Zapol smerovky, neodbočil a havaroval. Pykal nevinný

Predstavte si, že vchádzate do križovatky z vedľajšej cesty a chcete odbočiť vľavo. Naľavo od vás na hlavnej je ďalšie auto, ktoré má zapnuté smerovky vpravo. Napriek tomu by ste sa zrazili.

Auto na hlavnej by totiž neodbočilo.

Vinu by prisúdili vám s argumentom, že smerovky nie sú dôležité. Ako by ste sa cítili?

Aj keď smerovky odbočovali, auto šlo rovno

krizovatka.jpgMartin: "Dnes ma kamarát pri úplne bežnej dopravnej situácii zaskočil. Išlo o situáciu v obrázku. Ja z vedľajšej odbočujem vľavo a zľava idúce auto odbočuje na moju vedľajšiu, pre neho vpravo. Úplne bežne sa to jazdí naraz, keď vidím, že on z hlavnej dáva smerovku na moju vedľajšiu.

On mi na to povedal, že takto rozbil auto, lebo vraj keď do neho nabúral takto "odbočujúci", vraj iba omylom ťukol do smerovky. A policajt na to povedal, že aj keby mal dôkaz na videu, že naozaj mal na hlavnej smerovku vpravo, tak to nič neznamená, lebo tým len ukazoval úmysel a prednosť mu treba dať, aj keď si to rozmyslí a chce ísť rovno. Je to naozaj pravda?

Načo sa potom učili na testy situácie s výsledkom, že "autá prejdú súčasne" a na obrázkoch simulujúcich križovatky sú blikajúce smerovky?"

Ak by platilo to, čo mal povedať policajt Martinovmu kamarátovi, potom by sa prejazdnosť križovatiek prudko znížila. Autám by mohli odmontovať smerovky, pretože by neboli potrebné. Ani dopravné značky Daj prednosť v jazde.

Cez križovatku by ste jednoducho nemohli s istotou bezpečnej jazdy prejsť nikdy. Veď, čo keby si vodič na hlavnej v poslednej chvíli rozmyslel, kam chce ísť?

Viete si predstaviť ten chaos na cestách, ak by smerovky nič neznamenali?

§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Znamenie o zmene smeru jazdy dávané smerovými svietidlami vodič ponechá len v čase, kým mení smer jazdy, vybočuje z neho alebo kým vozidlo nezaujme miesto v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza.

Zapínanie smeroviek má svoje opodstatnenie aj z hľadiska plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky. Vodič smerovkami v križovatke informuje, kadiaľ sa vyberie. Ostatní účastníci cestnej premávky sa na základe tejto informácie môžu zariadiť.

Ak si vodič na hlavnej narýchlo rozmyslí zmenu smeru a aj ju zrealizuje, porušuje tým jedno zo základných pravidiel o správaní sa v cestnej premávke. Treba byť ohľaduplný, neohrozovať bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom treba prispôsobiť svoje správanie situácii v cestnej premávke.

Tým, že vodič zapne pred križovatkou znamenie o zmene smeru jazdy, pre ostatných účastníkov cestnej premávky to znamená, že odbočuje, alebo mení smer jazdy.

Je náročné dokázať, že vodič, ktorý odbočoval z vedľajšej vľavo, nezavinil haváriu, ak ho vodič na hlavnej zmiatol smerovkami. Bez svedectva alebo videozáznamu sa to takmer nedá.

Jedno odbočuje vľavo, druhé sa otáča

Alena: "Zaujímalo by ma, ako sa majú obchádzať autá na križovatke, ktoré vám zasielam v prílohe. Podľa môjho názoru by mali ísť autá súbežne, pričom vodiči by mali mať pri obchádzaní to druhé auto po svojej pravej strane."

ATT00016.jpg

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) ... Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.

§ 22, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Pri otáčaní platí obdobne § 19; pri otáčaní na križovatke aj § 20.

Pre odbočovanie vľavo platí, že ak taký istý manéver robí aj vodič idúci v protismernej premávke, vozidlá sa vyhýbajú sprava. Teda vaše auto má to druhé po pravej strane. To isté platí aj pre vozidlá otáčajúce sa do protismernej premávky.

Ak by vodiči boli v situácii, ako na obrázku, prejsť križovatkou by podľa predpisov mali tak, aby mali to druhé vozidlo na pravej strane.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 299
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 225
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 664
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 182
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 546
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 390
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 323
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 118
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 090
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 018

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOMENTÁRE

Fico útokom na Kisku škodí hlavne sebe

Všetky pokusy o priamu konfrontáciu sa doteraz vždy skončili porážkou Fica.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.