Cyklisti to nemajú ľahké, v pravidlách ale problém nie je

Cyklistike na Slovensku neholduje taká veľká skupina ľudí ako v niektorých iných krajinách. Možno aj preto sa u nás nedá hovoriť o rozvinutej sieti cyklistických chodníkov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Cyklisti sú tak nútení jazdiť po ceste.

Nejeden cyklista sa z obavy o svoje zdravie a život radšej presunie presunie na chodník. V poradni Natankuj.sk ste si posťažovali na tento problém.

igtr: "Chcem sa spýtať. Kto koordinuje túto oblasť premávky. Je niekde informácia o cyklochodníkoch zverejnená? Čo s miestami, kde majú cyklisti vjazd zakázaný? Napríklad, sú ulice a námestia, kde je povolené vjazdy pre zásobovanie a cyklistom nie. Kedy tam budeme mať prístup aj bicyklom? Sme v EU, a teda platia jednotné smernice. Napríklad v Dánsku majú cyklisti oveľa lepšie postavenie voči autám, pričom ohľaduplnosť voči chodcom je garantovaná."

01.jpgChodník je predovšetkým pre chodcov

Pre cyklistov sú zákonom o cestnej premávke určené predovšetkým cestičky pre cyklistov. Sú označené dopravnou značkou v tvare modrého kruhu so symbolom cyklistu uprostred. Ak takáto cestička nie je alebo je nezjazdná, cyklista sa smie vybrať po pravom okraji vozovky. Môže ísť aj po pravej krajnici cesty, ak tým neohrozí alebo neobmedzí chodcov.

Jediná možnosť, ako dnes cyklisti smú beztrestne použiť chodník, je zosadnúť z bicykla a tlačiť ho. V opačnom prípade im hrozí na mieste pokuta do výšky 60 eur.

Premávku cyklistov, ako každú inú, "koordinujú" dopravné predpisy (v prípade jazdy v lese aj zákon o lesoch), značky, prípadne polícia.

Cyklomapy na vidieku a v mestách

Ale čo trasy pre cyklistov? A možnosti ich jazdy v prípadoch, ktoré spomínal igtr? Tam je to najmä na rozhodnutiach dopravných inžinierov a dopravných inšpektorátov. Do niektorých lokalít však cyklistov asi nepustia, aby nenastala ani malá možnosť ohrozenia chodcov.

Jednoducho, cyklisti v meste nemajú na ružiach ustlané.

Existujú však cyklomapy. Mnoho ich nájdete na internete. Stačí zadať správne heslo do vyhľadávača. Národné lesnícke centrum vydalo pre jazdu v lese pre cyklistov mapu, ktorú si stačí vyžiadať. Všetky tieto mapy sú však skôr pre dlhšie trasy. Trasy, pri ktorých sa môžete rozhodnúť i pre využitie klasickej cesty pre autá.

Súhrnná mapa cestičiek určených len pre cyklistov v mestách však neexistuje. Niektoré vyznačené chodníky môžete nájsť priamo na stránke toho-ktorého mesta, no nie je to pravidlo.

V dopravných predpisoch problém nebude

V niektorých väčších mestách povolili cyklistom jazdiť aj po peších zónach. Prejazd cez ne je buď obmedzený časovo, priestorovo, alebo rýchlostne. V priestore peších zón je cyklista síce chránený pred nebezpečenstvom číhajúcim od automobilov, musí však o to viac dávať pozor na chodcov. Povinnosť, ktorú majú vodiči áut voči cyklistom na cestách, majú na spomínaných peších zónach cyklisti voči chodcom.

Igtr si tiež posťažoval na to, že na niektoré námestia alebo ulice na Slovensku má vjazd povolené len zásobovanie ale cyklisti nie. Naznačil, že v iných krajinách majú cyklisti väčšie možnosti.

Aj v zahraničí platia pre cyklistov dopravné pravidlá. V každej krajine ich však môžu mať upravené inak. U nás jednoducho platí, že ak je niekde zákaz vjazdu, platí aj pre cyklistov. Bicykel je totiž vozidlo, ak na ňom niekto jazdí. Nemotorové, no vozidlo.

Aj keď sme súčasťou Európskej únie a základné dopravné predpisy sú v podstate takmer všade rovnaké, môže sa stať, že v drobnostiach sú odlišné. A aj dopravné značky môžu veľa zmeniť. Potom sa nám bude ľahko javiť v kombinácii s nedostatkom cestičiek pre cyklistov, že cyklisti na Slovensku majú horšie postavenie ako ich "kolegovia" v iných krajinách.

V dopravných predpisoch nebude až taký problém. Cyklistom by okrem ďalších kilometrov cestičiek pre cyklistov pomohlo aj to, ak by sa vodiči motorových vozidiel správali na cestách ohľaduplnejšie. Na to, by sa také niečo stalo, by však museli byť ohľaduplní aj sami voči sebe. Dennodenne sa však presviedčame o opaku.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  2. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  5. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  10. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  1. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  5. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  6. Do we have "Sagans" in language education?
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  10. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 102
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 21 700
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 17 640
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 6 031
  5. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 4 598
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 3 994
  7. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 146
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 2 920
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 2 023
  10. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 1 963

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR JURAJA BERZEDIHO

Na východe je veselo. Len dokedy

Kalkulačka rozhodla. V Košiciach prídu o slovenské zápasy tisíce fanúšikov.

KOMENTÁRE

Katastrofa: Nikdy nebolo lepšie

Samotné fakty na víťazstvo nad populistami a demagógmi nestačia.

Píše Kristián Blaškovič - Fórum

Čím prekvapí Kim na stretnutí s Trumpom?

Kim sa chce vrátiť medzi svetových politikov ako ich rovnocenný partner.

DOMOV

Mazurek učil európskych extrémistov slušnosti

Strana združujúca európskych extrémistov mala cez víkend snem.

Neprehliadnite tiež

Porsche pre vysoké emisie zvoláva takmer 60 000 luxusných SUV

Zvolávacia akcia sa týka modelov Cayenne aj Macan, ide opäť o podvádzanie pri testoch.

Poľskí zlodeji ukradli prototyp Mercedesu v štádiu vývoja

Pre automobilku je hodnota dielov nevyčísliteľná.

Škoda Rapid skončí, Felicia sa zrejme vráti už budúci rok

Za zmenou zamerania majú byť slabé predaje súčasného Rapidu v Európe.

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami, hovoria, že sa ešte musia učiť.