SME
Sobota, 13. august, 2022 | Meniny má Ľubomír

MX-5 ICE RACE – náš tím skončil senzačne štvrtý (aktualizované o 16:30 h)

Chorvátsko-česko-slovenský tím obsadil v pretekoch Mazda MX-5 RACE skvelé štvrté miesto. Výsledky sú zatiaľ neoficiálne.

(Zdroj: Zdeněk Sluka)

OSTERSUND, KALLSJÖN. Chorvátsko-česko-slovenský tím dokázal v druhých dnešných pretekoch obhájiť výborné štvrté miesto z predpoludnia. Tentoraz triumfovali Rusi, pred Belgičanmi a tímom Austrálie. Výsledky sú zatiaľ neoficiálne. (Aktualizované 16:30 h.)

Vyhlásenie celkových výsledkov sa uskutoční po 16:30 hod.

Zima, v akej aj úsmev mrzne

Je ráno a vonku vraj okolo – 25 až -30 °C. Nechce sa mi veriť, kým nevyjdem von a nekopne ma mráz priamo do nosa. Skoro mi vyrazilo dych, ihneď hľadám vo vrecku termo kuklu, na ňu dávam baranicu a obliekam si bundu, ktorá v okamihu stuhla a šuští ako igelitka. Tak v tejto kose budú chlapci pretekať v otvorenom roadsteri ..... to si celkom rád pozriem.

Termo prádlo pod kombinézami je nevyhnutnosť. Taktiež špeciálne zatepľovacie návleky na pretekárske topánky, aby im neomrzli nohy kým príde na nich rad. Už mi jasné, že vyhrievacie vložky do topánok sme nedostali len pre prípad krízy. Dnes budú nevyhnutnosť.

Od autobusu na trať nás vezú v saniach pripojených za snežné skútre. Zamrznuté červené tváre vyšľahané od vetra sa po 5 minútovej jazde nezmôžu ani na slovo. Ponáhľame sa rozmraziť ústa do vyhriateho hlavného stanu, kde bude počas celého dňa naše útočisko pred mrazom.

Ako v automobilovej rozprávke

Po krátkom zohriatí vychádzame na poschodie nášho brlohu, odkiaľ je cez presklennú stenu krásny výhľad na celú trať. Tomuto hovorím automobilový raj. Teda aspoň pre tých, ktorí sa radi šmýkajú a blbnú s autom ako malí chlapci. Predstavte si vodnú plochu veľkú ako pobrežie Chorvátska, len zamrznutú, na ktorej si vyratrakujete trať a môžete po nej dookola jazdiť až kým vás neprestane baviť.

Potom prejdete o kilometer ďalej s postavíte si novú, inú trať. Keď vyletíte do snehovej bariéry nič sa nedeje, pretože po oboch stranách má výšku maximálne 50 cm a hoci je tvrdá, autám veľmi neublíži. Tie vybehnú priamo na ňu. S Mazdou MX-5 sa z nej ale sami určite nedostanete, preto treba mať po ruke ešte kamárata s terénnym pick-upom, ktorý vás v prípade potreby vytiahne.

Takto si predstavujem zábavný areál pre veľké deti. Naša trať má 4,9 km a viac než na rýchlosť je stavaná na zábavu. To znamená, že vyššiu prevodovú rýchlosť ako trojku zaradí len málokto a málokedy.

Prvý tréning vyhrali Rusi

Počas jazdy sa chlapci na zimu zatiaľ nesťažujú. Skôr naopak. Na trati si užijú toľko točenia volantom, že z auta vystupujú po 20 minútach zmordovaní ako z motokáry. Sem tam im jazdec vpredu prisype do kokpitu alebo za krk trochu snehu, závisí od toho, v ktorej časti zákruty sa za ním ocitnú a akú veľkú dávku snehu im nadelí na čelné sklo.

Už prvý tréning ukázal, že najväčšie komplikácie bude jazdcom robiť viditeľnosť. Ak sa totiž stretnú niekoľkí v rade za sebou, narobia taký snežný oblak, že majú problém vidieť jeden druhého a nie ešte na trať. Letmý štart pretekov dvadsiatich áut v kope bude teda asi najrizikovejším momentom. Kto prejde týmto sitom, má šancu vidieť cieľ.

Z našich prvý vyrážal na trať Rasťo Chvála, a hoci neštartovalo hromadne, ale po niekoľko sekundových intervaloch, hneď v prvej zákrute takmer nič nevidel. Potom zápasil s predbiehaním dvoch jazdcov pred ním a keď už si vytvoril pred sebou priestor a mohol konečne zajazdiť jedno kolo na čas bez predbiehania, musel z trate dolu a striedať.

A keďže aj iní chlapci z nášho tímu sa prvom tréningu najprv s traťou zoznamovali rôznymi hodinami a výletmi von, dlho mal najrýchlejší čas Rasťo, čo ale stačilo až na 17. miesto. Až na konci prvého tréningu náš tím zachránil chorvátsky kolega, ktorý využil ušetrený čas rýchlym striedaním a namiesto troch kôl absolvoval šesť, pričom v predposlednom zajazdil šiesty najrýchlejší čas.

V jeho prospech samozrejme zahrali aj podmienky. Zatiaľ čo prvá polovica našich chlapcov trať najprv čistila, druhá polovica mala na trati nielen menej snehu, ale jazdci už boli dostatočne roztstúsený po okruhu, takže už len málokedy si navzájom robili snežnú clonu. Najrýchlejší boli v prvej časti tréningu Rusi.

Nabúrané dvere

Bolo to hneď v úvode poobedňajšieho druhého tréningu, keď Rasťa nechcel kolega z Británie pustiť pred seba, a ako spolu bojovali, v jednej zákrute ho vynieslo a stočilo predkom auta rovno do vodičových dverí, presne vo chvíli, keď ho Rasťo obiehal. Zomlelo sa to tak rýchlo a vo veľmi tesnej blízkosti, že kontaktu sa nedalo vyhnúť.

Hoci naše auto bolo poškodené, dalo sa pokračovať ďalej. Chlapci sa len museli v dalšom priebehu vyrovnať s nechceným vetraním kokpitu na strane vodiča. Horšie bol na tom kolega z Anglicka, ktorý dosť rozmlátil predok a musel ísť na kontrolu do boxov. Neskôr však aj on mohol pokračovať v tréningu.

Austrália bije Európu

Najväčším prekvapením podujatia sú naši novinárski kolegovia z Austrálie. Všetci sme čakali, že na snehu budú rýchle severské krajiny, prípadne Rusko, ale že na nás bude biť Austrália, dokonca s rozdielom 5 až 15 sekúnd na kolo, to mnohých naozaj zaskočilo. Pritom Austrália má pomerne vyrovnaných všetkých jazdcov.

V každom tíme sú slabší aj lepší jazdci, väčšinou je v každom tíme minimálne jeden špičkový pilot, ktorý bojuje o čo najlepší čas a pozíciu na štartovom rošte. V austrálskom tíme sú však rýchli všetci. Naši chlapci sa v druhom tréningu zrýchlili, no zrýchlila sa aj konkurencia. Výsledné rozdiely však neboli už také veľké ako v prvom tréningu.

V jednej sekunde sa stretli aj tri až štyri autá za sebou. Najväčší 5-sekundový rozdiel bol medzi prvou Austráliou a druhým spojeným tímom Maďarska, Slovinska a Turecka. Ostatné tímy boli s malými rozdielmi nasekané za sebou. Ospravedlňujem sa, že nemáme konkrétne časy, ale nevedeli sme sa k nim dopracovať v papierovej forme.

Rasťo dlho držal desiaty najrýchlejší čas, čo je presný stred štartového poľa. Našu pozíciu neskôr ešte o niekoľko desatín vylepšil kolega Libor Hlisnikovský z českého Auto Tipu. Do dnešných pretekov náš tím teda odštartuje z piateho radu a deviatej štartovacej pozície.

Rasťo svoj včerajší výkon zhodnotil takto: „Dnes to bolo ako v zlom sne. Na prvý tréning som vyštartoval za dvomi pomalými autami a tie som v meranom kole dosť dlho predbiehal. Samotné predbiehanie v kúdoloch snehu z auta vpredu je zlé. Popoludní som začal dobre, hneď prvý čas ma potešil. Potom prišlo uviaznutie v záveji a v ďalšom kole búračka s anglickým autom. Nechcel ma pustiť, hľadal som miesto na predbehnutie a keď som ho v širokej zákrute predbiehal, zrazu ho stočilo rovno do mňa. Zlé fakt ako v zlom sne. Potom to bola jazda na istotu aspoň jedno seriózne kolo. Stačilo to žiaľ na hranicu prvej desiatky. Ešte že Libor z českého týmu čas trochu vylepšil. Uvidíme zajtra.“

Preteky

Dnes sú na programe dvoje hlavné preteky - po dve hodiny. Prvé začínajú o 10:55 hod. Warm-upom za zavádzacím vozidlom a štart pretekov je plánovaný na 11:00 hod. Po hodinovej prestávke na dotankovanie a potrebný servis preteky pokračujú druhými pretekmi o 14:00 hod. Vyhlásenie výsledkov je plánované na 16:30 hod.

Dnes bude rozhodujúce nezapadnúť v snehovej bariére. Včera si to vyskúšali všetci naši jazdci a stratili sme tým veľa času. Kto bude robiť najmenej chýb a stratí nejmenej času, popri rýchlosti samozrejme, má šancu byť vpredu. Náš tím má štyroch veľmi schopných jazdcov, ktorí urobia všetko preto aby sme minimálne obhájili vlaňajšie 9.miesto, z ktorého dnes štartujeme. Držme si palce.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 15 258
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 876
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 923
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 669
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 400
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 4 372
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 088
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 509
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Viceprimátorka Bratislavy Tatiana Kratochvílová.

Čakala som spoluprácu, riešenie petržalskej električky nechali na nás, hovorí Tatiana Kratochvílová.


12. aug
Romanca Purple Hearts je novým hitom Netflixu.

Film Purple Hearts prekonal v sledovanosti aj historicky najdrahší film Netflixu.


12. aug
Húfnica Zuzana 2.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 14 h

V bieloruských väzniciach držia zhruba 1500 politických väzňov.


12. aug

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - rozhľadňa Dubeň
  2. Peter Biščo: Čo, keď je v politike SAS niečo, čo zatiaľ nevieme ?
  3. Štefan Vidlár: Nedeľné minizamyslenie sa
  4. Marek Kytka: Oba góly Slovanu Bratislava proti Olympiakosu takmer zbúrali štadión!
  5. Za živé rieky: Ipeľ. Rozdelená krajina, rozdelená rieka
  6. Daniel Bíro: Mestské legendy - čo sú zač? A s ktorými príbehmi sa môžeme stretnúť?
  7. Věra Tepličková: Koniec strachu alebo Už len svetlé zajtrajšky (optimistická úvaha na víkend)
  8. Katarína Chudá: Amrita Sher-gil: škandalózny život indickej maliarky
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 130 157
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 350
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 219
  4. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 8 920
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 835
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 708
  7. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 5 378
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 3 726
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu