SME

Ako sa otočiť do protismeru, aby ste sa nezrazili s iným autom

Stačí, aby sa pri ceste objavila dopravná značka a zmení sa spôsob otáčania do protismernej premávky. Ako je to možné?

Michal: "Chcem sa spýtať, ako sa majú správne autá obchádzať. Či ako na obrázku A alebo B. Veľa krát nastáva situácia, že jedno vozidlo ide podľa A, druhé podľa B a potom nastáva situácia, že ani jeden nemôže normálne prejsť. Cesty su jednosmerky podľa čiernych šípok. Konkrétne je to v Žiline na Vlčincoch, ulica Matice slovenskej. "

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

obr_a.jpg obr_b.jpg
Obrázok A Obrázok B

Z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky je jednoznačne vhodnejšie prechádzať daným miestom podľa obrázka A. Lenže predpisy za istých okolností umožňujú zariadiť sa aj podľa obrázka B. Veľmi záleží na tom, či je tam len jedna cesta s cestnou zeleňou uprostred, alebo paralelne idú dve nezávislé cesty spojené treťou.

SkryťVypnúť reklamu

05.jpgPodľa charakteru vozoviek naznačených na obrázkoch sa dá usudzovať, že ide s veľkou pravdepodobnosťou o jedinú cestu. Podľa zákona o pozemných komunikáciách sú súčasťou ciest aj ochranné zelené pásy. Jeden taký je aj uprostred oboch smerov jazdy. Prerušený je vozovkou, ktorá umožňuje prechádzať z jedného smeru do druhého.

Lenže tak, ako písal Michal, pri ceste sa nachádza dopravná značka Jednosmerná premávka (č. IP 3b). Tá všetko mení. Z jej definície vyplýva, že označuje jednosmernú cestu. V opačnom smere je takisto značka jednosmerky. Podľa týchto značiek sú tam teda dve rovnobežné cesty. A tie sú prepojené treťou.

Ak by tam neboli jednosmerky ...

... išlo by o jednu cestu, ktorá by mala na svojich krajoch viacpruhové vozovky, každú pre jeden smer jazdy a uprostred nich by bol ochranný zelený pás.

SkryťVypnúť reklamu

Potom by sa na prejazd na vozovku s opačným smerom muselo použiť ustanovenie o otáčaní, pri ktorom sa treba zaradiť čo najviac k ľavému okraju vozovky. Vozidlá by sa míňali podľa obrázku A.

Tri cesty, dve križovatky

Dopravné značenie má vždy prednosť pred všeobecnou úpravou dopravných pravidiel. A keďže dopravná značka označuje každý zo smerov ako jednu cestu, potom sa v mieste, o ktorom písal Michal, nachádzajú dve križovatky. Každá z nich je miestom, kde sa spájajú cesty.

04.jpg
zdroj: norc.sk

Ak teda pôjdete po trase vyznačenej modrou šípkou alebo červenou, podľa predpisov by ste mali ísť tak, ako je to naznačené na obrázku B. Vodič idúci po modrej trase totiž pri odbočovaní vľavo prechádza prvou križovatkou na "prepojovaciu" cestu.

Krátky úsek medzi dvomi cestami je obojsmerná cesta. A na nej sa má jazdiť pri pravom okraji.

SkryťVypnúť reklamu

Následne treba na ďalšej križovatke znovu odbočiť vľavo. Nezabudnite tam ale dať prednosť vozidlám na jednosmerke. Z jedného smeru je tam totiž umiestnená značka Daj prednosť v jazde. Z druhého smeru síce žiadnu značku neuvidíte, no napriek tomu prednosť dať musíte. Platí tam totiž pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Keď zlyhávajú pravidlá prednosti a pomôže len dohoda vodičov

07.jpgMarek: "Na našom sídlisku v Košiciach je klasická križovatka tvaru "Y" bez udania hlavnej a vedľajšej cesty. Teda platí pravidlo pravej ruky. Čo však v prípade, že sa na takejto ceste stretnú oproti idúce vozidlá z každého smeru a každé bude chcieť zabočiť vľavo. Kto má teda prednosť, ak podľa tohto pravidla pravej ruky prichádza každé vozidlo každému sprava?"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pravdepodobnosť takejto situácie je síce veľmi malá, ale nie je vylúčené, že sa stane to, čo opísal Marek alias Zeo.

Ak by sa náhodou stalo, že všetky 3 vozidlá prídu ku križovatke naraz, pomôže len dohoda vodičov vozidiel na mieste. Jeden z nich by mal následne vyštartovať ako prvý a ostatní by sa už mohli zariadiť podľa prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Mimochodom, prednosťou sa chápe povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 176
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 10 992
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 424
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 153
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 964
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 496
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 357
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 354
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  2. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  3. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  4. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  5. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  6. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  7. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  8. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 160
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 27 573
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 647
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 708
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 728
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 901
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 390
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 691
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu