SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Ako sa otočiť do protismeru, aby ste sa nezrazili s iným autom

Stačí, aby sa pri ceste objavila dopravná značka a zmení sa spôsob otáčania do protismernej premávky. Ako je to možné?

Michal: "Chcem sa spýtať, ako sa majú správne autá obchádzať. Či ako na obrázku A alebo B. Veľa krát nastáva situácia, že jedno vozidlo ide podľa A, druhé podľa B a potom nastáva situácia, že ani jeden nemôže normálne prejsť. Cesty su jednosmerky podľa čiernych šípok. Konkrétne je to v Žiline na Vlčincoch, ulica Matice slovenskej. "

Obr_A.JPG Obr_B.JPG
Obrázok A Obrázok B

Z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky je jednoznačne vhodnejšie prechádzať daným miestom podľa obrázka A. Lenže predpisy za istých okolností umožňujú zariadiť sa aj podľa obrázka B. Veľmi záleží na tom, či je tam len jedna cesta s cestnou zeleňou uprostred, alebo paralelne idú dve nezávislé cesty spojené treťou.

05.jpgPodľa charakteru vozoviek naznačených na obrázkoch sa dá usudzovať, že ide s veľkou pravdepodobnosťou o jedinú cestu. Podľa zákona o pozemných komunikáciách sú súčasťou ciest aj ochranné zelené pásy. Jeden taký je aj uprostred oboch smerov jazdy. Prerušený je vozovkou, ktorá umožňuje prechádzať z jedného smeru do druhého.

Lenže tak, ako písal Michal, pri ceste sa nachádza dopravná značka Jednosmerná premávka (č. IP 3b). Tá všetko mení. Z jej definície vyplýva, že označuje jednosmernú cestu. V opačnom smere je takisto značka jednosmerky. Podľa týchto značiek sú tam teda dve rovnobežné cesty. A tie sú prepojené treťou.

Ak by tam neboli jednosmerky ...

... išlo by o jednu cestu, ktorá by mala na svojich krajoch viacpruhové vozovky, každú pre jeden smer jazdy a uprostred nich by bol ochranný zelený pás.

Potom by sa na prejazd na vozovku s opačným smerom muselo použiť ustanovenie o otáčaní, pri ktorom sa treba zaradiť čo najviac k ľavému okraju vozovky. Vozidlá by sa míňali podľa obrázku A.

Tri cesty, dve križovatky

Dopravné značenie má vždy prednosť pred všeobecnou úpravou dopravných pravidiel. A keďže dopravná značka označuje každý zo smerov ako jednu cestu, potom sa v mieste, o ktorom písal Michal, nachádzajú dve križovatky. Každá z nich je miestom, kde sa spájajú cesty.

04.jpg
zdroj: norc.sk

Ak teda pôjdete po trase vyznačenej modrou šípkou alebo červenou, podľa predpisov by ste mali ísť tak, ako je to naznačené na obrázku B. Vodič idúci po modrej trase totiž pri odbočovaní vľavo prechádza prvou križovatkou na "prepojovaciu" cestu.

Krátky úsek medzi dvomi cestami je obojsmerná cesta. A na nej sa má jazdiť pri pravom okraji.

Následne treba na ďalšej križovatke znovu odbočiť vľavo. Nezabudnite tam ale dať prednosť vozidlám na jednosmerke. Z jedného smeru je tam totiž umiestnená značka Daj prednosť v jazde. Z druhého smeru síce žiadnu značku neuvidíte, no napriek tomu prednosť dať musíte. Platí tam totiž pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Keď zlyhávajú pravidlá prednosti a pomôže len dohoda vodičov

07.jpgMarek: "Na našom sídlisku v Košiciach je klasická križovatka tvaru "Y" bez udania hlavnej a vedľajšej cesty. Teda platí pravidlo pravej ruky. Čo však v prípade, že sa na takejto ceste stretnú oproti idúce vozidlá z každého smeru a každé bude chcieť zabočiť vľavo. Kto má teda prednosť, ak podľa tohto pravidla pravej ruky prichádza každé vozidlo každému sprava?"

Pravdepodobnosť takejto situácie je síce veľmi malá, ale nie je vylúčené, že sa stane to, čo opísal Marek alias Zeo.

Ak by sa náhodou stalo, že všetky 3 vozidlá prídu ku križovatke naraz, pomôže len dohoda vodičov vozidiel na mieste. Jeden z nich by mal následne vyštartovať ako prvý a ostatní by sa už mohli zariadiť podľa prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Mimochodom, prednosťou sa chápe povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 947
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 877
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 553
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 093
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 913
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 548
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 240
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 133
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Japonský premiér Fumio Kišida.

Japonsko patrí medzi krajiny s najstarším obyvateľstvom.


26. jan
Americká lyžiarka Mikaela Shiffrinová v Špindlerovom Mlyne.

Slovenka stratila na rivalku viac ako jeden a pol sekundy.


Sportnet 13m
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  2. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  3. Helena Michlíková: Dúha
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  5. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  6. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 495
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 069
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 134
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 019
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 781
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  7. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 560
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 509
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu