Vodič spôsobil chaos, no vinu za nehodu nepriznal

Ján mal "tú česť" zažiť vodiča, ktorý sa pravdepodobne riadil podľa iných všeobecne neznámych dopravných pravidiel. Jeho stretnutie s ním sa skončilo haváriou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na cestách si treba dávať pozor. Nie je to len zbytočná fráza. Stačí si totiž uvedomiť, že nie každý pozná dobre dopravné predpisy.

Ján: "Nedávno som zažil kurióznu dopravnú nehodu, po ktorej sme sa s vodičom druhého motorového vozidla (vodič B) nevedeli dohodnúť, kto spravil chybu.

Vodič B išiel predo mnou v dostatočnej vzdialenosti. V jednom okamihu dal smerovku vľavo, čím naznačil, že bude odbočovať doľava na bočnú cestu. Pred týmto odbočením však zmenil smer jazdy doprava (teda do opačnej strany ako signalizoval) a zastavil na okraji cesty (cca na 5 sekúnd) tak, že sa ho dalo pohodlne obísť bez zmeny smeru jazdy a zasahovania do opačného jazdného pruhu.

Ja som sa domnieval, že keď zastal na okraji vozovky a bude sa chcieť vrátiť naspäť do stredu jazdného pruhu (a odbočiť na spomínanú bočnú cestu), tak sa pozrie do spätného zrkadla, či tým neohrozí vozidlo idúce za ním, ktoré ho už začalo predchádzať (teda mňa). Tento vodič tak nespravil a v momente, keď som prechádzal okolo neho, tak sa pohol a narazil do mňa prednou ľavou stranou.

S takýmto nelogickým manévrom som sa ešte nestretol a teda neviem, kto spravil chybu. V momente, keď sa pohol, ešte stále nemohol odbočiť vľavo, nakoľko v protismere boli stále vozidlá.

Vodič B sa po nehode obhajoval tým, že dával prednosť vozidlám, ktoré išli v opačnom jazdnom pruhu a nie mne, teda aby išli do môjho jazdného pruhu a obišli tak auto, ktoré v protismere spomalilo a odbočovalo vpravo (t.j. na rovnakú cestu ako vodič B, ale z opačnej strany)."

Z toho, čo napísal Ján, je jednoznačné, že "vodič B" porušil niekoľko dopravných predpisov, ktoré skončili haváriou.

Ak chcete odbočovať vľavo, podľa dopravných pravidiel sa musíte priblížiť čo najbližšie k ľavému okraju časti vozovky určenej pre váš smer jazdy. Na obyčajnej ceste to znamená priblížiť sa čo najviac k stredovej čiare.

Vodič B síce zapol správne smerovky, ale jeho manéver, ktorým sa dostal k pravému okraju, bol zmätočný. Naznačoval síce odbočenie vľavo, šiel však opačným smerom. U iných vodičov to mohlo vyvolať otázky o jeho snažení.

Každý nelogický manéver by mal vzbudiť ostražitosť

Ján mal určite spozornieť a mimoriadne zvýšiť opatrnosť. Pri vodičoch, ktorí sa dokážu zachovať podobne, ako vodič B, si treba dávať veľký pozor. Niekedy je dokonca lepšie zabrzdiť a počkať na to, čo dotyčný spraví, ako doplatiť na nevedomosť iného.

Z pohľadu iných mohlo presunutie vodiča B k pravému okraju cesty skončiť jednou z troch možností:

  • vodič si pomýlil smerovky a skutočne chcel ísť k pravému okraju cesty,
  • vodič sa chcel otočiť do protismernej premávky, a pripravoval si na to priestor,
  • vodič chcel odbočiť vľavo, no z nepochopiteľných dôvodov tomu jeho manéver nenasvedčoval.

V prvom prípade je pomýlenie si smeroviek ťažko pochopiteľné, ale neviedlo by k havárii medzi vozidlami Jána a vodiča B.

V druhom prípade by bolo potrebné očakávať, že vodič B netuší, ktoré smerovky sa majú kedy zapínať. Najprv sa treba zaradiť na kraj cesty (smerovky vpravo), potom treba dať prednosť všetkým vozidlám idúcim v oboch smeroch, pričom treba zapnúť smerovku vľavo. Objavuje sa tu ale riziko, že vodič B "zabudne" dať iným prednosť.

Nespoliehajte sa na to, že iní budú poznať predpisy

Ján sa, ako napísal, spoliehal na to, že vodič B pozná dopravné predpisy. Nelogický manéver mu však mal napovedať, že so znalosťami vodiča B nebude všetko v poriadku.

Niekedy je na ceste lepšie predpokladať, že tí druhí vodiči dopravné pravidlá nepoznajú. Prinúti vás to byť opatrnejší a aj vaša jazda bude bezpečnejšia. Možno sa síce do cieľa dostanete o trochu neskôr, ale eliminujete výrazne riziko nehody.

Šírka jazdného pruhu umožňovala Jánovi obísť vozidlo vodiča B, ktorý mal stále zapnutú smerovku vľavo. Ján v podstate žiadne predpisy neporušil. Obchádzal prekážku v cestnej premávke a vodič B bol povinný dať mu prednosť.

Nepredchádzal v križovatke, obchádzal auto stojace na okraji cesty

Ak by vodiča B obchádzal v čase, keď vozidlo B ešte išlo, bolo by to predchádzanie v križovatke, čo je predpismi zakázané. Lenže, Ján obchádzal vodiča B. Vozidlo B zastavilo na kraji cesty. A aj keď malo neustále zapnuté smerovky vľavo, už to nebolo znamenie odbočovania ale znamenie, ktoré sa dáva v čase, keď vozidlo vychádza od okraja cesty.

Každý, kto vychádza od okraja cesty, je povinný dať prednosť vozidlám v premávke. Výnimku majú len vozidlá hromadnej dopravy osôb.

Zdôvodňovanie vodiča B o tom, že dával prednosť autám idúcim v opačnom smere, ktoré mali zľava obiehať odbočujúce vozidlo na vedľajšiu cestu, je nezmyselné. Vodiči v opačnom smere totiž nesmú predchádzať odbočujúce auto.

Vodič B je typickým príkladom človeka, ktorý sa nemal dostať k vodičáku bez znalostí predpisov. Zarážajúce je ale to, že sa dokázal obhajovať neexistujúcimi dopravnými pravidlami. Ak považoval svoje vedomosti za dostatočné, je to o to horšie. Núti to nás ostatných k ostražitosti na cestách. Čo keď sa nám nejaký vodič B pripletie do cesty?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  4. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  5. Cestou - necestou
  6. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  8. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  9. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  10. Zábavný aj sebavedomý
  1. Poradňa: Ako používať peniaze banky aj bez pôžičky
  2. Konferencia Fakulty informatiky PEVŠ má rečníkov z celého sveta
  3. Ďalší doktorandský program a strediská praxe Fakulty manažmentu
  4. Špecialisti v Prešove bezplatne poradia, ako ušetriť energiu
  5. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  6. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  7. Dom od ES - bolo to fajn
  8. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  9. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  10. Obnova kaštieľa v Malinove
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 437
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 11 647
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 647
  4. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál 4 093
  5. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 523
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 298
  7. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 189
  8. Zábavný aj sebavedomý 2 715
  9. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 511
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 2 059

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Od centrály SIS po úkryt v Maďarsku: Navštívili sme miesta spojené s únosom

Pozrite si, ako vyzerajú miesta, kde uniesli Kováča a zavraždili Remiáša.

DOMOV

Ako vyzeral prvý úkryt korunného svedka únosu

Oskar Fegyveres netušil, ako dlho sa zdrží na úteku mimo Slovenska.

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

Neprehliadnite tiež

Toyota pre problematické airbagy zvoláva takmer 3-milióny áut

Zvolávanie vozidiel do servisov pre problémové airbagy spoločnosti Takata nemá konca.

Mercedes-Benz urýchli príchod svojich elektromobilov

Nemecká automobilka plánuje do roku 2022 priniesť na trh 10 elektromobilov.

Recoil 4 je adrenalínová jazda ulicami Havany s rekordným skokom

To, čo v Holywoode natáčajú na zelenom pozadí s využitím špeciálnych efektov, zvládol BJ Baldwin a jeho tím v reálnom svete.

Seat príde na trh s novým SUV

Nové SUV bude o segment vyššie nad modelom Ateca a bude novou vlajkovou loďou značky Seat.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop