť aj podľa času. Od zapnutia až po vypnutie dokáže cenu vyrátať podľa času. Podmienkou je, aby bol zákazník oboznámený s cenníkom.

Čo je v cenníku, musí byť aj na taxametri

"Taxikár musí mať v cenníku to, čo na taxametri," hovorí Velčický. Cenník, podobne ako taxameter, musí byť na dobre viditeľnom mieste, aby bol zákazník dobre informovaný, za čo bude platiť. Cestujúci má právo aj počas cesty poznať a kontrolovať údaje o čase a sume.

Peter si síce všimol cenník, bol na palubovke v priestore spolusediaceho, no nevšimol si, akým spôsobom sú na ňom vyrátané ceny.

Keďže taxikár mal cenník na dobre viditeľnom mieste, neporušil svojim konaním žiaden zákon. Aj napriek tomu možno tvrdiť, že platba za čas je dosť neobvyklý systém. O niečom podobnom nepočul ani Milan Velčický: "Zo skúsenosti som sa s tým nestretol. Môže sa stať, že sa taxikár a zákazník dohodnú na takomto postupe, napríklad pri svadbách zaplatia za päť hodín služby."

Pred jazdou si zistite, ako vám bude taxikár účtovať

Takáto tvorba cien môže byť veľmi nevýhodná, nielen pre zákazníka, ale aj pre samotného taxikára. Za ten istý čas tak môže auto prejsť desať, ale i sto kilometrov.

"Je to nelogické, ak je cena stanová podľa času," myslí si Velčický. V prípade, ktorý nám popisuje čitateľ, bola situácia nevýhodná skôr pre Petra, keďže taxikár sa, podľa jeho slov, snažil o predĺženie času. Taxikár má však na takéto účtovanie právo, preto je dobré, ak sa pred nasadnutím do auta informujete, akým spôsobom sa jazda účtuje.

Ak by ste mali pocit, že taxikár zle účtoval, máte právo obrátiť sa so sťažnosťou na Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja dokonca pred nedávnom ohlásilo prípravu nového zákona o taxislužbe.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 4 047
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 952
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 643
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 491
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 850
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 2 546
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 430
  8. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 1 836
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 827
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 448