Chceli mu dať pokutu za to, že mu nesvietili nepovinné svetlá

Motoristi si denné svetlá z rôznych dôvodov obľúbili, no s ich použitím sú spojené aj povinnosti. Platí aj pre ďalšie predpísané svetlá na vozidle.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Motoristi si denné svetlá z rôznych dôvodov obľúbili, no s ich použitím sú spojené aj povinnosti. Od deviateho februára navyše nadobudla platnosť európska vyhláška, podľa ktorej vozidlá, ktoré prídu na trh bez denných prevádzkových svetiel, nedostanú typové schválenie.

Nové modely teda budú už v základnej výbave osádzané prevádzkovými svietidlami pre denné svietenie. Európska komisia si od toho sľubuje zvýšenie bezpečnosti na cestách.

Problematiku denných prevádzkových svetiel sme už v minulosti síce preberali, do redakcie nám však stále prichádzajú otázky spojené s týmto typom svietidiel.

Denné svetlá v techničáku?

Jiří: "Policajt skontroloval doklady a TP a následne sa ma opýtal, prečo nemám dodatočne namontované led svetlá zapísané v TP. Musí to byť? Chceli mi odobrať TP, ale po prísľube, že si ich dám dopísať ma upozornili, že ak ma zastavia ešte raz a nebudem mať všetko v poriadku, odoberú mi TP natrvalo."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Vo vyhláške, ani v stanovisku Policajného zboru sa nenachádza explicitná zmienka o nutnosti mať denné prevádzkové svetlá v osvedčení o evidencií vozidla zapísané.

Polícia cituje § 21 ods. 2 písm. b) zákona č. 725/2004 Z. z. Podľa neho vozidlo nesmie byť dodatočne vybavené neschválenou samostatnou jednotkou. Denné prevádzkové svetlá musia spĺňať zákonom stanovené kritériá a tiež musia byť označené schvaľovacou značkou. Pri schvaľovacej značke musí byť tiež umiestnené označenie typu jednotky, v tomto prípade písmená RL alebo DRL. Vozidlo vybavené vyhovujúcim zariadením smie teda byť podľa zákona použité v cestnej premávke.

Funkčné musia byť povinné svetlá zo zákona

Problém môže nastať, ak technická jednotka z nejakého dôvodu neplní stanovené kritériá. To je aj prípad ďalšieho čitateľa:

Jaroslav: "Kúpil som nový Megane generation, na ktorom je v svetlometoch zabudované aj denné svietenie, no nefungujú. Snažili sa mi ich spustiť, no zistili, že nie sú tam dotiahnuté káble. Povedali mi, že vyhláška to nevyžaduje. Potom ma však zastavili policajti a tí mi chceli dať pokutu na základe toho, že existuje vyhláška, ktorá káže, že musia byť funkčné všetky svetlá na aute a to som ja nemal."

Zmienka o tom, že musia byť funkčné všetky svetlá, ktoré sú na vozidle, sa vo v predpisoch nenachádza. Funkčné musí byť predpísané osvetlenie. V opačnom prípade by policajti mohli pokutovať napríklad nefunkčné predné hmlovky alebo iné nepovinné svetlá umiestnené na vozidle.

Zákon tiež neumožňuje používať samostatnú technickú jednotku, pokiaľ nespĺňa potrebné technické požiadavky, čo je práve tento prípad. Vozidlo však použiť možno, pokiaľ bude splnená zákonná povinnosť povinného denného svietenia stretávacími svetlami.

Aj keď náhradné žiarovky nemusíte mať, svietiť musíte

Problém môže nastať, ak nefunguje predpísané osvetlenie vozidla. Zo zákona o cestnej premávke totiž vyplýva, že ak vodič zistí, že jeho vozidlo nespĺňa podmienky ustanovené zákonom, musí závadu odstrániť na mieste. Ak je nemožné odstrániť chybu na mieste, smie vodič pokračovať primeranou rýchlosťou do miesta, kde je možné ju odstrániť. Musí však zabezpečiť, aby nebola ohrozená bezpečnosť ani plynulosť cestnej premávky.

Daniel: "To sa dá vysvetliť aj tak, ak na vozidle nesvieti napr. predné stretávacie svetlo, ktoré mohlo prestať svietiť kvôli prasknutej žiarovke kľudne aj bezprostredne pred policajnou kontrolou. Podľa novej vyhlášky/zákona ale nie som povinný mať so sebou náhradné žiarovky, a teda ani nie som schopný priamo na mieste túto žiarovku vymeniť. Navyše pri nových automobiloch je pre bežného motoristu veľmi ťažké žiarovku vymeniť a dokonca sa odporúča nechať túto výmenu realizovať v servise."

Fakt, že žiarovky už nie sú súčasťou povinnej výbavy, vodiča nezbavuje povinnosti odstrániť závadu na svetelnom zariadení. To nám potvrdili aj príslušníci Policajného zboru.

Pravdou je, že výmena žiarovky na niektorých vozidlách je v "poľných podmienkach" takmer nemožná. Nepríjemné skúsenosti máme napríklad aj s Fiatom Stilo. Na parkovisku pred hypermarketom trvala takáto výmena bez odstránenia akumulátora viac ako hodinu, navyše v mrazivom počasí. S ohľadom na nočné cestovanie to však bola nutnosť.

Niektoré nové vozidlá sú projektované tak, že výrobca počíta s výmenou žiaroviek v servise. Ak vodič kúpou takého vozidla tento fakt akceptuje, mal by s prípadnými komplikáciami počítať. Môže k tomu patriť aj presviedčanie policajtov, že chybu bude potrebné odstániť v servise, kam sa v zmysle vyššie uvedeného zákona snažíte vozidlo dopraviť.

Ako musia fungovať denné svetlá?

Na záver sa s niekoľkými praktickými radami vrátime k denným prevádzkovým svetlám. V minulosti sme už písali o ich prínose napríklad aj k šetreniu žiaroviek stretávacích svetiel. Zopakujeme si ešte niekoľko zásad ich používania.

Elektrické zapojenie musí byť také, aby sa denné prevádzkové svetlá automaticky zapli pri takej polohe kľúčika v zapaľovaní, ktorá umožňuje chod motora. Zároveň musia byť denné prevádzkové svetlá zapojené tak, aby sa automaticky vypli pri rozsvietení predných stretávacích, hmlových alebo diaľkových svetlometov. Práve tento bod v praxi často nie je dodržiavaný a v premávke sa nachádza množstvo vozidiel, ktoré svietia dennými prevádzkovými svetlami aj stretávačkami naraz.

Netreba zabúdať, že denné prevádzkové svetlá slúžia výlučne na svietenie za nezníženej viditeľnosti. To znamená, že pri zníženej viditeľnosti je vodič povinný použiť stretávacie, diaľkové alebo hmlové svetlá. Neobťažuje tak ostatných účastníkov svetlom z DRL osvetlenia, ktoré je svojou charakteristikou pre takéto podmienky nevhodné. Navyše je nutné, aby vozidlo bolo osvetlené aj zozadu, čo DRL svetlá neumožňujú. Toto platí aj pre jazdu v tuneli.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 21 887
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 18 819
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 9 289
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 908
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 082
  6. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 5 654
  7. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 562
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 020
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 484
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 132

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Nebuď buzerant, zmláť manželku (píše Michal Havran)

Vy to viete, vy muži z Tvrdošína, čo pochodujete a zneužívate vieru, aby ste ľudí vydesili.

KOMENTÁRE

Kto vlastne môže podpísať Istanbulský dohovor

Súlad dojednaných medzinárodných zmlúv s ústavou posudzuje Ústavný súd.

Neprehliadnite tiež

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.

Nový Peugeot 508 sa ovláda klávesami ako na klavíri

Vlajková loď Peugeotu oživí segment dramatickým vzhľadom, konkurovať chce tým najlepším.