ŠPORT

Mazda MX-5 ICE RACE – začínajú preteky roadsterov na ľade

Preteky roadsterov sa z Talianska presunuli do Švédska, na zamrznuté jazero. Medzi 120 novinármi na štarte sú aj dvaja Slováci - Rasťo Chvála a Samuel Vanko.

(Zdroj: Mazda)

Po úžasnom prvom vlaňajšom podujatí Mazda MX-5 Open Race na okruhu Adria Racing Circuit v Taliansku, ktorým japonská automobilka oslávila 20. výročie od uvedenia svojho športového roadstera na trh, adrenalínové dobrodružstvo pokračuje. Organizátori druhého ročníka ešte pritvrdili a dejisko posunuli viac na sever – na zamrznuté jazero Kallsjön, 80 km severozápadne od švédskeho mesta Östersund.

Na štarte dvaja Slováci

Sneh, ľad, 120 motoristických novinárov z celej Európy (vrátane mimoriadnych hostí z Austrálie) a 20 otvorených roadsterov Mazda MX-5 s minimálnymi úpravami, obutých na pretekárskych pneumatikách s hrotmi. To sú hlavní aktéri druhého podujatia adrenalínových pretekov, v ktorých pôjde v prvom rade o schopnosť citlivo narábať s volantom a plynom.

Každý zo 120 pilotov najazdí v priebehu najbližších dvoch dní približne 550 km. Mazda na tento účel postavila 20 vozidiel, v ktorých sa budú striedať jazdci z 26 krajín. Slovensko ani Česká republika nemajú tento rok vlastný tím, ale pretekať budú spoločne s novinármi z Chorvátska.

Každý tím sa skladá zo šiestich jazdcov, ten náš obsahuje po dvoch z každej krajiny. Slovensko reprezentuje redaktor auto.sme.sk Rastislav Chvála a Samuel Vanko z časopisu Auto Motor a Šport.

Mazda MX-5 vo farbách chorvátsko-česko-slovenského tímu.

Trať

Okruh je postavený na jazere Kallsjön, ktoré sa nachádza v nadmorskej výške 386 metrov nad morom. Rozlohu má 156 km², široké je 35 až 40 km a priemerná hĺbka vody v jazere dosahuje 134 m, čo z neho robí jedno z najhlbších jazier vo Švédsku.

Pri teplotách -15 až -20 °C má ľad v tomto ročnom období hrúbku 40 až 60 cm. Na organizovanie pretekov ako sú tieto, musí mať ľad minimálne 30 cm. Okruh s množstvom zákrut, postavený skôr na zábavu než na rýchlosť, meria 4,9 km. Štartovacia rovinka je široká 10 m.

Zvyšok trate dosahuje priemernú šírku 12 až 15 m. Limitujúcim faktorom na trati bude viditeľnosť. Tréningy ukážu, do akej miery sa jazdci vedia vysporiadať s kúdolmi prašného snehu valiaceho sa za autami idúcimi pred nimi.

Organizátori postavili necelých päť kilometrov dlhý okruh na zamrznutom jazere.

Program

Podujatie štartuje zajtra 22.2. tréningovými jazdami. Prvý tréning bude trvať 90 minút, druhý 120 minút. Každý jazdec tímu musí absolvovať minimálne tri merané kolá. Ak ich neodjazdí, tím dostane penalizáciu 20 sekúnd pri prvom prejazde servisným boxom počas pretekov.

Po dopoludnajších tréningoch nasleduje kvalifikácia, na ktorú každý tím nominuje jedného jazdca. Do kvalifikácie sa štartuje v štyroch skupinách po piatich jazdcoch. Riaditeľom pretekov je Pontus Sandell, otec víťaza juniorského šampionátu JWRC z roku 2006 Patrika Sandella, momentálne pôsobiaceho v seriáli IRC.

Dva hlavné preteky sú naplánované na stredu. Víťazom sa stane tím, ktorý v oboch jazdách odkrúži najviac kôl.

Pretekárske autá

Jazdiť sa bude na vozidlách Mazda MX-5 s dvojlitrovým atmosferickým benzínovým motorom, dosahujúcim výkon 118 kW/160 k. Motor spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Úpravy uskutočnené tímom Engstler Motorsport sa sústredili hlavne na vyladenie podvozka, bŕzd, aerodynamiky a redukciu pohotovostnej hmotnosti. Po prestavbe vozidlo váži 1150 kg. Z 0 na 100 km/h upravená Mazda MX-5 akceleruje za 7,6 sekundy a rozbehne sa na 213 km/h.

Držte našim palce! O priebehu zajtrajších tréningových jázd a kvalifikácie vás budeme aktuálne informovať.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 229
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 413
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 286
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 655
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 676
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 437
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 916
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 517
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 863
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 669

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.