ŠPORT

Mazda MX-5 ICE RACE – začínajú preteky roadsterov na ľade

Preteky roadsterov sa z Talianska presunuli do Švédska, na zamrznuté jazero. Medzi 120 novinármi na štarte sú aj dvaja Slováci - Rasťo Chvála a Samuel Vanko.

(Zdroj: Mazda)

Po úžasnom prvom vlaňajšom podujatí Mazda MX-5 Open Race na okruhu Adria Racing Circuit v Taliansku, ktorým japonská automobilka oslávila 20. výročie od uvedenia svojho športového roadstera na trh, adrenalínové dobrodružstvo pokračuje. Organizátori druhého ročníka ešte pritvrdili a dejisko posunuli viac na sever – na zamrznuté jazero Kallsjön, 80 km severozápadne od švédskeho mesta Östersund.

Na štarte dvaja Slováci

Sneh, ľad, 120 motoristických novinárov z celej Európy (vrátane mimoriadnych hostí z Austrálie) a 20 otvorených roadsterov Mazda MX-5 s minimálnymi úpravami, obutých na pretekárskych pneumatikách s hrotmi. To sú hlavní aktéri druhého podujatia adrenalínových pretekov, v ktorých pôjde v prvom rade o schopnosť citlivo narábať s volantom a plynom.

Každý zo 120 pilotov najazdí v priebehu najbližších dvoch dní približne 550 km. Mazda na tento účel postavila 20 vozidiel, v ktorých sa budú striedať jazdci z 26 krajín. Slovensko ani Česká republika nemajú tento rok vlastný tím, ale pretekať budú spoločne s novinármi z Chorvátska.

Každý tím sa skladá zo šiestich jazdcov, ten náš obsahuje po dvoch z každej krajiny. Slovensko reprezentuje redaktor auto.sme.sk Rastislav Chvála a Samuel Vanko z časopisu Auto Motor a Šport.

Mazda MX-5 vo farbách chorvátsko-česko-slovenského tímu.

Trať

Okruh je postavený na jazere Kallsjön, ktoré sa nachádza v nadmorskej výške 386 metrov nad morom. Rozlohu má 156 km², široké je 35 až 40 km a priemerná hĺbka vody v jazere dosahuje 134 m, čo z neho robí jedno z najhlbších jazier vo Švédsku.

Pri teplotách -15 až -20 °C má ľad v tomto ročnom období hrúbku 40 až 60 cm. Na organizovanie pretekov ako sú tieto, musí mať ľad minimálne 30 cm. Okruh s množstvom zákrut, postavený skôr na zábavu než na rýchlosť, meria 4,9 km. Štartovacia rovinka je široká 10 m.

Zvyšok trate dosahuje priemernú šírku 12 až 15 m. Limitujúcim faktorom na trati bude viditeľnosť. Tréningy ukážu, do akej miery sa jazdci vedia vysporiadať s kúdolmi prašného snehu valiaceho sa za autami idúcimi pred nimi.

Organizátori postavili necelých päť kilometrov dlhý okruh na zamrznutom jazere.

Program

Podujatie štartuje zajtra 22.2. tréningovými jazdami. Prvý tréning bude trvať 90 minút, druhý 120 minút. Každý jazdec tímu musí absolvovať minimálne tri merané kolá. Ak ich neodjazdí, tím dostane penalizáciu 20 sekúnd pri prvom prejazde servisným boxom počas pretekov.

Po dopoludnajších tréningoch nasleduje kvalifikácia, na ktorú každý tím nominuje jedného jazdca. Do kvalifikácie sa štartuje v štyroch skupinách po piatich jazdcoch. Riaditeľom pretekov je Pontus Sandell, otec víťaza juniorského šampionátu JWRC z roku 2006 Patrika Sandella, momentálne pôsobiaceho v seriáli IRC.

Dva hlavné preteky sú naplánované na stredu. Víťazom sa stane tím, ktorý v oboch jazdách odkrúži najviac kôl.

Pretekárske autá

Jazdiť sa bude na vozidlách Mazda MX-5 s dvojlitrovým atmosferickým benzínovým motorom, dosahujúcim výkon 118 kW/160 k. Motor spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Úpravy uskutočnené tímom Engstler Motorsport sa sústredili hlavne na vyladenie podvozka, bŕzd, aerodynamiky a redukciu pohotovostnej hmotnosti. Po prestavbe vozidlo váži 1150 kg. Z 0 na 100 km/h upravená Mazda MX-5 akceleruje za 7,6 sekundy a rozbehne sa na 213 km/h.

Držte našim palce! O priebehu zajtrajších tréningových jázd a kvalifikácie vás budeme aktuálne informovať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 283
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 080
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 839
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 305
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 198
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 014
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 917
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 792
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 666
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 330

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.