BRATISLAVA, SALZBURG. Možno si poviete, že to bol zo strany českej značky relatívne lacný ťah, ako si zabezpečiť prezentáciu v médiách. Ja tvrdím, že v Mladej Boleslavi konečne začali propagovať svoje pôsobenie na poli motoristického športu. Po neúspešnej anabáze s Octaviou a Fabiou WRC totiž postavili nie konkurencieschopné, ale rovno víťazné auto.
Škoda Fabia S2000 triumfovala v seriáli Intercontinental Rally Challenge, ktorý je po majstrovstvách sveta druhým najprestížnejším rely-šampionátom na svete. Škoda zvíťazila v hodnotení tímov a jej továrenskí jazdci - Fín Juho Hänninen a Čech Jan Kopecký - boli najlepší medzi jednotlivcami, keď v konečnom účtovaní obsadili prvé dve priečky.
Fabia S2000 zaznamenala ďalšie úspechy v rôznych národných šampionátoch, vrátane toho slovenského (vďaka Jozefovi Bérešovi jun. a Róbertovi Müllerovi). Navyše, v Boleslavi neberú motoršport ako „módny doplnok“. Značky Škoda a Laurin&Klement sa na pretekárskych tratiach pohybujú rovných 110 rokov.
Ťažký štart Už krátko pred ôsmou ráno prichádzame na miesto činu, polygón vzdialený asi 20 km od Salzburgu. Spomedzi novinárov sme prví, a tak sledujeme, ako organizačný tím dokončuje prípravy. Prvý zážitok prichádza už o niekoľko sekúnd. Mechanici vytlačili Fabiu S2000 z kamióna a idú ju naštartovať.
Studený ranný štart motoru evidentne nie je celkom po vôli. Mnohé pretekárske poháňacie jednotky sa vyznačujú nevyrovnaným chodom pri voľnobehu, no atmosférický dvojliter pod kapotou Fabie počas prvých minút predvádza „štekot“, aký som ešte nepočul.
Po chvíli si za volant sadá Juho Hänninen a ide si prvýkrát vyskúšať trať. Asi 1,2-kilometrový okruh s niekoľkými malými horizontmi je pokrytý topiacim sa ľadom a snehom. Fín si s traťou ihneď „potykal“ a jazdí výhradne dverami napred.
Podobné kúsky vzápätí predvádza aj Jan Kopecký. Honza odkúži niekoľko kôl a vracia sa k mechanikom. Potrebuje posunúť pedálovú skupinu. Má totiž dlhšie nohy než Juho.
„Krízovka“ s Baumschlagerom Ešte pred tým, než si do Fabie budem môcť sadnúť aj ja, prichádza predjedlo. Na krátkom zľadovatelom okruhu dostávame možnosť vyskúšať si sériové štvorkolky značky Škoda - Yeti a Superb. Inštruktora robí istý nižší postarší pán. Tí, ktorým automobilové súťaže nie sú cudzie, okamžite identifikujú Raimunda Baumschlagera.
Desaťnásobného majstra Rakúska v rely - a vo veku 51 rokov stále aktívneho jazdca - po chvíli prosíme, aby nás trochu previezol. Raimundovi to evidentne polichotilo a už nastupujeme do Yetiho.
V úseku, kde som ja držal dvojku, má skúsený jazdec zaradený tretí prevodový stupeň. O niekoľko sekúnd ale prichádza vytriezvenie a Yeti vráža do namrznutej snehovej bariéry. „Total understeer,“ berieme celý „incident“ s úsmevom. Raimund sa smeje tiež a zároveň nadáva na nevypínateľný stabilizačný systém. V ďalšom kole pred rovnakou zákrutou opäť drží tretí prevodový stupeň. Tentokrát ju prechádza plynulým powerslidom.
Ďakujeme pán Baumschlager a veľa šťastia v boji o jedenásty rakúsky titul (ako inak, za volantom Fabie S2000)!
Osobný šofér Kopecký Konečne prišiel rad na mňa. Počítač určil, že mi osobného šoféra na chvíľu bude robiť Jan Kopecký. Už iba vypísať formulár, v ktorom potvrdzujem, že si do súťažného špeciálu sadám na vlastné riziko, nasadiť ochrannú kuklu, prilbu a môžeme ísť na to.
Obe sedadlá sú v aute umiestnené takmer uprostred kabíny, to spolujazdcove navyše mimoriadne nízko, kvôli zníženiu ťažiska. Cez čelné sklo tak vidím akurát stromy a vrcholce kolíkov lemujúcich trať.
Tá je po niekoľkých desiatkach prejazdov seriózne vyšmýkaná, takmer sa po nej nedá chodiť. 5 milimetrové hroty v pneumatikách však autu zabezpečujú veľmi dobrú priľnavosť. Hneď prvá zákruta po asi 200 metroch „cieľovej rovinky“ je mimoriadne zaujímavá.
Len niekoľko metrov za vracákom sa totiž nachádza ľadová voda jazera Hintersee. Jan podraďuje do dvojky, ťahá za ručnú brzdu a pod plným plynom pokračujeme ďalej.
Nasleduje pasáž zákrut na tretí prevodový stupeň - jazdec opäť posiela auto do šmyku prostredníctvom ručnej brzdy a pridáva plný plyn. Pohľad do tváre Kopeckého napovedá, že ani „stý“ prejazd kratučkým okruhom ho nenudí. „Jazdu si užívam, som rád za každý kilometer strávený v súťažnom aute,“ konštatuje.
Záverečná sekcia obsahuje dve dlhé a pomerne rýchle zákruty. Obe prechádzame bokom, na vytočenú trojku. Krátko pred cieľom sme trochu širokí a zadným nárazníkom sa opierame o snehovú bariéru. Potom plné brzdy a sme v cieli.
Tam dostávam symbolickú čokoládovú medailu. Tú si však viac zaslúži Jan Kopecký za bravúrne odvedenú prácu. Na týchto päť minút som čakal celý deň, ale oplatilo sa!
„Užijú“ si aj mechanici Kým Jan a Juho vozia ďalších hostí, mne zostáva čas na krátky rozhovor s mechanikmi. Zaujíma ma najmä história špeciálu, z ktorého som práve vystúpil. „Je to takzvané novinárske vozidlo. Ide o plnú špecifikáciu Evo2, avšak v aute sú namontované aj rôzne staršie diely. Tento konkrétny kus nemá za sebou ani kilometer rýchlostnej skúšky,“ dozvedám sa. „Vzadu v kamióne máme jedno ostré auto s nastavením pre Monte Carlo.“
Čo vás čaká po skončení tejto akcie? „Jan a Juho letia priamo do dejiska Rallye Monte Carlo. My mechanici sa vraciame do Mladej Boleslavi, kde musíme zbaliť techniku. Jedna partia vyrazí za jazdcami skôr. Dovezú im tréningové vozidlá. Kamión so súťažným náradím vyrazí o niekoľko dní neskôr.“
Trénujú na Scoutoch S čím jazdci tímu Škoda Motorsport absolvujú zoznamovacie jazdy? „Používajú Octavie Scout. Po technickej stránke sú úplne sériové, majú však plechovú ochranu podvozkov, volanty bez airbagu, športové sedadlá a samozrejme tripmastre na zaznamenávanie trate. Na týchto autách by mali počas rely jazdiť takzvaní ľadoví špióni,“ dodáva jeden z mechanikov.
Týchto hrdinov zo servisnej zóny čaká náročná sezóna. Jan Kopecký bude tohto roku jazdiť v seriáli IRC a jeho prioritou je vyhrať. Juho Hänninen sa v tomto šampionáte objaví len sporadicky, jeho úlohou bude reprezentovať staronový tím Red Bull Škoda v majstrovstvách sveta, konkrétne v kategórii SWRC.
Škoda Fabia Super 2000 Evo2
Motor atmosférický 2.0 l
Zdvihový objem [cm3] 1996
Výkon [kW/k] 199/270 – 210/285
pri otáčkach [1/min] 8250
Krútiaci moment [Nm] 250
pri otáčkach [1/min] 7250
Prevodovka 6-stupňová sekvenčná,
Pohon 4x4
Minimálna hmotnosť [kg] 1200
Palivová spotreba [l/km RS] 0,6
Rozmery:
dĺžka 4000 mm
šírka 1820 mm
rázvor náprav 2486 mm
objem palivovej nádrže 75
priemer diskov kolies 15-18“