Aké veľké kamene môžu cestári na posyp používať?

Keď sa po zime rozpustí sneh, cesty sú plné kamenia. Materiál, ktorý má v zime zabrániť šmyku, zrazu vylieta spod kolies. Niektoré kusy sú ale veľké.

(Zdroj: Ladislav)

Keď sa po zime rozpustí sneh, cesty sú plné kamenia. Materiál, ktorý má v zime zabrániť šmyku, zrazu vylieta spod kolies.

Dopad kamienkov na karosériu alebo čelné sklo nášho auto nám často robí starosti. Hlavne, ak sa nám kamene zdajú príliš veľké.

Ladislav: "V prílohe Vám posielam fotky z cesty ,kde práve prešlo posýpacie auto cestárov. Je možné, aby bola cesta posypávaná takými veľkými kameňmi? Fotky boli urobené v obci Ptrukša (okres Michalovce) na hlavnej ceste."

Posypávanie ciest kamením počas zimných mesiacov slúži hlavne na zmiernenie šmykľavosti. Často sa kamienky kombinujú s chemickým materiálom (soľou). Okrem kamenia sa na posypanie cesty používa aj ostro-hranný piesok.

To, aký materiál sa má dostať na cesty, má Slovenská správa ciest presne vymedzené.

kamene1.jpg

Cestári majú kamene rozdelené podľa veľkosti

Pri poľadovici na cestách prvej triedy sa používajú kamene, ktorých veľkosť nesmie byť viac ako 4 milimetre.

Ak sa na ceste nachádza ujazdená vrstva snehu sú kamene väčšie. Ich veľkosť je však maximálne 8 milimetrov. Najčastejšie sa na cestách používa práve takéto kamenie.

V mimoriadnych prípadoch sa môžu použiť i väčšie zrná na posyp snehovej vrstvy: 16 milimetrové. Ide o úseky ciest s prudkými zákrutami, so stúpaním alebo klesaním. Tieto úseky sa však musia nachádzať mimo zástavby.

V žiadnom prípade nemožno 16 milimetrové kamene použiť na diaľnicach a na cestách pre motorové vozidlá.

Posypový materiál sa pred posypávaním ukladá na skládkach separovane, a to podľa veľkosti. Preto je vraj nemožné, aby úseky ciest, kde je povolené kamenie s veľkosťou 4 milimetre bolo posypaná kamením dvakrát väčším.

Kde sa nedá použiť chémia, nastupujú kamene

Posypanie kameňmi je dôležité na miestach, kde je zakázané používať chemické posypové látky. Dôvodom môže byť ochrana vôd, ochrana konštrukcií mostov a podobne.

Na posypávanie ciest v zime sa vyberá materiál, ktorého výluhy nezaťažujú pôdu a vodu. Taktiež sa dbá nato, aby táto masa nezvyšovala prašnosť ciest.

Každý úsek cesty má svoju odporúčanú dávku

Veľkosť dávky, ktorou je cesta posypaná, je taktiež vymedzená. "Dávkovanie zdrsňujúcich inertných materiálov alebo ich zmesí závisí od dopravných pomerov, od smerových a výškových parametrov úseku cesty, od intenzity dopravy, stavu povrchu vozovky, od vlastnosti a druhu posypového materiálu,“ informuje Iveta Fedorová, vedúca odboru organizačno-správneho Slovenskej správy ciest.

Odporučené dávky inertného materiálu sú nasledovné :

Úsek cesty - klimatické podmienky

Dávkovanie v g/m2

rovinné úseky

70 až 100

zľadovatelé rovinné úseky

100 až 150

stúpania – klesania

150 až 250

zľadovatené stúpania – klesania

250 až 400

Po zime sa kamene upratujú

"V jarných mesiacoch, keď už sa počasie ustáli, sa začína s čistením vozoviek," informuje Fedorová. Cestári najskôr čistia cesty zastavaných plôch miest a obcí. Neskôr úseky mimo obydlí.

Kamene dokonca môžu po zimnom období aj recyklovať. "Materiál preto musí odolávať klimatickým podmienkam, dynamickým nárazom, pričom súčasne po posype nesmie odletovať z vozovky," objasňuje Iveta Fedorová.

Ak vám posypový materiál poškodí auto

Nie je vylúčené, že škodu na aute spôsobenú kamením, vám nahradia.

Najčastejšie škodu spôsobí vozidlo, ktoré vykonáva zimnú údržbu – posyp. Stáva sa aj, že vám do auta odskočí kameň, ktorý vyletel spod kolies iného auta.

V oboch prípadoch je možné spôsobenú škodu nahradiť. Postup je podobný ako pri škodovej udalosti. To znamená, že musíte vypísať príslušné papiere, ktoré musíte mať v aute. Tie následne odnesiete do poisťovne, ktorá škodu preskúma a zhodnotí.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 400
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 111
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 18 744
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 449
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 421
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 754
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 135
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 432
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 241
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 635

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.