Mosty Apollo a Prístavný most, ktoré sa nachádzajú v Bratislave smerom z Petržalky robia mnohým vodičom veľké problémy. Nielenže sú tam pravidelné dopravné zápchy, ale vodiči rozčuľujúci iných šoférov predbiehaním alebo vytrubovaním.
Na Slovensku je niekoľko miest, ktoré sú problémom pre plynulosť cestnej premávky. Dôvodom je množstvo áut, ktoré sa snažia dostať na hlavné ťahy. Miesta, v ktorých sa ne pripájajú miestne cesty a ulice, však nie sú prispôsobené na také množstvo áut.
To vyvoláva zápchy a nervozitu vodičov. Z nej potom už nie je ďaleko k nehode. Ak sa tak stane, dopravná zápcha sa zhorší. A vodiči sú nervóznejší ... jednoducho začarovaný kruh.
Ľuboš: "Mal by som dotaz k nešťastnému riešeniu na mostoch Apollo a Prístavný most z Bratislavskej Petržalky. Podľa mňa tam vzniká ukážkový lievik, keď autá z Dolnozemskej prejdú cez križovatku Ovsište a časť z nich sa preraďuje do pruhov vedúcich k mostu Apollo a časť z nich do pruhov vedúcich k Prístavnému mostu, a teda na diaľnicu.
Problém sa zväčšuje v bode, keď sa autá pripájajú z Bosákovej ulice a tiež chcú ísť na Prístavný most. Tento úsek ma cca 100-200 metrov. Problém zhoršujú aj vodiči, ktorí pri nájazde na Apollo sa preraďujú do pruhu najviac vľavo, nakoľko cez leto bolo zmenené dopravné značenie a dvojprúdová cesta sa pri vjazde na most zúži na jeden jazdný pruh - úplne ľavý.
Povinné zipsovanie nepomáha
Je tam značka zipsovania, lenže vodiči sa strkajú z pravého do ľavého snáď každých 20 metrov a nikto nejde plynulo na koniec jazdného pruhu, kde by sa plynulo zipsoval - čo je podľa mňa správna aplikácia pravidiel cestnej premávky.
Vodiči, ktorí sa preraďujú, skôr zastavia oba jazdné pruhy a tvoria brzdu cestnej premávky (keďže pred nimi je prázdna cesta). Výsledkom celej tejto situácie sú kolóny na Dolnozemskej a cez ulicu Bosákova, cez Mamateyovu až po Furdekovú.
Pribudli autá
Situácia sa zhoršila začiatkom školského roka, keď stúpol počet áut. Taktiež je mimo prevádzky Starý most, takže viac áut ide touto trasou.
Ďalšiu príčinu zhoršenia vidím v zmene organizácie dopravy, keď autá z Einsteinovej dostali vlastný pruh pri vjazde na Apollo a už nemusia dávať prednosť v jazde - čo uľahčilo síce tomuto smeru, ale vzhľadom na odstavenie Starého mosta zhoršilo situáciu v smere od Dolnozemskej cesty.
Pomohla by ďalšia zmena organizácie dopravy?
Zaujímal by ma názor na riešenie tohto úseku z hľadiska dopravného značenia. Resp. ja by som bol aj zástancom zrušenia nájazdu z Dolnozemskej na diaľnicu a Prístavný most, ktorý je aj tak dosť vyťažený a autá smeroval rovno na most Apollo (dva pruhy a nie jeden), pričom ulica Prístavná, ktorá tvorí spojnicu medzi mostami Apollo a Prístavným mostom na druhom brehu Dunaja je v čase špičky nevyťažená až prázdna. Tí, čo chcú ísť na diaľnicu by sa pripojili až za Prístavným mostom.
Len neviem, či to nie je príliš extrémne riešenie, ktoré by malo negatívne vplyvy niekde inde. Taktiež ma zaujíma, že ak by na danom úseku bola policajná hliadka, či by mohla pokutovať vodičov, ktorí sa nezipsujú, ale pripájajú sa po častiach skôr, pričom blokujú oba jazdne pruhy. Inak si neviem predstaviť, ako naučiť ľudí správne jazdiť v takýchto situáciách."
Problémom sú úzke cesty a veľa áut
K organizácii dopravy v spomínaných miestach sa dá povedať len toľko, že ak nebudú ďalšie mosty cez Dunaj v hlavnom meste, ďalším zmysluplným riešením by bolo prestavanie križovatiek v kritických miestach tak, aby dokázali pustiť viac áut, ako je tomu teraz.
Je to však nereálne z dvoch dôvodov - stojí to veľa peňazí. Možno menej, ako za výstavbu ďalšieho mosta, stále by to však bola obrovská suma. A ak by sa aj peniaze našli, prestavba by na čas spôsobila dopravnú katastrofu v celej Bratislave a širokom okolí.
Preto dopravní inžinieri prišli s riešením, ktoré platí teraz. Ak by sa riešenie zmenilo tak, ako navrhuje Ľuboš, situácia by sa nezmenila, pretože cesty v okolí Dunaja sú dosť vyťažené a problém s dopravnými zápchami by sa len posunul do inej lokality, na iné križovatky. Doprava cez spomínané mosty by ale trpela naďalej.
Inteligentné riadenie dopravy a slušní vodiči
Pomôcť by mohli dve veci - riadenie dopravy a vodiči.
Riadenie dopravy by síce neodstránilo zápchy z ciest, pomohlo by ich však zmierniť. To by ale naše cesty museli umožňovať presúvať podľa potreby jazdné smery do "voľných" pruhov a meniť prednosti v jazde podľa potreby. To ale znamená, že by kritické cesty museli byť vybavené patričnou technikou a s dispečingom, ktorý by zmeny zvládal.
Na to, aby takéto niečo bolo možné, by sme však museli mať aj patričnú legislatívu. Tá však, bohužiaľ, momentálne neumožňuje efektívne riadenie dopravy podľa spomínaných predstáv.
Zápchy však určite nezmiznú, ak sa vodiči na cestách budú správať menej egoisticky a agresívne. To, o čom písal Ľuboš, je dôkazom toho, ako správanie sa šoférov na kritickým miestach dokáže podporiť dopravnú zápchu.
Značka Striedavé radenie (č. C 30)
... ktorej symbol môže byť obrátený, vyznačuje miesto, kde platí striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu. Značka sa používa v záujme zvýšenia plynulosti cestnej premávky, ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka
cestnej premávky. Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je
povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je
prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebopriebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu, pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom, alebo priebežnom jazdnom
pruhu.
Veď si len predstavte, že jazdný pruh, po ktorom by sa dalo ísť plynule a relatívne rýchlo, zablokuje auto, ktoré doň vošlo zľava s tým, že vodič zastaví auto, len aby sa mohol dostať do pravého pruhu a hneď následne do odbočovacieho. Premávku zastaví najviac na niekoľko desiatok sekúnd. Ak sa ale takýchto vodičov objaví viac, zápcha je na svete.
Zipsovanie
Ani neschopnosť vodičov správne na ceste zipsovať situácii nepomáha. Aj keď dopravná značka určujúca zipsovanie nie je najšťastnejšie definovaná (dá sa vykladať viacerými spôsobmi), pri zapojení logiky a premýšľania by malo byť zjavné, ako a kde sa zaradiť do voľného jazdného pruhu. Naznačuje to dokonca aj dopravná značka.
Zipsovanie by sa malo udiať na mieste bezprostredne pred miestom, kde sa jeden z jazdných pruhov končí. Až tam by sa vozidlá v končiacom sa jazdnom pruhu mali preraďovať do priebežného jazdného pruhu. Nestane sa potom situácia, kedy vozidlá v priebežnom jazdnom pruhu idú výrazne pomalšie ako vozidlá v končiacom sa pruhu.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.