SME

Naše cesty sú príliš hladké

Cesty sa u nás zdrsňujú až vtedy, keď sa na úseku stane nehoda, tvrdí dopravný expert. Drsnejšiu cestu by si u nás vyžadoval napríklad úsek medzi Martinom a Ružomberkom.

V Česku majú byť drsnejšie všetky nové aj opravované cesty. U nás sa zdrsňujú len vybrané úseky.V Česku majú byť drsnejšie všetky nové aj opravované cesty. U nás sa zdrsňujú len vybrané úseky. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Až o tridsať percent by mohla podľa odborníkov klesnúť dopravná nehodovosť na istých úsekoch, keby sme mali drsnejšie cesty.

Na Slovensku sa používa niekoľko spôsobov zdrsnenia, dopravný expert Gustáv Kasanický však hovorí, že úseky ciest sa nezriedka zdrsňujú až po tom, ako sa na nich stane nehoda. Platí to najmä o cestách prvej a nižšej triedy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

České ministerstvo dopravy minulý týždeň vyhlásilo, že zdrsňovať chce nielen všetky novo stavané, ale aj opravované cesty.

„Ministerstvo víta rozumné zdrsňovanie ciest, pretože môže prispieť k zníženiu počtu dopravných nehôd,“ reagoval na český zámer Martin Krajčovič, hovorca nášho ministerstva dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Naše cesty sa však podľa neho zdrsňujú podľa kvality a opotrebenia vozovky.

Tri spôsoby zdrsňovania

Pre drsnosť cesty u nás platia podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka parametre dané slovenskou normou a predpismi ministerstva. Musia im vyhovovať budované aj opravované úseky ciest.

Na overenie drsnosti sledovaného úseku sa podľa Ľubomíra Palčáka, šéfa Výskumného ústavu dopravného v Žiline, používa diagnostika.

Drsnosť meria špeciálny vozidlom ťahaný trojkolesový vozík Skiddometer BV 11, na meranie slúži jeho stredné koleso.

„Zber dát možno vykonávať pri rýchlosti 20 až 120 km za hodinu,“ hovorí Iveta Fedorová, vedúca organizačno­správneho odboru Slovenskej správy ciest. Ak sa zistí, že cesta je klzká, musí sa zdrsniť. Na to sa u nás používa niekoľko metód.

SkryťVypnúť reklamu

V zime sa podľa Fedorovej posype kameninovou drťou, inokedy môžu cestu frézovať. Táto metóda sa však nedá použiť na úsekoch, kde sa cesta už rozpadá.

Na zdrsnenie sa podľa Jánošíka používa aj mikrokoberec z kameniva a asfaltovej emulzie alebo živicový drenážny koberec.

Štvorcový meter zdrsnenia v závislosti od metódy stojí zhruba od dvoch do 16 eur.

Zdrsňujeme len čiastočne

„O klasickom zdrsňovaní úsekov nemôže byť ani reči,“ opisuje situáciu na Slovensku Gustáv Kasanický, riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline.

Správca komunikácie podľa neho väčšinou len sfrézuje vyjazdené koľaje na cestách. „To vôbec nie je zdrsňovanie.“

Nedostatočne sa podľa neho zdrsňujú najmä cesty prvej a nižšej triedy. Typickým príkladom úseku, ktorý si vyžaduje zdrsnenie, je cesta prvej triedy medzi Martinom a Ružomberkom, hovorí Kasanický.

SkryťVypnúť reklamu

„Stavebno-technický stav vozovky medzi Žilinou a Ružomberkom už neumožňuje použiť klasické metódy na zdrsňovanie. Úsek plánujeme opraviť,“ odpovedala Fedorová. Zdrsňovanie podľa nej závisí od peňazí.

Kasanický hovorí, že zdrsňovanie ako v Česku sa u nás momentálne robí najmä pred priechodmi pre chodcov. Vytvoria pred nimi približne 30 metrov dlhý drsnejší úsek.

Na takom sa môže znížiť nehodovosť aj viac ako o 30 percent, tvrdí expert.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 643
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 423
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 087
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 770
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 632
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 609
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 016
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 830
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 710
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 386
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 336
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 087
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 476
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 507
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu