ŠPORT

Mazda MX-5 ICE RACE – začínajú preteky roadsterov na ľade

Preteky roadsterov sa z Talianska presunuli do Švédska, na zamrznuté jazero. Medzi 120 novinármi na štarte sú aj dvaja Slováci - Rasťo Chvála a Samuel Vanko.

(Zdroj: Mazda)

Po úžasnom prvom vlaňajšom podujatí Mazda MX-5 Open Race na okruhu Adria Racing Circuit v Taliansku, ktorým japonská automobilka oslávila 20. výročie od uvedenia svojho športového roadstera na trh, adrenalínové dobrodružstvo pokračuje. Organizátori druhého ročníka ešte pritvrdili a dejisko posunuli viac na sever – na zamrznuté jazero Kallsjön, 80 km severozápadne od švédskeho mesta Östersund.

Na štarte dvaja Slováci

Sneh, ľad, 120 motoristických novinárov z celej Európy (vrátane mimoriadnych hostí z Austrálie) a 20 otvorených roadsterov Mazda MX-5 s minimálnymi úpravami, obutých na pretekárskych pneumatikách s hrotmi. To sú hlavní aktéri druhého podujatia adrenalínových pretekov, v ktorých pôjde v prvom rade o schopnosť citlivo narábať s volantom a plynom.

Každý zo 120 pilotov najazdí v priebehu najbližších dvoch dní približne 550 km. Mazda na tento účel postavila 20 vozidiel, v ktorých sa budú striedať jazdci z 26 krajín. Slovensko ani Česká republika nemajú tento rok vlastný tím, ale pretekať budú spoločne s novinármi z Chorvátska.

Každý tím sa skladá zo šiestich jazdcov, ten náš obsahuje po dvoch z každej krajiny. Slovensko reprezentuje redaktor auto.sme.sk Rastislav Chvála a Samuel Vanko z časopisu Auto Motor a Šport.

Mazda MX-5 vo farbách chorvátsko-česko-slovenského tímu.

Trať

Okruh je postavený na jazere Kallsjön, ktoré sa nachádza v nadmorskej výške 386 metrov nad morom. Rozlohu má 156 km², široké je 35 až 40 km a priemerná hĺbka vody v jazere dosahuje 134 m, čo z neho robí jedno z najhlbších jazier vo Švédsku.

Pri teplotách -15 až -20 °C má ľad v tomto ročnom období hrúbku 40 až 60 cm. Na organizovanie pretekov ako sú tieto, musí mať ľad minimálne 30 cm. Okruh s množstvom zákrut, postavený skôr na zábavu než na rýchlosť, meria 4,9 km. Štartovacia rovinka je široká 10 m.

Zvyšok trate dosahuje priemernú šírku 12 až 15 m. Limitujúcim faktorom na trati bude viditeľnosť. Tréningy ukážu, do akej miery sa jazdci vedia vysporiadať s kúdolmi prašného snehu valiaceho sa za autami idúcimi pred nimi.

Organizátori postavili necelých päť kilometrov dlhý okruh na zamrznutom jazere.

Program

Podujatie štartuje zajtra 22.2. tréningovými jazdami. Prvý tréning bude trvať 90 minút, druhý 120 minút. Každý jazdec tímu musí absolvovať minimálne tri merané kolá. Ak ich neodjazdí, tím dostane penalizáciu 20 sekúnd pri prvom prejazde servisným boxom počas pretekov.

Po dopoludnajších tréningoch nasleduje kvalifikácia, na ktorú každý tím nominuje jedného jazdca. Do kvalifikácie sa štartuje v štyroch skupinách po piatich jazdcoch. Riaditeľom pretekov je Pontus Sandell, otec víťaza juniorského šampionátu JWRC z roku 2006 Patrika Sandella, momentálne pôsobiaceho v seriáli IRC.

Dva hlavné preteky sú naplánované na stredu. Víťazom sa stane tím, ktorý v oboch jazdách odkrúži najviac kôl.

Pretekárske autá

Jazdiť sa bude na vozidlách Mazda MX-5 s dvojlitrovým atmosferickým benzínovým motorom, dosahujúcim výkon 118 kW/160 k. Motor spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Úpravy uskutočnené tímom Engstler Motorsport sa sústredili hlavne na vyladenie podvozka, bŕzd, aerodynamiky a redukciu pohotovostnej hmotnosti. Po prestavbe vozidlo váži 1150 kg. Z 0 na 100 km/h upravená Mazda MX-5 akceleruje za 7,6 sekundy a rozbehne sa na 213 km/h.

Držte našim palce! O priebehu zajtrajších tréningových jázd a kvalifikácie vás budeme aktuálne informovať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 16 003
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 957
  3. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 14 537
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 045
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 336
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 8 890
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 6 677
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 133
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 320
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 260

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Zdravotný pohár vína je mýtus. Ako a prečo vznikol

Vedecké poznatky pribúdajú rýchlejšie, ako ich kultúra dokáže vstrebať alebo zahodiť.

DOMOV

Kritizoval ma Fico, kritizoval ma aj Dzurinda

Diskusia NAŽIVO o slobode, médiách a ich kvalite.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.