Štatistiky poznajú množstvá situácií, kedy vodič dostal šmyk a havaroval. Takýto vodič si zvyčajne vydýchne, že nikomu ďalšiemu sa škoda nestala a nebude mať preto problémy navyše. Ak ale k takejto nehode zavoláte policajtov, môže sa stať, že bez pokuty neodídete. A možno ani vtedy nie, ak by ste pokutu vôbec nemuseli dostať. (1) Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad
Branislav: "Dňa 30.12.2010 som pri rýchlosti cca 50 km/h dostal na vozovke (cesta III. triedy) pokrytej utlačenou vrstvou snehu šmyk. Následkom toho som narazil do zvodidiel prednou časťou vozidla, otočilo ma o 180 stupňov, narazil som do tých istých zvodidiel zadnou časťou vozidla a nakoniec ma odhodilo do protismeru.
Žiadne autá nešli za mnou, ani oproti, nikomu sa nič nestalo. Akurát som si spôsobil značnú škodu na vlastnom vozidle. Dopravná polícia, ktorá prišla po vyše 2 hodinách, mi vyrúbila pokutu za neprispôsobenie jazdy vo výške 150 eur s tým, že rozsah je 150 eur až 800 eur, a teda udeľujú mi tú najnižšiu možnú pokutu.
Policajt sa tváril, že chápe nepríjemnosť situácie, ktorá sa mi stala, ale že nič lepšie, ako udeliť mi 150-eurovú pokutu, robiť nemôže. V rozpoložení, v akom som po nehode bol a po poučení od dopravného policajta, že neuznaním priestupku sa všetko posúva na šetrenie na dopravný inšpektorát, kde je minimálna sadzba 300 eur, som pokutu zaplatil."
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Branislav tiež napísal, že neprispôsobenie jazdy stavu a povahe vozovky, je veľmi šikovná formulka s tým, že to podľa neho môže byť oficiálna príčina každej nehody. Od tých, ktoré spôsobil vodič bezohľadnou a nezodpovednou jazdou, až po tie, kde viac ako chyba vodiča je na príčine zle udržiavaná cesta a iné objektívne faktory, ktoré je veľmi ťažko, ba niekedy až nemožné eliminovať.
Je dôležité prispôsobiť jazdu a aj jej rýchlosť
§ 3, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Účastník cestnej premávky je ďalej povinný
a) správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam,
§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:
Neprispôsobenie jazdy je problém viacerých nehôd. Preto sa v zákone nachádzajú formulácie, ktorá vyžadujú, aby sa vodiči správali na ceste tak, aby za predvídateľných okolností nehavarovali.
Aj cestári majú svoje povinnosti - starať sa o zjazdnosť ciest. Niekedy však objektívne nie je možné odhrnúť sneh alebo posypať cestu pred tým, než ňou pôjdete vy. A preto sa od šoféra očakáva, aby jazdil tak, aby sa ani jemu a ani nikomu inému nič nestalo.
Nech idete akoukoľvek rýchlosťou, ak dostanete na zasneženej ceste šmyk a havarujete, neprispôsobili ste rýchlosť jazdy. Je totiž zrejmé, že na vozovke pokrytej snehom sa šmýka. Pri nižších rýchlostiach je pravdepodobnosť šmyku nižšia, pri vyšších sa zvyšuje.
Posledným, kto môže zabrániť nehode, môže byť aj vodič
Jeden z vás v poradni Natankuj.sk napísal, že na ceste, ktorá bola "čistý ľad" šiel autom pomalšie než keby šiel pešo. Napriek tomu sa len tesne vyhol nehode, pretože brzdenie mu nepomohlo a skoro narazil do iného auta v križovatke. Aj v tomto prípade šlo o neprispôsobenie rýchlosti. Vždy sa dá ísť ešte pomalšie, prípadne stáť. Aspoň to predpokladá zákon o cestnej premávke.
Možno sa to zdá byť nespravodlivé dávať vinu vodičovi, ktorý šiel pomaly a napriek tomu havaroval. Prispôsobiť rýchlosť jazdy však neznamená iba spomaliť na polovicu najvyššej povolenej rýchlosti. Znamená to ísť tak rýchlo, aby nebola ohrozená bezpečnosť cestnej premávky a ich účastníkov.
Nie každé neprispôsobenie jazdy je však na pokutu. Ak existujú okolnosti, ktoré sa objektívne nedajú predpokladať, napríklad neoznačený výtlk alebo pristátie lietadla na ceste, následnú haváriu vám za vinu nedajú, lebo ste nemohli prispôsobiť rýchlosť či správanie neočakávateľným okolnostiam.
Za nehodu nemusel dostať pokutu
§ 22, zákon č. 372/1990 Zb.:
(1) Priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sa dopustí ten, kto
g) poruší všeobecne záväzný právny predpis o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikne dopravná nehoda,
(3) V blokovom konaní možno uložiť za priestupok podľa odseku 1 písm. a) až i) pokutu do 650 eur
Aj keď Branislav napísal, že škoda sa stala len jemu, uviedol, že dvakrát narazil do zvodidiel. Je teda veľmi pravdepodobné, že tým poškodil všeobecne prospešné zariadenie. Vtedy treba k nehode vždy zavolať políciu, aby zhodnotila situáciu. Branislav teda spravil všetko, čo mal.
Policajt však nepovedal Branislavovi pravdu o pokute. V blokovom konaní totiž policajt na základe zákona o priestupok nemusí udeliť pokutu. V prípade porušenia dopravných predpisov s následkom dopravnej nehody má policajt možnosť sankcionovať vodiča na mieste sumou do 650 eur, no rovnako má možnosť riešiť problém dohovorom.
Vtedy platný sadzobník pokút odporúčal policajtovi posunúť problém na dopravný inšpektorát. Zákon o priestupkoch má však prednosť a policajt musí pri určení druhu sankcie a jej výmery prihliadať na závažnosť priestupku, najmä na spôsob jeho spáchania a na jeho následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na mieru zavinenia, na pohnútky a na osobu páchateľa, ako aj na to, či a akým spôsobom bol za ten istý skutok postihnutý v kárnom alebo disciplinárnom konaní.
Policajt je teda oprávnený dať pokutu 150 eur za dopravnú nehodu, ktorá vznikla pre porušenie dopravných predpisov.
Policajt asi využil nevedomosť vodiča
Branislav ale napísal, že policajt chápal situáciu, zjavne posúdil všetky okolnosti a chcel dať Branislavovi najnižšiu možnú pokutu. Tou je ale v tomto prípade slovné upozornenie. Je teda možné, že policajt zneužil situáciu a nevedomosť Branislava a vypýtal si 150 eur.
Tých 300 eur, o ktorých napísal Branislav, nie je najnižšia možná pokuta v správnom konaní na dopravnom inšpektoráte. Tam je najnižšou pokutou 150 eur.
Aby ste sa nedostali do podobnej situácie ako Branislav, jazdite maximálne opatrne. Taktiež si priebežne opakujte dopravné predpisy. Užitočné je mať tiež v aute zákon o cestnej premávke a o priestupkoch, aby ste mohli byť policajtom z hľadiska informácií rovnocenným partnerom.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.