SME

Čo by pomohlo odstrániť zápchy na cestách?

Miesta, v ktorých sa na hlavné ťahy pripájajú miestne cesty a ulice, často nie sú prispôsobené na také množstvo áut. A tak vznikajú zápchy a vodiči sú nervózni

Mosty Apollo a Prístavný most, ktoré sa nachádzajú v Bratislave smerom z Petržalky robia mnohým vodičom veľké problémy. Nielenže sú tam pravidelné dopravné zápchy, ale vodiči rozčuľujúci iných šoférov predbiehaním alebo vytrubovaním.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Slovensku je niekoľko miest, ktoré sú problémom pre plynulosť cestnej premávky. Dôvodom je množstvo áut, ktoré sa snažia dostať na hlavné ťahy. Miesta, v ktorých sa ne pripájajú miestne cesty a ulice, však nie sú prispôsobené na také množstvo áut.

To vyvoláva zápchy a nervozitu vodičov. Z nej potom už nie je ďaleko k nehode. Ak sa tak stane, dopravná zápcha sa zhorší. A vodiči sú nervóznejší ... jednoducho začarovaný kruh.

SkryťVypnúť reklamu

Ľuboš: "Mal by som dotaz k nešťastnému riešeniu na mostoch Apollo a Prístavný most z Bratislavskej Petržalky. Podľa mňa tam vzniká ukážkový lievik, keď autá z Dolnozemskej prejdú cez križovatku Ovsište a časť z nich sa preraďuje do pruhov vedúcich k mostu Apollo a časť z nich do pruhov vedúcich k Prístavnému mostu, a teda na diaľnicu.

Problém sa zväčšuje v bode, keď sa autá pripájajú z Bosákovej ulice a tiež chcú ísť na Prístavný most. Tento úsek ma cca 100-200 metrov. Problém zhoršujú aj vodiči, ktorí pri nájazde na Apollo sa preraďujú do pruhu najviac vľavo, nakoľko cez leto bolo zmenené dopravné značenie a dvojprúdová cesta sa pri vjazde na most zúži na jeden jazdný pruh - úplne ľavý.

Povinné zipsovanie nepomáha

Je tam značka zipsovania, lenže vodiči sa strkajú z pravého do ľavého snáď každých 20 metrov a nikto nejde plynulo na koniec jazdného pruhu, kde by sa plynulo zipsoval - čo je podľa mňa správna aplikácia pravidiel cestnej premávky.

Vodiči, ktorí sa preraďujú, skôr zastavia oba jazdné pruhy a tvoria brzdu cestnej premávky (keďže pred nimi je prázdna cesta). Výsledkom celej tejto situácie sú kolóny na Dolnozemskej a cez ulicu Bosákova, cez Mamateyovu až po Furdekovú.

SkryťVypnúť reklamu

Pribudli autá

Situácia sa zhoršila začiatkom školského roka, keď stúpol počet áut. Taktiež je mimo prevádzky Starý most, takže viac áut ide touto trasou.

Ďalšiu príčinu zhoršenia vidím v zmene organizácie dopravy, keď autá z Einsteinovej dostali vlastný pruh pri vjazde na Apollo a už nemusia dávať prednosť v jazde - čo uľahčilo síce tomuto smeru, ale vzhľadom na odstavenie Starého mosta zhoršilo situáciu v smere od Dolnozemskej cesty.

Pomohla by ďalšia zmena organizácie dopravy?

Zaujímal by ma názor na riešenie tohto úseku z hľadiska dopravného značenia. Resp. ja by som bol aj zástancom zrušenia nájazdu z Dolnozemskej na diaľnicu a Prístavný most, ktorý je aj tak dosť vyťažený a autá smeroval rovno na most Apollo (dva pruhy a nie jeden), pričom ulica Prístavná, ktorá tvorí spojnicu medzi mostami Apollo a Prístavným mostom na druhom brehu Dunaja je v čase špičky nevyťažená až prázdna. Tí, čo chcú ísť na diaľnicu by sa pripojili až za Prístavným mostom.

Len neviem, či to nie je príliš extrémne riešenie, ktoré by malo negatívne vplyvy niekde inde. Taktiež ma zaujíma, že ak by na danom úseku bola policajná hliadka, či by mohla pokutovať vodičov, ktorí sa nezipsujú, ale pripájajú sa po častiach skôr, pričom blokujú oba jazdne pruhy. Inak si neviem predstaviť, ako naučiť ľudí správne jazdiť v takýchto situáciách."

SkryťVypnúť reklamu

Problémom sú úzke cesty a veľa áut

K organizácii dopravy v spomínaných miestach sa dá povedať len toľko, že ak nebudú ďalšie mosty cez Dunaj v hlavnom meste, ďalším zmysluplným riešením by bolo prestavanie križovatiek v kritických miestach tak, aby dokázali pustiť viac áut, ako je tomu teraz.

Je to však nereálne z dvoch dôvodov - stojí to veľa peňazí. Možno menej, ako za výstavbu ďalšieho mosta, stále by to však bola obrovská suma. A ak by sa aj peniaze našli, prestavba by na čas spôsobila dopravnú katastrofu v celej Bratislave a širokom okolí.

Preto dopravní inžinieri prišli s riešením, ktoré platí teraz. Ak by sa riešenie zmenilo tak, ako navrhuje Ľuboš, situácia by sa nezmenila, pretože cesty v okolí Dunaja sú dosť vyťažené a problém s dopravnými zápchami by sa len posunul do inej lokality, na iné križovatky. Doprava cez spomínané mosty by ale trpela naďalej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Inteligentné riadenie dopravy a slušní vodiči

01_big.jpgPomôcť by mohli dve veci - riadenie dopravy a vodiči.

Riadenie dopravy by síce neodstránilo zápchy z ciest, pomohlo by ich však zmierniť. To by ale naše cesty museli umožňovať presúvať podľa potreby jazdné smery do "voľných" pruhov a meniť prednosti v jazde podľa potreby. To ale znamená, že by kritické cesty museli byť vybavené patričnou technikou a s dispečingom, ktorý by zmeny zvládal.

Na to, aby takéto niečo bolo možné, by sme však museli mať aj patričnú legislatívu. Tá však, bohužiaľ, momentálne neumožňuje efektívne riadenie dopravy podľa spomínaných predstáv.

Zápchy však určite nezmiznú, ak sa vodiči na cestách budú správať menej egoisticky a agresívne. To, o čom písal Ľuboš, je dôkazom toho, ako správanie sa šoférov na kritickým miestach dokáže podporiť dopravnú zápchu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Značka Striedavé radenie (č. C 30)

... ktorej symbol môže byť obrátený, vyznačuje miesto, kde platí striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu. Značka sa používa v záujme zvýšenia plynulosti cestnej premávky, ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka
cestnej premávky. Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je
povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je
prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebopriebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu, pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom, alebo priebežnom jazdnom
pruhu.

Veď si len predstavte, že jazdný pruh, po ktorom by sa dalo ísť plynule a relatívne rýchlo, zablokuje auto, ktoré doň vošlo zľava s tým, že vodič zastaví auto, len aby sa mohol dostať do pravého pruhu a hneď následne do odbočovacieho. Premávku zastaví najviac na niekoľko desiatok sekúnd. Ak sa ale takýchto vodičov objaví viac, zápcha je na svete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zipsovanie

Ani neschopnosť vodičov správne na ceste zipsovať situácii nepomáha. Aj keď dopravná značka určujúca zipsovanie nie je najšťastnejšie definovaná (dá sa vykladať viacerými spôsobmi), pri zapojení logiky a premýšľania by malo byť zjavné, ako a kde sa zaradiť do voľného jazdného pruhu. Naznačuje to dokonca aj dopravná značka.

Zipsovanie by sa malo udiať na mieste bezprostredne pred miestom, kde sa jeden z jazdných pruhov končí. Až tam by sa vozidlá v končiacom sa jazdnom pruhu mali preraďovať do priebežného jazdného pruhu. Nestane sa potom situácia, kedy vozidlá v priebežnom jazdnom pruhu idú výrazne pomalšie ako vozidlá v končiacom sa pruhu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Stroje skladajú ako lego. Roboty z Považia menia priemysel
  2. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 431
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 6 366
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 799
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 537
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 105
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 026
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 006
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 797
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kajúcnik Tiger v službách systému čurillovcov: Aké benefity dostal za zamotané pravdy?
  2. Ľubor Šešera: Najkrajšie bicyklovanie v Rakúsku (pre lenivých) - 2. časť
  3. Jozef Huljak: Nemáme ropu, ale môžeme mať plán. Čo nás učí príbeh nórskeho bohatstva?
  4. František Kukura: Budeme opäť skákať ponad vatry?
  5. Andrea Podešvová: Keď Pohoda neprináša len pohodu
  6. Matúš Grznár: Vyháňame budúcich Einsteinov? Zastavme normalizáciu v školstve!
  7. Viktor Pamula: Nepodporuj Ukrajinu, zlepši svoje okolie
  8. Eva Bachletová: Nemám rada zbrane
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 20 988
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 377
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 404
  4. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 723
  5. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 6 028
  6. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 860
  7. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 5 568
  8. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 488
  1. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  3. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  5. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  6. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  7. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  8. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
SkryťZatvoriť reklamu