Po cestičke pre cyklistov smie ísť len vybraná skupina chodcov

Je jedno miesto, kde majú cyklisti navrch voči vodičom áut a legálne aj voči chodcom: je to cestička pre cyklistov. Len niektorí chodci tam smú vojsť a autá tam majú parkovať zakázané.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ako je to s chodcami na cestičke pre cyklistov?

Juraj: "Chcel by som sa opýtať, ako je upravený pohyb chodcov na cestičke pre cyklistov (značka C8, nie C12 - cesta pre cyklistov a chodcov). Dodržujú sa ustanovania o pohybe chodcov na ceste pre motorové vozidlá, alebo na chodníku? Ktorý orgán by riešil prípadné nehody medzi chodcom a cyklistom na týchto cestách?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

01.jpgCestička pre cyklistov je len vtedy cestičkou, keď je označená príslušnou dopravnou značkou. Komunikácia označená takouto značkou je určená predovšetkým cyklistom. Smie ju však použiť aj vybraná skupina chodcov.

Ak by ste sa na cestičku pre cyklistov vybrali na kolieskových korčuliach, lyžiach alebo na obdobnom športovom vybavení, smiete tam jazdiť beztrestne. Dokonca tam môžte ísť aj pešo, ak tlačíte bicykel. Nesmiete však obmedziť alebo ohroziť cyklistov.

Vyhláška v rámci definície dopravnej značky Cestička pre cyklistov určuje, že iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky zakázané. To je v podstate aj odpoveď na ďalšiu z vašich otázok.

Smie auto parkovať na cestičke pre cyklistov?

Róbert: "Ako je to zo státím automobilov na cyklistickom chodníku? Môže tam vôbec stáť auto, alebo je to podobné ako na pešom chodníku?"

Cestička pre cyklistov nie je chodník a preto sa naň nevzťahuje ustanovenie zákona o cestnej premávke, podľa ktorého sa smie parkovať na chodníku, ak chodcom necháte k dispozícii minimálne 1,5 metra voľnej šírky chodníka.

Či by ste zaparkovali na cestičke pre cyklistov alebo sa po nej iba prechádzali (bez toho, aby ste tlačili bicykel), mohli by ste dostať pokutu na mieste až do výšky 60 eur.

Ak by sa medzi chodcom a cyklistom stala nehoda na chodníku, záležalo by do veľkej miery od toho, aký chodec by bol jej účastníkom. V každom prípade, cyklista je "pánom" na cestičke pre cyklistov a za väčšinu možných spôsobom kolízií by asi mohol chodec.

Na červenú nesmie ísť chodec ani mimo priechodu

Na záver sa ešte pozrime na riešenie otázky týkajúcej sa chodcov prechádzajúcich cez cestu.

Miloš: "Čo je pre chodca lepšie pre to, aby nedostal pokutu alebo ju dostal nižšiu? Prejsť po priechode na červenú, alebo prejsť doslova vedľa priechodu (0,5 metra od zebry) na červenú, alebo prejsť napríklad 50 metrov od priechodu?"

V zákone o cestnej premávke sa uvádza, že chodec je povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, ak chce prejsť na druhú stranu cesty.

Chodci však nemajú zakázané prechádzať cez cestu ani mimo priechodu pre chodcov. Nesmú však donútiť vodičov zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy a cez cestu smú vtedy prejsť len kolmo na jej os.

Ak sa pri priechode nachádza semafor pre chodcov, potom sa v jeho okolí situácia pre chodcov mení.

Podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak na semafore svieti červená. Je pritom jedno, či chcete prejsť cez cestu po priechode alebo vedľa neho. Ak by ste semafor nerešpektovali, hrozila by vám pokuta až 60 eur.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 094
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 992
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 878
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 609
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 089
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 055
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 985
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 597
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 150
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 690

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

DOMOV

Čižnár robí okolo rozpustenia kotlebovcov tajnosti

Návrh na zrušenie ĽSNS podala Generálna prokuratúra koncom mája.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.