Zapol smerovky, neodbočil a havaroval. Pykal nevinný

Predstavte si, že vchádzate do križovatky z vedľajšej cesty a chcete odbočiť vľavo. Naľavo od vás na hlavnej je ďalšie auto, ktoré má zapnuté smerovky vpravo. Napriek tomu by ste sa zrazili.

Auto na hlavnej by totiž neodbočilo.

Vinu by prisúdili vám s argumentom, že smerovky nie sú dôležité. Ako by ste sa cítili?

Aj keď smerovky odbočovali, auto šlo rovno

krizovatka.jpgMartin: "Dnes ma kamarát pri úplne bežnej dopravnej situácii zaskočil. Išlo o situáciu v obrázku. Ja z vedľajšej odbočujem vľavo a zľava idúce auto odbočuje na moju vedľajšiu, pre neho vpravo. Úplne bežne sa to jazdí naraz, keď vidím, že on z hlavnej dáva smerovku na moju vedľajšiu.

On mi na to povedal, že takto rozbil auto, lebo vraj keď do neho nabúral takto "odbočujúci", vraj iba omylom ťukol do smerovky. A policajt na to povedal, že aj keby mal dôkaz na videu, že naozaj mal na hlavnej smerovku vpravo, tak to nič neznamená, lebo tým len ukazoval úmysel a prednosť mu treba dať, aj keď si to rozmyslí a chce ísť rovno. Je to naozaj pravda?

Načo sa potom učili na testy situácie s výsledkom, že "autá prejdú súčasne" a na obrázkoch simulujúcich križovatky sú blikajúce smerovky?"

Ak by platilo to, čo mal povedať policajt Martinovmu kamarátovi, potom by sa prejazdnosť križovatiek prudko znížila. Autám by mohli odmontovať smerovky, pretože by neboli potrebné. Ani dopravné značky Daj prednosť v jazde.

Cez križovatku by ste jednoducho nemohli s istotou bezpečnej jazdy prejsť nikdy. Veď, čo keby si vodič na hlavnej v poslednej chvíli rozmyslel, kam chce ísť?

Viete si predstaviť ten chaos na cestách, ak by smerovky nič neznamenali?

§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Znamenie o zmene smeru jazdy dávané smerovými svietidlami vodič ponechá len v čase, kým mení smer jazdy, vybočuje z neho alebo kým vozidlo nezaujme miesto v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza.

Zapínanie smeroviek má svoje opodstatnenie aj z hľadiska plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky. Vodič smerovkami v križovatke informuje, kadiaľ sa vyberie. Ostatní účastníci cestnej premávky sa na základe tejto informácie môžu zariadiť.

Ak si vodič na hlavnej narýchlo rozmyslí zmenu smeru a aj ju zrealizuje, porušuje tým jedno zo základných pravidiel o správaní sa v cestnej premávke. Treba byť ohľaduplný, neohrozovať bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom treba prispôsobiť svoje správanie situácii v cestnej premávke.

Tým, že vodič zapne pred križovatkou znamenie o zmene smeru jazdy, pre ostatných účastníkov cestnej premávky to znamená, že odbočuje, alebo mení smer jazdy.

Je náročné dokázať, že vodič, ktorý odbočoval z vedľajšej vľavo, nezavinil haváriu, ak ho vodič na hlavnej zmiatol smerovkami. Bez svedectva alebo videozáznamu sa to takmer nedá.

Jedno odbočuje vľavo, druhé sa otáča

Alena: "Zaujímalo by ma, ako sa majú obchádzať autá na križovatke, ktoré vám zasielam v prílohe. Podľa môjho názoru by mali ísť autá súbežne, pričom vodiči by mali mať pri obchádzaní to druhé auto po svojej pravej strane."

ATT00016.jpg

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) ... Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.

§ 22, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Pri otáčaní platí obdobne § 19; pri otáčaní na križovatke aj § 20.

Pre odbočovanie vľavo platí, že ak taký istý manéver robí aj vodič idúci v protismernej premávke, vozidlá sa vyhýbajú sprava. Teda vaše auto má to druhé po pravej strane. To isté platí aj pre vozidlá otáčajúce sa do protismernej premávky.

Ak by vodiči boli v situácii, ako na obrázku, prejsť križovatkou by podľa predpisov mali tak, aby mali to druhé vozidlo na pravej strane.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 315
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 639
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 573
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 258
  5. Kam do tepla v januári? 1 876
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 829
  7. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 715
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 629
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 480
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 922

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

KOMENTÁRE

Babiš rovná sa ANO, ANO rovná sa Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.