SME

Aké veľké kamene môžu cestári na posyp používať?

Keď sa po zime rozpustí sneh, cesty sú plné kamenia. Materiál, ktorý má v zime zabrániť šmyku, zrazu vylieta spod kolies. Niektoré kusy sú ale veľké.

(Zdroj: Ladislav)

Keď sa po zime rozpustí sneh, cesty sú plné kamenia. Materiál, ktorý má v zime zabrániť šmyku, zrazu vylieta spod kolies.

Dopad kamienkov na karosériu alebo čelné sklo nášho auto nám často robí starosti. Hlavne, ak sa nám kamene zdajú príliš veľké.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ladislav: "V prílohe Vám posielam fotky z cesty ,kde práve prešlo posýpacie auto cestárov. Je možné, aby bola cesta posypávaná takými veľkými kameňmi? Fotky boli urobené v obci Ptrukša (okres Michalovce) na hlavnej ceste."

Posypávanie ciest kamením počas zimných mesiacov slúži hlavne na zmiernenie šmykľavosti. Často sa kamienky kombinujú s chemickým materiálom (soľou). Okrem kamenia sa na posypanie cesty používa aj ostro-hranný piesok.

SkryťVypnúť reklamu

To, aký materiál sa má dostať na cesty, má Slovenská správa ciest presne vymedzené.

kamene1.jpg

Cestári majú kamene rozdelené podľa veľkosti

Pri poľadovici na cestách prvej triedy sa používajú kamene, ktorých veľkosť nesmie byť viac ako 4 milimetre.

Ak sa na ceste nachádza ujazdená vrstva snehu sú kamene väčšie. Ich veľkosť je však maximálne 8 milimetrov. Najčastejšie sa na cestách používa práve takéto kamenie.

V mimoriadnych prípadoch sa môžu použiť i väčšie zrná na posyp snehovej vrstvy: 16 milimetrové. Ide o úseky ciest s prudkými zákrutami, so stúpaním alebo klesaním. Tieto úseky sa však musia nachádzať mimo zástavby.

V žiadnom prípade nemožno 16 milimetrové kamene použiť na diaľnicach a na cestách pre motorové vozidlá.

Posypový materiál sa pred posypávaním ukladá na skládkach separovane, a to podľa veľkosti. Preto je vraj nemožné, aby úseky ciest, kde je povolené kamenie s veľkosťou 4 milimetre bolo posypaná kamením dvakrát väčším.

SkryťVypnúť reklamu

Kde sa nedá použiť chémia, nastupujú kamene

Posypanie kameňmi je dôležité na miestach, kde je zakázané používať chemické posypové látky. Dôvodom môže byť ochrana vôd, ochrana konštrukcií mostov a podobne.

Na posypávanie ciest v zime sa vyberá materiál, ktorého výluhy nezaťažujú pôdu a vodu. Taktiež sa dbá nato, aby táto masa nezvyšovala prašnosť ciest.

Každý úsek cesty má svoju odporúčanú dávku

Veľkosť dávky, ktorou je cesta posypaná, je taktiež vymedzená. "Dávkovanie zdrsňujúcich inertných materiálov alebo ich zmesí závisí od dopravných pomerov, od smerových a výškových parametrov úseku cesty, od intenzity dopravy, stavu povrchu vozovky, od vlastnosti a druhu posypového materiálu,“ informuje Iveta Fedorová, vedúca odboru organizačno-správneho Slovenskej správy ciest.

SkryťVypnúť reklamu

Odporučené dávky inertného materiálu sú nasledovné :

Úsek cesty - klimatické podmienky

Dávkovanie v g/m2

rovinné úseky

70 až 100

zľadovatelé rovinné úseky

100 až 150

stúpania – klesania

150 až 250

zľadovatené stúpania – klesania

250 až 400

Po zime sa kamene upratujú

"V jarných mesiacoch, keď už sa počasie ustáli, sa začína s čistením vozoviek," informuje Fedorová. Cestári najskôr čistia cesty zastavaných plôch miest a obcí. Neskôr úseky mimo obydlí.

Kamene dokonca môžu po zimnom období aj recyklovať. "Materiál preto musí odolávať klimatickým podmienkam, dynamickým nárazom, pričom súčasne po posype nesmie odletovať z vozovky," objasňuje Iveta Fedorová.

Ak vám posypový materiál poškodí auto

Nie je vylúčené, že škodu na aute spôsobenú kamením, vám nahradia.

Najčastejšie škodu spôsobí vozidlo, ktoré vykonáva zimnú údržbu – posyp. Stáva sa aj, že vám do auta odskočí kameň, ktorý vyletel spod kolies iného auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V oboch prípadoch je možné spôsobenú škodu nahradiť. Postup je podobný ako pri škodovej udalosti. To znamená, že musíte vypísať príslušné papiere, ktoré musíte mať v aute. Tie následne odnesiete do poisťovne, ktorá škodu preskúma a zhodnotí.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  6. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  8. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 147
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 9 217
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 577
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 024
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 882
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 501
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 125
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 912
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Dušan Piršel: Zdravie si vyžaduje celostný prístup
  2. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum
  3. Vladimír Krátky: Dokedy nás budú oblbovať ?
  4. Daniel Bíro: Riaditeľ Knižnice Juraja Fándlyho v Trnave Pavol Tomašovič v minulosti pracoval napríklad ako Hovorca primátora Trnavy. O čom ďalšom nám porozprával?
  5. Ján Chomík: A vy ste čo urobili pre svet matematiky?
  6. Zdravotní Klauni: Keď klauni zapália táborák smiechu v nemocničnej izbe
  7. Vladimír Bojničan: So stenou sa nedá diskutovať II: Prečo je diskusia s dogmatikmi a konšpirátormi takmer nemožná
  8. Vladimír Čuchran: "Diktátoři všech zemí vyližte si prdel". (Oni si už tam aj vzájomne lezú)
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 43 430
  2. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 6 803
  3. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ? 5 018
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 4 708
  5. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 4 430
  6. Dominik Sumbal: Doba cashu je späť!! 4 023
  7. Dominik Sumbal: Ficove opatrenia vedú Slovensko do špirály ekonomického úpadku. Riešenia existujú – a volajú sa zodpovednosť a zdravý rozum. 3 868
  8. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 3 860
  1. INESS: Cena zamestnanca opäť narástla
  2. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  3. Tupou Ceruzou: Pápež František
  4. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  6. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  7. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  8. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
SkryťZatvoriť reklamu