Naše cesty sú príliš hladké

Cesty sa u nás zdrsňujú až vtedy, keď sa na úseku stane nehoda, tvrdí dopravný expert. Drsnejšiu cestu by si u nás vyžadoval napríklad úsek medzi Martinom a Ružomberkom.

V Česku majú byť drsnejšie všetky nové aj opravované cesty. U nás sa zdrsňujú len vybrané úseky.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Až o tridsať percent by mohla podľa odborníkov klesnúť dopravná nehodovosť na istých úsekoch, keby sme mali drsnejšie cesty.

Na Slovensku sa používa niekoľko spôsobov zdrsnenia, dopravný expert Gustáv Kasanický však hovorí, že úseky ciest sa nezriedka zdrsňujú až po tom, ako sa na nich stane nehoda. Platí to najmä o cestách prvej a nižšej triedy.

České ministerstvo dopravy minulý týždeň vyhlásilo, že zdrsňovať chce nielen všetky novo stavané, ale aj opravované cesty.

„Ministerstvo víta rozumné zdrsňovanie ciest, pretože môže prispieť k zníženiu počtu dopravných nehôd,“ reagoval na český zámer Martin Krajčovič, hovorca nášho ministerstva dopravy.

Naše cesty sa však podľa neho zdrsňujú podľa kvality a opotrebenia vozovky.

Tri spôsoby zdrsňovania

Pre drsnosť cesty u nás platia podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka parametre dané slovenskou normou a predpismi ministerstva. Musia im vyhovovať budované aj opravované úseky ciest.

Na overenie drsnosti sledovaného úseku sa podľa Ľubomíra Palčáka, šéfa Výskumného ústavu dopravného v Žiline, používa diagnostika.

Drsnosť meria špeciálny vozidlom ťahaný trojkolesový vozík Skiddometer BV 11, na meranie slúži jeho stredné koleso.

„Zber dát možno vykonávať pri rýchlosti 20 až 120 km za hodinu,“ hovorí Iveta Fedorová, vedúca organizačno­správneho odboru Slovenskej správy ciest. Ak sa zistí, že cesta je klzká, musí sa zdrsniť. Na to sa u nás používa niekoľko metód.

V zime sa podľa Fedorovej posype kameninovou drťou, inokedy môžu cestu frézovať. Táto metóda sa však nedá použiť na úsekoch, kde sa cesta už rozpadá.

Na zdrsnenie sa podľa Jánošíka používa aj mikrokoberec z kameniva a asfaltovej emulzie alebo živicový drenážny koberec.

Štvorcový meter zdrsnenia v závislosti od metódy stojí zhruba od dvoch do 16 eur.

Zdrsňujeme len čiastočne

„O klasickom zdrsňovaní úsekov nemôže byť ani reči,“ opisuje situáciu na Slovensku Gustáv Kasanický, riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline.

Správca komunikácie podľa neho väčšinou len sfrézuje vyjazdené koľaje na cestách. „To vôbec nie je zdrsňovanie.“

Nedostatočne sa podľa neho zdrsňujú najmä cesty prvej a nižšej triedy. Typickým príkladom úseku, ktorý si vyžaduje zdrsnenie, je cesta prvej triedy medzi Martinom a Ružomberkom, hovorí Kasanický.

„Stavebno-technický stav vozovky medzi Žilinou a Ružomberkom už neumožňuje použiť klasické metódy na zdrsňovanie. Úsek plánujeme opraviť,“ odpovedala Fedorová. Zdrsňovanie podľa nej závisí od peňazí.

Kasanický hovorí, že zdrsňovanie ako v Česku sa u nás momentálne robí najmä pred priechodmi pre chodcov. Vytvoria pred nimi približne 30 metrov dlhý drsnejší úsek.

Na takom sa môže znížiť nehodovosť aj viac ako o 30 percent, tvrdí expert.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  7. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  8. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  9. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  10. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 718
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 682
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 180
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 033
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 543
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 624
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 277
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 086
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 890
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 739

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

TECH

Svety mimo slnečnej sústavy? Pozrite si najkrajšie exoplanéty

Okolo každej hviezdy zrejme krúži aspoň jedna planéta.

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

Neprehliadnite tiež

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.

Mercedesy sa budú vyrábať už aj v Rusku

Výroba má v novom závode neďaleko Moskvy odštartovať v roku 2019.

Autosalón Ženeva 2017: Pozrite si prehľad najočakávanejších noviniek

Vo svetovej premiére sa v Ženeve ukáže Honda Civic Type R, Seat Ibiza, Subaru XV, Suzuki Swift či Volkswagen Arteon.

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop