Po cestičke pre cyklistov smie ísť len vybraná skupina chodcov

Je jedno miesto, kde majú cyklisti navrch voči vodičom áut a legálne aj voči chodcom: je to cestička pre cyklistov. Len niektorí chodci tam smú vojsť a autá tam majú parkovať zakázané.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ako je to s chodcami na cestičke pre cyklistov?

Juraj: "Chcel by som sa opýtať, ako je upravený pohyb chodcov na cestičke pre cyklistov (značka C8, nie C12 - cesta pre cyklistov a chodcov). Dodržujú sa ustanovania o pohybe chodcov na ceste pre motorové vozidlá, alebo na chodníku? Ktorý orgán by riešil prípadné nehody medzi chodcom a cyklistom na týchto cestách?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

01.jpgCestička pre cyklistov je len vtedy cestičkou, keď je označená príslušnou dopravnou značkou. Komunikácia označená takouto značkou je určená predovšetkým cyklistom. Smie ju však použiť aj vybraná skupina chodcov.

Ak by ste sa na cestičku pre cyklistov vybrali na kolieskových korčuliach, lyžiach alebo na obdobnom športovom vybavení, smiete tam jazdiť beztrestne. Dokonca tam môžte ísť aj pešo, ak tlačíte bicykel. Nesmiete však obmedziť alebo ohroziť cyklistov.

Vyhláška v rámci definície dopravnej značky Cestička pre cyklistov určuje, že iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky zakázané. To je v podstate aj odpoveď na ďalšiu z vašich otázok.

Smie auto parkovať na cestičke pre cyklistov?

Róbert: "Ako je to zo státím automobilov na cyklistickom chodníku? Môže tam vôbec stáť auto, alebo je to podobné ako na pešom chodníku?"

Cestička pre cyklistov nie je chodník a preto sa naň nevzťahuje ustanovenie zákona o cestnej premávke, podľa ktorého sa smie parkovať na chodníku, ak chodcom necháte k dispozícii minimálne 1,5 metra voľnej šírky chodníka.

Či by ste zaparkovali na cestičke pre cyklistov alebo sa po nej iba prechádzali (bez toho, aby ste tlačili bicykel), mohli by ste dostať pokutu na mieste až do výšky 60 eur.

Ak by sa medzi chodcom a cyklistom stala nehoda na chodníku, záležalo by do veľkej miery od toho, aký chodec by bol jej účastníkom. V každom prípade, cyklista je "pánom" na cestičke pre cyklistov a za väčšinu možných spôsobom kolízií by asi mohol chodec.

Na červenú nesmie ísť chodec ani mimo priechodu

Na záver sa ešte pozrime na riešenie otázky týkajúcej sa chodcov prechádzajúcich cez cestu.

Miloš: "Čo je pre chodca lepšie pre to, aby nedostal pokutu alebo ju dostal nižšiu? Prejsť po priechode na červenú, alebo prejsť doslova vedľa priechodu (0,5 metra od zebry) na červenú, alebo prejsť napríklad 50 metrov od priechodu?"

V zákone o cestnej premávke sa uvádza, že chodec je povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, ak chce prejsť na druhú stranu cesty.

Chodci však nemajú zakázané prechádzať cez cestu ani mimo priechodu pre chodcov. Nesmú však donútiť vodičov zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy a cez cestu smú vtedy prejsť len kolmo na jej os.

Ak sa pri priechode nachádza semafor pre chodcov, potom sa v jeho okolí situácia pre chodcov mení.

Podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak na semafore svieti červená. Je pritom jedno, či chcete prejsť cez cestu po priechode alebo vedľa neho. Ak by ste semafor nerešpektovali, hrozila by vám pokuta až 60 eur.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Na bratislavskom nábreží vznikla Zóna tolerancie
  1. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  2. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  3. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Ako na refinancovanie hypotéky
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 425
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 6 047
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 582
  4. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 502
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 418
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 256
  7. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 831
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 678
  9. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 619
  10. Splnený sen 1 336

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

Neprehliadnite tiež

Tesla prepúšťa pracovníkov, výroba Modelu 3 zaostáva za prognózou

Z linky Modelu S tento týždeň odišlo 400 až 700 zamestnancov.

Pre opravu Špitálskej uzatvárajú križovatku s Mickiewiczovou

Uzávierka sa dotkne liniek 207, 208, N53 a N70.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Robustné SUV Mitshubishi Outlander degraduje slabý motor (test)

Populárne japonské SUV vyniká v teréne, no začína sa na ňom odrážať jeho vek.