Cyklisti to nemajú ľahké, v pravidlách ale problém nie je

Cyklistike na Slovensku neholduje taká veľká skupina ľudí ako v niektorých iných krajinách. Možno aj preto sa u nás nedá hovoriť o rozvinutej sieti cyklistických chodníkov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Cyklisti sú tak nútení jazdiť po ceste.

Nejeden cyklista sa z obavy o svoje zdravie a život radšej presunie presunie na chodník. V poradni Natankuj.sk ste si posťažovali na tento problém.

igtr: "Chcem sa spýtať. Kto koordinuje túto oblasť premávky. Je niekde informácia o cyklochodníkoch zverejnená? Čo s miestami, kde majú cyklisti vjazd zakázaný? Napríklad, sú ulice a námestia, kde je povolené vjazdy pre zásobovanie a cyklistom nie. Kedy tam budeme mať prístup aj bicyklom? Sme v EU, a teda platia jednotné smernice. Napríklad v Dánsku majú cyklisti oveľa lepšie postavenie voči autám, pričom ohľaduplnosť voči chodcom je garantovaná."

01.jpgChodník je predovšetkým pre chodcov

Pre cyklistov sú zákonom o cestnej premávke určené predovšetkým cestičky pre cyklistov. Sú označené dopravnou značkou v tvare modrého kruhu so symbolom cyklistu uprostred. Ak takáto cestička nie je alebo je nezjazdná, cyklista sa smie vybrať po pravom okraji vozovky. Môže ísť aj po pravej krajnici cesty, ak tým neohrozí alebo neobmedzí chodcov.

Jediná možnosť, ako dnes cyklisti smú beztrestne použiť chodník, je zosadnúť z bicykla a tlačiť ho. V opačnom prípade im hrozí na mieste pokuta do výšky 60 eur.

Premávku cyklistov, ako každú inú, "koordinujú" dopravné predpisy (v prípade jazdy v lese aj zákon o lesoch), značky, prípadne polícia.

Cyklomapy na vidieku a v mestách

Ale čo trasy pre cyklistov? A možnosti ich jazdy v prípadoch, ktoré spomínal igtr? Tam je to najmä na rozhodnutiach dopravných inžinierov a dopravných inšpektorátov. Do niektorých lokalít však cyklistov asi nepustia, aby nenastala ani malá možnosť ohrozenia chodcov.

Jednoducho, cyklisti v meste nemajú na ružiach ustlané.

Existujú však cyklomapy. Mnoho ich nájdete na internete. Stačí zadať správne heslo do vyhľadávača. Národné lesnícke centrum vydalo pre jazdu v lese pre cyklistov mapu, ktorú si stačí vyžiadať. Všetky tieto mapy sú však skôr pre dlhšie trasy. Trasy, pri ktorých sa môžete rozhodnúť i pre využitie klasickej cesty pre autá.

Súhrnná mapa cestičiek určených len pre cyklistov v mestách však neexistuje. Niektoré vyznačené chodníky môžete nájsť priamo na stránke toho-ktorého mesta, no nie je to pravidlo.

V dopravných predpisoch problém nebude

V niektorých väčších mestách povolili cyklistom jazdiť aj po peších zónach. Prejazd cez ne je buď obmedzený časovo, priestorovo, alebo rýchlostne. V priestore peších zón je cyklista síce chránený pred nebezpečenstvom číhajúcim od automobilov, musí však o to viac dávať pozor na chodcov. Povinnosť, ktorú majú vodiči áut voči cyklistom na cestách, majú na spomínaných peších zónach cyklisti voči chodcom.

Igtr si tiež posťažoval na to, že na niektoré námestia alebo ulice na Slovensku má vjazd povolené len zásobovanie ale cyklisti nie. Naznačil, že v iných krajinách majú cyklisti väčšie možnosti.

Aj v zahraničí platia pre cyklistov dopravné pravidlá. V každej krajine ich však môžu mať upravené inak. U nás jednoducho platí, že ak je niekde zákaz vjazdu, platí aj pre cyklistov. Bicykel je totiž vozidlo, ak na ňom niekto jazdí. Nemotorové, no vozidlo.

Aj keď sme súčasťou Európskej únie a základné dopravné predpisy sú v podstate takmer všade rovnaké, môže sa stať, že v drobnostiach sú odlišné. A aj dopravné značky môžu veľa zmeniť. Potom sa nám bude ľahko javiť v kombinácii s nedostatkom cestičiek pre cyklistov, že cyklisti na Slovensku majú horšie postavenie ako ich "kolegovia" v iných krajinách.

V dopravných predpisoch nebude až taký problém. Cyklistom by okrem ďalších kilometrov cestičiek pre cyklistov pomohlo aj to, ak by sa vodiči motorových vozidiel správali na cestách ohľaduplnejšie. Na to, by sa také niečo stalo, by však museli byť ohľaduplní aj sami voči sebe. Dennodenne sa však presviedčame o opaku.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 831
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 565
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 493
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 482
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 207
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 008
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 194
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 650
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 030
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 573

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Bezpečnostné preverovanie zásielok robia aj Slovenská pošta či finančná správa. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

DOMOV

SME Naživo: Rusko, aké by Slováci chceli nikdy neexistovalo

V diskusii SME diskutovali odborníci o propagande.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop