SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Aj keď vám dopravná značka umožní zaparkovať, môžete dostať pokutu

S parkovaním sú problémy nielen pre nedostatok parkovacích miest. Občas sa do toho pripletú aj dopravné predpisy, ktoré nie je jednoduché pochopiť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ako by ste napríklad zaparkovali na mieste, ktoré je označené dopravnou značkou povoľujúcou stáť čiastočne na chodníku, no zákon by vám to nedovolil, lebo by ste nenechali na chodníku a vozovke dostatočnú voľnú šírku?

Pavel: "Ulica pred bytovým domom kde bývam, je široká cca 6,5 metra. Keďže ide o štandardnú obojsmernú ulicu v centre mesta, išlo by o dostatočnú šírku. Na jednom kraji tejto ulice je dopravnou značkou povolené parkovanie čiastočne na chodníku. Potiaľto by bolo všetko celkom logické a správne - čiastočné státie na chodníku je predsa nevyhnutné, aby na ceste zostalo 3+3 metre voľného miesta.

Ak ale vezmeme do rúk kalkulačku a sedliacky rozum, zistíme, že časť auta stojaceho na ceste by mala byť maximálne 0,5 metra. To znamená, že ak je šírka bežného osobného auta povedzme 1,7 metra, na chodníku by malo byť zvyšných zhruba 1,2 metra šírky auta. Nakoľko je však chodník pomerne úzky (a z jeho druhej strany je bytový dom), zostane v takomto prípade voľná šírka chodníka cca 30 cm, čo je samozrejme porušenie zákona. Ako teda parkovať na takomto parkovisku?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Zákon o cestnej premávke uvádza, že dopravné značky sú nadradené všeobecnej úprave cestnej premávky.

Dopravná značka povoľujúca čiastočné parkovanie na chodníku je však platná len vtedy, ak sa použije s príslušným vodorovným značením. Ak teda parkovacie nie sú vyznačené na chodníku a vozovke, značka je neplatná.

01.jpgJe ešte možné, že dopravná značka bola umiestnená na mieste pred účinnosťou vyhlášky k zákonu o cestnej premávke. Potom by vodorovné značenie chýbať nemuselo a parkovať sa tam smie tak, ako to vyžadovali predpisy platné pred 1. februárom 2009.

Vodič tam teda smie zaparkovať tak, že čiastočne zastaví na chodníku a čiastočne na vozovke. Lenže, ustanovenia zákona, ktoré nie sú v rozpore s tým, čo tvrdí značka, vyžadujú pre cestu nechať minimálnu šírku vozovky pre premávku vozidiel a minimálnu šírku chodníka pre chodcov.

Ak teda podľa dopravnej značky osadenej na miesto pred 1. februárom 2009 môžete čiastočne parkovať na chodníku, v súlade s pravidlami to bude iba vtedy, ak necháte chodcom minimálne 1,5 metra široký chodník a na vozovke aspoň 3 metre pre každý smer jazdy.

Podľa Pavla sa to na opísanom mieste nedá. A preto, ak nechcete riskovať sankciu, radšej tam neparkujte.

Mimochodom, do konca roku 2016 sú príslušné cestné správne orgány povinné zabezpečiť zosúladenie už umiestnených dopravných značiek a dopravných zariadení podľa platných podmienok. Pre dopravnú značku na obrázku to znamená vyznačiť parkovacie miesta na zemi.

Do spomínaného termínu bude značka buď neplatná, alebo to, čo umožňuje, nebude využiteľné v súlade s predpismi.

Kto môže dať odtiahnuť auto, ktoré blokuje vjazd do garáže?

Pavel: "V spomínanom bytovom dome mám garáž, v ktorej svoj automobil pravidelne garážujem. Nakoľko sa však jedná o jedinú garáž široko-ďaleko a pozdĺž chodníka navôkol sa bežne parkuje, občas sa stane, že mi pred garážou zaparkuje iné vozidlo a bráni mi tak vo vjazde/výjazde, hoci je všeobecne známe, že pred garážou sa stáť nesmie.

Pár krát som už aj volal mestskú políciu, tí mi však povedali, že majú len papuče a že ak chcem, môžu ju tomuto vozidlu nasadiť. Mne to však vôbec nepomôže, keďže potrebujem z garáže vyjsť čo najskôr. Ideálne by bolo samozrejme predmetné vozidlo odtiahnuť. Existuje teda nejaká možnosť, ako postupovať v takomto prípade? "

O tom, že zablokovať garážový vstup, je neohľaduplné, snáď netreba ani diskutovať. Nemusí to byť ani súčasťou dopravných predpisov.

V každom prípade, zaparkované auto pred garážovými dverami, ktoré blokuje vjazd do garáže jej užívateľovi, je porušením dopravných pravidiel. Na vyriešenie takéhoto problému sa treba obrátiť na štátnu políciu. Obecná totiž nemá oprávnenie dávať vozidlá odťahovať.

Zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že odtiahnuť vozidlo, ktoré porušuje predpisy týkajúce sa zastavenia alebo státia, smie dať štátny policajt (viac si o dôvodoch môžete prečítať v poradni Natankuj.sk).

Zastavil v jednosmerke vedľa zastávky. Porušil predpisy?

Peter: "Rád by som sa spýtal, či nastalo porušenie dopravných predpisov v takejto situácii: v jednosmernej ulici som zastavil v rade parkujúcich áut pri ľavom okraji vozovky, pričom na prejazd zostal dostatočne široký jazdný pruh (viac ako 3m). Nejasnosť je však v tom, že priamo súčasťou toho jazdného pruhu je aj zastávka autobusu (nie som si istý, či označená dopravnou značkou alebo len označníkom).

Následne prišiel autobus, čím sa stala cesta dočasne neprejazdnou. Keby som tam ale nezastavil, dal by sa autobus obísť. V zákone som nikde nenašiel, že by bolo zakázané zastaviť alebo stáť vedľa zastávky a prípadné obmedzenie plynulosti premávky nastalo až zastavením autobusu (teoreticky mohol počkať, kým odídem, potreboval som len niečo naložiť). Porušil niekto dopravné predpisy a ak áno, tak ktoré? "

Problém nastal vtedy, keď Peter zastavil na druhej strane cesty, ako je zastávka autobusovej dopravy. Cesta sa stala na chvíľu neprejazdnou, keď prišiel na zastávku autobus.

Podľa zákona vodič nesmie ani zastaviť a ani stáť na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky. A tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor.

Toto ustanovenie sa však vzťahuje najmä na to, aby vodiči neparkovali autá v priestore, ktorý by mal slúžiť nastupovaniu ľudí do vozidiel hromadnej dopravy osôb a na mieste, kde takéto vozidla musia zastaviť, aby do nich ľudia mohli vojsť. Ak by sa malo vzťahovať aj na druhú stranu cesty, potom by bol problém aj na obojsmerných cestách.

Ak niekto zaparkuje na ľavej strane jednosmerky s tým, že pre premávku a tým aj pre priestor zastávky nechá voľnú šírku vozovky minimálne 3 metre, dopravné predpisy neporuší.

Ani otázka neprejazdnosti cesty v čase, kedy autobus stojí na zastávke, nie je problém. Zákon na takú situáciu myslí. Od vodičov za autobusom vyžaduje, aby za ním počkali v prípade, že tam nie je nástupný ostrovček.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  2. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  3. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  4. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  5. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  10. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  1. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  2. Compliance – who should be responsible?
  3. Employee's age as a new ground for notice of termination
  4. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  5. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  6. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  10. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 019
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 720
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 645
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 854
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 856
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 234
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 249
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 056
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor 2 075
  10. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 1 970
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na to, ako minister financií často hovorí o "doslova prázdnej špajzi", z nej dokáže, za istých okolností, stále vydolovávať značné sumy.


Ernesta Valka zavraždili v roku 2010.

Obžalovaný Radič sa môže dostať na slobodu. Začne konať ministerka.


11 h
Eduard Žitňanský

Nápad sa bude prerokovávať v skrátenom konaní, čo prešlo o jediný hlas.


16 h
Lewis Hamilton oslavuje triumf na Veľkej cene S. Arábie. V pozadí je sklamaný jeho rival Max Verstappen.

Veľkú cenu Saudskej Arábie poznačila kolízia rivalov v boji o titul majstra sveta.


11 h

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


3. dec

Blogy SME

  1. Tomáš Sedliačik: Šírenie nepravdivej informácie
  2. Anton Sládek: Bratislava - Zaujímavé fasády na Leškovej ulici
  3. Jiří Ščobák: Co říkají odborníci na připravované reformy II. a III. piliera? A co si myslí lidé, kteří tyto reformy tvoří?
  4. Tupou Ceruzou: Kolaterálne obete lockdownu
  5. Pavel Dvořák: Wuhan by ste mali chcieť navštíviť
  6. Michael Achberger: Strata menštruácie kvôli diéte? Aj to vám hrozí
  7. Martin Greguš: 6,4 mld. EUR na rok...pravda o slovenských nemocniciach a zdravotníctve...analýza rozpočtu ZDRAVOTNÍCTVA...
  8. Rasťo Valent: Zamyslenie o Messim, PSG a Barce
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 859
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 312
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 879
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 732
  5. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 463
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 370
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 700
  8. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 672
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu