Fiat Dobló Panorama 2.0 MultiJet - Praktický služobník

Koncom minulého roka sme priniesli prvú časť testu, venovanú paťmiestnej verzii Fiat Dobló Panorama. V pokračovaní ponúkame postrehy zo sedemmiestnej verzie s najvýkonnejším motorom 2,0 MultiJet.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

V prvej časti som načal tému ako vie Fiat Dobló Panorama poslúžiť rodine. Vtedy som sa venoval päťmiestnej verzii s motorom 1.6 MultiJet. Dnes budem pokračovať sedemmiestnou verziou a najvýkonnejším naftovým motorom 2.0 MultiJet. Samozrejme pridám aj niekoľko ďalších postrehov z dlhodobého užívania tohto modelu.

Combi verzus Panorama

Pokiaľ rozmýšľate nad Fiatom Dobló na pracovné aj rodinné účely, na výber máte dve alternatívy. Úžitkovejšiu verziu Combi s opticky menej atraktívnym interiérom, ale podstatne praktickejšími krídlovými piatymi dverami. Najmä do mesta, kde je vždy problém s priestorom za autom.

Druhou alternatívou je osobná verzia Panorama s veľkými výklopnými zadnými dverami a farebnejším interiérom, ktorý je rovnako plastový ako vo verzii Combi, len vďaka bordovým panelom vyzerá sviežejšie, luxusnejšie. Bordová farba príjemne oživuje kabínu a robí ju zaujímavou.

34_doblo_male_big.jpg

Drahšia osobná verzia Panorama sa od Combi odlišuje bordovými panelmi, ktoré robia interiér pestrejším a atraktívnejším.

Podstatný rozdiel je však v zadných dverách (ktoré v meste prekážajú, ale na pikniku v prírode môžu poslúžiť ako prístrešok pred dažďom), v počte sedadiel (Panorama môže byť až sedemmiestna, Combi len päťmiestne) a v tom, že niektoré prvky výbavy máte v Panorame buď štandard alebo sa za ne pripláca menej ako vo verzii Combi.

Napríklad dvojzónová klimatizácia stojí v Combi 1350 € a v Panorame 460 € (v najvyššej výbave Emotion je štandard), EURO 5 stojí 600 €, resp. 400 € (od druhého stupňa Dynamic štandard), centrálne zamykanie dostanete za 150 €, resp. 130 € (od druhého stupňa Dynamic štandard) a takto by som mohol pokračovať.

Až na niekoľko detailov si do verzie Combi môžete priplatiť v podstate všetko, čo do modelu Panorama. Cenový rozdiel medzi oboma verziami s rovnakým motorom sa pohybuje rádovo okolo 2000 €.

Sedem sedadiel

Výrobcovia automobilov sú presvedčení, že treba vykryť každú potenciálnu medzeru na trhu a tak začali aj do osobných verzií malých dodávok montovať tretí rad sedadiel. Takúto verziu ponúkajú Citroen Berlingo, Peugeot Partner Teepee , Ford Transit Connect, Nissan NV 200 a najnovšie aj Volkswagen Caddy a Fiat Dobló.

Bez tretieho radu sedadiel ostal zatiaľ jedine Renault Kangoo. Sedemmiestne dodávky by mali byť lacnejšou alternatívou k sedemmiestnym vanom, čo však v niektorých prípadoch už dnes neplatí.

33_doblo_male_big.JPG
Vďaka nízkej nakladacej hrane a širokej uličke medzi sedadlami sa minimálne deťom nastupuje do tretieho radu pohodlne aj cez kufor.

Zoberme si taký cenovo agresívne postavený Renault Grand Scénic (od 16.490 €), či ešte lacnejší nový Chevrolet Orlando (od 15.000 €) alebo úplne najlacnejší sedemmiestny automobil Dacia Logan MCV (od 10.390 €).

Spomedzi dodávok dokáže týmto autám cenovo najlepšie konkurovať práve Fiat Doblo Panorama, ktorý si môžete kúpiť už od 12.450 € (1.4 16V 70 kW/95 k). V akejkoľvek výbave sa za tretí rad pripláca 750 €. A čo za tieto peniaze dostanete? Dve veľké, plnohodnotné sedadlá s dostatočne dlhým sedákom aj operadlom.

Operadlo je sklápateľné. Odisťuje sa ľahko prístupnou klapkou na vrchu operadla, dostupnou aj z batožinového priestoru. Po sklopení operadiel je možné obe sedadlá preklopiť dopredu a gumičkou zafixovať o opierky v druhom rade. V tejto polohe za ne uložíte kočiar, detský bicykel alebo sane.

31_doblo_male_big.JPG

Aj v zloženej polohe sedadlá tretieho radu zaberajú dosť miesta. Na kočiar a iné veci každodennej potreby však tento priestor stačí.

Aj v zloženej stave však stále zaberajú dosť miesta, preto som ich mal väčšinu času uložené v pivnici. Vymontovať ich a spätne upevniť je pomerne jednoduché. Zvládol som to intuitívne a bez návodu. Manželku by som ale manipulovať s nimi nenechal, pretože sú dosť ťažké. Plnohodnotné sedadlo musí niečo vážiť.

Vďaka nízkej nakladacej hrane batožinového priestoru, ale tiež pomerne širokej uličke medzi šiestym a siedmym sedadlom sa do tretieho radu pohodlne nastupuje aj cez kufor. V prípade obsadenia všetkých troch sedadiel druhého radu detskými sedačkami určite pohodlnejšie.

Inak slúži pre účel prístupu do tretieho radu odklápateľné pravé sedadlo druhého radu. Tretí rad sedadiel je ukotvený vyššie než druhý, vďaka čomu majú deti dobrý výhľad dopredu ponad opierky hlavy v druhom rade, ale aj cez úplne zadné bočné okná, ktoré sa dajú manuálne odklápať.

35_doblo_male_big.jpg
V Doble odveziete čokoľvek. Vianočný stromček, sánky, skrinku aj práčku. Zásluhou vnútornej výšky má lepšie využiteľný kufor než hociktorý van.

Jedinou nevýhodou tretieho radu sedadiel je pevný druhý rad. Malé deti do určitého veku majú aj pri usadení do detskej sedačky dostatok miesta na nohy. Urastenejším a dospelým pasažierom by však padlo vhod, keby bol druhý rad posúvateľný a priestor na nohy by si mohli podľa potreby prispôsobiť.

Boduje výškou

Pokiaľ sa niekto zamýšľa nad zmyslom montovania tretieho radu sedadiel do malých dodávok, rozhodne sú na tento účel vhodnejšie než kombíky alebo SUV. Z jediného dôvodu, a tým je vnútorná výška, z ktorej majú zážitok deti aj dospelí.

Deti preto, že sa cítia ako v autobuse a rodičom v mnohom uľahčuje život. Vďaka výške nemusia skladať kočiar, pretože dnu sa vmestí aj na stojáka. Len ho treba zabrzdiť. Navyše cez nízky nakladací prah sa im bude aj príjemne vkladať dnu.

Zásluhou výšky sa tiež pohodlne nastupuje dnu, prebaľuje dieťa na plató, vyberajú deti z detských sedačiek, ale o tom som už písal v prvej časti testu v novembri.

32_doblo_male_big.JPG

Deti v treťom rade majú k dispozícii manuálne otvárateľné okienka, reproduktory aj odkladacie boxy.

Ideál

Motor 1.6 MultiJet bol celkom fajn, čiperný a pomerne úsporný. Vzhľadom na pomer výkon/hmotnosť/aerodynamika a spotreba sa mi však ako ideál javí agregát 2.0 MultiJet. S menším a slabším motorom by som Dobló nechcel.

Dvojliter má ostrejší ťah, ľahšie sa s ním predbieha mimo obce aj na diaľnici a spotrebu dosahuje porovnateľnú (6,4 l/100 km mimo mesta, 7,2 l/100 km v meste). K jazdným vlastnostiam som sa už vyjadroval. V tejto oblasti Dobló patrí na vrchol segmentu.

Po skúsenosti so 16 a 17-palcovými kolesami by som sa rozhodol pre väčšie, ktoré ani zďaleka neuberajú toľko z komfortu na našich rozbitých cestách ako pridávajú na smerovej stabilite.

Kúpiť či nekúpiť?

Doposiaľ som považoval a stále považujem za ideálne auto pre troj a viacdetné rodiny van. Ale nemohol som si nepoložiť otázku, čo chýba tomuto Doblu, aby uspokojil potreby mojej rodiny? Určite má slabšie odhlučnenú kabínu a je citlivejší na bočný vietor.

Toto by som však riešil iba niekoľkokrát do roka, po ceste na dovolenku, občasný výlet, predĺžený víkend či lyžovačku. A to sa dá za dobrý pocit z ušetrených peňazí prežiť. Väčšinu času sa s ním aj tak bude jazdiť po meste, kde by som sa akustikou interiéru toľko nezaoberal.

Pre každodenný život sú oveľa podstatnejšie bočné posuvné dvere, množstvo odkladacích priestorov a napríklad vyššia svetlá výška podvozka. Keď pôjdem na chatu, na ryby alebo kúpať sa k prírodnému jazeru, sánkovať sa s deťmi na Kolibu, kde vďaka vyššiemu podvozku budem môcť zaparkovať aj v hlbšom snehu a najčastejšie poteší pri parkovaní nad vysokými obrubníkmi.

V zime som ocenil, že vďaka vnútornej výške som do kufra (bez tretieho radu sedadiel) nahádzal boby, najdlhšie sánky aké sa vyrábajú aj so zadnou opierkou, priečne uložil lyže alebo snowboard a išlo sa von.

Keď sme išli s deťmi kupovať vianočný stromček, jedno dieťa z druhého radu som preložil do tretieho, sedadlo v druhom rade preklopil, siedme sedadlo odložil do pivnice a 2 m dlhý strom vošiel dnu ako malina.

Vyššia kabína sa aj ľahšie vysáva a upratuje po prevoze takého stromčeka. Z kabíny je ešte lepší výhľad než z vanu a bočné posuvné dvere sú ľahké na manipuláciu. Do koľajničiek sa síce pri jazde po mokrej ceste dostáva špina, ale stačí niekoľkokrát počas zimy vymyť prahy wapkou a je po probléme.

Stretávacie aj diaľkové by mohli byť zase výkonnejšie. Všetko je otázka ceny a reálnych potrieb. Používať sedemmiestny Ford S-Max je veľmi príjemné, ale ani Dobló by ma neurazilo.

Po praktickej stránke poslúži ešte lepšie, len je menej kultivované a nejazdí tak výborne ako S-Max. ...Aj keď v meste sú mi špičkové jazdné vlastnosti na dve veci a pri cestovaní s rodinou sa musím aj tak krotiť...

Motor 2.0 MultiJet
Zdvihový objem [cm3] 1956
Výkon [kW/k] 99/135
pri otáčkach [1/min] 3500
Krútiaci moment [Nm] 320
pri otáčkach [1/min] 1500
Maximálna rýchlosť [km/h] 179
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,3
Nameraná spotreba [l/100 km] 6,4 - 7,2
Emisie CO2 [g/km] 150
Objem batožinového priestoru [l] 790-3200
Cena modelu od [€] 16.600

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 27 703
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 871
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 793
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 850
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 716
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 430
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 403
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 318
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 107
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 972

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Obľúbenejší ako Maradona v Neapole nikto nebol. Hamšík dokázal nevídanú vec

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.

EKONOMIKA

Premiér Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.