Čo je lepšie? Dať auto odtiahnuť alebo riskovať pokutu?

Stačí, aby ste nemali správne upevnené rezervné koleso v aute a technickou kontrolou neprejdete. Dá sa to však obísť. A čo myslíte? Ak ste nestihli termín povinnej kontroly, je výhodnejšie dať auto odtiahnuť alebo riskovať pokutu?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vladimír nám napísal, že neprešiel technickou kontrolou, lebo v mieste určenom pre rezervné koleso má nádrž na LPG pohon a koleso nosí v kufri ako "batožinu".

Vladimír: "Išiel som z autom na STK, skontrolovali mi svetlá, brzdy, všetko vyhovelo. Potom kontrolovali povinnú výbavu. Mal som všetko. A technik mi povedal, že aj tak budem musieť prísť ešte raz.

Vo vozidle mám legálne namontované LPG (nádrž mám v mieste na rezervu) a rezervné koleso vozím v kufri. Vraj rezervné koleso nemôže byť len tak v kufri, ale má byť upevnené. Keď som sa ho pýtal, kde ho mám akože upevniť, keď mám LPG, povedal mi, že "doneste si sprej na opravu pneu, rezervu tu predomnou vyložíte z auta a vtedy vozidlo bude spôsobilé a potom si tam môžete dať naspäť rezervu.

Pripadá mi to trošku blbosť, veď sa nejedná o nijakú závadu na vozidle.

Vozidlo mi dali dočasne spôsobilé, kým sa závada neodstráni. Postupoval podľa vás technik STK v súlade s predpismi?"

§ 17, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(2) Vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé na cestnú premávku, najmä ak
a) nespĺňa technické požiadavky ustanovené touto vyhláškou,

§ 16, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:
(1) Povinnou výbavou motorového vozidla kategórie M, N, T, C a PS sú:
c) náhradné koleso s diskom a s náhradnou pneumatikou predpísaného druhu a rozmeru s takým upevnením držiaka, ktoré zabezpečuje, že sila pri vyberaní kolesa z držiaka alebo pri vkladaní kolesa do držiaka nepresiahne 490 N; ...

Technik na stanici technickej kontroly (STK) mal pravdu o náhradnom kolese. Ak je súčasťou povinnej výbavy a nie je v aute správne upevnené, celé vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé.

Náhradné koleso ale nemusí byť časťou povinnej výbavy, ak sa v aute nachádza prostriedok na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky. Ten totiž umožňuje dočasné použitie poškodenej pneumatiky. Preto technik STK poradil Vladimírovi to, aby takýto prostriedok priniesol a potom cez technickú kontrolu prejde.

Dokonca, ak by ukázal prostriedok na bezmontážnu opravu pneumatiky, nemusel by rezervu z kufra vôbec vyberať, pretože vtedy by sa rezerva dala chápať aj ako náklad.

Ďalší problém alebo skôr upozornenie sa týka nielen technických kontrol ale aj emisných.

Ján: "V prípade neplatnej Emisnej kontroly (EK) môže policajt udeliť výnimku jazdy až na 15 dní. Ale je to paradox, lebo pri neplatnej EK nemôže byť vozidlo zaradené do premávky, ani keby to mal vodič na kontrolu len kilometer. A pri udelenej výnimke policajtom môže jazdiť po cestách 15 dní a vždy môže povedať, že ide na kontrolu."

Skutočne, ak vozidlo nemá platné osvedčenie o technickej alebo emisnej kontrole, nesmiete ho šoférovať. Ak ho potrebujte odviesť na kontrolu, jedinou legálnou možnosťou je ho dať odtiahnuť.

§ 21, zákon č. 725/2004 Z.z.:

(2) Prevádzkovateľ vozidla nesmie v premávke na pozemných komunikáciách prevádzkovať vozidlo, ktoré
h) nemá platné osvedčenie o technickej kontrole podľa § 52,
i) nemá platné osvedčenie o emisnej kontrole podľa § 70,

Niektorí to však nerešpektujú a napriek tomu jazdia autom. Riskujú tak pokutu od obvodného úradu dopravy za chýbajúce povinné kontroly (165,96 eura) a aj od policajtov za šoférovanie takéhoto auta (do 60 eur). policajti vám pritom smú zadržať osvedčenie o evidencii a tabuľky s evidenčným číslom.

Slušný človek si nedovolí sadnúť do auta, ktoré nie je v poriadku. A to ani vtedy, ak auto nemá technický problém, no nemá platné doklady.

Na prvý pohľad to potom vyzerá tak, že tí, ktorí dodržiavajú zákon, nešoférujú, ostatným to policajti môžu dočasne povoliť. Možno sa zdá byť nespravodlivé aj to, že vodič, ktorý sa rozhodne šoférovať auto bez kontrol má zdanlivo menšie a lacnejšie problémy s vybavovačkami.

Veď si len predstavte, že si musíte dať spraviť kontroly, no nechcete riskovať pokutu. Musíte si teda zavolať odťahovku, ktorá nie je zadarmo. Odťah môže stáť aj niekoľko desiatok eur, v niektorých prípadoch dokonca viac, ako 60 eur, čo je vrchná hranica pokuty od policajtov. No a pokuta sa dá niekedy "zjednať".

Lenže, ten, kto šoféruje auto, ktoré nesmie, môže stratiť výrazne viac - vybavovačky na polícii, 60-eurová pokuta, v prípade "prešvihnutia" termínov prísny zákaz šoférovať dané auto pod hrozbou vysokých sankcií.

Najlepšie je vždy si odsledovať termíny povinných kontrol a absolvovať ich ešte predtým, než začnete uvažovať, či sa vám viac oplatí zavolať odťahovku alebo riskovať zastavenie policajtmi.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 486
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 757
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 064
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 170
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 642
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 632
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 433
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 429
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.