Aké veľké kamene môžu cestári na posyp používať?

Keď sa po zime rozpustí sneh, cesty sú plné kamenia. Materiál, ktorý má v zime zabrániť šmyku, zrazu vylieta spod kolies. Niektoré kusy sú ale veľké.

(Zdroj: Ladislav)

Keď sa po zime rozpustí sneh, cesty sú plné kamenia. Materiál, ktorý má v zime zabrániť šmyku, zrazu vylieta spod kolies.

Dopad kamienkov na karosériu alebo čelné sklo nášho auto nám často robí starosti. Hlavne, ak sa nám kamene zdajú príliš veľké.

Ladislav: "V prílohe Vám posielam fotky z cesty ,kde práve prešlo posýpacie auto cestárov. Je možné, aby bola cesta posypávaná takými veľkými kameňmi? Fotky boli urobené v obci Ptrukša (okres Michalovce) na hlavnej ceste."

Posypávanie ciest kamením počas zimných mesiacov slúži hlavne na zmiernenie šmykľavosti. Často sa kamienky kombinujú s chemickým materiálom (soľou). Okrem kamenia sa na posypanie cesty používa aj ostro-hranný piesok.

To, aký materiál sa má dostať na cesty, má Slovenská správa ciest presne vymedzené.

kamene1.jpg

Cestári majú kamene rozdelené podľa veľkosti

Pri poľadovici na cestách prvej triedy sa používajú kamene, ktorých veľkosť nesmie byť viac ako 4 milimetre.

Ak sa na ceste nachádza ujazdená vrstva snehu sú kamene väčšie. Ich veľkosť je však maximálne 8 milimetrov. Najčastejšie sa na cestách používa práve takéto kamenie.

V mimoriadnych prípadoch sa môžu použiť i väčšie zrná na posyp snehovej vrstvy: 16 milimetrové. Ide o úseky ciest s prudkými zákrutami, so stúpaním alebo klesaním. Tieto úseky sa však musia nachádzať mimo zástavby.

V žiadnom prípade nemožno 16 milimetrové kamene použiť na diaľnicach a na cestách pre motorové vozidlá.

Posypový materiál sa pred posypávaním ukladá na skládkach separovane, a to podľa veľkosti. Preto je vraj nemožné, aby úseky ciest, kde je povolené kamenie s veľkosťou 4 milimetre bolo posypaná kamením dvakrát väčším.

Kde sa nedá použiť chémia, nastupujú kamene

Posypanie kameňmi je dôležité na miestach, kde je zakázané používať chemické posypové látky. Dôvodom môže byť ochrana vôd, ochrana konštrukcií mostov a podobne.

Na posypávanie ciest v zime sa vyberá materiál, ktorého výluhy nezaťažujú pôdu a vodu. Taktiež sa dbá nato, aby táto masa nezvyšovala prašnosť ciest.

Každý úsek cesty má svoju odporúčanú dávku

Veľkosť dávky, ktorou je cesta posypaná, je taktiež vymedzená. "Dávkovanie zdrsňujúcich inertných materiálov alebo ich zmesí závisí od dopravných pomerov, od smerových a výškových parametrov úseku cesty, od intenzity dopravy, stavu povrchu vozovky, od vlastnosti a druhu posypového materiálu,“ informuje Iveta Fedorová, vedúca odboru organizačno-správneho Slovenskej správy ciest.

Odporučené dávky inertného materiálu sú nasledovné :

Úsek cesty - klimatické podmienky

Dávkovanie v g/m2

rovinné úseky

70 až 100

zľadovatelé rovinné úseky

100 až 150

stúpania – klesania

150 až 250

zľadovatené stúpania – klesania

250 až 400

Po zime sa kamene upratujú

"V jarných mesiacoch, keď už sa počasie ustáli, sa začína s čistením vozoviek," informuje Fedorová. Cestári najskôr čistia cesty zastavaných plôch miest a obcí. Neskôr úseky mimo obydlí.

Kamene dokonca môžu po zimnom období aj recyklovať. "Materiál preto musí odolávať klimatickým podmienkam, dynamickým nárazom, pričom súčasne po posype nesmie odletovať z vozovky," objasňuje Iveta Fedorová.

Ak vám posypový materiál poškodí auto

Nie je vylúčené, že škodu na aute spôsobenú kamením, vám nahradia.

Najčastejšie škodu spôsobí vozidlo, ktoré vykonáva zimnú údržbu – posyp. Stáva sa aj, že vám do auta odskočí kameň, ktorý vyletel spod kolies iného auta.

V oboch prípadoch je možné spôsobenú škodu nahradiť. Postup je podobný ako pri škodovej udalosti. To znamená, že musíte vypísať príslušné papiere, ktoré musíte mať v aute. Tie následne odnesiete do poisťovne, ktorá škodu preskúma a zhodnotí.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 946
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 749
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 187
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 708
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 300
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 268
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 129
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 362
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 315
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 196

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

KOMENTÁRE

Akékoľvek súkromné peniaze do zdravotníctva sú vítané

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

EKONOMIKA

Hranica s Ukrajinou sa môže otvoriť, clo zrušiť a roaming tiež

V najbližších rokoch by sa Ukrajina či Moldavsko mohli dostať do Schengenu.

Neprehliadnite tiež

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.