Ako sa otočiť do protismeru, aby ste sa nezrazili s iným autom

Stačí, aby sa pri ceste objavila dopravná značka a zmení sa spôsob otáčania do protismernej premávky. Ako je to možné?

Michal: "Chcem sa spýtať, ako sa majú správne autá obchádzať. Či ako na obrázku A alebo B. Veľa krát nastáva situácia, že jedno vozidlo ide podľa A, druhé podľa B a potom nastáva situácia, že ani jeden nemôže normálne prejsť. Cesty su jednosmerky podľa čiernych šípok. Konkrétne je to v Žiline na Vlčincoch, ulica Matice slovenskej. "

Obr_A.JPG Obr_B.JPG
Obrázok A Obrázok B

Z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky je jednoznačne vhodnejšie prechádzať daným miestom podľa obrázka A. Lenže predpisy za istých okolností umožňujú zariadiť sa aj podľa obrázka B. Veľmi záleží na tom, či je tam len jedna cesta s cestnou zeleňou uprostred, alebo paralelne idú dve nezávislé cesty spojené treťou.

05.jpgPodľa charakteru vozoviek naznačených na obrázkoch sa dá usudzovať, že ide s veľkou pravdepodobnosťou o jedinú cestu. Podľa zákona o pozemných komunikáciách sú súčasťou ciest aj ochranné zelené pásy. Jeden taký je aj uprostred oboch smerov jazdy. Prerušený je vozovkou, ktorá umožňuje prechádzať z jedného smeru do druhého.

Lenže tak, ako písal Michal, pri ceste sa nachádza dopravná značka Jednosmerná premávka (č. IP 3b). Tá všetko mení. Z jej definície vyplýva, že označuje jednosmernú cestu. V opačnom smere je takisto značka jednosmerky. Podľa týchto značiek sú tam teda dve rovnobežné cesty. A tie sú prepojené treťou.

Ak by tam neboli jednosmerky ...

... išlo by o jednu cestu, ktorá by mala na svojich krajoch viacpruhové vozovky, každú pre jeden smer jazdy a uprostred nich by bol ochranný zelený pás.

Potom by sa na prejazd na vozovku s opačným smerom muselo použiť ustanovenie o otáčaní, pri ktorom sa treba zaradiť čo najviac k ľavému okraju vozovky. Vozidlá by sa míňali podľa obrázku A.

Tri cesty, dve križovatky

Dopravné značenie má vždy prednosť pred všeobecnou úpravou dopravných pravidiel. A keďže dopravná značka označuje každý zo smerov ako jednu cestu, potom sa v mieste, o ktorom písal Michal, nachádzajú dve križovatky. Každá z nich je miestom, kde sa spájajú cesty.

04.jpg
zdroj: norc.sk

Ak teda pôjdete po trase vyznačenej modrou šípkou alebo červenou, podľa predpisov by ste mali ísť tak, ako je to naznačené na obrázku B. Vodič idúci po modrej trase totiž pri odbočovaní vľavo prechádza prvou križovatkou na "prepojovaciu" cestu.

Krátky úsek medzi dvomi cestami je obojsmerná cesta. A na nej sa má jazdiť pri pravom okraji.

Následne treba na ďalšej križovatke znovu odbočiť vľavo. Nezabudnite tam ale dať prednosť vozidlám na jednosmerke. Z jedného smeru je tam totiž umiestnená značka Daj prednosť v jazde. Z druhého smeru síce žiadnu značku neuvidíte, no napriek tomu prednosť dať musíte. Platí tam totiž pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Keď zlyhávajú pravidlá prednosti a pomôže len dohoda vodičov

07.jpgMarek: "Na našom sídlisku v Košiciach je klasická križovatka tvaru "Y" bez udania hlavnej a vedľajšej cesty. Teda platí pravidlo pravej ruky. Čo však v prípade, že sa na takejto ceste stretnú oproti idúce vozidlá z každého smeru a každé bude chcieť zabočiť vľavo. Kto má teda prednosť, ak podľa tohto pravidla pravej ruky prichádza každé vozidlo každému sprava?"

Pravdepodobnosť takejto situácie je síce veľmi malá, ale nie je vylúčené, že sa stane to, čo opísal Marek alias Zeo.

Ak by sa náhodou stalo, že všetky 3 vozidlá prídu ku križovatke naraz, pomôže len dohoda vodičov vozidiel na mieste. Jeden z nich by mal následne vyštartovať ako prvý a ostatní by sa už mohli zariadiť podľa prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Mimochodom, prednosťou sa chápe povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 943
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 213
  3. Od septembra opäť po starom 4 181
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 115
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 838
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 715
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 457
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 277
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 113
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 089

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O 13. a 14. plate hovoril Danko, teraz ho podporil aj Smer

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú trináste a štrnáste platy.

KULTÚRA

Rytmus bude nadávať, orchester hrať

Ľahší primitivizmus a ukáznenosť vraj idú dokopy.

SVET

Správca budúcnosti, o ktorom ste nepočuli. Zomrel de Brum

Klimatická dohoda by bez neho nevznikla.

Neprehliadnite tiež

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najväčším výrobcom SUV na svete.