Vodič spôsobil chaos, no vinu za nehodu nepriznal

Ján mal "tú česť" zažiť vodiča, ktorý sa pravdepodobne riadil podľa iných všeobecne neznámych dopravných pravidiel. Jeho stretnutie s ním sa skončilo haváriou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na cestách si treba dávať pozor. Nie je to len zbytočná fráza. Stačí si totiž uvedomiť, že nie každý pozná dobre dopravné predpisy.

Ján: "Nedávno som zažil kurióznu dopravnú nehodu, po ktorej sme sa s vodičom druhého motorového vozidla (vodič B) nevedeli dohodnúť, kto spravil chybu.

Vodič B išiel predo mnou v dostatočnej vzdialenosti. V jednom okamihu dal smerovku vľavo, čím naznačil, že bude odbočovať doľava na bočnú cestu. Pred týmto odbočením však zmenil smer jazdy doprava (teda do opačnej strany ako signalizoval) a zastavil na okraji cesty (cca na 5 sekúnd) tak, že sa ho dalo pohodlne obísť bez zmeny smeru jazdy a zasahovania do opačného jazdného pruhu.

Ja som sa domnieval, že keď zastal na okraji vozovky a bude sa chcieť vrátiť naspäť do stredu jazdného pruhu (a odbočiť na spomínanú bočnú cestu), tak sa pozrie do spätného zrkadla, či tým neohrozí vozidlo idúce za ním, ktoré ho už začalo predchádzať (teda mňa). Tento vodič tak nespravil a v momente, keď som prechádzal okolo neho, tak sa pohol a narazil do mňa prednou ľavou stranou.

S takýmto nelogickým manévrom som sa ešte nestretol a teda neviem, kto spravil chybu. V momente, keď sa pohol, ešte stále nemohol odbočiť vľavo, nakoľko v protismere boli stále vozidlá.

Vodič B sa po nehode obhajoval tým, že dával prednosť vozidlám, ktoré išli v opačnom jazdnom pruhu a nie mne, teda aby išli do môjho jazdného pruhu a obišli tak auto, ktoré v protismere spomalilo a odbočovalo vpravo (t.j. na rovnakú cestu ako vodič B, ale z opačnej strany)."

Z toho, čo napísal Ján, je jednoznačné, že "vodič B" porušil niekoľko dopravných predpisov, ktoré skončili haváriou.

Ak chcete odbočovať vľavo, podľa dopravných pravidiel sa musíte priblížiť čo najbližšie k ľavému okraju časti vozovky určenej pre váš smer jazdy. Na obyčajnej ceste to znamená priblížiť sa čo najviac k stredovej čiare.

Vodič B síce zapol správne smerovky, ale jeho manéver, ktorým sa dostal k pravému okraju, bol zmätočný. Naznačoval síce odbočenie vľavo, šiel však opačným smerom. U iných vodičov to mohlo vyvolať otázky o jeho snažení.

Každý nelogický manéver by mal vzbudiť ostražitosť

Ján mal určite spozornieť a mimoriadne zvýšiť opatrnosť. Pri vodičoch, ktorí sa dokážu zachovať podobne, ako vodič B, si treba dávať veľký pozor. Niekedy je dokonca lepšie zabrzdiť a počkať na to, čo dotyčný spraví, ako doplatiť na nevedomosť iného.

Z pohľadu iných mohlo presunutie vodiča B k pravému okraju cesty skončiť jednou z troch možností:

  • vodič si pomýlil smerovky a skutočne chcel ísť k pravému okraju cesty,
  • vodič sa chcel otočiť do protismernej premávky, a pripravoval si na to priestor,
  • vodič chcel odbočiť vľavo, no z nepochopiteľných dôvodov tomu jeho manéver nenasvedčoval.

V prvom prípade je pomýlenie si smeroviek ťažko pochopiteľné, ale neviedlo by k havárii medzi vozidlami Jána a vodiča B.

V druhom prípade by bolo potrebné očakávať, že vodič B netuší, ktoré smerovky sa majú kedy zapínať. Najprv sa treba zaradiť na kraj cesty (smerovky vpravo), potom treba dať prednosť všetkým vozidlám idúcim v oboch smeroch, pričom treba zapnúť smerovku vľavo. Objavuje sa tu ale riziko, že vodič B "zabudne" dať iným prednosť.

Nespoliehajte sa na to, že iní budú poznať predpisy

Ján sa, ako napísal, spoliehal na to, že vodič B pozná dopravné predpisy. Nelogický manéver mu však mal napovedať, že so znalosťami vodiča B nebude všetko v poriadku.

Niekedy je na ceste lepšie predpokladať, že tí druhí vodiči dopravné pravidlá nepoznajú. Prinúti vás to byť opatrnejší a aj vaša jazda bude bezpečnejšia. Možno sa síce do cieľa dostanete o trochu neskôr, ale eliminujete výrazne riziko nehody.

Šírka jazdného pruhu umožňovala Jánovi obísť vozidlo vodiča B, ktorý mal stále zapnutú smerovku vľavo. Ján v podstate žiadne predpisy neporušil. Obchádzal prekážku v cestnej premávke a vodič B bol povinný dať mu prednosť.

Nepredchádzal v križovatke, obchádzal auto stojace na okraji cesty

Ak by vodiča B obchádzal v čase, keď vozidlo B ešte išlo, bolo by to predchádzanie v križovatke, čo je predpismi zakázané. Lenže, Ján obchádzal vodiča B. Vozidlo B zastavilo na kraji cesty. A aj keď malo neustále zapnuté smerovky vľavo, už to nebolo znamenie odbočovania ale znamenie, ktoré sa dáva v čase, keď vozidlo vychádza od okraja cesty.

Každý, kto vychádza od okraja cesty, je povinný dať prednosť vozidlám v premávke. Výnimku majú len vozidlá hromadnej dopravy osôb.

Zdôvodňovanie vodiča B o tom, že dával prednosť autám idúcim v opačnom smere, ktoré mali zľava obiehať odbočujúce vozidlo na vedľajšiu cestu, je nezmyselné. Vodiči v opačnom smere totiž nesmú predchádzať odbočujúce auto.

Vodič B je typickým príkladom človeka, ktorý sa nemal dostať k vodičáku bez znalostí predpisov. Zarážajúce je ale to, že sa dokázal obhajovať neexistujúcimi dopravnými pravidlami. Ak považoval svoje vedomosti za dostatočné, je to o to horšie. Núti to nás ostatných k ostražitosti na cestách. Čo keď sa nám nejaký vodič B pripletie do cesty?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 279
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 564
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 500
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 172
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 776
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 526
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 927
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 901
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 969
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 764

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek.

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.

Od štvrtka úplne uzatvoria R2 pri Zvolene

Od 27. júla až do 5. augusta bude rýchlostná cesta R2 v úseku Budča - Zvolen úplne uzatvorená.

Toyota potichu chystá revolúciu v elektromobiloch

Polovodičové batérie sa objavia najskôr v roku 2022.