Cyklisti to nemajú ľahké, v pravidlách ale problém nie je

Cyklistike na Slovensku neholduje taká veľká skupina ľudí ako v niektorých iných krajinách. Možno aj preto sa u nás nedá hovoriť o rozvinutej sieti cyklistických chodníkov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Cyklisti sú tak nútení jazdiť po ceste.

Nejeden cyklista sa z obavy o svoje zdravie a život radšej presunie presunie na chodník. V poradni Natankuj.sk ste si posťažovali na tento problém.

igtr: "Chcem sa spýtať. Kto koordinuje túto oblasť premávky. Je niekde informácia o cyklochodníkoch zverejnená? Čo s miestami, kde majú cyklisti vjazd zakázaný? Napríklad, sú ulice a námestia, kde je povolené vjazdy pre zásobovanie a cyklistom nie. Kedy tam budeme mať prístup aj bicyklom? Sme v EU, a teda platia jednotné smernice. Napríklad v Dánsku majú cyklisti oveľa lepšie postavenie voči autám, pričom ohľaduplnosť voči chodcom je garantovaná."

01.jpgChodník je predovšetkým pre chodcov

Pre cyklistov sú zákonom o cestnej premávke určené predovšetkým cestičky pre cyklistov. Sú označené dopravnou značkou v tvare modrého kruhu so symbolom cyklistu uprostred. Ak takáto cestička nie je alebo je nezjazdná, cyklista sa smie vybrať po pravom okraji vozovky. Môže ísť aj po pravej krajnici cesty, ak tým neohrozí alebo neobmedzí chodcov.

Jediná možnosť, ako dnes cyklisti smú beztrestne použiť chodník, je zosadnúť z bicykla a tlačiť ho. V opačnom prípade im hrozí na mieste pokuta do výšky 60 eur.

Premávku cyklistov, ako každú inú, "koordinujú" dopravné predpisy (v prípade jazdy v lese aj zákon o lesoch), značky, prípadne polícia.

Cyklomapy na vidieku a v mestách

Ale čo trasy pre cyklistov? A možnosti ich jazdy v prípadoch, ktoré spomínal igtr? Tam je to najmä na rozhodnutiach dopravných inžinierov a dopravných inšpektorátov. Do niektorých lokalít však cyklistov asi nepustia, aby nenastala ani malá možnosť ohrozenia chodcov.

Jednoducho, cyklisti v meste nemajú na ružiach ustlané.

Existujú však cyklomapy. Mnoho ich nájdete na internete. Stačí zadať správne heslo do vyhľadávača. Národné lesnícke centrum vydalo pre jazdu v lese pre cyklistov mapu, ktorú si stačí vyžiadať. Všetky tieto mapy sú však skôr pre dlhšie trasy. Trasy, pri ktorých sa môžete rozhodnúť i pre využitie klasickej cesty pre autá.

Súhrnná mapa cestičiek určených len pre cyklistov v mestách však neexistuje. Niektoré vyznačené chodníky môžete nájsť priamo na stránke toho-ktorého mesta, no nie je to pravidlo.

V dopravných predpisoch problém nebude

V niektorých väčších mestách povolili cyklistom jazdiť aj po peších zónach. Prejazd cez ne je buď obmedzený časovo, priestorovo, alebo rýchlostne. V priestore peších zón je cyklista síce chránený pred nebezpečenstvom číhajúcim od automobilov, musí však o to viac dávať pozor na chodcov. Povinnosť, ktorú majú vodiči áut voči cyklistom na cestách, majú na spomínaných peších zónach cyklisti voči chodcom.

Igtr si tiež posťažoval na to, že na niektoré námestia alebo ulice na Slovensku má vjazd povolené len zásobovanie ale cyklisti nie. Naznačil, že v iných krajinách majú cyklisti väčšie možnosti.

Aj v zahraničí platia pre cyklistov dopravné pravidlá. V každej krajine ich však môžu mať upravené inak. U nás jednoducho platí, že ak je niekde zákaz vjazdu, platí aj pre cyklistov. Bicykel je totiž vozidlo, ak na ňom niekto jazdí. Nemotorové, no vozidlo.

Aj keď sme súčasťou Európskej únie a základné dopravné predpisy sú v podstate takmer všade rovnaké, môže sa stať, že v drobnostiach sú odlišné. A aj dopravné značky môžu veľa zmeniť. Potom sa nám bude ľahko javiť v kombinácii s nedostatkom cestičiek pre cyklistov, že cyklisti na Slovensku majú horšie postavenie ako ich "kolegovia" v iných krajinách.

V dopravných predpisoch nebude až taký problém. Cyklistom by okrem ďalších kilometrov cestičiek pre cyklistov pomohlo aj to, ak by sa vodiči motorových vozidiel správali na cestách ohľaduplnejšie. Na to, by sa také niečo stalo, by však museli byť ohľaduplní aj sami voči sebe. Dennodenne sa však presviedčame o opaku.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 450
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 989
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 837
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 848
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 777
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 242
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 140
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 740
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 566
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 418