SME
Streda, 13. november, 2019 | Meniny má Stanislav
ŠPORT

Mazda MX-5 ICE RACE – začínajú preteky roadsterov na ľade

Preteky roadsterov sa z Talianska presunuli do Švédska, na zamrznuté jazero. Medzi 120 novinármi na štarte sú aj dvaja Slováci - Rasťo Chvála a Samuel Vanko.

(Zdroj: Mazda)

Po úžasnom prvom vlaňajšom podujatí Mazda MX-5 Open Race na okruhu Adria Racing Circuit v Taliansku, ktorým japonská automobilka oslávila 20. výročie od uvedenia svojho športového roadstera na trh, adrenalínové dobrodružstvo pokračuje. Organizátori druhého ročníka ešte pritvrdili a dejisko posunuli viac na sever – na zamrznuté jazero Kallsjön, 80 km severozápadne od švédskeho mesta Östersund.

Na štarte dvaja Slováci

Sneh, ľad, 120 motoristických novinárov z celej Európy (vrátane mimoriadnych hostí z Austrálie) a 20 otvorených roadsterov Mazda MX-5 s minimálnymi úpravami, obutých na pretekárskych pneumatikách s hrotmi. To sú hlavní aktéri druhého podujatia adrenalínových pretekov, v ktorých pôjde v prvom rade o schopnosť citlivo narábať s volantom a plynom.

Každý zo 120 pilotov najazdí v priebehu najbližších dvoch dní približne 550 km. Mazda na tento účel postavila 20 vozidiel, v ktorých sa budú striedať jazdci z 26 krajín. Slovensko ani Česká republika nemajú tento rok vlastný tím, ale pretekať budú spoločne s novinármi z Chorvátska.

Každý tím sa skladá zo šiestich jazdcov, ten náš obsahuje po dvoch z každej krajiny. Slovensko reprezentuje redaktor auto.sme.sk Rastislav Chvála a Samuel Vanko z časopisu Auto Motor a Šport.

Mazda MX-5 vo farbách chorvátsko-česko-slovenského tímu.

Trať

Okruh je postavený na jazere Kallsjön, ktoré sa nachádza v nadmorskej výške 386 metrov nad morom. Rozlohu má 156 km², široké je 35 až 40 km a priemerná hĺbka vody v jazere dosahuje 134 m, čo z neho robí jedno z najhlbších jazier vo Švédsku.

Pri teplotách -15 až -20 °C má ľad v tomto ročnom období hrúbku 40 až 60 cm. Na organizovanie pretekov ako sú tieto, musí mať ľad minimálne 30 cm. Okruh s množstvom zákrut, postavený skôr na zábavu než na rýchlosť, meria 4,9 km. Štartovacia rovinka je široká 10 m.

Zvyšok trate dosahuje priemernú šírku 12 až 15 m. Limitujúcim faktorom na trati bude viditeľnosť. Tréningy ukážu, do akej miery sa jazdci vedia vysporiadať s kúdolmi prašného snehu valiaceho sa za autami idúcimi pred nimi.

Organizátori postavili necelých päť kilometrov dlhý okruh na zamrznutom jazere.

Program

Podujatie štartuje zajtra 22.2. tréningovými jazdami. Prvý tréning bude trvať 90 minút, druhý 120 minút. Každý jazdec tímu musí absolvovať minimálne tri merané kolá. Ak ich neodjazdí, tím dostane penalizáciu 20 sekúnd pri prvom prejazde servisným boxom počas pretekov.

Po dopoludnajších tréningoch nasleduje kvalifikácia, na ktorú každý tím nominuje jedného jazdca. Do kvalifikácie sa štartuje v štyroch skupinách po piatich jazdcoch. Riaditeľom pretekov je Pontus Sandell, otec víťaza juniorského šampionátu JWRC z roku 2006 Patrika Sandella, momentálne pôsobiaceho v seriáli IRC.

Dva hlavné preteky sú naplánované na stredu. Víťazom sa stane tím, ktorý v oboch jazdách odkrúži najviac kôl.

Pretekárske autá

Jazdiť sa bude na vozidlách Mazda MX-5 s dvojlitrovým atmosferickým benzínovým motorom, dosahujúcim výkon 118 kW/160 k. Motor spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Úpravy uskutočnené tímom Engstler Motorsport sa sústredili hlavne na vyladenie podvozka, bŕzd, aerodynamiky a redukciu pohotovostnej hmotnosti. Po prestavbe vozidlo váži 1150 kg. Z 0 na 100 km/h upravená Mazda MX-5 akceleruje za 7,6 sekundy a rozbehne sa na 213 km/h.

Držte našim palce! O priebehu zajtrajších tréningových jázd a kvalifikácie vás budeme aktuálne informovať.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  2. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  5. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  6. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  7. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  8. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  4. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  5. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  6. Nové palivo E10 zníži emisie v doprave
  7. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  8. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  9. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  10. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  1. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 11 777
  2. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 10 502
  3. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 9 313
  4. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 7 344
  5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 895
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 272
  7. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 132
  8. Nový Volkswagen Golf a jeho 7 zásadných noviniek 4 947
  9. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 835
  10. Vyjadrením bohatstva nie sú peniaze, ale múdrosť 4 325

Hlavné správy zo Sme.sk

Bitkár z utobusu Ondrej Ánoši.
INTERAKTÍVNY WEB 1989

Mrznúce prsty a obavy rodičov. Padajú komunisti

Denník SME spustil výnimočný interaktívny web 1989: Cesta k slobode.

Bývalý šéfredaktor Plus 7 dní naklonený Smeru mal byť Kočnerov človek

Správy z Threemy naznačujú aj to s kým si Kočner dohodol živé prenosy na TA3.

Marian Kočner na súde.

Škriniar zvláda anomáliu: Sme za to platení, tvrdí

Škriniar verí, že Slovensko prekvapí Chorvátov.

Milan Škriniar v zápase 12. kola Serie A 2019/2020 Inter Miláno - Hellas Verona.

Neprehliadnite tiež

Kia predstavila novú Optimu, v Európe sa predávať nebude

V predaji ostáva súčasná generácia už len ako kombi.

Kia K5
Mercedes triedy G
Nová Škoda Octavia
SsangYong Korando