Slimáka v ľavom pruhu by obišiel cez krajnicu

Predstavte si, že idete mimo obce v pravom jazdnom pruhu po diaľnici s dvomi jazdnými pruhmi v každom smere. Na tachometri máte 130 km/h. Pred vami sa objaví auto, ktoré ide ledva stovkou v ľavo jazdnom pruhu. Čo spravíte?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predstavte si, že idete mimo obce v pravom jazdnom pruhu po diaľnici s dvomi jazdnými pruhmi v každom smere. Na tachometri máte 130 km/h. Pred vami sa objaví auto, ktoré ide ledva stovkou v ľavo jazdnom pruhu. Čo spravíte?

Pavel nám napísal, že pokračovať v pravom jazdnom pruhu je nebezpečné. Preto to rieši preradením sa do odstavného pruhu.

Pavel: "Ako bude posudzovaná kolízia, keď predchádzam sprava pomalého vodiča v ľavom pruhu a on z ničoho nič "uhne" doprava a narazí do mňa? Súbežná jazda je určená pre kolóny, nie pre jedného exota, ktorý sa kochá ľavým pruhem. Z tohto dôvodu, pretože policajti by mi istotne zrušili vodičák, keby došlo ku kolízii vyššie popísaným spôsobom, tak takých exotov, keď sa už inak nedá, predchádzam nie cez pravý, ale cez odstavný pruh a celú dobu blikám, aby som signalizoval prekážku na ceste."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Je jasné, že "slimák" v ľavom pruhu porušuje predpisy. Nezabúdajte ale na to, že aj keď takýto vodič dokáže zvýšiť adrenalín v krvi, nie ste oprávnený ho "vyučovať" alebo trestať. Stačí len okolo neho prejsť a dúfať, že neurobí hlúposť.

Jazda v pravom pruhu bez preraďovania nie je predchádzanie

Predchádzanie je manéver, ktorý okrem rýchlejšej jazdy vedľa pomalšieho auta vyžaduje, aby ste sa zaradili do jazdného pruhu predídeného vozidla. Potom nikoho nepredchádzate, ak budete pokračovať v pravom jazdnom pruhu.

V minulosti by takéto niečo bolo nebezpečné, keďže vozidlá boli vybavené spätným zrkadlom len na strane vodiča. Dnes sú ale zrkadlá po oboch stranách vozidiel a vodič je povinný sledovať situáciu nielen vľavo od vozidla ale aj vpravo.

Preto, ak by sa nehoda stala spôsobom, akým ju opísal Pavel, vina by mala byť prisúdená vodičovi jazdiacemu v ľavom jazdnom pruhu. Okrem toho, vodič, ktorý prechádza do iného jazdného pruhu musí dať prednosť vozidlám jazdiacim v pruhu, do ktorého sa chce presunúť.

Po krajnici bezdôvodne nejazdite

Ak by ste sa inšpirovali Pavlom a popri pomalšom vozidle v ľavom jazdnom pruhu by ste šli v odstavnom pruhu, porušili by ste dopravné predpisy.

Jazdiť po krajnici sa smie len v niektorých prípadoch:

  • pri zastavení alebo státí,
  • pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky.

Ak niekto jazdí pomaly v ľavom jazdnom pruhu a vy máte možnosť použiť pravý jazdný pruh, nemáte dôvod ísť po krajnici. Nejde ani o obchádzanie prekážky a ani o vyhýbanie sa prekážke. Mimochodom, za bezdôvodnú jazdu po krajnici vám môžu dať pokutu na mieste do výšky 150 eur. Na dopravnom inšpektoráte by mohli rozhodnúť aj o zabavení vodičáku až na dva roky.

Nezmyselné obmedzenia na diaľnici D1?

Spomínali sme vodiča nejazdiaceho v pravom jazdnom pruhu mimo obce. Jeden taký nám napísal.

Peter: "Chcel by som sa spýtať na váš názor, či by sa na D1 v úseku Trnava - Bratislava a opačne nemalo jazdiť ako v meste, teda že všetky pruhy sú si rovnocenné. Vtedy by podľa mňa malo význam obmedzenie rýchlosti a odstup 70m.

Po D1 v spomenutom úseku jazdím hlavne pri šere a v nočných hodinách zásadne v strednom páse a to maximálnou povolenou rýchlosťou - pre neoplotené diaľnice. Je možné, že by som za takúto jazdu dostal pokutu?"

Na to, aby bolo možné jazdiť po diaľnici mimo obce v ktoromkoľvek jazdnom pruhu tak ako v obci, musel by sa zmeniť zákon o cestnej premávke. Takáto zmena pravidiel, ktorá by sa vzťahovala len na jeden úsek cesty, je však veľmi nepravdepodobná.

Dopravným značením by sa situácia dala vyriešiť aj tak, že pravý pruh by sa zmenil na pruh pre pomalé vozidlá a stredný by sa tak stal pravým priebežným pruhom.

Zatiaľ však naďalej platí, že v strednom jazdnom pruhu smiete jazdiť len ak predchádzate iné vozidlo alebo ak obchádzate prekážku cestnej premávky.

A aký má význam rýchlostné obmedzenie na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou a povinné 70-metrové rozostupy medzi vozidlami? V prvom rade ide o bezpečnosť. Nech ide vodič v ktoromkoľvek jazdnom pruhu, dodržiavanie spomínaných obmedzení má z hľadiska bezpečnosti svoj význam.

Otázkou ale zostáva, či sa nezaviedli opatrenia, ktoré už viac bezpečnosť nezvýšia. Obmedzenia tam totiž môžu výrazne obmedziť plynulosť cestnej premávky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  7. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  9. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  10. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  1. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  2. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  3. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  6. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  7. Za palivo Shell BMW domov
  8. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  9. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  10. Shell zásadne inovoval celý sortiment palív
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 20 305
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 315
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 683
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 063
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 609
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 5 535
  7. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 5 356
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 069
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 141
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 479

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Z budovy SIS budú sociálne byty pre úradníkov, obec neuspela

Tajná služba sa zbavila prvej budovy, ktorá sa dala odhaliť cez internet. Ministerstvo vnútra tam chcel byty pre zamestnancov v ťažkej životnej situácii.

DOMOV

Dobré ráno: Ráno sa zobudíte a máte zarobené, nemusíte pohnuť prstom

Stačilo by 200 eur, aby sme boli šťastní?

KOMENTÁRE

Chorobopis slobody tlače: Bola to srdcová príhoda

Kontrolovať mocných môžu len autenticky slobodné médiá.

ŠPORT

Bayern doplatil na veľkú chybu. Doma podľahol Realu Madrid

Domáci Bayern vyhrával nad Realom.

Neprehliadnite tiež

Škoda predstavila ďalšie SUV. Volá sa Kamiq a na našich cestách ho nestretnete

Auto je trochu dlhšie ako európsky Karoq a má cieliť na mladšiu klientelu.

Zviera v aute nesmie nikoho ohroziť, inak vodič riskuje pokutu

Ako prevážať psa v aute, aby ste nedostali pokutu?

V zaparkovanom aute psa nenechávajte, radšej ho zoberte so sebou

Vzduch v aute na slnku sa zohrieva extrémne rýchlo, nepomôžu ani pootvorené okná.

Autosalón v Pekingu otvára svoje brány. Ponúkne vyše 100 svetových premiér

Na výstavnej ploche s rozlohou 220-tisíc metrov štvorcových si môžu návštevníci pozrieť vyše 1000 áut.