ŽENEVA. Stále sebavedomejšia značka Kia mieni výrazne zamiešať karty v dvoch zákaznícky najpopulárnejších segmentoch - medzi mini a malými autami. Prvé dojmy z nového Picanta a Ria sú viac ako pozitívne.
Imidžovejšie Picanto
Spod plachty na prezentácii ako prvé vyliezlo Picanto. Päťdverové vozidlo už nemá byť len lacnou nákupnou taškou. Chce sa stať autom, ktoré si kúpite, lebo sa vám páči, je to tak trochu imidžová záležitosť. Autor jeho dizajnu, Peter Schreyer, údajne chvíľu bojoval so svojím zamestnávateľom, aby sériové Picanto vyzeralo tak, ako ho vidíte vo videu a na obrázkoch.
Mohutná predná časť je v skutočnosti krajšia, než na fotografiách. Spolu s relatívne dlhými prednými dverami navodzuje dojem, že Picanto patrí o triedu vyššie. Rovnaký pocit som mal po nasadnutí za volant. Priestorová ponuka vpredu naozaj evokuje menších zástupcov segmentu malých áut (napríklad Toyotu Yaris).
Pomerne jednoduchá palubná doska poteší dobrou ergonómiou, s výnimkou ovládača palubného počítača, ktorý je umiestnený medzi ukazovateľmi na prístrojovom paneli. Páči sa mi veľký odkladací priestor v oblasti pred radiacou pákou. Po dizajnovej stránke vo vnútri jednoznačne hviezdi pekný dvojramenný volant. Nastaviť sa však dá iba výškovo.
ESP v štandardnej výbave?
O čo sú predné dvere dlhšie, než býva v tejto triede zvykom, o to sú tie zadné kratšie. Cez malý otvor sa na zadné sedadlá nenastupuje ľahko. Prekvapí však ponuka miesta v pozdĺžnom smere. 185 cm vysoký pasažier si v Picante bez problémov sadne sám za seba. Limitujúcim faktorom je obmedzený priestor v oblasti hlavy. Konštruktéri evidentne rátali s tým, dospelí sa budú voziť vpredu, zatiaľ čo zadná časť je určená skôr pre deti.
Samostatnou kapitolou je u Kie Picanto výbava. Tá môže obsahovať nielen vyhrievané predné sedadlá, ale aj veniec volantu alebo bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Navyše, Picanto má predné projektorové svetlomety, v spodnej časti doplnené o diódy pre denné svietenie. Diódová technika našla uplatnenie aj v koncových svetlách a dokonca osvetľuje aj zrkadielko v slnečnej clone. Najväčším prekvapením je však správa, že Picanto dostane v sériovej výbave stabilizačný systém (ESP).
Pravdepodobne s dvoma motormi
V čase, keď vznikal tento text, ešte neboli zverejnené žiadne technické údaje. Nepoznám vonkajšie miery, ani objem batožinového priestoru Picanta. Môžem iba skonštatovať, že pod podlahou kufra sa ukrýva plastový organizér, určený pre uschovanie menších predmetov. Po sklopení zadných sedákov a operadiel vznikne v priestore pre náklad rovná plocha.
Paleta poháňacích jednotiek má obsahovať litrový zážihový trojvalec (atmosférické verzie: 50 kW/68 k, 59 kW/80 k a prepĺňaná 80 kW/109 k) a štvorvalec s objemom 1,2 litra (63 kW/86 k). K dispozícii budú aj verzie, spaľujúce okrem benzínu aj LPG. Šetriť palivo pomôže systém štart/stop.
Bravo, Schreyer!
Keď stiahli plachtu z novej Kie Rio, šéfdizajnér kórejskej automobilky Peter Schreyer pri novinke ochotne zapózoval. Vystavený exemplár bol preplnený výbavou, nalakovaný sivou metalízou a postavený na 17-palcových kolesách. So záujmom si počkám na stretnutie so základnou verziou, no už teraz subjektívne tvrdím, že sa malá Kia jednoznačne podarila. Aj v jej prípade platí, že výrazný predný nárazník v skutočnosti nepôsobí tak „násilne“ ako na oficiálnych fotkách.
Široké blatníky, zaujímavé prelisy na bokoch karosérie, nová evolúcia typickej tigrej masky chladiča a pomerne úzke bočné okná autu dávajú šťavu. Ani v prípade Ria Kia nezabudla na módne trendy, a tak vystavený kus obsahoval denné diódové svetlá. V základnej verzii ich ale nedostanete.
Väčšie v každom smere
Masívne zadné partie opticky odľahčujú veľké koncové svetlá a kľučka piatych dverí. Tie sprístupňujú batožinový priestor s objemom 292 litrov. Pri prvom kontakte ma zaujala šírka kufra, menej už vysoko umiestnená nakladacia hrana. Sklopené zadné operadlá vytvoria rovnú podlahu s dnom priestoru pre náklad.
Kabína poteší dobrou priestorovou ponukou pre štyroch dospelých. Sedadlá nie sú ukotvené príliš vysoko, takže vodič nemá pocit, že sedí „na aute“ ako v mnohých konkurentoch.
Z optimizmu však ubrali masívne predné stĺpiky. Daň za dizajn a ochranu posádky v prípade havárie zaplatíte zhoršeným výhľadom šikmo dopredu. Rio medzigeneračne narástlo vo všetkých smeroch. Päťdverový hatchback je o 55 mm dlhší (4080 mm), o 25 mm širší (1720 mm) a o 15 mm vyšší (1485 mm). Rázvor náprav sa zväčšil o 70 mm na 2570 mm.
Malé benzínové turbo
Stvárnenie palubnej dosky vzdialene pripomína Kiu Sportage. Vodič má všetko podstatné po ruke. Dokonca aj ovládač palubného počítača je na volante. Skvelým nápadom sú veľké tlačidlá klimatizácie, ktoré „trčia“ pod stredovou konzolou.
Predpokladám, že už po niekoľkých kilometroch odjazdených v Riu, vodič konkrétne tlačidlo nahmatá aj poslepiačky. Podobne ako Picanto, aj v Riu si budete môcť priplatiť za vyhrievané predné sedadlá a volant. ESP vraj dostanú aj najlacnejšie verzie.
Presný zoznam motorizácií určených pre Rio nebol v predvečer ženevského autosalónu známy. Kia však už skôr avizovala, že k dispozícii má byť nový prepĺňaný zážihový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva a objemom 1,2 litra. Jednu zo vznetových verzií bude poháňať turbodiesel 1,1 CRDI.
Obe kórejské novinky sa na slovenskom trhu objavia v priebehu tohto roka.