OSTERSUND, KALLSJÖN.Pokiaľ prvý deň nás šokovala extrémne nízka teplota -27 °C, v deň pretekov ešte prituhlo na -32°C. To je už teplota, pri ktorej sa nielen ťažko dýcha, ale pri ktorej mrznú statívy na kamery a fotoaparáty aj atrament v perách. Krásna snehobiela polárna krajina má však aj pri tak nízkych mrazoch svoje čaro. Pokiaľ nefúka a svieti slniečko, dobre oblečeným nám je príjemne. Len sa treba neustále hýbať.
Deň začína brífingom jazdcov, po ktorom trénerov nášho, ruského a maďarsko-slovinsko-tureckého tímu pozve riaditeľ pretekov na samostatný pohovor. Dostávame napomenutie za nerešpektovanie žltých vlajok na trati našimi jazdcami počas voľných tréningov, ako aj za prekračovanie rýchlostného limitu 30 km/h v servisných boxoch.
Nateraz je to bez postihu a penalizácie, veď ide o zábavu a nie profesionálne preteky. Poriadok ale musí byť, hlavne pokiaľ ide o dodržiavanie bezpečnosti na trati, preto dostávame zdvihnutý prst s upozornením, že naše tri tímy si budú počas preteku špeciálne všímať.
Taktika do pretekov
Po napomenutí máme taktickú poradu. Správna taktika je dôležitý základ úspechu vo vytrvalostných pretekoch. Kľúčové sú dve pravidlá. V preteku, ktorý je rozdelený na dve časti, musí každý z jazdcov odjazdiť minimálne desať minút a najdlhšie môže ostať na trati 30 minút.
Ten istý jazdec sa môže na trať vrátiť aj viackrát, ale vždy musí striedať po 30 minútach. Aby sa nestalo čo vlani vo viacerých tímoch, keď v štvorhodinových pretekoch z piatich jazdcov v tíme ten najrýchlejší odjazdil takmer dve hodiny, čím vytvoril pre svoj tím obrovský náskok a zvyšok dojazdili ostatní štyria jazdci.
V tíme máme dvoch veľmi rýchlych, dvoch slušne rýchlych a dvoch pomalších jazdcov. A na mne ako kaučovi je najťažšia úloha, rozdeliť ich tak, aby si každý schuti zajazdil a dosiahli sme aj nejaký výsledok. Nakoniec sme sa dohodli na taktike najmenšieho počtu striedaní. Aj pomalší jazdci nie sú totiž až natoľko pomalí, aby na trati stratili viac času, než o ktorý by sme prišli častým striedaním v boxoch.
V prvej časti pretekov vsádzame na to najlepšie čo máme. Úvod rozbehnú dvaja najrýchlejší a najskúsenejší piloti, ktorých využijeme aj v druhej časti preteku a priestor medzi nimi vyplníme ostatnými. Každý si teda zajazdí minimálne 25 až 30 minút a dvaja takmer hodinu.
Rozhodol výborný úvod
Za náš tím otvára preteky Libor Hlisnikovský z českého Auto Tipu, ktorý dosiahol v meraných tréningoch najrýchlejší čas. Je to veľmi nevďačná úloha, lebo štartujeme z deviateho miesta, čo znamená, že akonáhle zasvieti na štartovom rošte zelená, autá vpredu urobia taký mohutný oblak snežného prachu, že nebude nič vidieť.
S napätím sledujem štart z prvej zákruty po cieľovej rovinke. Prvé dve autá sa dajú jasne rozpoznať, ale za nimi už nasleduje tma. Trať sa kompletne zahalila do veľkého bieleho oblaku. Až neskôr, približne v treťom kole, keď si jazdci vytvoria rozostupy dokážem na trati identifikovať naše „maskáčové“auto.
Libor štart prežil, paráda, pokračujeme. Po tridsiatich minútach postupujeme na šieste miesto, aj vďaka chybám našich súperov. Výmena jazdcov prebehla bravúrne rýchlo a na trať vychádza Rasťo Chvála z auto.sme.sk. Hoci sa necíti úplne fit, evidentne na neho lezie chrípka, neodpustil by si nepriložiť ruku k dielu.
V úvode svojej tridsaťminútovky má dosť práce s predbiehaním pomalších áut, ale potom sa priestor pred ním vyčistí a môže sa sústrediť na skracovanie času. Skvelý čas zajazdí kolo pred koncom svojej jazdy. Náš doterajší najrýchlejší čas 4:58.320 sťahuje o ďalšie dve sekundy na 4:56,071. Najrýchlejšie kolo drží Austrália na neuveriteľných 4:38.875.
Rasťo zároveň posúva náš tím v celkovom poradí o ďalšie miesto hore. Po ňom preberá volant Samo Vaňko z časopisu Auto Motor a Šport. Sústredenou a rýchlou jazdou , bez zbytočných chýb nás posúva o ďalší krôčik vyššie. Na trati pribúda áut uviaznutých v bočných mantineloch. Chýbajú už aj prvé nárazníky, niektorým autám takmer celý spodok prednej časti.
U nás zatiaľ všetko klape na výbornú. Preteky máme rozbehnuté ako vo sne. Posledný diel prvej časti pretekov dovedie úspešne do cieľa chorvátsky kolega Branimir Tomurad. Občas sa náš tím v priebehu prvej časti pretekov krátko zableskol na treťom mieste, ale do druhej časti štartujeme predsa len zo štvrtej priečky.
Obrovský tlak na záver
Druhú časť mal podľa pôvodného plánu začínať Rasťo Chvála, ale tomu medzičasom stúpla horúčka a necíti sa byť fit na polhodinové pretekanie v mraze. Takže aj druhú časť rozbieha český kolega Libor, ktorý síce štartuje z podstatne výhodnejšej pozície s lepším výhľadom na trať, za jeho chrbtom však vyrážajú do útoku Briti, Taliani aj Rakúšania.
Teraz začína ísť do tuhého, tímy prestávajú predstierať, že o nič nejde a súboje na trati sa priostrujú. Talian sa stále viac približuje, ale Libor ho bezchybnou jazdou drží stále za sebou. Stačí sa viac šmyknúť v zákrute alebo ju pod tlakom prebrzdiť a dal by mu šancu. Talian agresívne dobiedza, nemá problém ani s ťukaním do zadného nárazníka, aby Libora stočil a narušil jeho stopu.
Približne v druhom kole Talian prepáli zákrutu a Libor získava dôležitý odstup na vydýchnutie. Medzitým sa za Taliana dovalil maďarský jazdec, ktorý sa stíhacou jazdou snaží dobehnúť stratu svojho tímu. Okrem toho, že je novinár, jazdí aj vytrvalostné preteky série GT. V kvalifikácii zajazdil druhý najrýchlejší čas, takže je jasné, kto bude v tejto trojici favoritom.
Libor má pred sebou najťažšie kolo. Kým stratím trojicu z dohľadu jasne vidieť ako Talian robí všetko pre udržanie Maďara za sebou. S obrovským napätím čakám, kedy sa trojica vráti na dohľad a v akom poradí. Hlavne nech Libor prežije tento tlak bez ujmy na aute a ostane na trati.
Po asi dvoch minútach vidím v diaľke naše auto a za ním s ešte väčším odstupom než predtým Taliana. Maďar však chýba. Už je jasné, že pri súboji s Talianom ostal visieť niekde v snehovej bariére. Tento súboj navyše Taliana dosť zdržal a Libor získal už pohodlný náskok, ktorý mu umožnil v pokoji dojazdiť svojich 30 minút.
Je úžasné, že udržal tento tlak aj štvrtú pozíciu. Navyše zlepšil náš najrýchlejší čas na kolo. Pod tlakom postupne zrýchľoval až na 4:48.695. V ďalšom priebehu hodiny a pol sa už nič dramatické neudialo. Všetci ostatní chlapci Zoran Majcan aj Petr Lutonský dodržali taktické pokyny neriskovať.
Náš tím si tak pripísal výsledok o akom sme na začiatku podujatia nemali odvahu ani snívať. Po vlaňajšom 9.mieste slovenského tímu a 13.mieste Čechov je to veľký progres a so Švédskom sa lúčime so želaním, aby sa z tohto podujatia stala tradícia.
„Klokani na snehu“ nakoniec druhí
V pretekoch zvíťazili Rusi s vynikajúcim Vadimom Gagarinom, ktorí do poslednej chvíle bojovali o sekundy s Austráliou. Obľúbení „klokani na snehu“ ako sme ich tu familiárne začali prezývať však neudržali tlak a krásny súboj nakoniec prehrali so stratou 1:10 min. Rozhodol jeden výlet zo zákruty do snehovej bariéry. Tretie miesto obsadili vlaňajší víťazi Belgičania.
Výsledky Mazda MX-5 ICE RACE
Poradie | tím | celkový počet kôl | strata | najrýchlejší čas na kolo |
1 | Rusko | 48 | - | 4:42.710 |
2 | Austrália | 48 | 1:10 | 4:38.875 |
3 | Belgicko | 48 | 2:50 | 4:49.162 |
4 | Slovensko/Česká republika/Chorvátsko | 48 | 6:21 | 4:48.6955 |
5 | Rakúsko | 47 | 1 kolo | 4:41.582 |
6 | Taliansko | 47 | 1 kolo | 4:50.008 |
7 | Francúzsko | 46 | 2 kolá | 4:50.772 |
8 | UK2 | 46 | 2 kolá | 4:47.934 |
9 | Nemecko 3 | 46 | 2 kolá | 4:57.939 |
10 | Španielsko | 46 | 2 kolá | 4:45.124 |