Slimáka v ľavom pruhu by obišiel cez krajnicu

Predstavte si, že idete mimo obce v pravom jazdnom pruhu po diaľnici s dvomi jazdnými pruhmi v každom smere. Na tachometri máte 130 km/h. Pred vami sa objaví auto, ktoré ide ledva stovkou v ľavo jazdnom pruhu. Čo spravíte?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predstavte si, že idete mimo obce v pravom jazdnom pruhu po diaľnici s dvomi jazdnými pruhmi v každom smere. Na tachometri máte 130 km/h. Pred vami sa objaví auto, ktoré ide ledva stovkou v ľavo jazdnom pruhu. Čo spravíte?

Pavel nám napísal, že pokračovať v pravom jazdnom pruhu je nebezpečné. Preto to rieši preradením sa do odstavného pruhu.

Pavel: "Ako bude posudzovaná kolízia, keď predchádzam sprava pomalého vodiča v ľavom pruhu a on z ničoho nič "uhne" doprava a narazí do mňa? Súbežná jazda je určená pre kolóny, nie pre jedného exota, ktorý sa kochá ľavým pruhem. Z tohto dôvodu, pretože policajti by mi istotne zrušili vodičák, keby došlo ku kolízii vyššie popísaným spôsobom, tak takých exotov, keď sa už inak nedá, predchádzam nie cez pravý, ale cez odstavný pruh a celú dobu blikám, aby som signalizoval prekážku na ceste."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Je jasné, že "slimák" v ľavom pruhu porušuje predpisy. Nezabúdajte ale na to, že aj keď takýto vodič dokáže zvýšiť adrenalín v krvi, nie ste oprávnený ho "vyučovať" alebo trestať. Stačí len okolo neho prejsť a dúfať, že neurobí hlúposť.

Jazda v pravom pruhu bez preraďovania nie je predchádzanie

Predchádzanie je manéver, ktorý okrem rýchlejšej jazdy vedľa pomalšieho auta vyžaduje, aby ste sa zaradili do jazdného pruhu predídeného vozidla. Potom nikoho nepredchádzate, ak budete pokračovať v pravom jazdnom pruhu.

V minulosti by takéto niečo bolo nebezpečné, keďže vozidlá boli vybavené spätným zrkadlom len na strane vodiča. Dnes sú ale zrkadlá po oboch stranách vozidiel a vodič je povinný sledovať situáciu nielen vľavo od vozidla ale aj vpravo.

Preto, ak by sa nehoda stala spôsobom, akým ju opísal Pavel, vina by mala byť prisúdená vodičovi jazdiacemu v ľavom jazdnom pruhu. Okrem toho, vodič, ktorý prechádza do iného jazdného pruhu musí dať prednosť vozidlám jazdiacim v pruhu, do ktorého sa chce presunúť.

Po krajnici bezdôvodne nejazdite

Ak by ste sa inšpirovali Pavlom a popri pomalšom vozidle v ľavom jazdnom pruhu by ste šli v odstavnom pruhu, porušili by ste dopravné predpisy.

Jazdiť po krajnici sa smie len v niektorých prípadoch:

  • pri zastavení alebo státí,
  • pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky.

Ak niekto jazdí pomaly v ľavom jazdnom pruhu a vy máte možnosť použiť pravý jazdný pruh, nemáte dôvod ísť po krajnici. Nejde ani o obchádzanie prekážky a ani o vyhýbanie sa prekážke. Mimochodom, za bezdôvodnú jazdu po krajnici vám môžu dať pokutu na mieste do výšky 150 eur. Na dopravnom inšpektoráte by mohli rozhodnúť aj o zabavení vodičáku až na dva roky.

Nezmyselné obmedzenia na diaľnici D1?

Spomínali sme vodiča nejazdiaceho v pravom jazdnom pruhu mimo obce. Jeden taký nám napísal.

Peter: "Chcel by som sa spýtať na váš názor, či by sa na D1 v úseku Trnava - Bratislava a opačne nemalo jazdiť ako v meste, teda že všetky pruhy sú si rovnocenné. Vtedy by podľa mňa malo význam obmedzenie rýchlosti a odstup 70m.

Po D1 v spomenutom úseku jazdím hlavne pri šere a v nočných hodinách zásadne v strednom páse a to maximálnou povolenou rýchlosťou - pre neoplotené diaľnice. Je možné, že by som za takúto jazdu dostal pokutu?"

Na to, aby bolo možné jazdiť po diaľnici mimo obce v ktoromkoľvek jazdnom pruhu tak ako v obci, musel by sa zmeniť zákon o cestnej premávke. Takáto zmena pravidiel, ktorá by sa vzťahovala len na jeden úsek cesty, je však veľmi nepravdepodobná.

Dopravným značením by sa situácia dala vyriešiť aj tak, že pravý pruh by sa zmenil na pruh pre pomalé vozidlá a stredný by sa tak stal pravým priebežným pruhom.

Zatiaľ však naďalej platí, že v strednom jazdnom pruhu smiete jazdiť len ak predchádzate iné vozidlo alebo ak obchádzate prekážku cestnej premávky.

A aký má význam rýchlostné obmedzenie na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou a povinné 70-metrové rozostupy medzi vozidlami? V prvom rade ide o bezpečnosť. Nech ide vodič v ktoromkoľvek jazdnom pruhu, dodržiavanie spomínaných obmedzení má z hľadiska bezpečnosti svoj význam.

Otázkou ale zostáva, či sa nezaviedli opatrenia, ktoré už viac bezpečnosť nezvýšia. Obmedzenia tam totiž môžu výrazne obmedziť plynulosť cestnej premávky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  3. Kreditná karta – áno alebo nie
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 852
  2. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 18 403
  3. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 18 070
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 793
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 256
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 783
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 5 304
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 846
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 3 701
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 3 113

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Útočí na novinárov, s jeho menom sa spája viac ako desať káuz. Kto je Kočner

Podnikateľa v stredu pre kauzu zmenky a daňové úniky zadržala polícia.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Ako som zariadil, že prestali predávať Zem a vek

Prečo by slušné firmy mali zaujať jasný postoj.

Stĺpček Jakuba Fila

Zadržali Kočnera. Hoci platí prezumpcia neviny, treba povedať konečne

K rozsudku je dlhá cesta.

Neprehliadnite tiež

Tesla v USA vyšetruje prvé samovznietenie Modelu S

Ide o prvý prípad bezdôvodného samovznietenia batérie Tesly.

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.

Dopravu v Bratislave a okolí komplikuje viacero nehôd a kolóny

Situáciu môže skomplikovať aj jazda protestujúcich farmárov na traktoroch.

Čo kúpiť: Volkswagen Golf alebo konkurenciu?

V Európe je najpredávanejší Volkswagen Golf. Na Slovensku ho predbehla Škoda Octavia.