Po cestičke pre cyklistov smie ísť len vybraná skupina chodcov

Je jedno miesto, kde majú cyklisti navrch voči vodičom áut a legálne aj voči chodcom: je to cestička pre cyklistov. Len niektorí chodci tam smú vojsť a autá tam majú parkovať zakázané.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ako je to s chodcami na cestičke pre cyklistov?

Juraj: "Chcel by som sa opýtať, ako je upravený pohyb chodcov na cestičke pre cyklistov (značka C8, nie C12 - cesta pre cyklistov a chodcov). Dodržujú sa ustanovania o pohybe chodcov na ceste pre motorové vozidlá, alebo na chodníku? Ktorý orgán by riešil prípadné nehody medzi chodcom a cyklistom na týchto cestách?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

01.jpgCestička pre cyklistov je len vtedy cestičkou, keď je označená príslušnou dopravnou značkou. Komunikácia označená takouto značkou je určená predovšetkým cyklistom. Smie ju však použiť aj vybraná skupina chodcov.

Ak by ste sa na cestičku pre cyklistov vybrali na kolieskových korčuliach, lyžiach alebo na obdobnom športovom vybavení, smiete tam jazdiť beztrestne. Dokonca tam môžte ísť aj pešo, ak tlačíte bicykel. Nesmiete však obmedziť alebo ohroziť cyklistov.

Vyhláška v rámci definície dopravnej značky Cestička pre cyklistov určuje, že iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky zakázané. To je v podstate aj odpoveď na ďalšiu z vašich otázok.

Smie auto parkovať na cestičke pre cyklistov?

Róbert: "Ako je to zo státím automobilov na cyklistickom chodníku? Môže tam vôbec stáť auto, alebo je to podobné ako na pešom chodníku?"

Cestička pre cyklistov nie je chodník a preto sa naň nevzťahuje ustanovenie zákona o cestnej premávke, podľa ktorého sa smie parkovať na chodníku, ak chodcom necháte k dispozícii minimálne 1,5 metra voľnej šírky chodníka.

Či by ste zaparkovali na cestičke pre cyklistov alebo sa po nej iba prechádzali (bez toho, aby ste tlačili bicykel), mohli by ste dostať pokutu na mieste až do výšky 60 eur.

Ak by sa medzi chodcom a cyklistom stala nehoda na chodníku, záležalo by do veľkej miery od toho, aký chodec by bol jej účastníkom. V každom prípade, cyklista je "pánom" na cestičke pre cyklistov a za väčšinu možných spôsobom kolízií by asi mohol chodec.

Na červenú nesmie ísť chodec ani mimo priechodu

Na záver sa ešte pozrime na riešenie otázky týkajúcej sa chodcov prechádzajúcich cez cestu.

Miloš: "Čo je pre chodca lepšie pre to, aby nedostal pokutu alebo ju dostal nižšiu? Prejsť po priechode na červenú, alebo prejsť doslova vedľa priechodu (0,5 metra od zebry) na červenú, alebo prejsť napríklad 50 metrov od priechodu?"

V zákone o cestnej premávke sa uvádza, že chodec je povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, ak chce prejsť na druhú stranu cesty.

Chodci však nemajú zakázané prechádzať cez cestu ani mimo priechodu pre chodcov. Nesmú však donútiť vodičov zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy a cez cestu smú vtedy prejsť len kolmo na jej os.

Ak sa pri priechode nachádza semafor pre chodcov, potom sa v jeho okolí situácia pre chodcov mení.

Podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak na semafore svieti červená. Je pritom jedno, či chcete prejsť cez cestu po priechode alebo vedľa neho. Ak by ste semafor nerešpektovali, hrozila by vám pokuta až 60 eur.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 667
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 966
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 106
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 824
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 670
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 447
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 098
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 857
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.