SME
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Myšičkou vytlačil vozidlo do protismeru oproti inému autu

To, či agresívnych vodičov na cestách pribúda alebo ubúda, vieme posúdiť len subjektívne. Žiadne štatistiky o tom nenájdete. Stačí ale, že sa objaví jeden a môže vzniknúť tragédia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Novotný)

Predstavte si, že idete ráno do práce a zrazu sa vo vašom okolí objaví auto, ktorého vodič sa zjavne niekam ponáhľa. Následne vás predbehne sprava a spraví myšičku. Teda, zaradí sa prudko pred vaše auto tak, že máte pocit, že do vás musí naraziť. Čo by ste urobili?

Vytlačil ho do protismeru

Miro stočil volant do protismeru a len tak-tak sa vyhol čelnej zrážke.

Miro: "Cestou do práce na Prievozskej (dvojprúdovka v jednom smere v Bratislave) ma očividne ponáhľajúci sa vodič vytlačil do protismeru, kde som sa takmer zrazil s protiidúcim poštovým autom. Našťastie sa mi poštové auto myšičkou vyhlo a aj ja som stihol pribrzdiť a vrátiť sa naspäť do jazdného pruhu.

Spomínaný agresívny vodič musel o mne vedieť, lebo pri jeho prvom zaraďovaní sa do môjho pruhu "sekal volantom" a vrátil sa nazad, ale potom sa rozhodol dostať do môjho pruhu a bolo mu jedno, či ma vytlačí, alebo nie.

Takýchto situácií zažívam v Bratislave niekoľko, ale tento prípad vzhľadom k tomu, ako to mohlo skončiť pri čelnej zrážke a rýchlosti 40-50 km/h, nie som ochotný nechať to tak. ŠPZ vodiča mám nafotené. Otázka je, či môžem vôbec niečo robiť? Svedkom mi bola prísediaca manželka."

Z toho, čo nám napísal Miro, to vyzerá tak, že Miro šiel v ľavom jazdnom pruhu a vozidlo, ktoré ho malo vytlačiť do protismeru, ho predchádzalo sprava.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Miro mal veľké šťastie, že sa čelne nezrazil s poštovým autom.

Klasickým problémom premávky v hlavnom meste je fakt, že nech je akákoľvek hustá premávka, vždy sa nájde vodič, ktorý sa chce silou-mocou pretlačiť čo najrýchlejšie cez všetky vozidlá na ceste. Ich jazda vyzerá ako lyžiarsky slalom na svahu.

Takýmto vodičom nerobí problém ignorovať dopravné pravidlá. Bezpečnosť cestnej premávky pre nich zrazu neexistuje, pretože ich prvoradým cieľom je dostať sa čo najrýchlejšie do cieľa alebo uspokojiť svoju potrebu ísť agresívne.

Vodič, ktorý mal Mira vytlačiť, s veľkou pravdepodobnosťou porušil dopravné predpisy o predchádzaní a o najvyššej povolenej rýchlosti.

V Česku sa vytláčanie na diaľnici skončilo nehodou

V prípade, že zažijete niečo podobné, ako Miro, treba zavolať čo najskôr políciu. Ešte na mieste sa totiž dajú osloviť svedkovia. Miro síce šiel v aute s manželkou, no udalosť, ktorú dosvedčí viac svedkov, je dôveryhodnejšia.

Okrem toho, policajti môžu chytiť vinníka ešte za volantom. Vtedy sa z dôsledkov svojho činu len tak nevykrúti. Po dlhšom čase je zisťovanie toho, kto šoféroval auto, problém. Vinu totiž nemožno prisúdiť autu ale vodičovi.

Aj keď poznáte evidenčné číslo vozidla, kým nebude v platnosti objektívna zodpovednosť vlastníka vozidla, je málo pravdepodobné, že vinník bude spravodlivo potrestaný.

Predbehol všetkých sprava a prudko dupol na brzdu

V inom prípade sa agresívny vodič rozhodol "vyučovať" a trestať iného vodiča za to, že nepredbiehal na diaľnici dosť rýchlo. Stalo sa to krátko pred tým, než na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou znížili najnižšiu povolenú rýchlosť na 110 km/h.

Peter: "Na ceste ráno do práce na D1 v smere do Bratislavy za Sencom sme išli v strednom pruhu diaľnice. Išli sme do 130 km/h. Šoférovala priateľka. V pravom pruhu sa snažíme nejazdiť, lebo to tam považujeme za nebezpečné vzhľadom na odstavené vozidlá a už pomaly sa ničiacu krajnicu. Preto sme aj tento krát išli v strednom, aj keď pravý bol v tej chvíli voľný.

V ľavom pruhu nás začala predbiehať dodávka a keďže sme išli takmer 130, táto dodávka nás predbiehala trocha pomalšie. Nám to bolo samozrejme jedno, ale v tej chvíli sa z pravého pruhu vyrútil čierny Mercedes z pravého pruhu a cez dva sa rýchlo zaradil do ľavého pred dodávku, ktorá bola zhruba na našej úrovni a dupol prudko na brzdy. Dodávka začala brzdiť a plávať v tom pruhu, čo samozrejme ohrozovalo aj nás.

My sme potom nejako ubrzdili a uhli sa a nakoniec sme vlastne obidve autá predbehli, lebo mercedes stále brzdil, až spolu s dodávkou spomalili natoľko, že sme sa im vzdialili. Šesť ľudí sa tam kľudne mohlo zabiť. Doteraz nerozumiem, k čomu to bolo dobré."

Situáciu, ktorú zažil Peter a vodič dodávky, by sme neželali nikomu. Čiastočne si za to Peter môže sám. Jazda v strednom pruhu mimo obce nie je povolená, ak vodič nepredchádza iné vozidlo alebo neobchádza prekážku.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Vodič nesmie
k) znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,

Priateľka Petra teda vedome porušovala dopravné predpisy. Vodič dodávky sa teda rozhodol predísť auto, v ktorom sedel Peter. Pri malých rozdieloch rýchlostí vozidiel je pochopiteľné, že predchádzanie trvá dlhšie ako okamih.

Vodič Mercedesu, o ktorom sme si mohli prečítať, spravil to najhoršie, čo mohol. Vytvoril kolíznu situáciu, ktorá sa veľmi rýchlo mohla zmeniť na tragickú dopravnú nehodu. A to len z pocitu, že môže ísť rýchlo a že môže akýmkoľvek spôsobom upozorňovať iných na chyby.

V Česku sa podobný prípad skončil zrážkou vozidiel a vodič tam len pre chyby polície nečelí trestnému stíhaniu.

Vodič Mercedesu porušil, podobne ako v predchádzajúcom prípade, predpisy o rýchlosti a predchádzaní. Na to, aby sa tak nestalo, mal počkať, kým dodávka predíde vozidlo, v ktorom sa viezol Peter. Nehovoriac o tom, že ak by nešiel príliš rýchlo, nemal by vodič Mercedesu ani problém s čakaním.

Najväčší problém platných dopravných predpisov je to, že agresívni vodiči sú len ťažko postihnuteľní. Je veľmi pravdepodobné, že si uvedomujú v podstate beztrestnosť a preto jazdia tak, ako jazdia. Kompetentní majú málo možností, ako efektívne dokázať nebezpečnú alebo agresívnu jazdu bez toho, aby sa to celé skončilo nehodou.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  2. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  3. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  4. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  5. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  6. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  8. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  1. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  2. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  3. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  5. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  6. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  7. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  8. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  9. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  10. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 18 320
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 914
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 464
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 340
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 924
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 506
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 004
  8. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 653
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 625
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 125
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský do mesiaca preverí ako zaviesť povinné očkovanie.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako zvládajú obchody a obchodníci pandémiu.


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


19 h
Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


6. dec
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu, alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec

Blogy SME

  1. Vladimir Rucel: Kovidisti, je čas konať! (Satirický fejtón)
  2. Miroslav Kollár: POLITICI - NEZNEUŽÍVAJTE A NEZAVÁDZAJTE SENIOROV !!!
  3. Ján Šeďo: Kocúrkovo alebo len aby sme v hanbe nezostali.
  4. Lubomir Zahora: Koľko je známych zriedkavých ochorení
  5. Otilia Horrocks: Aký je Váš plán B?
  6. Ľudovít Mravík: Covid-19: Po stopách Covidu. Relevantné údaje! Situácia v Európe: Česko epicentrom!
  7. Víťazoslav Würschner: Vážení redaktori Plus JEDEN DEŇ
  8. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť.
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 213
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 032
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 990
  4. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 3 835
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 820
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 592
  7. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 774
  8. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov 2 732
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu