SME

Taxikár zdržiaval, aby mohol zákazníkovi započítať viac eur

Zákazník by mal pri nasadaní do taxíka presne vedieť, za čo bude platiť. Mnohí sa však o takéto detaily dopredu nezaujímajú. Aj preto zostanú niekedy nemilo prekvapení.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Taxíky - bežná súčasť nášho života, najmä vo väčších mestách. Zákazník by mal pri nasadaní do auta presne vedieť, za čo bude platiť. Mnohí sa však o takéto detaily dopredu nezaujímajú. Aj preto zostanú niekedy nemilo prekvapení.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napísali ste nám o probléme s taxíkom, ktorý šiel podľa neho úmyselne pomaly a cenu za jazdu si nezaúčtoval podľa prejdených kilometrov, ale podľa času.

Peter: V Bratislave jazdím taxíkom dosť často, no po minulej jazde som ostal naozaj prekvapený. Potreboval som sa rýchlo presunúť, tak som nasadol do najbližšieho taxíka. Celú cestu som mal pocit, že ide akosi pomaly, aj keď nemusí.

Keď sme konečne prišli do cieľa, pocit prestal byť pocitom. Taxikár začal veľmi, veľmi pomaly vypisovať papiere (keďže som ich potreboval na preplatenie). Kým mi ich vypísal, stihol si ešte upraviť všetky zrkadlá, nastaviť sedadlo a podobne. Namiesto 15 minút, ktoré cesta trvala, sa naraz na taxametri ukázalo 20. Až potom taxikár zastavil taxameter a dopísal sumu na papiere.

Čiže, aby som to zhrnul, platil som sumu za cestu podľa času a nie klasicky za cestu podľa kilometrov. Je toto konanie vôbec v súlade zo zákonom? Má na to taxikár právo?"

SkryťVypnúť reklamu

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Taxameter má naprogramované sadzby. Tá klasická, ktorú pozná väčšina z nás, sa skladá zo základnej sadzby, potom z prejdených kilometrov a nakoniec je to sadzba, ktorá na taxametri naskakuje aj vtedy, keď zákazník sedí v taxíku, ktorý stojí na mieste. To však nie je jediný spôsob.

Taxikári majú voľnú tvorbu cien

Ceny taxislužby patria podľa zákona medzi neregulované, čiže dohodnuté. To znamená, že nie sú presne stanovené. "Taxikári majú voľnú tvorbu cien. To znamená, že taxikár si sám stanovuje ceny za služby," informoval Milan Velčický, predseda Cechu Taxi Bratislava.

SkryťVypnúť reklamu

Taxameter je podľa Velčického slov registračná pokladnica, ktorá dokáže všetko. To znamená, že sa dá nastaviť aj podľa času. Od zapnutia až po vypnutie dokáže cenu vyrátať podľa času. Podmienkou je, aby bol zákazník oboznámený s cenníkom.

Čo je v cenníku, musí byť aj na taxametri

"Taxikár musí mať v cenníku to, čo na taxametri," hovorí Velčický. Cenník, podobne ako taxameter, musí byť na dobre viditeľnom mieste, aby bol zákazník dobre informovaný, za čo bude platiť. Cestujúci má právo aj počas cesty poznať a kontrolovať údaje o čase a sume.

Peter si síce všimol cenník, bol na palubovke v priestore spolusediaceho, no nevšimol si, akým spôsobom sú na ňom vyrátané ceny.

Keďže taxikár mal cenník na dobre viditeľnom mieste, neporušil svojim konaním žiaden zákon. Aj napriek tomu možno tvrdiť, že platba za čas je dosť neobvyklý systém. O niečom podobnom nepočul ani Milan Velčický: "Zo skúsenosti som sa s tým nestretol. Môže sa stať, že sa taxikár a zákazník dohodnú na takomto postupe, napríklad pri svadbách zaplatia za päť hodín služby."

SkryťVypnúť reklamu

Pred jazdou si zistite, ako vám bude taxikár účtovať

Takáto tvorba cien môže byť veľmi nevýhodná, nielen pre zákazníka, ale aj pre samotného taxikára. Za ten istý čas tak môže auto prejsť desať, ale i sto kilometrov.

"Je to nelogické, ak je cena stanová podľa času," myslí si Velčický. V prípade, ktorý nám popisuje čitateľ, bola situácia nevýhodná skôr pre Petra, keďže taxikár sa, podľa jeho slov, snažil o predĺženie času. Taxikár má však na takéto účtovanie právo, preto je dobré, ak sa pred nasadnutím do auta informujete, akým spôsobom sa jazda účtuje.

Ak by ste mali pocit, že taxikár zle účtoval, máte právo obrátiť sa so sťažnosťou na Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja dokonca pred nedávnom ohlásilo prípravu nového zákona o taxislužbe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 419
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 325
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 893
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 804
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 558
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 421
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 144
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 903
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 520
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 286
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 236
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 035
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu