SME
Sobota, 28. január, 2023 | Meniny má Alfonz

Po cestičke pre cyklistov smie ísť len vybraná skupina chodcov

Je jedno miesto, kde majú cyklisti navrch voči vodičom áut a legálne aj voči chodcom: je to cestička pre cyklistov. Len niektorí chodci tam smú vojsť a autá tam majú parkovať zakázané.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ako je to s chodcami na cestičke pre cyklistov?

Juraj: "Chcel by som sa opýtať, ako je upravený pohyb chodcov na cestičke pre cyklistov (značka C8, nie C12 - cesta pre cyklistov a chodcov). Dodržujú sa ustanovania o pohybe chodcov na ceste pre motorové vozidlá, alebo na chodníku? Ktorý orgán by riešil prípadné nehody medzi chodcom a cyklistom na týchto cestách?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

01.jpgCestička pre cyklistov je len vtedy cestičkou, keď je označená príslušnou dopravnou značkou. Komunikácia označená takouto značkou je určená predovšetkým cyklistom. Smie ju však použiť aj vybraná skupina chodcov.

Ak by ste sa na cestičku pre cyklistov vybrali na kolieskových korčuliach, lyžiach alebo na obdobnom športovom vybavení, smiete tam jazdiť beztrestne. Dokonca tam môžte ísť aj pešo, ak tlačíte bicykel. Nesmiete však obmedziť alebo ohroziť cyklistov.

Vyhláška v rámci definície dopravnej značky Cestička pre cyklistov určuje, že iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky zakázané. To je v podstate aj odpoveď na ďalšiu z vašich otázok.

Smie auto parkovať na cestičke pre cyklistov?

Róbert: "Ako je to zo státím automobilov na cyklistickom chodníku? Môže tam vôbec stáť auto, alebo je to podobné ako na pešom chodníku?"

Cestička pre cyklistov nie je chodník a preto sa naň nevzťahuje ustanovenie zákona o cestnej premávke, podľa ktorého sa smie parkovať na chodníku, ak chodcom necháte k dispozícii minimálne 1,5 metra voľnej šírky chodníka.

Či by ste zaparkovali na cestičke pre cyklistov alebo sa po nej iba prechádzali (bez toho, aby ste tlačili bicykel), mohli by ste dostať pokutu na mieste až do výšky 60 eur.

Ak by sa medzi chodcom a cyklistom stala nehoda na chodníku, záležalo by do veľkej miery od toho, aký chodec by bol jej účastníkom. V každom prípade, cyklista je "pánom" na cestičke pre cyklistov a za väčšinu možných spôsobom kolízií by asi mohol chodec.

Na červenú nesmie ísť chodec ani mimo priechodu

Na záver sa ešte pozrime na riešenie otázky týkajúcej sa chodcov prechádzajúcich cez cestu.

Miloš: "Čo je pre chodca lepšie pre to, aby nedostal pokutu alebo ju dostal nižšiu? Prejsť po priechode na červenú, alebo prejsť doslova vedľa priechodu (0,5 metra od zebry) na červenú, alebo prejsť napríklad 50 metrov od priechodu?"

V zákone o cestnej premávke sa uvádza, že chodec je povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, ak chce prejsť na druhú stranu cesty.

Chodci však nemajú zakázané prechádzať cez cestu ani mimo priechodu pre chodcov. Nesmú však donútiť vodičov zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy a cez cestu smú vtedy prejsť len kolmo na jej os.

Ak sa pri priechode nachádza semafor pre chodcov, potom sa v jeho okolí situácia pre chodcov mení.

Podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak na semafore svieti červená. Je pritom jedno, či chcete prejsť cez cestu po priechode alebo vedľa neho. Ak by ste semafor nerešpektovali, hrozila by vám pokuta až 60 eur.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 347
  2. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 4 432
  3. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 4 417
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 330
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 587
  6. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 557
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 511
  8. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 498
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Mikuláš Dzurinda a Ivan Mikloš v roku 2014 odchádzali z SDKÚ. Teraz Dzurinda plánuje niečo väčšie.

Dzurindov návrat pripomína kauzy.


12 h
Ilustračná snímka

Situácia sa na trhu zmenila, investori na to musia reagovať.


26. jan

Exilový spravodajský web v Rusku obmedzia.


14 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


7 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


16 h
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


20 h
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie
  2. Elena Antalová: "Kecy a fakty o tzv.demokracii". Kniha Karola Ondriaša vyšla síce v roku 2004, no chcela by udávať smer Smeru.
  3. Anton Kovalčík: Afganské fiasko ZSSR 3.
  4. Adam Austera: Ako budú farmaceutickí giganti bojovať proti COVID v roku 2023?
  5. Lucia Žárska: Microsoft masovo prepúšťa zamestnancov, na výsledkoch to zatiaľ nevidno
  6. Irena Šimuneková: Čierno biely svet
  7. Radoslav Medzihradský: Novoročný výstup na Turniansky hrad
  8. Jaroslav Kmeť: Ako na krízu?
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 478
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 247
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 022
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 936
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 773
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 724
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 694
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 389
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu