Dopravné predpisy na Slovensku sa v niektorých častiach zmenia.
Ministerstvo vnútra pripravilo novelu zákona o cestnej premávke. Podľa plánu by mala byť účinná od 1. septembra tohto roku. Ešte ju však čaká schvaľovanie vo vláde, v parlamente a podpis prezidenta.
Novela vznikla preto, lebo vláda sa zaviazala prijať opatrenia na znižovanie úmrtnosti na cestách. Podľa tvorcov noviniek tiež nastala doba, keď treba niektoré ustanovenia dopravných predpisov prehodnotiť, aby zostala zachovaná bezpečnosť cestnej premávky.
Autor článku bol prizvaný pripomienkovať návrhy pripravovanej novely zákona o cestnej premávke.
Vyberte si v tabuľke, o akých zmenách sa chcete dozvedieť:
Aj 17-roční budú môcť získať vodičák na auto
V novele zákona sa objavila novinka, ktorá poteší najmä mladých ľudí. Nebudú musieť čakať, kým budú mať 18 na to, aby mohli získať vodičák na osobné auto (skupina B). Už aj 17-roční ho budú môcť získať.
Vodiči, ktorí nedovŕšili 18 rokov a získali vodičák na autá, si však za volant budú môcť sadnúť len vtedy, keď pri nich bude sedieť skúsený šofér. Minimálne 3 mesiace však budú musieť mať počas jazdy spolujazdca. Bude ním môcť byť však len človek, ktorý má minimálne 10 rokov vodičské oprávnenie skupiny B. Spolujazdec bude mať povinnosti vodiča, nebude však zodpovedný za porušenie pravidiel cestnej premávky.
Vozidlo so 17-ročným šoférom bude pravdepodobne špeciálne označené tak, aby všetci účastníci cestnej premávky vedeli, že na ceste je mladý vodič.
Alkohol za volantom sa bude trestať aj väzením
Veľkou zmenou prejdú ustanovenia viacerých zákonov, ktoré sa týkajú jazdy pod vplyvom alkoholu.
Jazda pod vplyvom alkoholu alebo drog bude trestným činom, ak bude vodič v stave vylučujúcom spôsobilosť šoférovať. To platí aj pre tých, ktorí by sa odmietli podrobiť zisteniu návykovej látky v organizme.
Zavádza sa tiež pravidlo "3-krát a dosť". Ak vás za posledných 10 rokov 3-krát prichytia za volantom s alkoholom alebo inou návykovou látkou v krvi, alebo sa odmietnete dať vyšetriť na zistenie týchto látok, zákažu vám šoférovať navždy.
Prísne tresty sú naplánované aj pre tých, ktorí ako vodiči motorových vozidiel za posledných päť rokov
- dvakrát porušia pravidlá cestnej premávky tým, že si vypijú, alebo užijú inú návykovú látku, alebo sa odmietnu podrobiť vyšetreniu na ich zistenie, alebo
- trikrát porušia pravidlá cestnej premávky a následkom toho vznikne dopravná nehoda.
Policajti vtedy vodičovi automaticky odoberú vodičské oprávnenie. Takýto človek získa späť oprávnenie len vtedy, ak znovu pôjde do autoškoly a zároveň si dá preskúmať psychickú spôsobilosť.
Ak by vám odobrali oprávnenie pre alkohol a podobne, automaticky by ste museli mať aj doklad o absolvovaní zdravotného vyšetrenia na závislosť od alkoholu a doklad o účasti na psychoterapii u dopravného psychológa.
Už len jedna jazda s alkoholom bude znamenať veľký problém
Stačí, že vás prichytia jazdiť opitých prvýkrát (alebo pod vplyvom drog, alebo sa odmietnete podrobiť vyšetreniu na zistenie týchto látok v krvi) a neskončí sa to len pokutou, prípadne zadržaním vodičáku. Policajt vás bude môcť poslať aj na preskúmanie zdravotnej spôsobilosti so zameraním na zistenie závislosti od alkoholu alebo drog a tiež na psychoterapiu.
Ak sa potom v určenej lehote nepreukážete, že ste sa ich nezúčastnili, vodičské oprávnenie vám zoberú. Ak ho budete chcieť, budete ho musieť získať, ako keby ste ho nikdy nemali. Takže by vás znovu čakalo vyučovanie v autoškole a všetky povinnosti s tým súvisiace.
V súvislosti s alkoholom sa upraví aj zákon o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov. Podľa návrhu vás bude môcť policajt poslať na odber krvi aj bez fúkania, ak vás vyzve na kontrolu alkoholu. Samozrejme to platí aj pre iné návykové látky. Ak by bol následný výsledok pozitívny, test by ste museli uhradiť z vlastného vrecka.
Doškoľovací kurz a prísne tresty pre čerstvých vodičov
Ak bude polícia od 1. septembra dôvodne predpokladať, že neovládate dopravné predpisy, pošle vás na preskúšanie z predpisov. V prípade, že nebudete vedieť dobre šoférovať a bude na to dôkaz, pošlú vás na skúšky z jazdy.
Ak trikrát za posledných 12 mesiacov závažným spôsobom porušíte dopravné predpisy a uložia vám za to pokutu aspoň vo výške 60 eur, počítajte s tým, že budete musieť absolvovať doškoľovací kurz a následne vás preskúšajú, ako keby ste si znovu robili vodičák.
V súvislosti s doškoľovacím kurzom bude ešte potrebné určiť, čo bude jeho obsahom a následne ho zaviesť do praxe. Ak vás policajti na takýto kurz pošlú, hradiť si ho budete musieť sami.
Ani "čerstvým" vodičom, ktorí majú vodičák kratšie ako 2 roky a dvakrát za toto obdobie porušia dopravné pravidlá závažným spôsobom alebo spôsobia dopravnú nehodu, sa nevyhne doškoľovací kurz a preskúšanie.
Prečo taká prísnosť na vodičov začiatočníkov? V priemere (sledované obdobie roky 2002 – 2010) vodiči s vodičskou praxou do dvoch rokov zapríčinia až 13 percent dopravných nehôd.
Mimochodom, ak odignorujete doškoľovací kurz alebo preskúšanie, vodičské oprávnenie vám odoberú. A ak sa k nemu budete chcieť niekedy znovu dostať, budete si musieť znovu spraviť vodičák so všetkým, čo k tomu patrí.
Nové závažné porušenia dopravných predpisov
K existujúcim porušeniam dopravných predpisov závažným spôsobom pribudne aj jazda s autom, ktoré má namontované tabuľky s evidenčným číslom, ktoré vozidlu nie je pridelené.
Aj to, ak nedáte prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, bude závažným porušením dopravných pravidiel. Takisto aj ohrozenie chodcov prechádzajúcich cez cestu, na ktorú vodič odbočuje alebo ich ohrozenie pri odbočovaní na miesto mimo cesty, pri vchádzaní na cestu a pri otáčaní alebo pri cúvaní a aj ohrozenie cyklistov prechádzajúcich cez priechod pre cyklistov.
Len pre pripomenutie, za závažný priestupok hrozí okrem pokuty aj zákaz šoférovania až na dva roky.
Škodová udalosť a nehoda
Za dopravnú nehodu sa od 1. septembra bude považovať aj škodová udalosť, ak sa jej účastník odmietol podrobiť vyšetreniu na alkohol alebo inú návykovú látku.
Aby sa zabránilo možným podvodom, ktoré súvisia s náhradou škody u zdravotnej poisťovni po nehode, policajti budú posielať údaje o nehodách aj Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Vodičom z vedľajšej sa uľahčí výjazd na hlavnú
Dnes dáte prednosť v jazde len vtedy, ak ten, kto má prednosť, nemusí zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Toto však znamená, že ak je na cestách hustá premávka a vodič na hlavnej ceste sa rozhodne správať sa neohľaduplne, vodičovi z vedľajšej cesty nezostane nič iné, len porušiť predpisy na to, aby vyšiel na hlavnú.
Preto by sa po novom mala definícia dávania prednosti v jazde zmeniť tak, aby ten, kto má prednosť, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Ak potom budete chcieť vyjsť na hlavnú do hustej premávky a neprinútite prudko zmeniť rýchlosť alebo smer jazdy auta na hlavnej, pred ktoré sa dostanete, dopravné predpisy neporušíte.
Na priechode sa vozidlo bude môcť zastaviť len výnimočne
Predstavte si, že vychádzate autom z vedľajšej cesty a potrebujete dať iným vozidlám prednosť v jazde. Po novom tak už nebudete môcť zastaviť vozidlo na priechode pre chodcov. Situácia na fotke bude od septembra porušením dopravných predpisov.
Takto zastaviť vozidlo budete môcť len vtedy, ak to bude vyžadovať bezpečnosť cestnej premávky.
Aby mohli autá parkovať na kraji cesty
V zákone o cestnej premávke sa tiež nachádza ustanovenie, ktoré prakticky nie je možné dodržať. Autá smú parkovať na okraji ciest ak dodržia určené pravidlá. Jedna veta však vozidlám na mnohých cestách bez chodníkov bráni stáť, pretože by z pohľadu predpisov obmedzili pohyb chodcov alebo cyklistov.
Aby tak neurobili, museli by podľa autorov novely nechať chodcom široký priestor minimálne 1,5 metra. No to by zas obmedzovalo premávku.
A tak by sa podľa plánu mala zo zákona vyhodiť veta: "Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov." Podľa autorov novely môžu pri dodržiavaní významu tejto vety nastať kolízne situácie. A ani okolité štáty takéto ustanovenie nepoznajú.
Električky dostanú prednosť pred chodcami
V zákone o cestnej premávke je ustanovenie, podľa ktorého aj električky musia dať prednosť chodcovi, ktorý prechádza cez cestu po priechode pre chodcov. Môžu tak nastať nebezpečné situácie, kedy niekoľkotonový kolos musí brzdiť, ak je na priechode človek.
Fyzikálne zákony sa však oklamať nedajú. Chodci, aj keď majú podľa zákona pred električkou prednosť, sú ohrození. Nie vždy totiž električka dokáže dať chodcovi prednosť. A ak by náhodou vodič električky zrazil chodca, vinný je vodič.
Od 1. septembra sa ale situácia zmení a chodci, nech by boli aj na priechode, budú musieť električkám ustúpiť a umožniť im plynulý prejazd.
Bezpečná vzdialenosť sa bude počítať v sekundách
Keď novelu zákona schvália v navrhovanej podobe, vodiči budú musieť udržiavať pred predchádzajúcim vozidlom vzdialenosť, ktorú prejdete za 2 sekundy. Pre nákladné autá a autobusy sa navrhujú 3 sekundy.
Toto by ale malo platiť iba na diaľniciach a rýchlostných cestách.
Táto úprava zákona by mohla viesť k tomu, aby sa z diaľnice medzi Trnavou a Bratislavou stiahli dopravné značky prikazujúce 70-metrové minimálne rozostupy medzi vozidlami.
Aj z nákladných áut bude musieť ísť preč sneh a ľad ešte pred jazdou
Vodičom pribudne v zime povinnosť. Budú musieť z vozidiel a z nákladu pred jazdou odstraňovať ľad a sneh, ktorý by sa počas jazdy mohol uvoľniť.
Aj keď to nebude populárne pravidlo medzi šoférmi, ak ho budú dodržiavať, zníži sa tým riziko nehody prípadne zranení. Neraz sa totiž stalo, že z návesu kamióna sa uvoľnil kus ľadu, ktorý následne ohrozoval iných účastníkov cestnej premávky.
Novinky v zadržaní vodičáku
Policajti budú môcť po novom zadržať vodičák za spáchanie príslušného priestupku aj vtedy, ak vodič vodičský preukaz nepredloží policajtovi na kontrolu. Takémuto vodičovi pribudne povinnosť do 7 dní vodičák poslať na políciu.
Taktiež sa jednoznačne určuje, že policajti budú môcť vodičský preukaz zadržať kedykoľvek počas konania o priestupku, ak vodičovi hrozí zákaz šoférovania.
O vodičák prídete zadržaním aj vtedy, ak na mieste nezaplatíte pokutu za to, že jazdíte po diaľnici bez nálepky alebo bez zaplatenia elektronického mýta.
Úpravy pravidiel pre získanie vodičáku
Podľa aktuálne platnej verzie zákona o cestnej premávke musí autoškola poslať prihlášku uchádzača o vodičák na skúšku z odbornej spôsobilosti do 6 mesiacov od vydania osvedčenia o absolvovaní kurzu v autoškole. V súčasnosti ale neexistuje právna norma, ktorá upravuje lehotu na vydanie osvedčenia. A tak sa môže stať, že sa uchádzač na skúšku nedostane poriadne dlho.
Preto bude po novom potrebné poslať prihlášku do 6 mesiacov od ukončenia prípravy na vedenie motorového vozidla v autoškole.
Dnes ak na skúške pohoríte na testoch, na jazdy vás nepustia. Pri skúške z jazdy sa však pokojne mohlo stať, že ak ste nezvládli autocvičisko, skúšali vás aj v premávke. Po novom to už nebude možné a bez toho, aby ste uspeli na autocvičisku vás na skúšku v premávke nepustia.
O čom sa diskutovalo, no do zákona sa nedostalo
Chodcom mala pribudnúť jedna povinnosť - nosiť viditeľne umiestnené reflexné prvky na oblečení aj v obciach, samozrejme, ak by šli za zníženej viditeľnosti po krajnici alebo po okraji vozovky. V ďalšej novele, ktorá sa bude pripravovať budúci rok, by sa však už povinnosť nosiť reflexné prvky podľa spomínaných podmienok objaviť mohla.
Dovtedy by mali pribudnúť na cestách označenia úsekov ciest, kde sa pohybuje viac chodcov, aby sa znížila pravdepodobnosť dopravných nehôd s chodcami.
Najväčší počet dopravných nehôd s účasťou chodcov sú nehody v obci za zníženej viditeľnosti. Najmä v obciach bez chodníkov, krajníc a s nedostatočným osvetlením ulíc. Podiel dopravných nehôd v obci je 87 % z celkového počtu nehôd zavinených chodcami. Až 90 % z celkového počtu dopravných nehôd, pri ktorých boli usmrtení alebo zranení chodci sa stali práve v obci.
Pre cyklistov sa navrhovalo nosiť riadne upevnenú ochrannú prilbu na hlave vždy, keď sadnú na bicykel. Aj pre osoby, ktoré cyklista prepravuje.
Tieto návrhy sa do novely zákona o cestnej premávke nedostali preto, lebo hrozí, že by z dôvodu ich "politickej nepriechodnosti" mohla byť zamietnutá celá novela.