Chceli mu dať pokutu za to, že mu nesvietili nepovinné svetlá

Motoristi si denné svetlá z rôznych dôvodov obľúbili, no s ich použitím sú spojené aj povinnosti. Platí aj pre ďalšie predpísané svetlá na vozidle.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Motoristi si denné svetlá z rôznych dôvodov obľúbili, no s ich použitím sú spojené aj povinnosti. Od deviateho februára navyše nadobudla platnosť európska vyhláška, podľa ktorej vozidlá, ktoré prídu na trh bez denných prevádzkových svetiel, nedostanú typové schválenie.

Nové modely teda budú už v základnej výbave osádzané prevádzkovými svietidlami pre denné svietenie. Európska komisia si od toho sľubuje zvýšenie bezpečnosti na cestách.

Problematiku denných prevádzkových svetiel sme už v minulosti síce preberali, do redakcie nám však stále prichádzajú otázky spojené s týmto typom svietidiel.

Denné svetlá v techničáku?

Jiří: "Policajt skontroloval doklady a TP a následne sa ma opýtal, prečo nemám dodatočne namontované led svetlá zapísané v TP. Musí to byť? Chceli mi odobrať TP, ale po prísľube, že si ich dám dopísať ma upozornili, že ak ma zastavia ešte raz a nebudem mať všetko v poriadku, odoberú mi TP natrvalo."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Vo vyhláške, ani v stanovisku Policajného zboru sa nenachádza explicitná zmienka o nutnosti mať denné prevádzkové svetlá v osvedčení o evidencií vozidla zapísané.

Polícia cituje § 21 ods. 2 písm. b) zákona č. 725/2004 Z. z. Podľa neho vozidlo nesmie byť dodatočne vybavené neschválenou samostatnou jednotkou. Denné prevádzkové svetlá musia spĺňať zákonom stanovené kritériá a tiež musia byť označené schvaľovacou značkou. Pri schvaľovacej značke musí byť tiež umiestnené označenie typu jednotky, v tomto prípade písmená RL alebo DRL. Vozidlo vybavené vyhovujúcim zariadením smie teda byť podľa zákona použité v cestnej premávke.

Funkčné musia byť povinné svetlá zo zákona

Problém môže nastať, ak technická jednotka z nejakého dôvodu neplní stanovené kritériá. To je aj prípad ďalšieho čitateľa:

Jaroslav: "Kúpil som nový Megane generation, na ktorom je v svetlometoch zabudované aj denné svietenie, no nefungujú. Snažili sa mi ich spustiť, no zistili, že nie sú tam dotiahnuté káble. Povedali mi, že vyhláška to nevyžaduje. Potom ma však zastavili policajti a tí mi chceli dať pokutu na základe toho, že existuje vyhláška, ktorá káže, že musia byť funkčné všetky svetlá na aute a to som ja nemal."

Zmienka o tom, že musia byť funkčné všetky svetlá, ktoré sú na vozidle, sa vo v predpisoch nenachádza. Funkčné musí byť predpísané osvetlenie. V opačnom prípade by policajti mohli pokutovať napríklad nefunkčné predné hmlovky alebo iné nepovinné svetlá umiestnené na vozidle.

Zákon tiež neumožňuje používať samostatnú technickú jednotku, pokiaľ nespĺňa potrebné technické požiadavky, čo je práve tento prípad. Vozidlo však použiť možno, pokiaľ bude splnená zákonná povinnosť povinného denného svietenia stretávacími svetlami.

Aj keď náhradné žiarovky nemusíte mať, svietiť musíte

Problém môže nastať, ak nefunguje predpísané osvetlenie vozidla. Zo zákona o cestnej premávke totiž vyplýva, že ak vodič zistí, že jeho vozidlo nespĺňa podmienky ustanovené zákonom, musí závadu odstrániť na mieste. Ak je nemožné odstrániť chybu na mieste, smie vodič pokračovať primeranou rýchlosťou do miesta, kde je možné ju odstrániť. Musí však zabezpečiť, aby nebola ohrozená bezpečnosť ani plynulosť cestnej premávky.

Daniel: "To sa dá vysvetliť aj tak, ak na vozidle nesvieti napr. predné stretávacie svetlo, ktoré mohlo prestať svietiť kvôli prasknutej žiarovke kľudne aj bezprostredne pred policajnou kontrolou. Podľa novej vyhlášky/zákona ale nie som povinný mať so sebou náhradné žiarovky, a teda ani nie som schopný priamo na mieste túto žiarovku vymeniť. Navyše pri nových automobiloch je pre bežného motoristu veľmi ťažké žiarovku vymeniť a dokonca sa odporúča nechať túto výmenu realizovať v servise."

Fakt, že žiarovky už nie sú súčasťou povinnej výbavy, vodiča nezbavuje povinnosti odstrániť závadu na svetelnom zariadení. To nám potvrdili aj príslušníci Policajného zboru.

Pravdou je, že výmena žiarovky na niektorých vozidlách je v "poľných podmienkach" takmer nemožná. Nepríjemné skúsenosti máme napríklad aj s Fiatom Stilo. Na parkovisku pred hypermarketom trvala takáto výmena bez odstránenia akumulátora viac ako hodinu, navyše v mrazivom počasí. S ohľadom na nočné cestovanie to však bola nutnosť.

Niektoré nové vozidlá sú projektované tak, že výrobca počíta s výmenou žiaroviek v servise. Ak vodič kúpou takého vozidla tento fakt akceptuje, mal by s prípadnými komplikáciami počítať. Môže k tomu patriť aj presviedčanie policajtov, že chybu bude potrebné odstániť v servise, kam sa v zmysle vyššie uvedeného zákona snažíte vozidlo dopraviť.

Ako musia fungovať denné svetlá?

Na záver sa s niekoľkými praktickými radami vrátime k denným prevádzkovým svetlám. V minulosti sme už písali o ich prínose napríklad aj k šetreniu žiaroviek stretávacích svetiel. Zopakujeme si ešte niekoľko zásad ich používania.

Elektrické zapojenie musí byť také, aby sa denné prevádzkové svetlá automaticky zapli pri takej polohe kľúčika v zapaľovaní, ktorá umožňuje chod motora. Zároveň musia byť denné prevádzkové svetlá zapojené tak, aby sa automaticky vypli pri rozsvietení predných stretávacích, hmlových alebo diaľkových svetlometov. Práve tento bod v praxi často nie je dodržiavaný a v premávke sa nachádza množstvo vozidiel, ktoré svietia dennými prevádzkovými svetlami aj stretávačkami naraz.

Netreba zabúdať, že denné prevádzkové svetlá slúžia výlučne na svietenie za nezníženej viditeľnosti. To znamená, že pri zníženej viditeľnosti je vodič povinný použiť stretávacie, diaľkové alebo hmlové svetlá. Neobťažuje tak ostatných účastníkov svetlom z DRL osvetlenia, ktoré je svojou charakteristikou pre takéto podmienky nevhodné. Navyše je nutné, aby vozidlo bolo osvetlené aj zozadu, čo DRL svetlá neumožňujú. Toto platí aj pre jazdu v tuneli.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  7. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  8. Zábavný aj sebavedomý
  9. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  10. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  1. Dom od ES - bolo to fajn
  2. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  3. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  4. Obnova kaštieľa v Malinove
  5. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  6. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  7. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  8. Nové bývanie bez murovania
  9. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  10. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 15 269
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 9 719
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 9 516
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 4 585
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 638
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 231
  7. Zábavný aj sebavedomý 3 196
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 455
  9. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 272
  10. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 2 222

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Zjednotené Írsko a škótsky sen. Prežije jednotná Británia?

Referendum o nezávislosti avizuje Škótsko, brexit sa nepáči ani severoírskym republikánom. Strach z hraníc podporil výzvy na zjednotenie Írska.

KOMENTÁRE

Mayová sa sama vohnala do časovej tiesne

S voľbou dátumu mohla Mayová naložiť aj menej symbolicky.

KOMENTÁRE

V ružomberskom spore pomáhajú Fiľovi veľké kalibre

Nad privatizáciou papierní sa vznášajú pochybnosti.

PRIMÁR

Rakovina je náhoda, môžu za to chyby pri kopírovaní DNA

Vo väčšine prípadov nemožno vzniku zabrániť.

Neprehliadnite tiež

Slovensko a Česko začnú spolupracovať príprave testovacej dráhe pre roboautá

Prípravná fáza by mohla začať v najbližších týždňoch.

Test: Mercedes E kombi - na ktorej výbave sa oplatí šetriť?

Pozreli sme sa, ako vyzerá Mercedes E bez príplatkových displejov.

Vyťahujete po zime motorku z garáže? Skontrolujte si povinnú výbavu

Lekárničky do auta a na motorku sa nelíšia len veľkosťou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop