Zapol smerovky, neodbočil a havaroval. Pykal nevinný

Predstavte si, že vchádzate do križovatky z vedľajšej cesty a chcete odbočiť vľavo. Naľavo od vás na hlavnej je ďalšie auto, ktoré má zapnuté smerovky vpravo. Napriek tomu by ste sa zrazili.

Auto na hlavnej by totiž neodbočilo.

Vinu by prisúdili vám s argumentom, že smerovky nie sú dôležité. Ako by ste sa cítili?

Aj keď smerovky odbočovali, auto šlo rovno

krizovatka.jpgMartin: "Dnes ma kamarát pri úplne bežnej dopravnej situácii zaskočil. Išlo o situáciu v obrázku. Ja z vedľajšej odbočujem vľavo a zľava idúce auto odbočuje na moju vedľajšiu, pre neho vpravo. Úplne bežne sa to jazdí naraz, keď vidím, že on z hlavnej dáva smerovku na moju vedľajšiu.

On mi na to povedal, že takto rozbil auto, lebo vraj keď do neho nabúral takto "odbočujúci", vraj iba omylom ťukol do smerovky. A policajt na to povedal, že aj keby mal dôkaz na videu, že naozaj mal na hlavnej smerovku vpravo, tak to nič neznamená, lebo tým len ukazoval úmysel a prednosť mu treba dať, aj keď si to rozmyslí a chce ísť rovno. Je to naozaj pravda?

Načo sa potom učili na testy situácie s výsledkom, že "autá prejdú súčasne" a na obrázkoch simulujúcich križovatky sú blikajúce smerovky?"

Ak by platilo to, čo mal povedať policajt Martinovmu kamarátovi, potom by sa prejazdnosť križovatiek prudko znížila. Autám by mohli odmontovať smerovky, pretože by neboli potrebné. Ani dopravné značky Daj prednosť v jazde.

Cez križovatku by ste jednoducho nemohli s istotou bezpečnej jazdy prejsť nikdy. Veď, čo keby si vodič na hlavnej v poslednej chvíli rozmyslel, kam chce ísť?

Viete si predstaviť ten chaos na cestách, ak by smerovky nič neznamenali?

§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Znamenie o zmene smeru jazdy dávané smerovými svietidlami vodič ponechá len v čase, kým mení smer jazdy, vybočuje z neho alebo kým vozidlo nezaujme miesto v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza.

Zapínanie smeroviek má svoje opodstatnenie aj z hľadiska plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky. Vodič smerovkami v križovatke informuje, kadiaľ sa vyberie. Ostatní účastníci cestnej premávky sa na základe tejto informácie môžu zariadiť.

Ak si vodič na hlavnej narýchlo rozmyslí zmenu smeru a aj ju zrealizuje, porušuje tým jedno zo základných pravidiel o správaní sa v cestnej premávke. Treba byť ohľaduplný, neohrozovať bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom treba prispôsobiť svoje správanie situácii v cestnej premávke.

Tým, že vodič zapne pred križovatkou znamenie o zmene smeru jazdy, pre ostatných účastníkov cestnej premávky to znamená, že odbočuje, alebo mení smer jazdy.

Je náročné dokázať, že vodič, ktorý odbočoval z vedľajšej vľavo, nezavinil haváriu, ak ho vodič na hlavnej zmiatol smerovkami. Bez svedectva alebo videozáznamu sa to takmer nedá.

Jedno odbočuje vľavo, druhé sa otáča

Alena: "Zaujímalo by ma, ako sa majú obchádzať autá na križovatke, ktoré vám zasielam v prílohe. Podľa môjho názoru by mali ísť autá súbežne, pričom vodiči by mali mať pri obchádzaní to druhé auto po svojej pravej strane."

ATT00016.jpg

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) ... Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.

§ 22, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Pri otáčaní platí obdobne § 19; pri otáčaní na križovatke aj § 20.

Pre odbočovanie vľavo platí, že ak taký istý manéver robí aj vodič idúci v protismernej premávke, vozidlá sa vyhýbajú sprava. Teda vaše auto má to druhé po pravej strane. To isté platí aj pre vozidlá otáčajúce sa do protismernej premávky.

Ak by vodiči boli v situácii, ako na obrázku, prejsť križovatkou by podľa predpisov mali tak, aby mali to druhé vozidlo na pravej strane.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 26 159
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 192
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 933
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 464
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 425
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 742
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 923
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 356
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 112
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 882

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gajdoš podáva trestné oznámenie vo veci Slovenských brancov

Minister chce, aby prokuratúra preskúmala činnosť organizácie.

Autorská strana Matúša Krčmárika

K riešeniu utečencov sme neprispeli ničím a ešte sa tým chválime

Po rokoch hovoríme stále to isté.

PRIEVIDZA

V Zemianskych Kostoľanoch sa zrazil vlak s nákladiakom

Vo vlaku bolo takmer šesťdesiat cestujúcich.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.