Audi 100 narástlo na Audi A6

Porovnanie rozmerov prvej a siedmej generácie toho istého modelového radu je na úrovni rozdielu dvoch tried. Vďaka redukcii hmotnosti sa enormná snaha o bezpečnosť, pohodlie a výkon súčasnej generácie na celkovej hmotnosti veľmi neprejavila.

Prvá generácia Audi A6, označovaná ešte ako Audi 100 debutovala v roku 1968. Vtedy bol luxusný sedan o pol metra kratší, s podstatne kratším rázvorom náprav než siedma generácia.(Zdroj: Audi)

PALERMO.SICÍLA. Prvá praktická skúsenosť s Audi A6 siedmej generácie vytvára priestor na zamyslenie, o koľko postúpil automobilový priemysel vpred za posledných vyše štyridsať rokov.

Prvé Audi 100, predchodca dnešného modelu A6 prišlo na trh v roku 1968 s výkonom motora 59 kW. Najsilnejšia verzia Audi 100 S mala benzínový motor 1,9i s výkonom 66 kW a od nej odvodené športové kupé Audi 100 Coupé prišlo v roku 1970 s výkonom až 82 kW.

Dnes dosahuje najslabší a základný motor 2,0 TDI v Audi A6 výkon 130 kW. Najsilnejšia, avšak nie ešte vyslovene športová verzia 3,0 TFSI ohuruje výkonom 220 kW (300 koní), čo je v podstate trojnásobok vtedajšej najsilnejšej verzie.

Pribudol výkon aj kilá

Za desaťročia nestúpali len výkony motorov, ale tiež rozmery a hmotnosť. Prvé Audi 100 vážilo niečo málo cez jednu tonu (1089 kg) a novinka napriek výraznému odľahčeniu je v podstate o pol tony ťažšia (1575 kg).

Rovnako rozmery vozidiel boli akoby z úplne inej galaxie. Kým prvé Audi 100 malo rázvor náprav 2675 milimetrov a dĺžku 4399 milimetrov, novinka má nápravy vzdialené 2912 milimetrov a karosériu o pol metra dlhšiu (4915 mm).

Druhá generácia Audi 100 debutovala v roku 1976 s moderným päťvalcovým motorom vybaveným viacbodovým vstrekovaním paliva. V októbri 1978 dokonca pribudol naftový päťvalec s výkonom 51 kW.

Vrcholný model dostal označenie Audi 200 5E a pod kapotou mal päťvalec 2,2i s výkonom 112 kW. Neskôr pribudla verzia 200 5T s turbom a s výkonom 125 kW.

Tretia generácia vniesla v roku 1982 do triedy úplne nové tvary, vďaka ktorým Audi 100 dostalo prezývku cigáro. Karoséria sa však vyznačovala mimoriadne dobrou aerodynamikou s nízkym súčiniteľom odporu vzduchu Cx iba 0,30.

Audi „cigáro“ znamenalo výrazný pokrok v technike, pretože malo kompletne galvanizovanú karosériu, pohon všetkých kolies, ABS a turbodiesel. Celosvetovo sa predalo vyše milióna kusov tretej generácie Audi 100.

V deväťdesiatom roku minulého storočia odštartovala tvarovo výrazná štvrtá generácia, ktorú najskôr uviedli ako Audi 100 a neskôr zmenila meno na Audi A6. Najvýkonnejšiu verziu poháňal 4,2 litrový osemvalec s výkonom 206 kW a krútiacim momentom 400 Nm. Pôvodný päťvalcový diesel 2,4 TD nahradili moderné verzie 2,5 TDI s priamym vstrekovaním nafty.

Piata generácia dosiahla v modelovom rade A6 dovtedy najvyšší predaj a to až 1,26 milióna kusov. Dizajnu dominovali obliny a netradičné zakončenie zadných svetiel na rohu karosérie.

Po technickej stránke zaujali nové naftové šesťvalce a prevodovka Multitronic s variabilnou zmenou prevodového pomeru. Prvý krát sa objavil model RS6 s prepĺňaným osemvalcom 4,2 biturbo a s výkonom 331 kW (450k).

Od roku 2004 až donedávna bola v predaji šiesta generácia s masívnou karosériou, úplne novým technickým základom a zameraním na luxus.

Pod kapotou sa vystriedalo niekoľko najnovších technológií a začalo sa s hojným využívaním prepĺňania namiesto vysokého objemu. Dve turbodúchadlá prepĺňali aj najsilnejšiu verziu RS6 s päťlitrovým desaťvalcom, schopným dosiahnuť výkon 426 kW (571 koní).

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 320
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 513
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 155
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 054
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 425
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 293
  7. Kam do tepla v januári? 2 299
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 996
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 894
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 155

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.