SME
Piatok, 27. január, 2023 | Meniny má Bohuš

Aké veľké kamene môžu cestári na posyp používať?

Keď sa po zime rozpustí sneh, cesty sú plné kamenia. Materiál, ktorý má v zime zabrániť šmyku, zrazu vylieta spod kolies. Niektoré kusy sú ale veľké.

(Zdroj: Ladislav)

Keď sa po zime rozpustí sneh, cesty sú plné kamenia. Materiál, ktorý má v zime zabrániť šmyku, zrazu vylieta spod kolies.

Dopad kamienkov na karosériu alebo čelné sklo nášho auto nám často robí starosti. Hlavne, ak sa nám kamene zdajú príliš veľké.

Ladislav: "V prílohe Vám posielam fotky z cesty ,kde práve prešlo posýpacie auto cestárov. Je možné, aby bola cesta posypávaná takými veľkými kameňmi? Fotky boli urobené v obci Ptrukša (okres Michalovce) na hlavnej ceste."

Posypávanie ciest kamením počas zimných mesiacov slúži hlavne na zmiernenie šmykľavosti. Často sa kamienky kombinujú s chemickým materiálom (soľou). Okrem kamenia sa na posypanie cesty používa aj ostro-hranný piesok.

To, aký materiál sa má dostať na cesty, má Slovenská správa ciest presne vymedzené.

kamene1.jpg

Cestári majú kamene rozdelené podľa veľkosti

Pri poľadovici na cestách prvej triedy sa používajú kamene, ktorých veľkosť nesmie byť viac ako 4 milimetre.

Ak sa na ceste nachádza ujazdená vrstva snehu sú kamene väčšie. Ich veľkosť je však maximálne 8 milimetrov. Najčastejšie sa na cestách používa práve takéto kamenie.

V mimoriadnych prípadoch sa môžu použiť i väčšie zrná na posyp snehovej vrstvy: 16 milimetrové. Ide o úseky ciest s prudkými zákrutami, so stúpaním alebo klesaním. Tieto úseky sa však musia nachádzať mimo zástavby.

V žiadnom prípade nemožno 16 milimetrové kamene použiť na diaľnicach a na cestách pre motorové vozidlá.

Posypový materiál sa pred posypávaním ukladá na skládkach separovane, a to podľa veľkosti. Preto je vraj nemožné, aby úseky ciest, kde je povolené kamenie s veľkosťou 4 milimetre bolo posypaná kamením dvakrát väčším.

Kde sa nedá použiť chémia, nastupujú kamene

Posypanie kameňmi je dôležité na miestach, kde je zakázané používať chemické posypové látky. Dôvodom môže byť ochrana vôd, ochrana konštrukcií mostov a podobne.

Na posypávanie ciest v zime sa vyberá materiál, ktorého výluhy nezaťažujú pôdu a vodu. Taktiež sa dbá nato, aby táto masa nezvyšovala prašnosť ciest.

Každý úsek cesty má svoju odporúčanú dávku

Veľkosť dávky, ktorou je cesta posypaná, je taktiež vymedzená. "Dávkovanie zdrsňujúcich inertných materiálov alebo ich zmesí závisí od dopravných pomerov, od smerových a výškových parametrov úseku cesty, od intenzity dopravy, stavu povrchu vozovky, od vlastnosti a druhu posypového materiálu,“ informuje Iveta Fedorová, vedúca odboru organizačno-správneho Slovenskej správy ciest.

Odporučené dávky inertného materiálu sú nasledovné :

Úsek cesty - klimatické podmienky

Dávkovanie v g/m2

rovinné úseky

70 až 100

zľadovatelé rovinné úseky

100 až 150

stúpania – klesania

150 až 250

zľadovatené stúpania – klesania

250 až 400

Po zime sa kamene upratujú

"V jarných mesiacoch, keď už sa počasie ustáli, sa začína s čistením vozoviek," informuje Fedorová. Cestári najskôr čistia cesty zastavaných plôch miest a obcí. Neskôr úseky mimo obydlí.

Kamene dokonca môžu po zimnom období aj recyklovať. "Materiál preto musí odolávať klimatickým podmienkam, dynamickým nárazom, pričom súčasne po posype nesmie odletovať z vozovky," objasňuje Iveta Fedorová.

Ak vám posypový materiál poškodí auto

Nie je vylúčené, že škodu na aute spôsobenú kamením, vám nahradia.

Najčastejšie škodu spôsobí vozidlo, ktoré vykonáva zimnú údržbu – posyp. Stáva sa aj, že vám do auta odskočí kameň, ktorý vyletel spod kolies iného auta.

V oboch prípadoch je možné spôsobenú škodu nahradiť. Postup je podobný ako pri škodovej udalosti. To znamená, že musíte vypísať príslušné papiere, ktoré musíte mať v aute. Tie následne odnesiete do poisťovne, ktorá škodu preskúma a zhodnotí.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok
  8. Zavedenie novej dane ohrozuje energetickú bezpečnosť Slovenska
  1. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 7 370
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 3 054
  3. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 410
  4. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 2 022
  5. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 759
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 440
  7. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur 1 346
  8. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur 1 292
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan
Volkswagen Polo GTI

Automat je príjemný na každý deň, no pri ostrej jazde manuál chýba.


24. jan
Hyundai i30

Rastú aj predaje nových elektromobilov.


20. jan

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: "Za Komunizmu bolo lepšie"
  2. Víťazoslav Würschner: Demokrati vytvorili mafiu.
  3. Jozef Stasík: Sú právnici tiež ludisti?
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Koromľa
  5. Peto Jurco: BIG BROTHER v mestách a obciach nás sleduje.
  6. Andrej Šverha: Londýn za 3 dni alebo borovička vs. whisky
  7. Marián Šumšala: Argumenty proti odmeňovaniu a chváleniu v škole
  8. Erich Mistrík: Pápež znova o homosexualite
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 831
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 841
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 846
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 854
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 990
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 484
  7. Věra Tepličková: Doktor Bukovský vyhral prvostupňový súd s blogerom 3 266
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 054
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu