Chceli mu dať pokutu za to, že mu nesvietili nepovinné svetlá

Motoristi si denné svetlá z rôznych dôvodov obľúbili, no s ich použitím sú spojené aj povinnosti. Platí aj pre ďalšie predpísané svetlá na vozidle.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Motoristi si denné svetlá z rôznych dôvodov obľúbili, no s ich použitím sú spojené aj povinnosti. Od deviateho februára navyše nadobudla platnosť európska vyhláška, podľa ktorej vozidlá, ktoré prídu na trh bez denných prevádzkových svetiel, nedostanú typové schválenie.

Nové modely teda budú už v základnej výbave osádzané prevádzkovými svietidlami pre denné svietenie. Európska komisia si od toho sľubuje zvýšenie bezpečnosti na cestách.

Problematiku denných prevádzkových svetiel sme už v minulosti síce preberali, do redakcie nám však stále prichádzajú otázky spojené s týmto typom svietidiel.

Denné svetlá v techničáku?

Jiří: "Policajt skontroloval doklady a TP a následne sa ma opýtal, prečo nemám dodatočne namontované led svetlá zapísané v TP. Musí to byť? Chceli mi odobrať TP, ale po prísľube, že si ich dám dopísať ma upozornili, že ak ma zastavia ešte raz a nebudem mať všetko v poriadku, odoberú mi TP natrvalo."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Vo vyhláške, ani v stanovisku Policajného zboru sa nenachádza explicitná zmienka o nutnosti mať denné prevádzkové svetlá v osvedčení o evidencií vozidla zapísané.

Polícia cituje § 21 ods. 2 písm. b) zákona č. 725/2004 Z. z. Podľa neho vozidlo nesmie byť dodatočne vybavené neschválenou samostatnou jednotkou. Denné prevádzkové svetlá musia spĺňať zákonom stanovené kritériá a tiež musia byť označené schvaľovacou značkou. Pri schvaľovacej značke musí byť tiež umiestnené označenie typu jednotky, v tomto prípade písmená RL alebo DRL. Vozidlo vybavené vyhovujúcim zariadením smie teda byť podľa zákona použité v cestnej premávke.

Funkčné musia byť povinné svetlá zo zákona

Problém môže nastať, ak technická jednotka z nejakého dôvodu neplní stanovené kritériá. To je aj prípad ďalšieho čitateľa:

Jaroslav: "Kúpil som nový Megane generation, na ktorom je v svetlometoch zabudované aj denné svietenie, no nefungujú. Snažili sa mi ich spustiť, no zistili, že nie sú tam dotiahnuté káble. Povedali mi, že vyhláška to nevyžaduje. Potom ma však zastavili policajti a tí mi chceli dať pokutu na základe toho, že existuje vyhláška, ktorá káže, že musia byť funkčné všetky svetlá na aute a to som ja nemal."

Zmienka o tom, že musia byť funkčné všetky svetlá, ktoré sú na vozidle, sa vo v predpisoch nenachádza. Funkčné musí byť predpísané osvetlenie. V opačnom prípade by policajti mohli pokutovať napríklad nefunkčné predné hmlovky alebo iné nepovinné svetlá umiestnené na vozidle.

Zákon tiež neumožňuje používať samostatnú technickú jednotku, pokiaľ nespĺňa potrebné technické požiadavky, čo je práve tento prípad. Vozidlo však použiť možno, pokiaľ bude splnená zákonná povinnosť povinného denného svietenia stretávacími svetlami.

Aj keď náhradné žiarovky nemusíte mať, svietiť musíte

Problém môže nastať, ak nefunguje predpísané osvetlenie vozidla. Zo zákona o cestnej premávke totiž vyplýva, že ak vodič zistí, že jeho vozidlo nespĺňa podmienky ustanovené zákonom, musí závadu odstrániť na mieste. Ak je nemožné odstrániť chybu na mieste, smie vodič pokračovať primeranou rýchlosťou do miesta, kde je možné ju odstrániť. Musí však zabezpečiť, aby nebola ohrozená bezpečnosť ani plynulosť cestnej premávky.

Daniel: "To sa dá vysvetliť aj tak, ak na vozidle nesvieti napr. predné stretávacie svetlo, ktoré mohlo prestať svietiť kvôli prasknutej žiarovke kľudne aj bezprostredne pred policajnou kontrolou. Podľa novej vyhlášky/zákona ale nie som povinný mať so sebou náhradné žiarovky, a teda ani nie som schopný priamo na mieste túto žiarovku vymeniť. Navyše pri nových automobiloch je pre bežného motoristu veľmi ťažké žiarovku vymeniť a dokonca sa odporúča nechať túto výmenu realizovať v servise."

Fakt, že žiarovky už nie sú súčasťou povinnej výbavy, vodiča nezbavuje povinnosti odstrániť závadu na svetelnom zariadení. To nám potvrdili aj príslušníci Policajného zboru.

Pravdou je, že výmena žiarovky na niektorých vozidlách je v "poľných podmienkach" takmer nemožná. Nepríjemné skúsenosti máme napríklad aj s Fiatom Stilo. Na parkovisku pred hypermarketom trvala takáto výmena bez odstránenia akumulátora viac ako hodinu, navyše v mrazivom počasí. S ohľadom na nočné cestovanie to však bola nutnosť.

Niektoré nové vozidlá sú projektované tak, že výrobca počíta s výmenou žiaroviek v servise. Ak vodič kúpou takého vozidla tento fakt akceptuje, mal by s prípadnými komplikáciami počítať. Môže k tomu patriť aj presviedčanie policajtov, že chybu bude potrebné odstániť v servise, kam sa v zmysle vyššie uvedeného zákona snažíte vozidlo dopraviť.

Ako musia fungovať denné svetlá?

Na záver sa s niekoľkými praktickými radami vrátime k denným prevádzkovým svetlám. V minulosti sme už písali o ich prínose napríklad aj k šetreniu žiaroviek stretávacích svetiel. Zopakujeme si ešte niekoľko zásad ich používania.

Elektrické zapojenie musí byť také, aby sa denné prevádzkové svetlá automaticky zapli pri takej polohe kľúčika v zapaľovaní, ktorá umožňuje chod motora. Zároveň musia byť denné prevádzkové svetlá zapojené tak, aby sa automaticky vypli pri rozsvietení predných stretávacích, hmlových alebo diaľkových svetlometov. Práve tento bod v praxi často nie je dodržiavaný a v premávke sa nachádza množstvo vozidiel, ktoré svietia dennými prevádzkovými svetlami aj stretávačkami naraz.

Netreba zabúdať, že denné prevádzkové svetlá slúžia výlučne na svietenie za nezníženej viditeľnosti. To znamená, že pri zníženej viditeľnosti je vodič povinný použiť stretávacie, diaľkové alebo hmlové svetlá. Neobťažuje tak ostatných účastníkov svetlom z DRL osvetlenia, ktoré je svojou charakteristikou pre takéto podmienky nevhodné. Navyše je nutné, aby vozidlo bolo osvetlené aj zozadu, čo DRL svetlá neumožňujú. Toto platí aj pre jazdu v tuneli.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 7 704
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 424
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 417
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 995
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 262
  6. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 041
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 852
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 788
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 580
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 1 554

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska vymenuje za ústavných sudcov Laššákovú aj Mamojku

Spor o ústavných sudcov sa ťahá už viac ako tri roky. Prezident po rozhodnutí súdu vybral z kandidátov, ktorých zvolil Smer.

KOMENTÁRE

Stretne sa notár s poslankyňou a je z nich Ústavný súd

Kiska si po rozhodnutí Brňáka a spol. povedal, že si doň aspoň utrie topánky.

Neprehliadnite tiež

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stáli v dlhých kolónach

Pri ceste do práce bolo zdržanie na vyše 40 minút.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.