Ako sa otočiť do protismeru, aby ste sa nezrazili s iným autom

Stačí, aby sa pri ceste objavila dopravná značka a zmení sa spôsob otáčania do protismernej premávky. Ako je to možné?

Michal: "Chcem sa spýtať, ako sa majú správne autá obchádzať. Či ako na obrázku A alebo B. Veľa krát nastáva situácia, že jedno vozidlo ide podľa A, druhé podľa B a potom nastáva situácia, že ani jeden nemôže normálne prejsť. Cesty su jednosmerky podľa čiernych šípok. Konkrétne je to v Žiline na Vlčincoch, ulica Matice slovenskej. "

Obr_A.JPG Obr_B.JPG
Obrázok A Obrázok B

Z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky je jednoznačne vhodnejšie prechádzať daným miestom podľa obrázka A. Lenže predpisy za istých okolností umožňujú zariadiť sa aj podľa obrázka B. Veľmi záleží na tom, či je tam len jedna cesta s cestnou zeleňou uprostred, alebo paralelne idú dve nezávislé cesty spojené treťou.

05.jpgPodľa charakteru vozoviek naznačených na obrázkoch sa dá usudzovať, že ide s veľkou pravdepodobnosťou o jedinú cestu. Podľa zákona o pozemných komunikáciách sú súčasťou ciest aj ochranné zelené pásy. Jeden taký je aj uprostred oboch smerov jazdy. Prerušený je vozovkou, ktorá umožňuje prechádzať z jedného smeru do druhého.

Lenže tak, ako písal Michal, pri ceste sa nachádza dopravná značka Jednosmerná premávka (č. IP 3b). Tá všetko mení. Z jej definície vyplýva, že označuje jednosmernú cestu. V opačnom smere je takisto značka jednosmerky. Podľa týchto značiek sú tam teda dve rovnobežné cesty. A tie sú prepojené treťou.

Ak by tam neboli jednosmerky ...

... išlo by o jednu cestu, ktorá by mala na svojich krajoch viacpruhové vozovky, každú pre jeden smer jazdy a uprostred nich by bol ochranný zelený pás.

Potom by sa na prejazd na vozovku s opačným smerom muselo použiť ustanovenie o otáčaní, pri ktorom sa treba zaradiť čo najviac k ľavému okraju vozovky. Vozidlá by sa míňali podľa obrázku A.

Tri cesty, dve križovatky

Dopravné značenie má vždy prednosť pred všeobecnou úpravou dopravných pravidiel. A keďže dopravná značka označuje každý zo smerov ako jednu cestu, potom sa v mieste, o ktorom písal Michal, nachádzajú dve križovatky. Každá z nich je miestom, kde sa spájajú cesty.

04.jpg
zdroj: norc.sk

Ak teda pôjdete po trase vyznačenej modrou šípkou alebo červenou, podľa predpisov by ste mali ísť tak, ako je to naznačené na obrázku B. Vodič idúci po modrej trase totiž pri odbočovaní vľavo prechádza prvou križovatkou na "prepojovaciu" cestu.

Krátky úsek medzi dvomi cestami je obojsmerná cesta. A na nej sa má jazdiť pri pravom okraji.

Následne treba na ďalšej križovatke znovu odbočiť vľavo. Nezabudnite tam ale dať prednosť vozidlám na jednosmerke. Z jedného smeru je tam totiž umiestnená značka Daj prednosť v jazde. Z druhého smeru síce žiadnu značku neuvidíte, no napriek tomu prednosť dať musíte. Platí tam totiž pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Keď zlyhávajú pravidlá prednosti a pomôže len dohoda vodičov

07.jpgMarek: "Na našom sídlisku v Košiciach je klasická križovatka tvaru "Y" bez udania hlavnej a vedľajšej cesty. Teda platí pravidlo pravej ruky. Čo však v prípade, že sa na takejto ceste stretnú oproti idúce vozidlá z každého smeru a každé bude chcieť zabočiť vľavo. Kto má teda prednosť, ak podľa tohto pravidla pravej ruky prichádza každé vozidlo každému sprava?"

Pravdepodobnosť takejto situácie je síce veľmi malá, ale nie je vylúčené, že sa stane to, čo opísal Marek alias Zeo.

Ak by sa náhodou stalo, že všetky 3 vozidlá prídu ku križovatke naraz, pomôže len dohoda vodičov vozidiel na mieste. Jeden z nich by mal následne vyštartovať ako prvý a ostatní by sa už mohli zariadiť podľa prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Mimochodom, prednosťou sa chápe povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 556
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 759
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 449
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 276
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 204
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 151
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 110
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 080
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 1 599
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 597

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My jediní máme Boha. Patrí iba nám a robí všetko, čo chceme

Slovenský Boh nám poslal slovenského Ježiša cez jeho slovenskú matku, aby nás chránil.

KOMENTÁRE

Rok 1995: Keď Mečiar zabával vtipmi na úrovni piatej cenovej skupiny

Slovensko preniklo medzi hokejovú elitu.

EKONOMIKA

RTVS plánuje urobiť radikálne škrty vo vysielaní, ak sa nezvýšia príjmy

Súčasné príjmy sú vraj nedostatočné.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.