BRATISLAVA. Prototyp kompaktného crossoveru Captur je ďalším z reprezentantov nového štylistického jazyka značky Renault. Charakteristický je najmä tvarom masky chladiča, aký sa postupne objaví aj na sériových modeloch.
Dizajn exteriéru auta s mierami 4223 x 1950 x 1586 mm bol údajne inšpirovaný šprintérom stojacim v štartovacom bloku. Na futuristickom koncepte sú neprehliadnuteľné predovšetkým mohutné blatníky, v ktorých sa otáčajú disky s priemerom 22 palcov, obuté do pneumatík rozmeru 250/40. Odnímateľná strecha dovolí štvormiestny crossover premeniť na kabriolet.
Vzadu má priestor pre odpočinok
Kabínu sprístupňuje dvojica vyklápajúcich sa dverí. Rovnako ako exteriér, aj interiér sa nesie v oranžových tónoch. Vnútorný priestor má vyžarovať teplo a dynamiku. Dizajnéri v ňom do značnej miery stavili na priesvitné materiály. Predné sedadlá pozostávajú z uhlíkových vlákien, veniec volantu je čalúnený kožou a pedále vyrobili z hliníka.
Zo stien batožinového priestoru je v prípade potreby možné odklopiť opierky a vytvoriť z dvojmiestneho auta štvormiestne. Nad podlahou sú natiahnuté laná, na ktoré sa dá ľahnúť a odpočinúť si. Sieť zasa zaistí prevážané predmety proti ich nechcenému pohybu po kufri.
Na palube je aj Visio-system. Kamera umiestnená na vrchu čelného skla dokáže pospájať zaznamenané snímky do plynulého obrazu, ktorý sa následne premieta na stredovej konzole. Úlohou tohto zariadenia je pomôcť vodičovi k detailnejšiemu vnímaniu situácie pre vozidlom.
Dvakrát prepĺňaný diesel
Renault k prototypu Captur uviedol v skutku vyčerpávajúce technické informácie. Poznáme hodnotu rázvoru osí kolies - 2624 mm, rozchod vpredu i vzadu dosahuje 1684 mm, svetlá výška predstavuje 261 mm a vozidlo disponuje koeficientom odporu vzduchu cx=0,31.
Captur bude pravdepodobne jednou z mála štúdií na ženevskom autosalóne, ktoré nepoháňa elektromotor, ale spaľovací agregát. Turbodiesel s kódovým označením R9Mtt vychádza z motora 1,6 dCi. Na rozdiel od čoskoro sériovej verzie s výkonom 96 kW (130 k), ho však prepĺňajú dve turbodúchadlá. Agregát vďaka nim dosahuje výkon 118 kW (160 k). Najvyšší krútiaci moment 380 Nm má vodič k dispozícii od 1750 ot./min.
Automat s dvomi spojkami
Krútiaci moment sa na kolesá sa prenáša prostredníctvom dvojspojkovej automatickej prevodovky EDC a diferenciálu s „novým samouzamykacím systémom“.
1300 kilogramov vážiaci Renault Capture zrýchli z pokoja na 100 km/h za osem sekúnd, kilometer s pevným štartom prejde za 29 sekúnd, vyvinie najvyššiu rýchlosť 210 km/h a v priemere vyprodukuje 99 gramov emisií CO2 na kilometer.
Ostáva iba dúfať, že sa dvakrát prepĺňaný turbodiesel onedlho objaví aj v sériových modeloch Renault.
Autor: fg