Chceli mu dať pokutu za to, že mu nesvietili nepovinné svetlá

Motoristi si denné svetlá z rôznych dôvodov obľúbili, no s ich použitím sú spojené aj povinnosti. Platí aj pre ďalšie predpísané svetlá na vozidle.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Motoristi si denné svetlá z rôznych dôvodov obľúbili, no s ich použitím sú spojené aj povinnosti. Od deviateho februára navyše nadobudla platnosť európska vyhláška, podľa ktorej vozidlá, ktoré prídu na trh bez denných prevádzkových svetiel, nedostanú typové schválenie.

Nové modely teda budú už v základnej výbave osádzané prevádzkovými svietidlami pre denné svietenie. Európska komisia si od toho sľubuje zvýšenie bezpečnosti na cestách.

Problematiku denných prevádzkových svetiel sme už v minulosti síce preberali, do redakcie nám však stále prichádzajú otázky spojené s týmto typom svietidiel.

Denné svetlá v techničáku?

Jiří: "Policajt skontroloval doklady a TP a následne sa ma opýtal, prečo nemám dodatočne namontované led svetlá zapísané v TP. Musí to byť? Chceli mi odobrať TP, ale po prísľube, že si ich dám dopísať ma upozornili, že ak ma zastavia ešte raz a nebudem mať všetko v poriadku, odoberú mi TP natrvalo."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Vo vyhláške, ani v stanovisku Policajného zboru sa nenachádza explicitná zmienka o nutnosti mať denné prevádzkové svetlá v osvedčení o evidencií vozidla zapísané.

Polícia cituje § 21 ods. 2 písm. b) zákona č. 725/2004 Z. z. Podľa neho vozidlo nesmie byť dodatočne vybavené neschválenou samostatnou jednotkou. Denné prevádzkové svetlá musia spĺňať zákonom stanovené kritériá a tiež musia byť označené schvaľovacou značkou. Pri schvaľovacej značke musí byť tiež umiestnené označenie typu jednotky, v tomto prípade písmená RL alebo DRL. Vozidlo vybavené vyhovujúcim zariadením smie teda byť podľa zákona použité v cestnej premávke.

Funkčné musia byť povinné svetlá zo zákona

Problém môže nastať, ak technická jednotka z nejakého dôvodu neplní stanovené kritériá. To je aj prípad ďalšieho čitateľa:

Jaroslav: "Kúpil som nový Megane generation, na ktorom je v svetlometoch zabudované aj denné svietenie, no nefungujú. Snažili sa mi ich spustiť, no zistili, že nie sú tam dotiahnuté káble. Povedali mi, že vyhláška to nevyžaduje. Potom ma však zastavili policajti a tí mi chceli dať pokutu na základe toho, že existuje vyhláška, ktorá káže, že musia byť funkčné všetky svetlá na aute a to som ja nemal."

Zmienka o tom, že musia byť funkčné všetky svetlá, ktoré sú na vozidle, sa vo v predpisoch nenachádza. Funkčné musí byť predpísané osvetlenie. V opačnom prípade by policajti mohli pokutovať napríklad nefunkčné predné hmlovky alebo iné nepovinné svetlá umiestnené na vozidle.

Zákon tiež neumožňuje používať samostatnú technickú jednotku, pokiaľ nespĺňa potrebné technické požiadavky, čo je práve tento prípad. Vozidlo však použiť možno, pokiaľ bude splnená zákonná povinnosť povinného denného svietenia stretávacími svetlami.

Aj keď náhradné žiarovky nemusíte mať, svietiť musíte

Problém môže nastať, ak nefunguje predpísané osvetlenie vozidla. Zo zákona o cestnej premávke totiž vyplýva, že ak vodič zistí, že jeho vozidlo nespĺňa podmienky ustanovené zákonom, musí závadu odstrániť na mieste. Ak je nemožné odstrániť chybu na mieste, smie vodič pokračovať primeranou rýchlosťou do miesta, kde je možné ju odstrániť. Musí však zabezpečiť, aby nebola ohrozená bezpečnosť ani plynulosť cestnej premávky.

Daniel: "To sa dá vysvetliť aj tak, ak na vozidle nesvieti napr. predné stretávacie svetlo, ktoré mohlo prestať svietiť kvôli prasknutej žiarovke kľudne aj bezprostredne pred policajnou kontrolou. Podľa novej vyhlášky/zákona ale nie som povinný mať so sebou náhradné žiarovky, a teda ani nie som schopný priamo na mieste túto žiarovku vymeniť. Navyše pri nových automobiloch je pre bežného motoristu veľmi ťažké žiarovku vymeniť a dokonca sa odporúča nechať túto výmenu realizovať v servise."

Fakt, že žiarovky už nie sú súčasťou povinnej výbavy, vodiča nezbavuje povinnosti odstrániť závadu na svetelnom zariadení. To nám potvrdili aj príslušníci Policajného zboru.

Pravdou je, že výmena žiarovky na niektorých vozidlách je v "poľných podmienkach" takmer nemožná. Nepríjemné skúsenosti máme napríklad aj s Fiatom Stilo. Na parkovisku pred hypermarketom trvala takáto výmena bez odstránenia akumulátora viac ako hodinu, navyše v mrazivom počasí. S ohľadom na nočné cestovanie to však bola nutnosť.

Niektoré nové vozidlá sú projektované tak, že výrobca počíta s výmenou žiaroviek v servise. Ak vodič kúpou takého vozidla tento fakt akceptuje, mal by s prípadnými komplikáciami počítať. Môže k tomu patriť aj presviedčanie policajtov, že chybu bude potrebné odstániť v servise, kam sa v zmysle vyššie uvedeného zákona snažíte vozidlo dopraviť.

Ako musia fungovať denné svetlá?

Na záver sa s niekoľkými praktickými radami vrátime k denným prevádzkovým svetlám. V minulosti sme už písali o ich prínose napríklad aj k šetreniu žiaroviek stretávacích svetiel. Zopakujeme si ešte niekoľko zásad ich používania.

Elektrické zapojenie musí byť také, aby sa denné prevádzkové svetlá automaticky zapli pri takej polohe kľúčika v zapaľovaní, ktorá umožňuje chod motora. Zároveň musia byť denné prevádzkové svetlá zapojené tak, aby sa automaticky vypli pri rozsvietení predných stretávacích, hmlových alebo diaľkových svetlometov. Práve tento bod v praxi často nie je dodržiavaný a v premávke sa nachádza množstvo vozidiel, ktoré svietia dennými prevádzkovými svetlami aj stretávačkami naraz.

Netreba zabúdať, že denné prevádzkové svetlá slúžia výlučne na svietenie za nezníženej viditeľnosti. To znamená, že pri zníženej viditeľnosti je vodič povinný použiť stretávacie, diaľkové alebo hmlové svetlá. Neobťažuje tak ostatných účastníkov svetlom z DRL osvetlenia, ktoré je svojou charakteristikou pre takéto podmienky nevhodné. Navyše je nutné, aby vozidlo bolo osvetlené aj zozadu, čo DRL svetlá neumožňujú. Toto platí aj pre jazdu v tuneli.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 741
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 189
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 337
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 172
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 586
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 490
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 801
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 721
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 897
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 014

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop