Cyklisti to nemajú ľahké, v pravidlách ale problém nie je

Cyklistike na Slovensku neholduje taká veľká skupina ľudí ako v niektorých iných krajinách. Možno aj preto sa u nás nedá hovoriť o rozvinutej sieti cyklistických chodníkov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Cyklisti sú tak nútení jazdiť po ceste.

Nejeden cyklista sa z obavy o svoje zdravie a život radšej presunie presunie na chodník. V poradni Natankuj.sk ste si posťažovali na tento problém.

igtr: "Chcem sa spýtať. Kto koordinuje túto oblasť premávky. Je niekde informácia o cyklochodníkoch zverejnená? Čo s miestami, kde majú cyklisti vjazd zakázaný? Napríklad, sú ulice a námestia, kde je povolené vjazdy pre zásobovanie a cyklistom nie. Kedy tam budeme mať prístup aj bicyklom? Sme v EU, a teda platia jednotné smernice. Napríklad v Dánsku majú cyklisti oveľa lepšie postavenie voči autám, pričom ohľaduplnosť voči chodcom je garantovaná."

01.jpgChodník je predovšetkým pre chodcov

Pre cyklistov sú zákonom o cestnej premávke určené predovšetkým cestičky pre cyklistov. Sú označené dopravnou značkou v tvare modrého kruhu so symbolom cyklistu uprostred. Ak takáto cestička nie je alebo je nezjazdná, cyklista sa smie vybrať po pravom okraji vozovky. Môže ísť aj po pravej krajnici cesty, ak tým neohrozí alebo neobmedzí chodcov.

Jediná možnosť, ako dnes cyklisti smú beztrestne použiť chodník, je zosadnúť z bicykla a tlačiť ho. V opačnom prípade im hrozí na mieste pokuta do výšky 60 eur.

Premávku cyklistov, ako každú inú, "koordinujú" dopravné predpisy (v prípade jazdy v lese aj zákon o lesoch), značky, prípadne polícia.

Cyklomapy na vidieku a v mestách

Ale čo trasy pre cyklistov? A možnosti ich jazdy v prípadoch, ktoré spomínal igtr? Tam je to najmä na rozhodnutiach dopravných inžinierov a dopravných inšpektorátov. Do niektorých lokalít však cyklistov asi nepustia, aby nenastala ani malá možnosť ohrozenia chodcov.

Jednoducho, cyklisti v meste nemajú na ružiach ustlané.

Existujú však cyklomapy. Mnoho ich nájdete na internete. Stačí zadať správne heslo do vyhľadávača. Národné lesnícke centrum vydalo pre jazdu v lese pre cyklistov mapu, ktorú si stačí vyžiadať. Všetky tieto mapy sú však skôr pre dlhšie trasy. Trasy, pri ktorých sa môžete rozhodnúť i pre využitie klasickej cesty pre autá.

Súhrnná mapa cestičiek určených len pre cyklistov v mestách však neexistuje. Niektoré vyznačené chodníky môžete nájsť priamo na stránke toho-ktorého mesta, no nie je to pravidlo.

V dopravných predpisoch problém nebude

V niektorých väčších mestách povolili cyklistom jazdiť aj po peších zónach. Prejazd cez ne je buď obmedzený časovo, priestorovo, alebo rýchlostne. V priestore peších zón je cyklista síce chránený pred nebezpečenstvom číhajúcim od automobilov, musí však o to viac dávať pozor na chodcov. Povinnosť, ktorú majú vodiči áut voči cyklistom na cestách, majú na spomínaných peších zónach cyklisti voči chodcom.

Igtr si tiež posťažoval na to, že na niektoré námestia alebo ulice na Slovensku má vjazd povolené len zásobovanie ale cyklisti nie. Naznačil, že v iných krajinách majú cyklisti väčšie možnosti.

Aj v zahraničí platia pre cyklistov dopravné pravidlá. V každej krajine ich však môžu mať upravené inak. U nás jednoducho platí, že ak je niekde zákaz vjazdu, platí aj pre cyklistov. Bicykel je totiž vozidlo, ak na ňom niekto jazdí. Nemotorové, no vozidlo.

Aj keď sme súčasťou Európskej únie a základné dopravné predpisy sú v podstate takmer všade rovnaké, môže sa stať, že v drobnostiach sú odlišné. A aj dopravné značky môžu veľa zmeniť. Potom sa nám bude ľahko javiť v kombinácii s nedostatkom cestičiek pre cyklistov, že cyklisti na Slovensku majú horšie postavenie ako ich "kolegovia" v iných krajinách.

V dopravných predpisoch nebude až taký problém. Cyklistom by okrem ďalších kilometrov cestičiek pre cyklistov pomohlo aj to, ak by sa vodiči motorových vozidiel správali na cestách ohľaduplnejšie. Na to, by sa také niečo stalo, by však museli byť ohľaduplní aj sami voči sebe. Dennodenne sa však presviedčame o opaku.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 843
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 794
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 780
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 003
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 941
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 665
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 077
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 935
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 692
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 418

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

KULTÚRA

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Neprehliadnite tiež

Test: Trojica dodávok PSA a Toyoty vyniká variabilitou priestoru

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop