SME
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Zákonné poistenie nemalo ku koncu roka vyše 150-tisíc áut

Situácia s nepoistenými vozidlami na Slovensku patrí podľa Slovenskej kancelárie poisťovateľov medzi najhoršie v Európe, horšie je na tom už len Rumunsko a Bulharsko.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- REUTERS)

BRATISLAVA. Na Slovensku je takmer 157 tisíc motorových vozidiel bez zákonného poistenia. Slovenská kancelária poisťovateľov (SKP) evidovala na konci minulého roka zhruba 2,18 milióna poistených vozidiel. Avšak celkový počet áut podľa štatistík ministerstva vnútra bol takmer 2,34 milióna.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Z toho vychádza, že máme nepoistených asi 6 až 7 % z celkového počtu evidovaných vozidiel," uviedol pre agentúru SITA výkonný riaditeľ SKP Imrich Fekete s tým, že v súčasnosti opäť pripravujú návrh na zmenu zákona.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Podľa zákona o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla všetky vozidlá podliehajú povinnosti ich poistiť. Ako však informoval Fekete, nie každý si túto povinnosť splní, resp. po zániku poistenia sa hneď nepoistí.

"Ak takéto auto spôsobí škodu, škoda sa hradí z poistného garančného fondu spravovaného SKP, pričom ročne máme hlásených asi 4 000 takýchto škôd s plnením 4 milióny eur," povedal Fekete.

Ako Fekete ďalej uviedol, vodičovi, ktorý nemá zákonné poistenie, môže polícia udeliť pokutu. Ak policajt pri cestnej kontrole natrafí na nepoistení vozidlo, pokuta predstavuje 66 eur. Sankciu môže uložiť aj obvodný úrad, ktorému údaje zasiela SKP.

Tam sa pokuty podľa Feketeho pohybujú od 16,60 do 3 323 eur. "Napokon SKP vymáha od každého nepoisteného majiteľa vozidla celú sumu, ktorú ako odškodnenie vyplatila poškodenému z poistného garančného fondu," doplnil Fekete.

SkryťVypnúť reklamu

Najhoršie v Európe

Situácia s nepoistenými vozidlami v SR patrí podľa Feketeho medzi najhoršie v Európe, horšie je na tom už len Rumunsko a Bulharsko. Sankčný systém na Slovensku je však podľa neho neúčinný.

Pred tromi rokmi Slovenská kancelária poisťovateľov navrhla zaviesť podobný systém, aký funguje v škandinávskych štátoch a ktorý sa v minulom roku realizoval v ČR. Ministerstvo financií SR návrh vtedy zamietlo.

Podstatou nového sankčného systému by podľa Feketeho bolo to, že SKP by vyberala priamo od majiteľov nepoistených vozidiel tzv. sankčné poistné. To by bolo zdrojom príjmu garančného fondu. V Čechách po zavedení takéhoto systému klesol počet nepoistených vozidiel o 20 až 30 %.

Výška sankčného poistného by podľa Feketeho závisela od druhu vozidla, priemerného poistného na dané vozidlo v roku, čo by sa vynásobilo počtom dní bez poistenia.

SkryťVypnúť reklamu

SKP by bola priamo zainteresovaná, aby škody z garančného fondu platili všetci nepoistení majitelia vozidiel. "V súčasnosti opäť pripravujeme návrh na zmenu zákona,“ dodal Fekete.

Najväčší počet poistených vozidiel evidovala ku koncu minulého roka Allianz-Slovenská poisťovňa, a to 701,7 tisíc. Medziročne tento stav klesol o 5,8 %.

Poisťovňa Kooperativa mala síce len o niečo menej poistených áut, avšak vrátane so zmluvami za svoju dcérsku firmu Komunálnu poisťovňu evidovala dokopy 886,9 tisíc poistených vozidiel pri medziročnom náraste o 5,6 %.

Najväčší nárast v počte novopoistených vozidiel zaznamenala poisťovňa Wüstenrot. Ku koncu decembra evidovala vyše 106 tisíc klientov, pričom počas celého roka 2010 ich získala 65 tisíc.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 414
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 760
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 153
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 034
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 612
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 587
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 493
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 792
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger.

V názve OĽaNO už Budajova Zmena zdola nie je.


9 h

Ruská odnož banky poskytuje úľavy vojakom zapojeným do vojnovej agresie.


13 h
Vyhrotená kampaň Babišovi k víťazstvu v prezidentských voľbách nepomohla.

Babišova kampaň prekročila hranice etiky.


10 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Je vôbec možné pospájať slovenský politický bordel?


a 2 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


12 h
Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  4. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  6. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  8. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 21 433
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 189
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 850
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 670
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 367
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 881
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 835
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu