SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Vodič spôsobil chaos, no vinu za nehodu nepriznal

Ján mal "tú česť" zažiť vodiča, ktorý sa pravdepodobne riadil podľa iných všeobecne neznámych dopravných pravidiel. Jeho stretnutie s ním sa skončilo haváriou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na cestách si treba dávať pozor. Nie je to len zbytočná fráza. Stačí si totiž uvedomiť, že nie každý pozná dobre dopravné predpisy.

Ján: "Nedávno som zažil kurióznu dopravnú nehodu, po ktorej sme sa s vodičom druhého motorového vozidla (vodič B) nevedeli dohodnúť, kto spravil chybu.

Vodič B išiel predo mnou v dostatočnej vzdialenosti. V jednom okamihu dal smerovku vľavo, čím naznačil, že bude odbočovať doľava na bočnú cestu. Pred týmto odbočením však zmenil smer jazdy doprava (teda do opačnej strany ako signalizoval) a zastavil na okraji cesty (cca na 5 sekúnd) tak, že sa ho dalo pohodlne obísť bez zmeny smeru jazdy a zasahovania do opačného jazdného pruhu.

Ja som sa domnieval, že keď zastal na okraji vozovky a bude sa chcieť vrátiť naspäť do stredu jazdného pruhu (a odbočiť na spomínanú bočnú cestu), tak sa pozrie do spätného zrkadla, či tým neohrozí vozidlo idúce za ním, ktoré ho už začalo predchádzať (teda mňa). Tento vodič tak nespravil a v momente, keď som prechádzal okolo neho, tak sa pohol a narazil do mňa prednou ľavou stranou.

S takýmto nelogickým manévrom som sa ešte nestretol a teda neviem, kto spravil chybu. V momente, keď sa pohol, ešte stále nemohol odbočiť vľavo, nakoľko v protismere boli stále vozidlá.

Vodič B sa po nehode obhajoval tým, že dával prednosť vozidlám, ktoré išli v opačnom jazdnom pruhu a nie mne, teda aby išli do môjho jazdného pruhu a obišli tak auto, ktoré v protismere spomalilo a odbočovalo vpravo (t.j. na rovnakú cestu ako vodič B, ale z opačnej strany)."

Z toho, čo napísal Ján, je jednoznačné, že "vodič B" porušil niekoľko dopravných predpisov, ktoré skončili haváriou.

Ak chcete odbočovať vľavo, podľa dopravných pravidiel sa musíte priblížiť čo najbližšie k ľavému okraju časti vozovky určenej pre váš smer jazdy. Na obyčajnej ceste to znamená priblížiť sa čo najviac k stredovej čiare.

Vodič B síce zapol správne smerovky, ale jeho manéver, ktorým sa dostal k pravému okraju, bol zmätočný. Naznačoval síce odbočenie vľavo, šiel však opačným smerom. U iných vodičov to mohlo vyvolať otázky o jeho snažení.

Každý nelogický manéver by mal vzbudiť ostražitosť

Ján mal určite spozornieť a mimoriadne zvýšiť opatrnosť. Pri vodičoch, ktorí sa dokážu zachovať podobne, ako vodič B, si treba dávať veľký pozor. Niekedy je dokonca lepšie zabrzdiť a počkať na to, čo dotyčný spraví, ako doplatiť na nevedomosť iného.

Z pohľadu iných mohlo presunutie vodiča B k pravému okraju cesty skončiť jednou z troch možností:

  • vodič si pomýlil smerovky a skutočne chcel ísť k pravému okraju cesty,
  • vodič sa chcel otočiť do protismernej premávky, a pripravoval si na to priestor,
  • vodič chcel odbočiť vľavo, no z nepochopiteľných dôvodov tomu jeho manéver nenasvedčoval.

V prvom prípade je pomýlenie si smeroviek ťažko pochopiteľné, ale neviedlo by k havárii medzi vozidlami Jána a vodiča B.

V druhom prípade by bolo potrebné očakávať, že vodič B netuší, ktoré smerovky sa majú kedy zapínať. Najprv sa treba zaradiť na kraj cesty (smerovky vpravo), potom treba dať prednosť všetkým vozidlám idúcim v oboch smeroch, pričom treba zapnúť smerovku vľavo. Objavuje sa tu ale riziko, že vodič B "zabudne" dať iným prednosť.

Nespoliehajte sa na to, že iní budú poznať predpisy

Ján sa, ako napísal, spoliehal na to, že vodič B pozná dopravné predpisy. Nelogický manéver mu však mal napovedať, že so znalosťami vodiča B nebude všetko v poriadku.

Niekedy je na ceste lepšie predpokladať, že tí druhí vodiči dopravné pravidlá nepoznajú. Prinúti vás to byť opatrnejší a aj vaša jazda bude bezpečnejšia. Možno sa síce do cieľa dostanete o trochu neskôr, ale eliminujete výrazne riziko nehody.

Šírka jazdného pruhu umožňovala Jánovi obísť vozidlo vodiča B, ktorý mal stále zapnutú smerovku vľavo. Ján v podstate žiadne predpisy neporušil. Obchádzal prekážku v cestnej premávke a vodič B bol povinný dať mu prednosť.

Nepredchádzal v križovatke, obchádzal auto stojace na okraji cesty

Ak by vodiča B obchádzal v čase, keď vozidlo B ešte išlo, bolo by to predchádzanie v križovatke, čo je predpismi zakázané. Lenže, Ján obchádzal vodiča B. Vozidlo B zastavilo na kraji cesty. A aj keď malo neustále zapnuté smerovky vľavo, už to nebolo znamenie odbočovania ale znamenie, ktoré sa dáva v čase, keď vozidlo vychádza od okraja cesty.

Každý, kto vychádza od okraja cesty, je povinný dať prednosť vozidlám v premávke. Výnimku majú len vozidlá hromadnej dopravy osôb.

Zdôvodňovanie vodiča B o tom, že dával prednosť autám idúcim v opačnom smere, ktoré mali zľava obiehať odbočujúce vozidlo na vedľajšiu cestu, je nezmyselné. Vodiči v opačnom smere totiž nesmú predchádzať odbočujúce auto.

Vodič B je typickým príkladom človeka, ktorý sa nemal dostať k vodičáku bez znalostí predpisov. Zarážajúce je ale to, že sa dokázal obhajovať neexistujúcimi dopravnými pravidlami. Ak považoval svoje vedomosti za dostatočné, je to o to horšie. Núti to nás ostatných k ostražitosti na cestách. Čo keď sa nám nejaký vodič B pripletie do cesty?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  4. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  5. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  6. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  8. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  9. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  10. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  1. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 435
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 12 922
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 734
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 966
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 219
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 198
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 796
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 694
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 046
  10. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 1 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pracovníčky Regionálneho úradu verejného zdravotníctva s políciou počas kontroly.

Od pondelka platí na pracoviskách OTP režim.


23 h
Zuzana Kepplová.

Nebude to ako počas druhej vlny, dušujú sa koaličníci. Vírus odpovedá.


1 h
Milan Lučanský na archívnej snímke.

Stíhanie vedú pre päť trestných činov.


23 h
Dole vodou so Samom Marcom

Potrebovali sme lockdown spolu s intenzívnym očkovaním, dostali sme toto.


28. nov

Neprehliadnite tiež

Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


4 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov

Blogy SME

  1. INESS: Cena zamestnanca
  2. Ondrej Škvarenina: Ako manipulovať štatistiky o Covid-19
  3. Ivan R. V. Rumánek: Brnenskí "obri" - Kelti? (Keltika 5)
  4. Marek Mačuha: Roznášajú covid deti ?
  5. Marcel Horacek: Život je fajn
  6. Marta Medzihradská: Šport vs kultúra v Banskej Bystrici
  7. Marián Lukáč: Blog č. 56- Transformácia v úmeni
  8. Štefan Vidlár: Krivé verše od ziskuchťivého penzistu
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 440
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 402
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 679
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 234
  5. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 970
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 915
  7. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 673
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 131
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu