Vodič spôsobil chaos, no vinu za nehodu nepriznal

Ján mal "tú česť" zažiť vodiča, ktorý sa pravdepodobne riadil podľa iných všeobecne neznámych dopravných pravidiel. Jeho stretnutie s ním sa skončilo haváriou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na cestách si treba dávať pozor. Nie je to len zbytočná fráza. Stačí si totiž uvedomiť, že nie každý pozná dobre dopravné predpisy.

Ján: "Nedávno som zažil kurióznu dopravnú nehodu, po ktorej sme sa s vodičom druhého motorového vozidla (vodič B) nevedeli dohodnúť, kto spravil chybu.

Vodič B išiel predo mnou v dostatočnej vzdialenosti. V jednom okamihu dal smerovku vľavo, čím naznačil, že bude odbočovať doľava na bočnú cestu. Pred týmto odbočením však zmenil smer jazdy doprava (teda do opačnej strany ako signalizoval) a zastavil na okraji cesty (cca na 5 sekúnd) tak, že sa ho dalo pohodlne obísť bez zmeny smeru jazdy a zasahovania do opačného jazdného pruhu.

Ja som sa domnieval, že keď zastal na okraji vozovky a bude sa chcieť vrátiť naspäť do stredu jazdného pruhu (a odbočiť na spomínanú bočnú cestu), tak sa pozrie do spätného zrkadla, či tým neohrozí vozidlo idúce za ním, ktoré ho už začalo predchádzať (teda mňa). Tento vodič tak nespravil a v momente, keď som prechádzal okolo neho, tak sa pohol a narazil do mňa prednou ľavou stranou.

S takýmto nelogickým manévrom som sa ešte nestretol a teda neviem, kto spravil chybu. V momente, keď sa pohol, ešte stále nemohol odbočiť vľavo, nakoľko v protismere boli stále vozidlá.

Vodič B sa po nehode obhajoval tým, že dával prednosť vozidlám, ktoré išli v opačnom jazdnom pruhu a nie mne, teda aby išli do môjho jazdného pruhu a obišli tak auto, ktoré v protismere spomalilo a odbočovalo vpravo (t.j. na rovnakú cestu ako vodič B, ale z opačnej strany)."

Z toho, čo napísal Ján, je jednoznačné, že "vodič B" porušil niekoľko dopravných predpisov, ktoré skončili haváriou.

Ak chcete odbočovať vľavo, podľa dopravných pravidiel sa musíte priblížiť čo najbližšie k ľavému okraju časti vozovky určenej pre váš smer jazdy. Na obyčajnej ceste to znamená priblížiť sa čo najviac k stredovej čiare.

Vodič B síce zapol správne smerovky, ale jeho manéver, ktorým sa dostal k pravému okraju, bol zmätočný. Naznačoval síce odbočenie vľavo, šiel však opačným smerom. U iných vodičov to mohlo vyvolať otázky o jeho snažení.

Každý nelogický manéver by mal vzbudiť ostražitosť

Ján mal určite spozornieť a mimoriadne zvýšiť opatrnosť. Pri vodičoch, ktorí sa dokážu zachovať podobne, ako vodič B, si treba dávať veľký pozor. Niekedy je dokonca lepšie zabrzdiť a počkať na to, čo dotyčný spraví, ako doplatiť na nevedomosť iného.

Z pohľadu iných mohlo presunutie vodiča B k pravému okraju cesty skončiť jednou z troch možností:

  • vodič si pomýlil smerovky a skutočne chcel ísť k pravému okraju cesty,
  • vodič sa chcel otočiť do protismernej premávky, a pripravoval si na to priestor,
  • vodič chcel odbočiť vľavo, no z nepochopiteľných dôvodov tomu jeho manéver nenasvedčoval.

V prvom prípade je pomýlenie si smeroviek ťažko pochopiteľné, ale neviedlo by k havárii medzi vozidlami Jána a vodiča B.

V druhom prípade by bolo potrebné očakávať, že vodič B netuší, ktoré smerovky sa majú kedy zapínať. Najprv sa treba zaradiť na kraj cesty (smerovky vpravo), potom treba dať prednosť všetkým vozidlám idúcim v oboch smeroch, pričom treba zapnúť smerovku vľavo. Objavuje sa tu ale riziko, že vodič B "zabudne" dať iným prednosť.

Nespoliehajte sa na to, že iní budú poznať predpisy

Ján sa, ako napísal, spoliehal na to, že vodič B pozná dopravné predpisy. Nelogický manéver mu však mal napovedať, že so znalosťami vodiča B nebude všetko v poriadku.

Niekedy je na ceste lepšie predpokladať, že tí druhí vodiči dopravné pravidlá nepoznajú. Prinúti vás to byť opatrnejší a aj vaša jazda bude bezpečnejšia. Možno sa síce do cieľa dostanete o trochu neskôr, ale eliminujete výrazne riziko nehody.

Šírka jazdného pruhu umožňovala Jánovi obísť vozidlo vodiča B, ktorý mal stále zapnutú smerovku vľavo. Ján v podstate žiadne predpisy neporušil. Obchádzal prekážku v cestnej premávke a vodič B bol povinný dať mu prednosť.

Nepredchádzal v križovatke, obchádzal auto stojace na okraji cesty

Ak by vodiča B obchádzal v čase, keď vozidlo B ešte išlo, bolo by to predchádzanie v križovatke, čo je predpismi zakázané. Lenže, Ján obchádzal vodiča B. Vozidlo B zastavilo na kraji cesty. A aj keď malo neustále zapnuté smerovky vľavo, už to nebolo znamenie odbočovania ale znamenie, ktoré sa dáva v čase, keď vozidlo vychádza od okraja cesty.

Každý, kto vychádza od okraja cesty, je povinný dať prednosť vozidlám v premávke. Výnimku majú len vozidlá hromadnej dopravy osôb.

Zdôvodňovanie vodiča B o tom, že dával prednosť autám idúcim v opačnom smere, ktoré mali zľava obiehať odbočujúce vozidlo na vedľajšiu cestu, je nezmyselné. Vodiči v opačnom smere totiž nesmú predchádzať odbočujúce auto.

Vodič B je typickým príkladom človeka, ktorý sa nemal dostať k vodičáku bez znalostí predpisov. Zarážajúce je ale to, že sa dokázal obhajovať neexistujúcimi dopravnými pravidlami. Ak považoval svoje vedomosti za dostatočné, je to o to horšie. Núti to nás ostatných k ostražitosti na cestách. Čo keď sa nám nejaký vodič B pripletie do cesty?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 370
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 13 247
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 12 719
  4. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 10 195
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 7 646
  6. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 6 503
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 6 281
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 092
  9. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 268
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 173

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Bol utiahnutý, na pódiách trpel. Avicii nebol stvorený pre slávu

Po spolupráci s Madonnou mal dojem, že ju sklamal.

KULTÚRA

Zomrel švédsky hudobník Tim Bergling, známy ako DJ Avicii

Huodbník zomrel v Ománe vo veku 28 rokov.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.