Aké veľké kamene môžu cestári na posyp používať?

Keď sa po zime rozpustí sneh, cesty sú plné kamenia. Materiál, ktorý má v zime zabrániť šmyku, zrazu vylieta spod kolies. Niektoré kusy sú ale veľké.

(Zdroj: Ladislav)

Keď sa po zime rozpustí sneh, cesty sú plné kamenia. Materiál, ktorý má v zime zabrániť šmyku, zrazu vylieta spod kolies.

Dopad kamienkov na karosériu alebo čelné sklo nášho auto nám často robí starosti. Hlavne, ak sa nám kamene zdajú príliš veľké.

Ladislav: "V prílohe Vám posielam fotky z cesty ,kde práve prešlo posýpacie auto cestárov. Je možné, aby bola cesta posypávaná takými veľkými kameňmi? Fotky boli urobené v obci Ptrukša (okres Michalovce) na hlavnej ceste."

Posypávanie ciest kamením počas zimných mesiacov slúži hlavne na zmiernenie šmykľavosti. Často sa kamienky kombinujú s chemickým materiálom (soľou). Okrem kamenia sa na posypanie cesty používa aj ostro-hranný piesok.

To, aký materiál sa má dostať na cesty, má Slovenská správa ciest presne vymedzené.

kamene1.jpg

Cestári majú kamene rozdelené podľa veľkosti

Pri poľadovici na cestách prvej triedy sa používajú kamene, ktorých veľkosť nesmie byť viac ako 4 milimetre.

Ak sa na ceste nachádza ujazdená vrstva snehu sú kamene väčšie. Ich veľkosť je však maximálne 8 milimetrov. Najčastejšie sa na cestách používa práve takéto kamenie.

V mimoriadnych prípadoch sa môžu použiť i väčšie zrná na posyp snehovej vrstvy: 16 milimetrové. Ide o úseky ciest s prudkými zákrutami, so stúpaním alebo klesaním. Tieto úseky sa však musia nachádzať mimo zástavby.

V žiadnom prípade nemožno 16 milimetrové kamene použiť na diaľnicach a na cestách pre motorové vozidlá.

Posypový materiál sa pred posypávaním ukladá na skládkach separovane, a to podľa veľkosti. Preto je vraj nemožné, aby úseky ciest, kde je povolené kamenie s veľkosťou 4 milimetre bolo posypaná kamením dvakrát väčším.

Kde sa nedá použiť chémia, nastupujú kamene

Posypanie kameňmi je dôležité na miestach, kde je zakázané používať chemické posypové látky. Dôvodom môže byť ochrana vôd, ochrana konštrukcií mostov a podobne.

Na posypávanie ciest v zime sa vyberá materiál, ktorého výluhy nezaťažujú pôdu a vodu. Taktiež sa dbá nato, aby táto masa nezvyšovala prašnosť ciest.

Každý úsek cesty má svoju odporúčanú dávku

Veľkosť dávky, ktorou je cesta posypaná, je taktiež vymedzená. "Dávkovanie zdrsňujúcich inertných materiálov alebo ich zmesí závisí od dopravných pomerov, od smerových a výškových parametrov úseku cesty, od intenzity dopravy, stavu povrchu vozovky, od vlastnosti a druhu posypového materiálu,“ informuje Iveta Fedorová, vedúca odboru organizačno-správneho Slovenskej správy ciest.

Odporučené dávky inertného materiálu sú nasledovné :

Úsek cesty - klimatické podmienky

Dávkovanie v g/m2

rovinné úseky

70 až 100

zľadovatelé rovinné úseky

100 až 150

stúpania – klesania

150 až 250

zľadovatené stúpania – klesania

250 až 400

Po zime sa kamene upratujú

"V jarných mesiacoch, keď už sa počasie ustáli, sa začína s čistením vozoviek," informuje Fedorová. Cestári najskôr čistia cesty zastavaných plôch miest a obcí. Neskôr úseky mimo obydlí.

Kamene dokonca môžu po zimnom období aj recyklovať. "Materiál preto musí odolávať klimatickým podmienkam, dynamickým nárazom, pričom súčasne po posype nesmie odletovať z vozovky," objasňuje Iveta Fedorová.

Ak vám posypový materiál poškodí auto

Nie je vylúčené, že škodu na aute spôsobenú kamením, vám nahradia.

Najčastejšie škodu spôsobí vozidlo, ktoré vykonáva zimnú údržbu – posyp. Stáva sa aj, že vám do auta odskočí kameň, ktorý vyletel spod kolies iného auta.

V oboch prípadoch je možné spôsobenú škodu nahradiť. Postup je podobný ako pri škodovej udalosti. To znamená, že musíte vypísať príslušné papiere, ktoré musíte mať v aute. Tie následne odnesiete do poisťovne, ktorá škodu preskúma a zhodnotí.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 190
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 414
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 480
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 193
  5. Kam do tepla v januári? 1 789
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 583
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 574
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 438
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 192
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 911

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.