Slimáka v ľavom pruhu by obišiel cez krajnicu

Predstavte si, že idete mimo obce v pravom jazdnom pruhu po diaľnici s dvomi jazdnými pruhmi v každom smere. Na tachometri máte 130 km/h. Pred vami sa objaví auto, ktoré ide ledva stovkou v ľavo jazdnom pruhu. Čo spravíte?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predstavte si, že idete mimo obce v pravom jazdnom pruhu po diaľnici s dvomi jazdnými pruhmi v každom smere. Na tachometri máte 130 km/h. Pred vami sa objaví auto, ktoré ide ledva stovkou v ľavo jazdnom pruhu. Čo spravíte?

Pavel nám napísal, že pokračovať v pravom jazdnom pruhu je nebezpečné. Preto to rieši preradením sa do odstavného pruhu.

Pavel: "Ako bude posudzovaná kolízia, keď predchádzam sprava pomalého vodiča v ľavom pruhu a on z ničoho nič "uhne" doprava a narazí do mňa? Súbežná jazda je určená pre kolóny, nie pre jedného exota, ktorý sa kochá ľavým pruhem. Z tohto dôvodu, pretože policajti by mi istotne zrušili vodičák, keby došlo ku kolízii vyššie popísaným spôsobom, tak takých exotov, keď sa už inak nedá, predchádzam nie cez pravý, ale cez odstavný pruh a celú dobu blikám, aby som signalizoval prekážku na ceste."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Je jasné, že "slimák" v ľavom pruhu porušuje predpisy. Nezabúdajte ale na to, že aj keď takýto vodič dokáže zvýšiť adrenalín v krvi, nie ste oprávnený ho "vyučovať" alebo trestať. Stačí len okolo neho prejsť a dúfať, že neurobí hlúposť.

Jazda v pravom pruhu bez preraďovania nie je predchádzanie

Predchádzanie je manéver, ktorý okrem rýchlejšej jazdy vedľa pomalšieho auta vyžaduje, aby ste sa zaradili do jazdného pruhu predídeného vozidla. Potom nikoho nepredchádzate, ak budete pokračovať v pravom jazdnom pruhu.

V minulosti by takéto niečo bolo nebezpečné, keďže vozidlá boli vybavené spätným zrkadlom len na strane vodiča. Dnes sú ale zrkadlá po oboch stranách vozidiel a vodič je povinný sledovať situáciu nielen vľavo od vozidla ale aj vpravo.

Preto, ak by sa nehoda stala spôsobom, akým ju opísal Pavel, vina by mala byť prisúdená vodičovi jazdiacemu v ľavom jazdnom pruhu. Okrem toho, vodič, ktorý prechádza do iného jazdného pruhu musí dať prednosť vozidlám jazdiacim v pruhu, do ktorého sa chce presunúť.

Po krajnici bezdôvodne nejazdite

Ak by ste sa inšpirovali Pavlom a popri pomalšom vozidle v ľavom jazdnom pruhu by ste šli v odstavnom pruhu, porušili by ste dopravné predpisy.

Jazdiť po krajnici sa smie len v niektorých prípadoch:

  • pri zastavení alebo státí,
  • pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky.

Ak niekto jazdí pomaly v ľavom jazdnom pruhu a vy máte možnosť použiť pravý jazdný pruh, nemáte dôvod ísť po krajnici. Nejde ani o obchádzanie prekážky a ani o vyhýbanie sa prekážke. Mimochodom, za bezdôvodnú jazdu po krajnici vám môžu dať pokutu na mieste do výšky 150 eur. Na dopravnom inšpektoráte by mohli rozhodnúť aj o zabavení vodičáku až na dva roky.

Nezmyselné obmedzenia na diaľnici D1?

Spomínali sme vodiča nejazdiaceho v pravom jazdnom pruhu mimo obce. Jeden taký nám napísal.

Peter: "Chcel by som sa spýtať na váš názor, či by sa na D1 v úseku Trnava - Bratislava a opačne nemalo jazdiť ako v meste, teda že všetky pruhy sú si rovnocenné. Vtedy by podľa mňa malo význam obmedzenie rýchlosti a odstup 70m.

Po D1 v spomenutom úseku jazdím hlavne pri šere a v nočných hodinách zásadne v strednom páse a to maximálnou povolenou rýchlosťou - pre neoplotené diaľnice. Je možné, že by som za takúto jazdu dostal pokutu?"

Na to, aby bolo možné jazdiť po diaľnici mimo obce v ktoromkoľvek jazdnom pruhu tak ako v obci, musel by sa zmeniť zákon o cestnej premávke. Takáto zmena pravidiel, ktorá by sa vzťahovala len na jeden úsek cesty, je však veľmi nepravdepodobná.

Dopravným značením by sa situácia dala vyriešiť aj tak, že pravý pruh by sa zmenil na pruh pre pomalé vozidlá a stredný by sa tak stal pravým priebežným pruhom.

Zatiaľ však naďalej platí, že v strednom jazdnom pruhu smiete jazdiť len ak predchádzate iné vozidlo alebo ak obchádzate prekážku cestnej premávky.

A aký má význam rýchlostné obmedzenie na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou a povinné 70-metrové rozostupy medzi vozidlami? V prvom rade ide o bezpečnosť. Nech ide vodič v ktoromkoľvek jazdnom pruhu, dodržiavanie spomínaných obmedzení má z hľadiska bezpečnosti svoj význam.

Otázkou ale zostáva, či sa nezaviedli opatrenia, ktoré už viac bezpečnosť nezvýšia. Obmedzenia tam totiž môžu výrazne obmedziť plynulosť cestnej premávky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 228
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 747
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 864
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 148
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 648
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 642
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 356
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 204
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 075
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 054

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Migračná kríza sa skončila, policajné kontroly za hranicami nie

Rakúska polícia stále náhodne kontroluje.

DOMOV

Esbéeskar môže v obchode šacovať. Ak je to dobrovoľné

Ak zariadenie zapípa, pracovník SBS by mal zákazníka požiadať o blok.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.