OSTERSUND, KALLSJÖN. Chorvátsko-česko-slovenský tím dokázal v druhých dnešných pretekoch obhájiť výborné štvrté miesto z predpoludnia. Tentoraz triumfovali Rusi, pred Belgičanmi a tímom Austrálie. Výsledky sú zatiaľ neoficiálne. (Aktualizované 16:30 h.)
Vyhlásenie celkových výsledkov sa uskutoční po 16:30 hod.
Zima, v akej aj úsmev mrzne
Je ráno a vonku vraj okolo – 25 až -30 °C. Nechce sa mi veriť, kým nevyjdem von a nekopne ma mráz priamo do nosa. Skoro mi vyrazilo dych, ihneď hľadám vo vrecku termo kuklu, na ňu dávam baranicu a obliekam si bundu, ktorá v okamihu stuhla a šuští ako igelitka. Tak v tejto kose budú chlapci pretekať v otvorenom roadsteri ..... to si celkom rád pozriem.
Termo prádlo pod kombinézami je nevyhnutnosť. Taktiež špeciálne zatepľovacie návleky na pretekárske topánky, aby im neomrzli nohy kým príde na nich rad. Už mi jasné, že vyhrievacie vložky do topánok sme nedostali len pre prípad krízy. Dnes budú nevyhnutnosť.
Od autobusu na trať nás vezú v saniach pripojených za snežné skútre. Zamrznuté červené tváre vyšľahané od vetra sa po 5 minútovej jazde nezmôžu ani na slovo. Ponáhľame sa rozmraziť ústa do vyhriateho hlavného stanu, kde bude počas celého dňa naše útočisko pred mrazom.
Ako v automobilovej rozprávke
Po krátkom zohriatí vychádzame na poschodie nášho brlohu, odkiaľ je cez presklennú stenu krásny výhľad na celú trať. Tomuto hovorím automobilový raj. Teda aspoň pre tých, ktorí sa radi šmýkajú a blbnú s autom ako malí chlapci. Predstavte si vodnú plochu veľkú ako pobrežie Chorvátska, len zamrznutú, na ktorej si vyratrakujete trať a môžete po nej dookola jazdiť až kým vás neprestane baviť.
Potom prejdete o kilometer ďalej s postavíte si novú, inú trať. Keď vyletíte do snehovej bariéry nič sa nedeje, pretože po oboch stranách má výšku maximálne 50 cm a hoci je tvrdá, autám veľmi neublíži. Tie vybehnú priamo na ňu. S Mazdou MX-5 sa z nej ale sami určite nedostanete, preto treba mať po ruke ešte kamárata s terénnym pick-upom, ktorý vás v prípade potreby vytiahne.
Takto si predstavujem zábavný areál pre veľké deti. Naša trať má 4,9 km a viac než na rýchlosť je stavaná na zábavu. To znamená, že vyššiu prevodovú rýchlosť ako trojku zaradí len málokto a málokedy.
Prvý tréning vyhrali Rusi
Počas jazdy sa chlapci na zimu zatiaľ nesťažujú. Skôr naopak. Na trati si užijú toľko točenia volantom, že z auta vystupujú po 20 minútach zmordovaní ako z motokáry. Sem tam im jazdec vpredu prisype do kokpitu alebo za krk trochu snehu, závisí od toho, v ktorej časti zákruty sa za ním ocitnú a akú veľkú dávku snehu im nadelí na čelné sklo.
Už prvý tréning ukázal, že najväčšie komplikácie bude jazdcom robiť viditeľnosť. Ak sa totiž stretnú niekoľkí v rade za sebou, narobia taký snežný oblak, že majú problém vidieť jeden druhého a nie ešte na trať. Letmý štart pretekov dvadsiatich áut v kope bude teda asi najrizikovejším momentom. Kto prejde týmto sitom, má šancu vidieť cieľ.
Z našich prvý vyrážal na trať Rasťo Chvála, a hoci neštartovalo hromadne, ale po niekoľko sekundových intervaloch, hneď v prvej zákrute takmer nič nevidel. Potom zápasil s predbiehaním dvoch jazdcov pred ním a keď už si vytvoril pred sebou priestor a mohol konečne zajazdiť jedno kolo na čas bez predbiehania, musel z trate dolu a striedať.
A keďže aj iní chlapci z nášho tímu sa prvom tréningu najprv s traťou zoznamovali rôznymi hodinami a výletmi von, dlho mal najrýchlejší čas Rasťo, čo ale stačilo až na 17. miesto. Až na konci prvého tréningu náš tím zachránil chorvátsky kolega, ktorý využil ušetrený čas rýchlym striedaním a namiesto troch kôl absolvoval šesť, pričom v predposlednom zajazdil šiesty najrýchlejší čas.
V jeho prospech samozrejme zahrali aj podmienky. Zatiaľ čo prvá polovica našich chlapcov trať najprv čistila, druhá polovica mala na trati nielen menej snehu, ale jazdci už boli dostatočne roztstúsený po okruhu, takže už len málokedy si navzájom robili snežnú clonu. Najrýchlejší boli v prvej časti tréningu Rusi.
Nabúrané dvere
Bolo to hneď v úvode poobedňajšieho druhého tréningu, keď Rasťa nechcel kolega z Británie pustiť pred seba, a ako spolu bojovali, v jednej zákrute ho vynieslo a stočilo predkom auta rovno do vodičových dverí, presne vo chvíli, keď ho Rasťo obiehal. Zomlelo sa to tak rýchlo a vo veľmi tesnej blízkosti, že kontaktu sa nedalo vyhnúť.
Hoci naše auto bolo poškodené, dalo sa pokračovať ďalej. Chlapci sa len museli v dalšom priebehu vyrovnať s nechceným vetraním kokpitu na strane vodiča. Horšie bol na tom kolega z Anglicka, ktorý dosť rozmlátil predok a musel ísť na kontrolu do boxov. Neskôr však aj on mohol pokračovať v tréningu.
Austrália bije Európu
Najväčším prekvapením podujatia sú naši novinárski kolegovia z Austrálie. Všetci sme čakali, že na snehu budú rýchle severské krajiny, prípadne Rusko, ale že na nás bude biť Austrália, dokonca s rozdielom 5 až 15 sekúnd na kolo, to mnohých naozaj zaskočilo. Pritom Austrália má pomerne vyrovnaných všetkých jazdcov.
V každom tíme sú slabší aj lepší jazdci, väčšinou je v každom tíme minimálne jeden špičkový pilot, ktorý bojuje o čo najlepší čas a pozíciu na štartovom rošte. V austrálskom tíme sú však rýchli všetci. Naši chlapci sa v druhom tréningu zrýchlili, no zrýchlila sa aj konkurencia. Výsledné rozdiely však neboli už také veľké ako v prvom tréningu.
V jednej sekunde sa stretli aj tri až štyri autá za sebou. Najväčší 5-sekundový rozdiel bol medzi prvou Austráliou a druhým spojeným tímom Maďarska, Slovinska a Turecka. Ostatné tímy boli s malými rozdielmi nasekané za sebou. Ospravedlňujem sa, že nemáme konkrétne časy, ale nevedeli sme sa k nim dopracovať v papierovej forme.
Rasťo dlho držal desiaty najrýchlejší čas, čo je presný stred štartového poľa. Našu pozíciu neskôr ešte o niekoľko desatín vylepšil kolega Libor Hlisnikovský z českého Auto Tipu. Do dnešných pretekov náš tím teda odštartuje z piateho radu a deviatej štartovacej pozície.
Rasťo svoj včerajší výkon zhodnotil takto: „Dnes to bolo ako v zlom sne. Na prvý tréning som vyštartoval za dvomi pomalými autami a tie som v meranom kole dosť dlho predbiehal. Samotné predbiehanie v kúdoloch snehu z auta vpredu je zlé. Popoludní som začal dobre, hneď prvý čas ma potešil. Potom prišlo uviaznutie v záveji a v ďalšom kole búračka s anglickým autom. Nechcel ma pustiť, hľadal som miesto na predbehnutie a keď som ho v širokej zákrute predbiehal, zrazu ho stočilo rovno do mňa. Zlé fakt ako v zlom sne. Potom to bola jazda na istotu aspoň jedno seriózne kolo. Stačilo to žiaľ na hranicu prvej desiatky. Ešte že Libor z českého týmu čas trochu vylepšil. Uvidíme zajtra.“
Preteky
Dnes sú na programe dvoje hlavné preteky - po dve hodiny. Prvé začínajú o 10:55 hod. Warm-upom za zavádzacím vozidlom a štart pretekov je plánovaný na 11:00 hod. Po hodinovej prestávke na dotankovanie a potrebný servis preteky pokračujú druhými pretekmi o 14:00 hod. Vyhlásenie výsledkov je plánované na 16:30 hod.
Dnes bude rozhodujúce nezapadnúť v snehovej bariére. Včera si to vyskúšali všetci naši jazdci a stratili sme tým veľa času. Kto bude robiť najmenej chýb a stratí nejmenej času, popri rýchlosti samozrejme, má šancu byť vpredu. Náš tím má štyroch veľmi schopných jazdcov, ktorí urobia všetko preto aby sme minimálne obhájili vlaňajšie 9.miesto, z ktorého dnes štartujeme. Držme si palce.