SME

Renault Vel Satis vs. Renault Laguna: crashtest in natura

S francúzskou automobilkou Renault to v osemdesiatych rokoch nevyzeralo najlepšie. Obrat nastal v druhej polovici deväťdesiatych rokov, kedy automobilka nastúpila na novú cestu. Výsledkom je Clio, Scénic, Thalia, Laguna II, sériová výroba odvážneho Avanti


me i luxusného Vel Satisu. Nový Mégane, Espace i Scénic čakajú na svoje premiéry. Laguna II ako jediný automobil na svete dostal päť hviezdičiek v bariérových crashtestoch EuroNCAP, ktoré sú zamerané na pasívne skúšky bezpečnosti automobilov a na ochranu cestujúcich pri prípadných haváriách. Podobnú skúšku pripravil Ranault vo svojom Technickom centre neďaleko Paríža a pozval na ňu peknú kopu motoristických novinárov. Troch aj zo Slovenska a denník SME tu nechýbal. V jednej z hál Technického centra mali Laguna a Vel Satis preukázať, že o bezpečnosť cestujúcich sa konštruktéri Renaultu dobre postarali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V Lagune sa povezie rodinka – vpredu muž so ženou, vzadu dieťa v detskej sedačke upevnenej v izofixových úchytoch. Vo Vel Satise rovnako početná rodina s rovnakým rozmiestnením. Garanciou ich bezpečnosti pri čelnej zrážke s presadením 50 %, keď každý z automobilov naberie rýchlosť 50 km/h, majú byť čelné dvojstupňové adaptívne airbagy, trojbodové bezpečnostné pásy s pyrotechnickým predpínaním a spevnená karoséria s programovanou deformáciou, v prípade potreby aj bočné a priebežné hlavové airbagy.


Prítomní novinári budeme naživo sledovať, či cestujúci haváriu prežijú, prípadne s akými zraneniami. Riziko pri zrážke áut je vždy veľké. Aj pri týchto skúškach. Ak niekto z posádky zomrie, alebo sa ťažko či iba ľahšie zraní, nebude to nadarmo, pretože poslaním týchto posádok je podstupovať nebezpečenstvo v záujme stále bezpečnejšieho auta.

SkryťVypnúť reklamu

Okamžik hrôzy sa blíži: brány sa otvárajú, autá cúvajú z haly, aby nabrali rýchlosť potrebnú k naprogramovanej zrážke. V hale sa roznieslo hrobové ticho. Kamery a fotoaparáty sú v pohotovosti. Čaká sa len na stlačenie tlačidla, ktoré spustí dielo skazy. Z brán haly vpravo i vľavo sa súčasne vynárajú a rútia proti sebe Laguna i Vel Satis. Žiadna z posádok nebrzdí, ani sa neusiluje o vyhýbací manéver. Tupá rana prehlušuje ticho. Autá akoby sa predkami vnorili do seba, aby vzápätí od seba odskočili. A potom ten paradox: potlesk. Či je namieste, ukážu nasledovné chvíle. Pomaly a vari trochu aj bojazlivo sa približujeme k miestu stretu oboch renaultov.


Totálne rozbité čumáky vyzerajú dosť strašidelne, zrejme všetku nárazovú energiu pohltila predná deformačná zóna. Čelné airbagy sa nafúkli, u Vel Satisu, keďže sa po defekte ľavého zadného kolesa vychýlil značne do boku, sa „odpálil“ aj priebežný hlavový airbag. Ľavé predné dvere Vel Satisu a ľavé predné Laguny sú mierne posunuté dozadu, idú však otvoriť. Ostatné dvere u oboch áut sa otvárajú a zatvárajú ako pred zrážkou. Popraskané sú predné sklá, kabíny ani prístrojové panely nie sú porušené, rovnako ani spodná časť priestoru pre nohy. Posádky Vel Satisu i Laguny vyzerajú byť nezranené. Či naozaj, ukáže až dôsledná prehliadka hlavy, rebier, kĺbov kolien i horných končatín a chrbtice, najmä však podrobné počítačové vyhodnotenie všetkých napojených miest všetkých figurín - členov oboch posádok.

SkryťVypnúť reklamu

Hviezdičky pri tomto crashteste sa nerozdávali. Výsledok však jasne hovorí, že tak nová Laguna, ktorá má už päť hviezdičiek EuroNCAP, ako aj najnovšia luxusná novinka Renault Vel Satis sú bezpečnými automobilmi.

Autor: JÁN GOLDBERGER, PARÍŽ – BRATISLAVA, FOTO: AUTOR

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 072
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 139
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 862
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 098
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 257
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 871
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 753
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 34
Nataša Holinová

Prečo sa Smer zlostí na Šutaja Eštoka?


22
Désiré Doué sa teší z gólu.

Paríž St. Germain zdolal Aston Villu 3:1.


4
Ilustračné foto.

Burzy vo Frankfurte, Londýne a Miláne si pripísali zisky v rozmedzí šesť až osem percent.


SITA a 1 ďalší
reklama
SkryťZatvoriť reklamu