Čo je lepšie? Dať auto odtiahnuť alebo riskovať pokutu?

Stačí, aby ste nemali správne upevnené rezervné koleso v aute a technickou kontrolou neprejdete. Dá sa to však obísť. A čo myslíte? Ak ste nestihli termín povinnej kontroly, je výhodnejšie dať auto odtiahnuť alebo riskovať pokutu?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vladimír nám napísal, že neprešiel technickou kontrolou, lebo v mieste určenom pre rezervné koleso má nádrž na LPG pohon a koleso nosí v kufri ako "batožinu".

Vladimír: "Išiel som z autom na STK, skontrolovali mi svetlá, brzdy, všetko vyhovelo. Potom kontrolovali povinnú výbavu. Mal som všetko. A technik mi povedal, že aj tak budem musieť prísť ešte raz.

Vo vozidle mám legálne namontované LPG (nádrž mám v mieste na rezervu) a rezervné koleso vozím v kufri. Vraj rezervné koleso nemôže byť len tak v kufri, ale má byť upevnené. Keď som sa ho pýtal, kde ho mám akože upevniť, keď mám LPG, povedal mi, že "doneste si sprej na opravu pneu, rezervu tu predomnou vyložíte z auta a vtedy vozidlo bude spôsobilé a potom si tam môžete dať naspäť rezervu.

Pripadá mi to trošku blbosť, veď sa nejedná o nijakú závadu na vozidle.

Vozidlo mi dali dočasne spôsobilé, kým sa závada neodstráni. Postupoval podľa vás technik STK v súlade s predpismi?"

§ 17, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(2) Vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé na cestnú premávku, najmä ak
a) nespĺňa technické požiadavky ustanovené touto vyhláškou,

§ 16, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:
(1) Povinnou výbavou motorového vozidla kategórie M, N, T, C a PS sú:
c) náhradné koleso s diskom a s náhradnou pneumatikou predpísaného druhu a rozmeru s takým upevnením držiaka, ktoré zabezpečuje, že sila pri vyberaní kolesa z držiaka alebo pri vkladaní kolesa do držiaka nepresiahne 490 N; ...

Technik na stanici technickej kontroly (STK) mal pravdu o náhradnom kolese. Ak je súčasťou povinnej výbavy a nie je v aute správne upevnené, celé vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé.

Náhradné koleso ale nemusí byť časťou povinnej výbavy, ak sa v aute nachádza prostriedok na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky. Ten totiž umožňuje dočasné použitie poškodenej pneumatiky. Preto technik STK poradil Vladimírovi to, aby takýto prostriedok priniesol a potom cez technickú kontrolu prejde.

Dokonca, ak by ukázal prostriedok na bezmontážnu opravu pneumatiky, nemusel by rezervu z kufra vôbec vyberať, pretože vtedy by sa rezerva dala chápať aj ako náklad.

Ďalší problém alebo skôr upozornenie sa týka nielen technických kontrol ale aj emisných.

Ján: "V prípade neplatnej Emisnej kontroly (EK) môže policajt udeliť výnimku jazdy až na 15 dní. Ale je to paradox, lebo pri neplatnej EK nemôže byť vozidlo zaradené do premávky, ani keby to mal vodič na kontrolu len kilometer. A pri udelenej výnimke policajtom môže jazdiť po cestách 15 dní a vždy môže povedať, že ide na kontrolu."

Skutočne, ak vozidlo nemá platné osvedčenie o technickej alebo emisnej kontrole, nesmiete ho šoférovať. Ak ho potrebujte odviesť na kontrolu, jedinou legálnou možnosťou je ho dať odtiahnuť.

§ 21, zákon č. 725/2004 Z.z.:

(2) Prevádzkovateľ vozidla nesmie v premávke na pozemných komunikáciách prevádzkovať vozidlo, ktoré
h) nemá platné osvedčenie o technickej kontrole podľa § 52,
i) nemá platné osvedčenie o emisnej kontrole podľa § 70,

Niektorí to však nerešpektujú a napriek tomu jazdia autom. Riskujú tak pokutu od obvodného úradu dopravy za chýbajúce povinné kontroly (165,96 eura) a aj od policajtov za šoférovanie takéhoto auta (do 60 eur). policajti vám pritom smú zadržať osvedčenie o evidencii a tabuľky s evidenčným číslom.

Slušný človek si nedovolí sadnúť do auta, ktoré nie je v poriadku. A to ani vtedy, ak auto nemá technický problém, no nemá platné doklady.

Na prvý pohľad to potom vyzerá tak, že tí, ktorí dodržiavajú zákon, nešoférujú, ostatným to policajti môžu dočasne povoliť. Možno sa zdá byť nespravodlivé aj to, že vodič, ktorý sa rozhodne šoférovať auto bez kontrol má zdanlivo menšie a lacnejšie problémy s vybavovačkami.

Veď si len predstavte, že si musíte dať spraviť kontroly, no nechcete riskovať pokutu. Musíte si teda zavolať odťahovku, ktorá nie je zadarmo. Odťah môže stáť aj niekoľko desiatok eur, v niektorých prípadoch dokonca viac, ako 60 eur, čo je vrchná hranica pokuty od policajtov. No a pokuta sa dá niekedy "zjednať".

Lenže, ten, kto šoféruje auto, ktoré nesmie, môže stratiť výrazne viac - vybavovačky na polícii, 60-eurová pokuta, v prípade "prešvihnutia" termínov prísny zákaz šoférovať dané auto pod hrozbou vysokých sankcií.

Najlepšie je vždy si odsledovať termíny povinných kontrol a absolvovať ich ešte predtým, než začnete uvažovať, či sa vám viac oplatí zavolať odťahovku alebo riskovať zastavenie policajtmi.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  3. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  4. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  5. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  6. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  7. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  8. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  9. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  10. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 838
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 688
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 934
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 519
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 854
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 319
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 107
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 633
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 859
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 714

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Štúdia spochybňuje liek na cukrovku dovezený z Kuby

Najdôležitejšími výhradami sú nevýrazná účinnosť a otázna bezpečnosť.

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop