Naše cesty sú príliš hladké

Cesty sa u nás zdrsňujú až vtedy, keď sa na úseku stane nehoda, tvrdí dopravný expert. Drsnejšiu cestu by si u nás vyžadoval napríklad úsek medzi Martinom a Ružomberkom.

V Česku majú byť drsnejšie všetky nové aj opravované cesty. U nás sa zdrsňujú len vybrané úseky.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Až o tridsať percent by mohla podľa odborníkov klesnúť dopravná nehodovosť na istých úsekoch, keby sme mali drsnejšie cesty.

Na Slovensku sa používa niekoľko spôsobov zdrsnenia, dopravný expert Gustáv Kasanický však hovorí, že úseky ciest sa nezriedka zdrsňujú až po tom, ako sa na nich stane nehoda. Platí to najmä o cestách prvej a nižšej triedy.

České ministerstvo dopravy minulý týždeň vyhlásilo, že zdrsňovať chce nielen všetky novo stavané, ale aj opravované cesty.

„Ministerstvo víta rozumné zdrsňovanie ciest, pretože môže prispieť k zníženiu počtu dopravných nehôd,“ reagoval na český zámer Martin Krajčovič, hovorca nášho ministerstva dopravy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Naše cesty sa však podľa neho zdrsňujú podľa kvality a opotrebenia vozovky.

Tri spôsoby zdrsňovania

Pre drsnosť cesty u nás platia podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka parametre dané slovenskou normou a predpismi ministerstva. Musia im vyhovovať budované aj opravované úseky ciest.

Na overenie drsnosti sledovaného úseku sa podľa Ľubomíra Palčáka, šéfa Výskumného ústavu dopravného v Žiline, používa diagnostika.

Drsnosť meria špeciálny vozidlom ťahaný trojkolesový vozík Skiddometer BV 11, na meranie slúži jeho stredné koleso.

„Zber dát možno vykonávať pri rýchlosti 20 až 120 km za hodinu,“ hovorí Iveta Fedorová, vedúca organizačno­správneho odboru Slovenskej správy ciest. Ak sa zistí, že cesta je klzká, musí sa zdrsniť. Na to sa u nás používa niekoľko metód.

V zime sa podľa Fedorovej posype kameninovou drťou, inokedy môžu cestu frézovať. Táto metóda sa však nedá použiť na úsekoch, kde sa cesta už rozpadá.

Na zdrsnenie sa podľa Jánošíka používa aj mikrokoberec z kameniva a asfaltovej emulzie alebo živicový drenážny koberec.

Štvorcový meter zdrsnenia v závislosti od metódy stojí zhruba od dvoch do 16 eur.

Zdrsňujeme len čiastočne

„O klasickom zdrsňovaní úsekov nemôže byť ani reči,“ opisuje situáciu na Slovensku Gustáv Kasanický, riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline.

Správca komunikácie podľa neho väčšinou len sfrézuje vyjazdené koľaje na cestách. „To vôbec nie je zdrsňovanie.“

Nedostatočne sa podľa neho zdrsňujú najmä cesty prvej a nižšej triedy. Typickým príkladom úseku, ktorý si vyžaduje zdrsnenie, je cesta prvej triedy medzi Martinom a Ružomberkom, hovorí Kasanický.

„Stavebno-technický stav vozovky medzi Žilinou a Ružomberkom už neumožňuje použiť klasické metódy na zdrsňovanie. Úsek plánujeme opraviť,“ odpovedala Fedorová. Zdrsňovanie podľa nej závisí od peňazí.

Kasanický hovorí, že zdrsňovanie ako v Česku sa u nás momentálne robí najmä pred priechodmi pre chodcov. Vytvoria pred nimi približne 30 metrov dlhý drsnejší úsek.

Na takom sa môže znížiť nehodovosť aj viac ako o 30 percent, tvrdí expert.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 903
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 839
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 345
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 7 982
  5. Kreditná karta – áno alebo nie 7 103
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 6 602
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 684
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 879
  9. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 4 432
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 965

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Dostali ste vyšší účet za teplo? Na svedomí to môže mať váš sused

Príčin nedoplatkov v ročnom vyúčtovaní nákladov za byt môže byť veľa – chyba pri počítaní aj zlá batéria.

EKONOMIKA

Kočner a Rusko do väzby nepôjdu, rozhodol súd

Špecializovaný trestný súd rozhodoval viac ako osem hodín.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.