Myšičkou vytlačil vozidlo do protismeru oproti inému autu

To, či agresívnych vodičov na cestách pribúda alebo ubúda, vieme posúdiť len subjektívne. Žiadne štatistiky o tom nenájdete. Stačí ale, že sa objaví jeden a môže vzniknúť tragédia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Novotný)

Predstavte si, že idete ráno do práce a zrazu sa vo vašom okolí objaví auto, ktorého vodič sa zjavne niekam ponáhľa. Následne vás predbehne sprava a spraví myšičku. Teda, zaradí sa prudko pred vaše auto tak, že máte pocit, že do vás musí naraziť. Čo by ste urobili?

Vytlačil ho do protismeru

Miro stočil volant do protismeru a len tak-tak sa vyhol čelnej zrážke.

Miro: "Cestou do práce na Prievozskej (dvojprúdovka v jednom smere v Bratislave) ma očividne ponáhľajúci sa vodič vytlačil do protismeru, kde som sa takmer zrazil s protiidúcim poštovým autom. Našťastie sa mi poštové auto myšičkou vyhlo a aj ja som stihol pribrzdiť a vrátiť sa naspäť do jazdného pruhu.

Spomínaný agresívny vodič musel o mne vedieť, lebo pri jeho prvom zaraďovaní sa do môjho pruhu "sekal volantom" a vrátil sa nazad, ale potom sa rozhodol dostať do môjho pruhu a bolo mu jedno, či ma vytlačí, alebo nie.

Takýchto situácií zažívam v Bratislave niekoľko, ale tento prípad vzhľadom k tomu, ako to mohlo skončiť pri čelnej zrážke a rýchlosti 40-50 km/h, nie som ochotný nechať to tak. ŠPZ vodiča mám nafotené. Otázka je, či môžem vôbec niečo robiť? Svedkom mi bola prísediaca manželka."

Z toho, čo nám napísal Miro, to vyzerá tak, že Miro šiel v ľavom jazdnom pruhu a vozidlo, ktoré ho malo vytlačiť do protismeru, ho predchádzalo sprava.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Miro mal veľké šťastie, že sa čelne nezrazil s poštovým autom.

Klasickým problémom premávky v hlavnom meste je fakt, že nech je akákoľvek hustá premávka, vždy sa nájde vodič, ktorý sa chce silou-mocou pretlačiť čo najrýchlejšie cez všetky vozidlá na ceste. Ich jazda vyzerá ako lyžiarsky slalom na svahu.

Takýmto vodičom nerobí problém ignorovať dopravné pravidlá. Bezpečnosť cestnej premávky pre nich zrazu neexistuje, pretože ich prvoradým cieľom je dostať sa čo najrýchlejšie do cieľa alebo uspokojiť svoju potrebu ísť agresívne.

Vodič, ktorý mal Mira vytlačiť, s veľkou pravdepodobnosťou porušil dopravné predpisy o predchádzaní a o najvyššej povolenej rýchlosti.

V Česku sa vytláčanie na diaľnici skončilo nehodou

V prípade, že zažijete niečo podobné, ako Miro, treba zavolať čo najskôr políciu. Ešte na mieste sa totiž dajú osloviť svedkovia. Miro síce šiel v aute s manželkou, no udalosť, ktorú dosvedčí viac svedkov, je dôveryhodnejšia.

Okrem toho, policajti môžu chytiť vinníka ešte za volantom. Vtedy sa z dôsledkov svojho činu len tak nevykrúti. Po dlhšom čase je zisťovanie toho, kto šoféroval auto, problém. Vinu totiž nemožno prisúdiť autu ale vodičovi.

Aj keď poznáte evidenčné číslo vozidla, kým nebude v platnosti objektívna zodpovednosť vlastníka vozidla, je málo pravdepodobné, že vinník bude spravodlivo potrestaný.

Predbehol všetkých sprava a prudko dupol na brzdu

V inom prípade sa agresívny vodič rozhodol "vyučovať" a trestať iného vodiča za to, že nepredbiehal na diaľnici dosť rýchlo. Stalo sa to krátko pred tým, než na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou znížili najnižšiu povolenú rýchlosť na 110 km/h.

Peter: "Na ceste ráno do práce na D1 v smere do Bratislavy za Sencom sme išli v strednom pruhu diaľnice. Išli sme do 130 km/h. Šoférovala priateľka. V pravom pruhu sa snažíme nejazdiť, lebo to tam považujeme za nebezpečné vzhľadom na odstavené vozidlá a už pomaly sa ničiacu krajnicu. Preto sme aj tento krát išli v strednom, aj keď pravý bol v tej chvíli voľný.

V ľavom pruhu nás začala predbiehať dodávka a keďže sme išli takmer 130, táto dodávka nás predbiehala trocha pomalšie. Nám to bolo samozrejme jedno, ale v tej chvíli sa z pravého pruhu vyrútil čierny Mercedes z pravého pruhu a cez dva sa rýchlo zaradil do ľavého pred dodávku, ktorá bola zhruba na našej úrovni a dupol prudko na brzdy. Dodávka začala brzdiť a plávať v tom pruhu, čo samozrejme ohrozovalo aj nás.

My sme potom nejako ubrzdili a uhli sa a nakoniec sme vlastne obidve autá predbehli, lebo mercedes stále brzdil, až spolu s dodávkou spomalili natoľko, že sme sa im vzdialili. Šesť ľudí sa tam kľudne mohlo zabiť. Doteraz nerozumiem, k čomu to bolo dobré."

Situáciu, ktorú zažil Peter a vodič dodávky, by sme neželali nikomu. Čiastočne si za to Peter môže sám. Jazda v strednom pruhu mimo obce nie je povolená, ak vodič nepredchádza iné vozidlo alebo neobchádza prekážku.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Vodič nesmie
k) znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,

Priateľka Petra teda vedome porušovala dopravné predpisy. Vodič dodávky sa teda rozhodol predísť auto, v ktorom sedel Peter. Pri malých rozdieloch rýchlostí vozidiel je pochopiteľné, že predchádzanie trvá dlhšie ako okamih.

Vodič Mercedesu, o ktorom sme si mohli prečítať, spravil to najhoršie, čo mohol. Vytvoril kolíznu situáciu, ktorá sa veľmi rýchlo mohla zmeniť na tragickú dopravnú nehodu. A to len z pocitu, že môže ísť rýchlo a že môže akýmkoľvek spôsobom upozorňovať iných na chyby.

V Česku sa podobný prípad skončil zrážkou vozidiel a vodič tam len pre chyby polície nečelí trestnému stíhaniu.

Vodič Mercedesu porušil, podobne ako v predchádzajúcom prípade, predpisy o rýchlosti a predchádzaní. Na to, aby sa tak nestalo, mal počkať, kým dodávka predíde vozidlo, v ktorom sa viezol Peter. Nehovoriac o tom, že ak by nešiel príliš rýchlo, nemal by vodič Mercedesu ani problém s čakaním.

Najväčší problém platných dopravných predpisov je to, že agresívni vodiči sú len ťažko postihnuteľní. Je veľmi pravdepodobné, že si uvedomujú v podstate beztrestnosť a preto jazdia tak, ako jazdia. Kompetentní majú málo možností, ako efektívne dokázať nebezpečnú alebo agresívnu jazdu bez toho, aby sa to celé skončilo nehodou.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  2. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  3. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  4. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  5. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  6. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  7. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  9. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 071
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 906
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 933
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 658
  5. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 2 577
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 424
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 366
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 314
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 987
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 669

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska ukončil dlhoročný spor, vymenoval nových ústavných sudcov

Ústavný súd bude po takmer troch rokoch opäť v kompletnom zložení.

ŠPORT

Pre Cígera bol nepotrebný. Ramsayho budeme poslúchať, tvrdí

Do reprezentácie sa vracia Baranka.

KULTÚRA

Na Slovensko sa vráti Sting, zahrá na bratislavskom hrade

Spevák patrí ku komečne najúspešnejším hudobníkom.

Neprehliadnite tiež

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.

Nová Dacia Duster už nie je len z núdze cnosť (prvá jazda)

Lacné SUV je krajšie a má kvalitnejší interiér.

Renault ukázal nový koncept. Je určený iba pre Santu

Sánky s raketovými motormi majú skrátiť čakanie na Vianoce.