Keď sa po zime rozpustí sneh, cesty sú plné kamenia. Materiál, ktorý má v zime zabrániť šmyku, zrazu vylieta spod kolies.
Dopad kamienkov na karosériu alebo čelné sklo nášho auto nám často robí starosti. Hlavne, ak sa nám kamene zdajú príliš veľké.
Ladislav: "V prílohe Vám posielam fotky z cesty ,kde práve prešlo posýpacie auto cestárov. Je možné, aby bola cesta posypávaná takými veľkými kameňmi? Fotky boli urobené v obci Ptrukša (okres Michalovce) na hlavnej ceste."
Posypávanie ciest kamením počas zimných mesiacov slúži hlavne na zmiernenie šmykľavosti. Často sa kamienky kombinujú s chemickým materiálom (soľou). Okrem kamenia sa na posypanie cesty používa aj ostro-hranný piesok.
To, aký materiál sa má dostať na cesty, má Slovenská správa ciest presne vymedzené.
Cestári majú kamene rozdelené podľa veľkosti
Pri poľadovici na cestách prvej triedy sa používajú kamene, ktorých veľkosť nesmie byť viac ako 4 milimetre.
Ak sa na ceste nachádza ujazdená vrstva snehu sú kamene väčšie. Ich veľkosť je však maximálne 8 milimetrov. Najčastejšie sa na cestách používa práve takéto kamenie.
V mimoriadnych prípadoch sa môžu použiť i väčšie zrná na posyp snehovej vrstvy: 16 milimetrové. Ide o úseky ciest s prudkými zákrutami, so stúpaním alebo klesaním. Tieto úseky sa však musia nachádzať mimo zástavby.
V žiadnom prípade nemožno 16 milimetrové kamene použiť na diaľnicach a na cestách pre motorové vozidlá.
Posypový materiál sa pred posypávaním ukladá na skládkach separovane, a to podľa veľkosti. Preto je vraj nemožné, aby úseky ciest, kde je povolené kamenie s veľkosťou 4 milimetre bolo posypaná kamením dvakrát väčším.
Kde sa nedá použiť chémia, nastupujú kamene
Posypanie kameňmi je dôležité na miestach, kde je zakázané používať chemické posypové látky. Dôvodom môže byť ochrana vôd, ochrana konštrukcií mostov a podobne.
Na posypávanie ciest v zime sa vyberá materiál, ktorého výluhy nezaťažujú pôdu a vodu. Taktiež sa dbá nato, aby táto masa nezvyšovala prašnosť ciest.
Každý úsek cesty má svoju odporúčanú dávku
Veľkosť dávky, ktorou je cesta posypaná, je taktiež vymedzená. "Dávkovanie zdrsňujúcich inertných materiálov alebo ich zmesí závisí od dopravných pomerov, od smerových a výškových parametrov úseku cesty, od intenzity dopravy, stavu povrchu vozovky, od vlastnosti a druhu posypového materiálu,“ informuje Iveta Fedorová, vedúca odboru organizačno-správneho Slovenskej správy ciest.
Odporučené dávky inertného materiálu sú nasledovné :
Úsek cesty - klimatické podmienky | Dávkovanie v g/m2 |
rovinné úseky | 70 až 100 |
zľadovatelé rovinné úseky | 100 až 150 |
stúpania – klesania | 150 až 250 |
zľadovatené stúpania – klesania | 250 až 400 |
Po zime sa kamene upratujú
"V jarných mesiacoch, keď už sa počasie ustáli, sa začína s čistením vozoviek," informuje Fedorová. Cestári najskôr čistia cesty zastavaných plôch miest a obcí. Neskôr úseky mimo obydlí.
Kamene dokonca môžu po zimnom období aj recyklovať. "Materiál preto musí odolávať klimatickým podmienkam, dynamickým nárazom, pričom súčasne po posype nesmie odletovať z vozovky," objasňuje Iveta Fedorová.
Ak vám posypový materiál poškodí auto
Nie je vylúčené, že škodu na aute spôsobenú kamením, vám nahradia.
Najčastejšie škodu spôsobí vozidlo, ktoré vykonáva zimnú údržbu – posyp. Stáva sa aj, že vám do auta odskočí kameň, ktorý vyletel spod kolies iného auta.
V oboch prípadoch je možné spôsobenú škodu nahradiť. Postup je podobný ako pri škodovej udalosti. To znamená, že musíte vypísať príslušné papiere, ktoré musíte mať v aute. Tie následne odnesiete do poisťovne, ktorá škodu preskúma a zhodnotí.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.