ŠPORT

Mazda MX-5 ICE RACE – začínajú preteky roadsterov na ľade

Preteky roadsterov sa z Talianska presunuli do Švédska, na zamrznuté jazero. Medzi 120 novinármi na štarte sú aj dvaja Slováci - Rasťo Chvála a Samuel Vanko.

(Zdroj: Mazda)

Po úžasnom prvom vlaňajšom podujatí Mazda MX-5 Open Race na okruhu Adria Racing Circuit v Taliansku, ktorým japonská automobilka oslávila 20. výročie od uvedenia svojho športového roadstera na trh, adrenalínové dobrodružstvo pokračuje. Organizátori druhého ročníka ešte pritvrdili a dejisko posunuli viac na sever – na zamrznuté jazero Kallsjön, 80 km severozápadne od švédskeho mesta Östersund.

Na štarte dvaja Slováci

Sneh, ľad, 120 motoristických novinárov z celej Európy (vrátane mimoriadnych hostí z Austrálie) a 20 otvorených roadsterov Mazda MX-5 s minimálnymi úpravami, obutých na pretekárskych pneumatikách s hrotmi. To sú hlavní aktéri druhého podujatia adrenalínových pretekov, v ktorých pôjde v prvom rade o schopnosť citlivo narábať s volantom a plynom.

Každý zo 120 pilotov najazdí v priebehu najbližších dvoch dní približne 550 km. Mazda na tento účel postavila 20 vozidiel, v ktorých sa budú striedať jazdci z 26 krajín. Slovensko ani Česká republika nemajú tento rok vlastný tím, ale pretekať budú spoločne s novinármi z Chorvátska.

Každý tím sa skladá zo šiestich jazdcov, ten náš obsahuje po dvoch z každej krajiny. Slovensko reprezentuje redaktor auto.sme.sk Rastislav Chvála a Samuel Vanko z časopisu Auto Motor a Šport.

Mazda MX-5 vo farbách chorvátsko-česko-slovenského tímu.

Trať

Okruh je postavený na jazere Kallsjön, ktoré sa nachádza v nadmorskej výške 386 metrov nad morom. Rozlohu má 156 km², široké je 35 až 40 km a priemerná hĺbka vody v jazere dosahuje 134 m, čo z neho robí jedno z najhlbších jazier vo Švédsku.

Pri teplotách -15 až -20 °C má ľad v tomto ročnom období hrúbku 40 až 60 cm. Na organizovanie pretekov ako sú tieto, musí mať ľad minimálne 30 cm. Okruh s množstvom zákrut, postavený skôr na zábavu než na rýchlosť, meria 4,9 km. Štartovacia rovinka je široká 10 m.

Zvyšok trate dosahuje priemernú šírku 12 až 15 m. Limitujúcim faktorom na trati bude viditeľnosť. Tréningy ukážu, do akej miery sa jazdci vedia vysporiadať s kúdolmi prašného snehu valiaceho sa za autami idúcimi pred nimi.

Organizátori postavili necelých päť kilometrov dlhý okruh na zamrznutom jazere.

Program

Podujatie štartuje zajtra 22.2. tréningovými jazdami. Prvý tréning bude trvať 90 minút, druhý 120 minút. Každý jazdec tímu musí absolvovať minimálne tri merané kolá. Ak ich neodjazdí, tím dostane penalizáciu 20 sekúnd pri prvom prejazde servisným boxom počas pretekov.

Po dopoludnajších tréningoch nasleduje kvalifikácia, na ktorú každý tím nominuje jedného jazdca. Do kvalifikácie sa štartuje v štyroch skupinách po piatich jazdcoch. Riaditeľom pretekov je Pontus Sandell, otec víťaza juniorského šampionátu JWRC z roku 2006 Patrika Sandella, momentálne pôsobiaceho v seriáli IRC.

Dva hlavné preteky sú naplánované na stredu. Víťazom sa stane tím, ktorý v oboch jazdách odkrúži najviac kôl.

Pretekárske autá

Jazdiť sa bude na vozidlách Mazda MX-5 s dvojlitrovým atmosferickým benzínovým motorom, dosahujúcim výkon 118 kW/160 k. Motor spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Úpravy uskutočnené tímom Engstler Motorsport sa sústredili hlavne na vyladenie podvozka, bŕzd, aerodynamiky a redukciu pohotovostnej hmotnosti. Po prestavbe vozidlo váži 1150 kg. Z 0 na 100 km/h upravená Mazda MX-5 akceleruje za 7,6 sekundy a rozbehne sa na 213 km/h.

Držte našim palce! O priebehu zajtrajších tréningových jázd a kvalifikácie vás budeme aktuálne informovať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 426
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 937
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 810
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 247
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 957
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 996
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 416
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 073
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 375
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 229

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych, ktorých za vojny obrali o unikátnu vilu. Stavbu od Adolfa Loosa otvoril verejnosti.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.