Aj keď vám dopravná značka umožní zaparkovať, môžete dostať pokutu

S parkovaním sú problémy nielen pre nedostatok parkovacích miest. Občas sa do toho pripletú aj dopravné predpisy, ktoré nie je jednoduché pochopiť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ako by ste napríklad zaparkovali na mieste, ktoré je označené dopravnou značkou povoľujúcou stáť čiastočne na chodníku, no zákon by vám to nedovolil, lebo by ste nenechali na chodníku a vozovke dostatočnú voľnú šírku?

Pavel: "Ulica pred bytovým domom kde bývam, je široká cca 6,5 metra. Keďže ide o štandardnú obojsmernú ulicu v centre mesta, išlo by o dostatočnú šírku. Na jednom kraji tejto ulice je dopravnou značkou povolené parkovanie čiastočne na chodníku. Potiaľto by bolo všetko celkom logické a správne - čiastočné státie na chodníku je predsa nevyhnutné, aby na ceste zostalo 3+3 metre voľného miesta.

Ak ale vezmeme do rúk kalkulačku a sedliacky rozum, zistíme, že časť auta stojaceho na ceste by mala byť maximálne 0,5 metra. To znamená, že ak je šírka bežného osobného auta povedzme 1,7 metra, na chodníku by malo byť zvyšných zhruba 1,2 metra šírky auta. Nakoľko je však chodník pomerne úzky (a z jeho druhej strany je bytový dom), zostane v takomto prípade voľná šírka chodníka cca 30 cm, čo je samozrejme porušenie zákona. Ako teda parkovať na takomto parkovisku?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Zákon o cestnej premávke uvádza, že dopravné značky sú nadradené všeobecnej úprave cestnej premávky.

Dopravná značka povoľujúca čiastočné parkovanie na chodníku je však platná len vtedy, ak sa použije s príslušným vodorovným značením. Ak teda parkovacie nie sú vyznačené na chodníku a vozovke, značka je neplatná.

01.jpgJe ešte možné, že dopravná značka bola umiestnená na mieste pred účinnosťou vyhlášky k zákonu o cestnej premávke. Potom by vodorovné značenie chýbať nemuselo a parkovať sa tam smie tak, ako to vyžadovali predpisy platné pred 1. februárom 2009.

Vodič tam teda smie zaparkovať tak, že čiastočne zastaví na chodníku a čiastočne na vozovke. Lenže, ustanovenia zákona, ktoré nie sú v rozpore s tým, čo tvrdí značka, vyžadujú pre cestu nechať minimálnu šírku vozovky pre premávku vozidiel a minimálnu šírku chodníka pre chodcov.

Ak teda podľa dopravnej značky osadenej na miesto pred 1. februárom 2009 môžete čiastočne parkovať na chodníku, v súlade s pravidlami to bude iba vtedy, ak necháte chodcom minimálne 1,5 metra široký chodník a na vozovke aspoň 3 metre pre každý smer jazdy.

Podľa Pavla sa to na opísanom mieste nedá. A preto, ak nechcete riskovať sankciu, radšej tam neparkujte.

Mimochodom, do konca roku 2016 sú príslušné cestné správne orgány povinné zabezpečiť zosúladenie už umiestnených dopravných značiek a dopravných zariadení podľa platných podmienok. Pre dopravnú značku na obrázku to znamená vyznačiť parkovacie miesta na zemi.

Do spomínaného termínu bude značka buď neplatná, alebo to, čo umožňuje, nebude využiteľné v súlade s predpismi.

Kto môže dať odtiahnuť auto, ktoré blokuje vjazd do garáže?

Pavel: "V spomínanom bytovom dome mám garáž, v ktorej svoj automobil pravidelne garážujem. Nakoľko sa však jedná o jedinú garáž široko-ďaleko a pozdĺž chodníka navôkol sa bežne parkuje, občas sa stane, že mi pred garážou zaparkuje iné vozidlo a bráni mi tak vo vjazde/výjazde, hoci je všeobecne známe, že pred garážou sa stáť nesmie.

Pár krát som už aj volal mestskú políciu, tí mi však povedali, že majú len papuče a že ak chcem, môžu ju tomuto vozidlu nasadiť. Mne to však vôbec nepomôže, keďže potrebujem z garáže vyjsť čo najskôr. Ideálne by bolo samozrejme predmetné vozidlo odtiahnuť. Existuje teda nejaká možnosť, ako postupovať v takomto prípade? "

O tom, že zablokovať garážový vstup, je neohľaduplné, snáď netreba ani diskutovať. Nemusí to byť ani súčasťou dopravných predpisov.

V každom prípade, zaparkované auto pred garážovými dverami, ktoré blokuje vjazd do garáže jej užívateľovi, je porušením dopravných pravidiel. Na vyriešenie takéhoto problému sa treba obrátiť na štátnu políciu. Obecná totiž nemá oprávnenie dávať vozidlá odťahovať.

Zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že odtiahnuť vozidlo, ktoré porušuje predpisy týkajúce sa zastavenia alebo státia, smie dať štátny policajt (viac si o dôvodoch môžete prečítať v poradni Natankuj.sk).

Zastavil v jednosmerke vedľa zastávky. Porušil predpisy?

Peter: "Rád by som sa spýtal, či nastalo porušenie dopravných predpisov v takejto situácii: v jednosmernej ulici som zastavil v rade parkujúcich áut pri ľavom okraji vozovky, pričom na prejazd zostal dostatočne široký jazdný pruh (viac ako 3m). Nejasnosť je však v tom, že priamo súčasťou toho jazdného pruhu je aj zastávka autobusu (nie som si istý, či označená dopravnou značkou alebo len označníkom).

Následne prišiel autobus, čím sa stala cesta dočasne neprejazdnou. Keby som tam ale nezastavil, dal by sa autobus obísť. V zákone som nikde nenašiel, že by bolo zakázané zastaviť alebo stáť vedľa zastávky a prípadné obmedzenie plynulosti premávky nastalo až zastavením autobusu (teoreticky mohol počkať, kým odídem, potreboval som len niečo naložiť). Porušil niekto dopravné predpisy a ak áno, tak ktoré? "

Problém nastal vtedy, keď Peter zastavil na druhej strane cesty, ako je zastávka autobusovej dopravy. Cesta sa stala na chvíľu neprejazdnou, keď prišiel na zastávku autobus.

Podľa zákona vodič nesmie ani zastaviť a ani stáť na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky. A tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor.

Toto ustanovenie sa však vzťahuje najmä na to, aby vodiči neparkovali autá v priestore, ktorý by mal slúžiť nastupovaniu ľudí do vozidiel hromadnej dopravy osôb a na mieste, kde takéto vozidla musia zastaviť, aby do nich ľudia mohli vojsť. Ak by sa malo vzťahovať aj na druhú stranu cesty, potom by bol problém aj na obojsmerných cestách.

Ak niekto zaparkuje na ľavej strane jednosmerky s tým, že pre premávku a tým aj pre priestor zastávky nechá voľnú šírku vozovky minimálne 3 metre, dopravné predpisy neporuší.

Ani otázka neprejazdnosti cesty v čase, kedy autobus stojí na zastávke, nie je problém. Zákon na takú situáciu myslí. Od vodičov za autobusom vyžaduje, aby za ním počkali v prípade, že tam nie je nástupný ostrovček.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 413
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 318
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 333
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 061
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 985
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 162
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 008
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 574
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 883
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 568

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop