Čo je lepšie? Dať auto odtiahnuť alebo riskovať pokutu?

Stačí, aby ste nemali správne upevnené rezervné koleso v aute a technickou kontrolou neprejdete. Dá sa to však obísť. A čo myslíte? Ak ste nestihli termín povinnej kontroly, je výhodnejšie dať auto odtiahnuť alebo riskovať pokutu?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vladimír nám napísal, že neprešiel technickou kontrolou, lebo v mieste určenom pre rezervné koleso má nádrž na LPG pohon a koleso nosí v kufri ako "batožinu".

Vladimír: "Išiel som z autom na STK, skontrolovali mi svetlá, brzdy, všetko vyhovelo. Potom kontrolovali povinnú výbavu. Mal som všetko. A technik mi povedal, že aj tak budem musieť prísť ešte raz.

Vo vozidle mám legálne namontované LPG (nádrž mám v mieste na rezervu) a rezervné koleso vozím v kufri. Vraj rezervné koleso nemôže byť len tak v kufri, ale má byť upevnené. Keď som sa ho pýtal, kde ho mám akože upevniť, keď mám LPG, povedal mi, že "doneste si sprej na opravu pneu, rezervu tu predomnou vyložíte z auta a vtedy vozidlo bude spôsobilé a potom si tam môžete dať naspäť rezervu.

Pripadá mi to trošku blbosť, veď sa nejedná o nijakú závadu na vozidle.

Vozidlo mi dali dočasne spôsobilé, kým sa závada neodstráni. Postupoval podľa vás technik STK v súlade s predpismi?"

§ 17, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(2) Vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé na cestnú premávku, najmä ak
a) nespĺňa technické požiadavky ustanovené touto vyhláškou,

§ 16, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:
(1) Povinnou výbavou motorového vozidla kategórie M, N, T, C a PS sú:
c) náhradné koleso s diskom a s náhradnou pneumatikou predpísaného druhu a rozmeru s takým upevnením držiaka, ktoré zabezpečuje, že sila pri vyberaní kolesa z držiaka alebo pri vkladaní kolesa do držiaka nepresiahne 490 N; ...

Technik na stanici technickej kontroly (STK) mal pravdu o náhradnom kolese. Ak je súčasťou povinnej výbavy a nie je v aute správne upevnené, celé vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé.

Náhradné koleso ale nemusí byť časťou povinnej výbavy, ak sa v aute nachádza prostriedok na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky. Ten totiž umožňuje dočasné použitie poškodenej pneumatiky. Preto technik STK poradil Vladimírovi to, aby takýto prostriedok priniesol a potom cez technickú kontrolu prejde.

Dokonca, ak by ukázal prostriedok na bezmontážnu opravu pneumatiky, nemusel by rezervu z kufra vôbec vyberať, pretože vtedy by sa rezerva dala chápať aj ako náklad.

Ďalší problém alebo skôr upozornenie sa týka nielen technických kontrol ale aj emisných.

Ján: "V prípade neplatnej Emisnej kontroly (EK) môže policajt udeliť výnimku jazdy až na 15 dní. Ale je to paradox, lebo pri neplatnej EK nemôže byť vozidlo zaradené do premávky, ani keby to mal vodič na kontrolu len kilometer. A pri udelenej výnimke policajtom môže jazdiť po cestách 15 dní a vždy môže povedať, že ide na kontrolu."

Skutočne, ak vozidlo nemá platné osvedčenie o technickej alebo emisnej kontrole, nesmiete ho šoférovať. Ak ho potrebujte odviesť na kontrolu, jedinou legálnou možnosťou je ho dať odtiahnuť.

§ 21, zákon č. 725/2004 Z.z.:

(2) Prevádzkovateľ vozidla nesmie v premávke na pozemných komunikáciách prevádzkovať vozidlo, ktoré
h) nemá platné osvedčenie o technickej kontrole podľa § 52,
i) nemá platné osvedčenie o emisnej kontrole podľa § 70,

Niektorí to však nerešpektujú a napriek tomu jazdia autom. Riskujú tak pokutu od obvodného úradu dopravy za chýbajúce povinné kontroly (165,96 eura) a aj od policajtov za šoférovanie takéhoto auta (do 60 eur). policajti vám pritom smú zadržať osvedčenie o evidencii a tabuľky s evidenčným číslom.

Slušný človek si nedovolí sadnúť do auta, ktoré nie je v poriadku. A to ani vtedy, ak auto nemá technický problém, no nemá platné doklady.

Na prvý pohľad to potom vyzerá tak, že tí, ktorí dodržiavajú zákon, nešoférujú, ostatným to policajti môžu dočasne povoliť. Možno sa zdá byť nespravodlivé aj to, že vodič, ktorý sa rozhodne šoférovať auto bez kontrol má zdanlivo menšie a lacnejšie problémy s vybavovačkami.

Veď si len predstavte, že si musíte dať spraviť kontroly, no nechcete riskovať pokutu. Musíte si teda zavolať odťahovku, ktorá nie je zadarmo. Odťah môže stáť aj niekoľko desiatok eur, v niektorých prípadoch dokonca viac, ako 60 eur, čo je vrchná hranica pokuty od policajtov. No a pokuta sa dá niekedy "zjednať".

Lenže, ten, kto šoféruje auto, ktoré nesmie, môže stratiť výrazne viac - vybavovačky na polícii, 60-eurová pokuta, v prípade "prešvihnutia" termínov prísny zákaz šoférovať dané auto pod hrozbou vysokých sankcií.

Najlepšie je vždy si odsledovať termíny povinných kontrol a absolvovať ich ešte predtým, než začnete uvažovať, či sa vám viac oplatí zavolať odťahovku alebo riskovať zastavenie policajtmi.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 152
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 351
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 445
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 420
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 728
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 404
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 003
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 510
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 837
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 673

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.