Čo je lepšie? Dať auto odtiahnuť alebo riskovať pokutu?

Stačí, aby ste nemali správne upevnené rezervné koleso v aute a technickou kontrolou neprejdete. Dá sa to však obísť. A čo myslíte? Ak ste nestihli termín povinnej kontroly, je výhodnejšie dať auto odtiahnuť alebo riskovať pokutu?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vladimír nám napísal, že neprešiel technickou kontrolou, lebo v mieste určenom pre rezervné koleso má nádrž na LPG pohon a koleso nosí v kufri ako "batožinu".

Vladimír: "Išiel som z autom na STK, skontrolovali mi svetlá, brzdy, všetko vyhovelo. Potom kontrolovali povinnú výbavu. Mal som všetko. A technik mi povedal, že aj tak budem musieť prísť ešte raz.

Vo vozidle mám legálne namontované LPG (nádrž mám v mieste na rezervu) a rezervné koleso vozím v kufri. Vraj rezervné koleso nemôže byť len tak v kufri, ale má byť upevnené. Keď som sa ho pýtal, kde ho mám akože upevniť, keď mám LPG, povedal mi, že "doneste si sprej na opravu pneu, rezervu tu predomnou vyložíte z auta a vtedy vozidlo bude spôsobilé a potom si tam môžete dať naspäť rezervu.

Pripadá mi to trošku blbosť, veď sa nejedná o nijakú závadu na vozidle.

Vozidlo mi dali dočasne spôsobilé, kým sa závada neodstráni. Postupoval podľa vás technik STK v súlade s predpismi?"

§ 17, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(2) Vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé na cestnú premávku, najmä ak
a) nespĺňa technické požiadavky ustanovené touto vyhláškou,

§ 16, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:
(1) Povinnou výbavou motorového vozidla kategórie M, N, T, C a PS sú:
c) náhradné koleso s diskom a s náhradnou pneumatikou predpísaného druhu a rozmeru s takým upevnením držiaka, ktoré zabezpečuje, že sila pri vyberaní kolesa z držiaka alebo pri vkladaní kolesa do držiaka nepresiahne 490 N; ...

Technik na stanici technickej kontroly (STK) mal pravdu o náhradnom kolese. Ak je súčasťou povinnej výbavy a nie je v aute správne upevnené, celé vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé.

Náhradné koleso ale nemusí byť časťou povinnej výbavy, ak sa v aute nachádza prostriedok na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky. Ten totiž umožňuje dočasné použitie poškodenej pneumatiky. Preto technik STK poradil Vladimírovi to, aby takýto prostriedok priniesol a potom cez technickú kontrolu prejde.

Dokonca, ak by ukázal prostriedok na bezmontážnu opravu pneumatiky, nemusel by rezervu z kufra vôbec vyberať, pretože vtedy by sa rezerva dala chápať aj ako náklad.

Ďalší problém alebo skôr upozornenie sa týka nielen technických kontrol ale aj emisných.

Ján: "V prípade neplatnej Emisnej kontroly (EK) môže policajt udeliť výnimku jazdy až na 15 dní. Ale je to paradox, lebo pri neplatnej EK nemôže byť vozidlo zaradené do premávky, ani keby to mal vodič na kontrolu len kilometer. A pri udelenej výnimke policajtom môže jazdiť po cestách 15 dní a vždy môže povedať, že ide na kontrolu."

Skutočne, ak vozidlo nemá platné osvedčenie o technickej alebo emisnej kontrole, nesmiete ho šoférovať. Ak ho potrebujte odviesť na kontrolu, jedinou legálnou možnosťou je ho dať odtiahnuť.

§ 21, zákon č. 725/2004 Z.z.:

(2) Prevádzkovateľ vozidla nesmie v premávke na pozemných komunikáciách prevádzkovať vozidlo, ktoré
h) nemá platné osvedčenie o technickej kontrole podľa § 52,
i) nemá platné osvedčenie o emisnej kontrole podľa § 70,

Niektorí to však nerešpektujú a napriek tomu jazdia autom. Riskujú tak pokutu od obvodného úradu dopravy za chýbajúce povinné kontroly (165,96 eura) a aj od policajtov za šoférovanie takéhoto auta (do 60 eur). policajti vám pritom smú zadržať osvedčenie o evidencii a tabuľky s evidenčným číslom.

Slušný človek si nedovolí sadnúť do auta, ktoré nie je v poriadku. A to ani vtedy, ak auto nemá technický problém, no nemá platné doklady.

Na prvý pohľad to potom vyzerá tak, že tí, ktorí dodržiavajú zákon, nešoférujú, ostatným to policajti môžu dočasne povoliť. Možno sa zdá byť nespravodlivé aj to, že vodič, ktorý sa rozhodne šoférovať auto bez kontrol má zdanlivo menšie a lacnejšie problémy s vybavovačkami.

Veď si len predstavte, že si musíte dať spraviť kontroly, no nechcete riskovať pokutu. Musíte si teda zavolať odťahovku, ktorá nie je zadarmo. Odťah môže stáť aj niekoľko desiatok eur, v niektorých prípadoch dokonca viac, ako 60 eur, čo je vrchná hranica pokuty od policajtov. No a pokuta sa dá niekedy "zjednať".

Lenže, ten, kto šoféruje auto, ktoré nesmie, môže stratiť výrazne viac - vybavovačky na polícii, 60-eurová pokuta, v prípade "prešvihnutia" termínov prísny zákaz šoférovať dané auto pod hrozbou vysokých sankcií.

Najlepšie je vždy si odsledovať termíny povinných kontrol a absolvovať ich ešte predtým, než začnete uvažovať, či sa vám viac oplatí zavolať odťahovku alebo riskovať zastavenie policajtmi.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 590
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 936
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 097
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 304
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 395
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 887
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 847
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 827
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 737
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 433

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.