Asi každý bude súhlasiť s tým, že tak, ako v každej práci, aj policajti by tú svoju mali ovládať. Keď kontrolujú dopravné predpisy, mali by ich poznať. Zároveň by mali byť nielen slušní ale aj čestní.
Niekedy sa vám však podarí natrafiť na príslušníka policajného zboru, ktorý si nezaslúži byť policajtom. Najmä keď jeho správanie sa svedčí v podstate o tom, že pred dohľadom nad dodržiavaním zákona preferuje uloženie pokuty za porušenie predpisov, pričom to vôbec nemusel byť priestupok.
Jozef zažil skúsenosť s policajtmi, po ktorej sa jeho dôvera v políciu vôbec nezvýšila. Chceli mu dať pokutu za nesvietiace svetlo - najvyššiu možnú.
Jozef: "Pri ceste z práce v neskorých nočných hodinách ma zastavila policajná hliadka. Odstavili ma za hustého sneženia a na neprehľadnom mieste s použitím majáku) s tým, že citujem: Pán vodič nesvieti Vám pravá predná žiarovka (ide len obrysové svetlo), ste ochotný zaplatiť pokutu 60 eur?
Samozrejme som odmietol s tým, že mám u seba žiarovku a hneď na ceste si ju vymením. A to som nemal hovoriť. Skontrolovali mi naozaj všetko, čo sa kontrolovať na osobnom vozidle dá. S kľudom angličana som začal vymieňať žiarovku na služobnej fabii po ľavej strane vodiča.
Ako som vymieňal žiarovku, prišiel opäť ku mne policajt a žiadal odo mňa už "len" 20 eur. Ale to už došla na mňa zlosť a povedal som mu, že ja vyjednávať nebudem a nech koná podľa zákona, sú bez reflexných prvkov, odstavili ma na neprehľadnom mieste (podotýkam, že husto snežilo) a žiadam od nich služobné preukazy.
Zobrali mi "papiere" a odišli si sadnúť do policajného auta. Po chvíli ich to prestalo baviť, (ja som sa stále trápil s výmenou) zrejme im došlo, že je to presne tak, ako som povedal a vrátili mi všetky papiere a že riešia to len dohovorom. V zápätí odišli, žiarovku sa mi nakoniec podarilo vymeniť a odfrčal som aj ja s ďalšou nepríjemnou skúsenosťou s pánmi policajtmi, ktorí mohli mať cca 25 rokov.
Ako to je vlastne s pokutami, keď vám nesvieti žiarovka? Vypálila sa počas jazdy, pretože pred jazdou som si skutočne skontroloval osvietenie vozidla."
Policajti kontrolojú pre pokuty alebo pre bezpečnosť premávky?
§ 8, zákon č. 171/1993 Z.z.:
(1) Pri vykonávaní služobnej činnosti je policajt povinný dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť osoby i svoju vlastnú a nepripustiť, aby v súvislosti s touto jeho činnosťou vznikla osobe bezdôvodná ujma a aby prípadný zásah do jej práv a slobôd prekročil mieru nevyhnutnú na dosiahnutie účelu sledovaného jeho služobnou činnosťou. Pri vykonávaní služobnej činnosti je policajt povinný dodržiavať etický kódex policajta, ktorý vydá minister.
To, že policajti majú ovládať predpisy, ktoré kontrolujú, je jasné. Je však zvláštne, ak ich policajt neovláda a sebavedomo ukladá pokuty. A keď sa vodič ohradí voči nespravodlivosti, podrobia ho detailnej kontrole.
Takýto postup naznačuje buď istú formu pomsty za odvahu vodiča postaviť sa nespravodlivosti zo strany vodiča, alebo snahu policajta nájsť za každú cenu chybu, za ktorú by mohol uložiť pokutu.
Policajti síce majú právo zastaviť vozidlo a kontrolovať dodržiavanie povinností vodiča, nesmú však prekročiť istú hranicu.
V prvom rade, policajti sa musia dbať nielen na svoju česť, vážnosť a dôstojnosť. Zároveň nesmie pripustiť, aby prípadný zásah do práv a slobôd kontrolovanej osoby prekročil mieru nevyhnutnú na dosiahnutie účelu sledovaného služobnou činnosťou policajta.
Možno by bolo vhodné, aby policajti pred každou cestnou kontrolou oznámili vodičovi, čo budú kontrolovať. Potom by bolo zjavné prípadné prekročenie spomínanej miery. Zároveň, ak by bola služobná činnosť policajtov na cestách kontrolovaná, nestávalo by sa, aby polícia zastavila vodiča pre nesvietiace svetlo a keď sa vodič dokáže obhájiť, policajti sa ho budú snažiť prichytiť pri inom probléme.
Technický problém ste povinní odstrániť na mieste
§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(5) Ak vodič počas jazdy zistí, že vozidlo, náklad alebo upevnenie nákladu nespĺňajú ustanovené podmienky, je povinný chybu odstrániť na mieste. Ak to nemôže urobiť, smie v jazde pokračovať primeranou rýchlosťou len do najbližšieho miesta, kde možno chybu odstrániť; pritom musí urobiť také opatrenia, aby sa počas jazdy na takéto miesto neohrozila bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky a aby sa nepoškodila cesta.
Vozidlo, ktoré ide na cestu, má byť podľa predpisov v dobrom technickom stave. Ak nesvieti jedno zo svetiel, vodič by sa mal postarať, aby svietilo. Preto bola snaha polície zastaviť Jozefa opodstatnená. Aj upozornenie na nesvietenie stretávačky je v poriadku.
Pokuta 60 eur za vypálenú stretávačku, ktorá sa pokazila počas jazdy, už ale v poriadku nie je, ak vodič problém nemohol odhaliť. Ak vám prestane na aute svietiť žiarovka, ľahko sa môže stať, že si to nevšimnete. Vtedy pomôže len upozornenie iného alebo kontrola žiaroviek pred alebo po jazde.
Podľa predpisov si má vodič pred jazdou skontrolovať technický stav vozidla. Len ak je v poriadku, smie ísť na cesty. Ak sa žiarovka vypáli po ceste a vodič na to príde, mal by ju podľa zákona na mieste vymeniť. A ak to nie je možné, tak by mal v jazde pokračovať primeranou rýchlosťou na miesto, kde sa dá chyba odstrániť. Pritom nesmie ohroziť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.
Jozef, podľa toho, čo napísal, spravil všetko podľa predpisov, a preto bolo udelenie pokuty nespravodlivé a v rozpore s ustanoveniami zákonov.
Policajti si to nakoniec zjavne uvedomili. Ich dovtedajšie správanie sa však na dôveryhodnosti polície vôbec nepridalo.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.